Létající prkno  
Internet zaplavuje video s prvním "skutečně létajícím prknem".

Výrobcem vzdušného létajícího prkna má být společnost Zapata Company, která je známá svými Water Jetpack. Co všechno se s jejich vodním jetpackem dá provádět ukazuje soutěž z letošního roku pořádaná v Dubaji:


 


Zapata Racing - Flyboard Air Test 2


Doprovodný zvuk u videa Flyboard Air Test 2, nevypadá moc přesvědčivě a dělá to dojem, že Flyboard Air prkno vzniklo v "laboratoři" animátorů.  Zatím, co grafici odvedli dobrou práci, zvukaři to odbyli, například ve chvílích, kdy objekt je v dálce...
V počítačové hře už virtuální prkno nějaký ten pátel léta. To dnešní jako by mu z koa vypadlo.

Autor: Redakce
Datum: 19.04.2016
Tisk článku

Související články:

Nafukovací věž až do vesmíru     Autor: Stanislav Mihulka (29.06.2009)
Virtuální komentátor pro sportovní přenosy zítřka     Autor: Stanislav Mihulka (08.10.2012)
Dopravní letadlo, které létá samo     Autor: Stanislav Mihulka (12.05.2013)
Zákeřně chytrá toaleta     Autor: Martin Tůma (08.08.2013)



Diskuze:

guinnessworldrecords...

Radim K,2016-04-30 20:52:36

http://www.guinnessworldrecords.com/news/2016/4/confirmed-franky-zapata-sets-new-farthest-hoverboard-flight-record-in-france-427011

Odpovědět

Velmi účinná reklama pro znuděné a blbé

Malomestak Veliky,2016-04-26 19:00:40

Líbí se mi ta představa osobní letecké dopravy, tak jsem k tomu zjistil dvě věci:

1. Na stránkách Zapata racing najdete spoustu létajících prkének, ovšem na vodní pohon. Takže si můžete také takhle zalétat nad vodou - kdo by nechtěl po shlédnutí takového videa? Virální marketing jako blázen. Samozřejmě o této hračce se tam nic kloudného nedočtete. Prostě se zákazníkům normálně vysmívají... Ale mluví se o nich. A někteří lidé se prostě nudí a mají peníze. Tak je dají za pár minut na vodním prkýnku. Proč ne.

2. Podle oficiálních informací to má mít 4 malé, vysokootáčkové proudové motory - ovšem každý s výkonem okolo 200 kW. Motorky do letadélek mají úctyhodné parametry. Od jejich majitelů se ale dočtete, že žerou jako blázen, výkon mají spíš desetinový a ložiska je nutné pravidelně měnit, protože se provozem v otáčkách >100 000 / min prostě za hodinu (nebo velmi výjimečně několik hodin u keramických kousků) prostě rozemelou. Stejně si ale brzy doufám pár kousků pořídím (do letadélka samozřejmě).

Jen chvilku hledání trvalo než jsem našel tenhle obrázek:
http://www.helicomicro.com/wp-content/uploads/2016/04/zapata-flyboardair-01.jpg
Je celkem zajímavé, že takový stroj ve kterém jsou 4 proudové motory nemá na vrchu ani stopy po nasávacích otvorech - to snad vzduch nějak nasává zespodu? Není to spíš tím že to "nenasává" vzduch ale vodu která pohání všechny hračky od této firmy a která (po počítačovém odmáznutí) skvěle poslouží i v tomto případě?

Odpovědět


Re: Velmi účinná reklama pro znuděné a blbé

Petr Špak,2016-05-06 12:23:20

No a nejsou nahodou ty turbiny elektricky? :) me to podle videi tak pripada. Nasavani vzduchu to ma pres mrizku mezi nohama.

Pouzitim elektrodmychadla odpada spousta problemu. Podle videi by tu podlozku spalovaci tubinou uskvarili, jak by na tom byl ten borec co ho startuje/chyta, ten by byl asi dost ohorely, nehrozi vybuch paliva, lepe se to skladuje, nemeni to teziste kdyz se to vycerpa vs nevyhoda nesnizuje se vaha jelikoz baterky vazi stale stejne.
:)

Vyhoda je ze muze mit ty baterky nacpany nejen v batohu ale i vsude po kapsach toho obleku, vykon soucasnych modelarskych baterek je naprosto srovnatelny s vykonem paliva.


Znamej ma 15kg rc model na elektricke dmychadlo, neni nijak zvlast bohaty, ale muze si ho dovolit, tj, je to relativne levne dostupna technologie. ctyri takovy by toho hosika z videa klidne uzvedly :)

Je jasne ze tento projekt tam dal to nejlepsi co existuje takze jako elektrolet to vidim zcela realne.

Odpovědět

Myslím, že je to reálné

Petr Stejskal,2016-04-26 16:22:34

Čtyři modelářské turbínové proudové motory každý o tahu 40 kg namontované v té stoličce na výšku to hraně uzvednou i s pilotem a patnácti litry kerosinu v batohu na zádech. Například německá turbína P400-RX má průměr 15 cm, délku 35 cm, váží 3,5 kg. Nastartuje se sama z baterie během minuty, vše řídí elektronika. Ten pán co asistuje má na zádech také palivo potřebné po dobu startu. Stabilitu může řídit elektronika vektorováním tahu. Jen ta cena ... 40 000 Eur jen motory.

Odpovědět


Re: Myslím, že je to reálné

Josef Hrncirik,2016-04-27 07:42:38

Proti fyzice to skutečně není. I naši modeláři z německé inconelové spalovací turbíny a svépomocného duralového kompresoru a nerezového plechu postavili funkční spalovací turbíny. Pochopitelně s chlazením velkým přebytkem vzduchu za spalovací komorou. Chce to jen tvarovat a svařovat inconel, či raději titan, zirkonium, molybden a tantal.
Jejich 2 kg turbína měla výtok cca 700°C, 360 m/s tah 190 N a spotřebu petroleje 0,4 l/min. Točila 2,5 kHz, obvodově cca 400m/s, tj. kulka z pistole. Musela se nahřívat a roztáčet el.. Dynamika chodu malá, plamen uletí.
Při pálení dikyanu v tantalové turbíně zcela bezproblémové.
Fluorovaná aromatická maziva ekologicky jdou ke dnu.
Píštala turbíny má cca 1 kHz základ.

Odpovědět


Reálný je hluk 110-150 dB. Kéž by byl 130.

Josef Hrncirik,2016-04-27 21:05:08

Létající siréna.

Odpovědět


Je to reálné. Přidáním 5 motoru či zapnutím forsáže

Josef Hrncirik,2016-04-27 14:38:00

animátor dosáhne stoupavosti cca 2m/s2. Po 25 s dosáhne max. pádové rychlosti člověka vzhůru cca 50 m/s, a po necelých 3 minutách přistane na Čomulungmě. Zde pořídí selfie a vyrazí do výše ke hvězdám.
Petrolej mu dojde ve výšce cca 30 km.

Odpovědět

tak co teda

Jakub Beneš,2016-04-22 17:48:30

chcete tímto článkem tedy říct, že na létajícím videu je ten vodní board a animátoři jen odmazali tu hadici a trysky vody? a to si jen myslíte, nebo to už bylo nějak oficiálně přiznáno? nějak tento článek nechápu. tři videa. dva krátké texty a prd z toho :-D

Odpovědět


Běžný snímek Reuters s.r.o., jak Putin na šlapacím rogallu svádí nezkušené jeřáby k náletům do Turecka, a nad Elbrusem střemhlavě přelétává Erdogana krmícího přikovaného Prométhea

Josef Hrncirik,2016-04-23 11:02:42

K samotné levitaci 100 kg (75 kg posádka, 1 kg benzínu, 24 kg = motor + padák + vrtule + nezbytný zbytek);
při výtokové rychlosti hnacího proudu vzduchu v/(m/s);
je zapotřebí výkon hřídele P/kW;
průměr proudu výtoku (cca tryska či vrtule) d/m;
na vrtuli vzniká kroutící moment cca: M/(N.m);
při cca 40% účinnosti motoru umožní 1 l benzínu dobu levitace t/s
v 2000; 300; 30; 10;
P 1000; 150; 15; 5;
d 0,01; 0,11; 1,1; 3,3;
M ? 0; 2000; 200; 70;
t 8; 55; 550; 1800;

Odpovědět


Re: Běžný snímek Reuters s.r.o., jak Putin na šlapacím rogallu svádí nezkušené jeřáby k náletům do Turecka, a nad Elbrusem střemhlavě přelétává Erdogana krmícího přikovaného Prométhea

Richard Palkovac,2016-04-24 16:59:45

Neviem presne co tieto ciselka znamenaju, mozno som lenivy sa nad tym zamysliet, ale :

v clanku uvadzany letiaci stroj (podvozok) je postaveny zo 4 tryskovych motorov (ziadne vrtule) kazdy ma 250 koni, cize dokopy 1000 koni. Su tam asi aj dve "vrtulky" na stabilizaciu rotacie tusim, ale tie z nadnasanim nemaju nic.

Odpovědět


Re: Re: Běžný snímek Reuters s.r.o., jak Putin na šlapacím rogallu svádí nezkušené jeřáby k náletům do Turecka, a nad Elbrusem střemhlavě přelétává Erdogana krmícího přikovaného Prométhea

Josef Hrncirik,2016-04-24 18:22:53

pokud to má 1000 koní, tj. 750 kW, litr benzínu to spálí dle tabulky za cca 8s.
Ke spálení 1 l to potřebuje nahnat tam cca 10m3 vzduchu stlačeného aspoň na 0,2 MPa.
Z trysek bude šlehat plamen minimálně 1000°C rychlostí cca 1 km/s.
Jak se to startuje, chladí a řídí?
Má to dostatečný objem pro nasátí, stlačení, hoření před tryskou?
Kde to má kompresor či čerpadlo vstřikování tlakového kapalného vzduchu?
Čím se to liší od autogenu a plamenometu?
Umíte to opravovat a řídit?

Odpovědět


Re: Re: Re: Běžný snímek Reuters s.r.o., jak Putin na šlapacím rogallu svádí nezkušené jeřáby k náletům do Turecka, a nad Elbrusem střemhlavě přelétává Erdogana krmícího přikovaného Prométhea

Richard Palkovac,2016-04-26 09:19:01

Tak ta spotreba, co ste vypocital podla tych sekund, celkom sedi s tym co tvrdia vyrobcovia. Ide o to, ze je zbytocne pochybovat o realnosti vyrobit taketo zariadenie, kedze uz bolo vyrobene ako som uz tu pisal, pred desiatkami rokov armadou a vek pokrocil a teraz to uz mozu urobit aj civili.

Ina vec je skutocna prakticka vyuzitelnost, ta je podla mna 0, ako to bolo aj vtedy, ked to vyrobila armada.

V civilnom sektore sa to ale bude dat vyuzit pri roznych show a predvadzackazh, pripadne pre sport. Ostava nam len dufat, ze sa to nedostane do ruk nejakym blaznom, ktory s tym napachaju nejake skody, nemyslim na sebe, ale na majetku a zivote ostatnych, "nevinnych".

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Běžný snímek Reuters s.r.o., jak Putin na šlapacím rogallu svádí nezkušené jeřáby k náletům do Turecka, a nad Elbrusem střemhlavě přelétává Erdogana krmícího přikovaného Prométhea

Josef Hrncirik,2016-04-26 10:05:50

Princip akce a reakce + max. 32 MJ/kg benzínu.
Buď je to raketový pohon ženoucí cca 0,5 kg 2000°C plamene/s rychlostí cca 2km/s s burácením hromu proti čumilům,
nebo jen malý tryskáč pod nohama toreadora; z výfuku jde: 1kg/s plamene min. 1000°C, 1km/s; se 4 turbínami? á 250 HP? v reakci výfuku či kde vlastně, když to užitečnou práci na vrtuli nekoná?
U tryskáčů s kolmým startem by asi uvedli startovací tah cca 1 kN a spotřebu.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Běžný snímek Reuters s.r.o., jak Putin na šlapacím rogallu svádí nezkušené jeřáby k náletům do Turecka, a nad Elbrusem střemhlavě přelétává Erdogana krmícího přikovaného Prométhea

Richard Palkovac,2016-04-26 13:01:34

Nie su to rakety, su to 4 "tryskace" pod nohami toreadora. Benzin (kerozin) je naliaty v batohu. Predpokladam len preto ta nadrz nie je sucastou podvozku, ze ak by doslo k nejakemu zlyhaniu a pilot by sa s tym prevratil , aby podvozok nekontrolovatelne neodletel niekam. Takto sa totiz v takom pripade privod paliva asi pretrhne a pilot aj s podvozkom len spadne do vody.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Běžný snímek Reuters s.r.o., jak Putin na šlapacím rogallu svádí nezkušené jeřáby k náletům do Turecka, a nad Elbrusem střemhlavě přelétává Erdogana krmícího přikovaného Prométhea

Josef Hrncirik,2016-04-26 14:31:48

Na spálení 1 l uhlovodíku je zapotřebí 1m3 vzduchu vtlačit do spalovací komory přetlakem min. 0,1-0,3 MPa.
K tomu je zapotřebí práce min. 0,1-0,3 MJ; + navíc roztočení 4 turbín? a vyhřátí 4 komor?
Pokud startování probíhá pomalu i během cca 10s přípravy ke startu, chce to min. příkon 10-30 kW po dobu 10s.
Startovat tryskáč je asi těžší než studený start traktoru.
V krátké a studené komoře to neshoří, bude to hořet až za ohnivým vozem, pochopitelně bez tahu.
Chladit stojící tryskáč je určitě obtížnější než chladit traktor.
Urvané a roztavené lopatky skončí ve vodě již v 5. vteřině.

Odpovědět

Raketove batohy.

Richard Palkovac,2016-04-21 11:36:28

Povodny raketovy batoh bol na cisty peroxid vodika, ktory po prechode cez katalyzator nabral velky objem a tak sposoboval velku reaktivnu silu cez trysky. Problem bol v tom ze to cele fungovalo len asi 20 sekund, malo to prilis velku spotebu.

Druhy raketovy batoh bol vyvinuty tiez armadou a bol to maly letecky motor (turbina) , ktora mala prijatelnu spotrebu, ale bol prilis tazky a pilot s nim nevedel bez pomoci stat na nohach (musel byt zapnuty minimalny tah, aby bol batoh udrzatelny na pleciach).

Logicka myslienka bola, dat to cele pod nohy a vlastne stat na tom celom ako na plosine. Tak to aj bolo prevedene, bola to plosina a okolo bolo zabradlie aby sa obsluha mala coho drzat a manevrovat.

Fungovalo to celkom dobre, ale armada to neschvalila, lebo obycajny vojak by s tym nebol schopny letiet, potrebovalo to totiz vela cviku a dlhy vycvik, tak isto ako aj tu uvedena plosina.

Cele to bolo vyrobene pred desiatkami rokov, teda este v minulom storoci. Teraz to uz ale mozno bude pristupne aj civilom.

Odpovědět


Re: Raketove batohy.

Richard Palkovac,2016-04-21 11:50:34

a este nieco :

http://siit.webnoviny.sk/pocitace/raketovy-batoh-realitou/5422-clanok.html

Odpovědět


Re: Raketove batohy.

Vojta Ondříček,2016-04-21 14:07:21

Peroxid vodíku je ve vyšší koncentraci (nad 90%) dost instabilní a tím nebezpečný. Prý byl iniciátorem zničení ponorky Kursk. V raketovém motoru se H2O2 katalyzátorem mění na vodní páru s teplotou kolem 600°C (i v závislosti na koncentraci H2O2) a na volný kyslík do čehož se dá vstříknou palivo, třeba petrolej, čímž se využije kyslík a zvýší účinnost raketového motoru.

Ten létající "batoh" byl také v provedení s trubkovým podstavcem s plošinkou pro chodidla. Pilot měl pak nad hlavou spalovací motor s převodovkou (protiběžné vrtule) a nádrží na palivo. Stoupání a klesání řídil změnou výkonu mororu a tedy změnou počtu otáček vrtulí a směr letu změnou těžiště své osoby.

Alternativní vznášedla byla inspitována "létajícími talíři" ze SciFi komiksů a faktem je asi, že je bezpečnější mít tažné vrtule nad sebou, než tlačné pod sebou. V každém případu je na zvednutí masy pilota a vehiklu nutný výkon motorů několika set koní.

Odpovědět

Myslím že hoax to není - Verge rozhovor

Standa Vasat,2016-04-20 13:12:39

Já si myslím, že hoax to není, ale autor to vzal takto :).
Jo a jedna důležitá zpráva. V časopisu Verge proběhl rozhovor s vynálezcem tohoto vznášedla. http://www.theverge.com/2016/4/15/11439798/franky-zapata-racing-jet-powered-flying-hoverboard-interview

30tého a nebo prvního května budou dělat přelet podle článku asi 3 míle čili necelých 5 km. Hodlají přistát uprostřed města! Určitě budu sledovat jak jim to vyjde.

Odpovědět

Nadzvukovou rychlostí se pohybuje pouze ve vzduchu nebo teplé vodě

Josef Hrncirik,2016-04-20 12:34:35

Odpovědět


Pochopitelně Škval

Josef Hrncirik,2016-04-20 12:36:07

Odpovědět

Později animace

Bohumír Tichánek,2016-04-20 09:41:55

Prý podle skutečného létajícího prkna chtějí později udělat umělé počítačové animace, pro youtube, na tohle téma. Povede se jim taková náročná VR, dokážou to?

Odpovědět

Buď stlačený vzduch z "batohu"...

Jaroslav Mrázek,2016-04-19 22:22:15

Nebo dříve používaný peroxid vodíku. A také možná nový typ speciální nádrže a paliva a katalyzátoru. Prý 3 minuty, no, nic moc, obdivuhodná je ale stabilita .

Odpovědět


Na peroxid vodíku již dávno létají pod vodami u Arabského zálivu torpéda Škval.

Josef Hrncirik,2016-04-20 06:32:51

Odpovědět


Existuje dlouho batoh s tryskami..

Jaroslav Mrázek,2016-04-20 12:14:57

Ten fungeje, ale také krátkou dobu. Ten Škval, nemá hodně velkou rychlost, nějak kolem stovky a víc ?

Odpovědět


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz