Úřad pro letectví USA posvětil doručení koblihy dronem  
Před několika dny do domu důchodce přiletěla obložená žemle s kuřecím masem, kávička a zákusek. Šlo o první legální maloobchodní droní dodávku na území Spojených států. U zprávy jak vyšité pro okurkovou sezónu, je poněkud překvapivé, kdo že se k letu žvance propůjčil a kdo ho technicky zabezpečoval.

Devatenácté století bývá považováno za století páry a dvacáté (podle zformování zásadní Einsteinovy teorie), za století relativity. I když na přívlastky toho nynějšího je ještě brzo, první čtvrtce by docela slušelo: „čas psychopatů a dronů“. Proč psychopatů? Protože zabíjet se kvůli víře a bohům v 21. století, poněkud psychopatické je. 

A proč dronů? Třeba proto, že ty větší, jakým je MQ-1 (přezdívaný Predator), nosí střely Stinger a Hellfire a operátor z klimatizované kanceláře na druhém konci světa si vybírá koho sejme a koho ne. Jak něco takového na způsob personalizované medicíny funguje u vojáků v praxi, je vidět třeba zde.

Dron není ani zlý ani dobrý, tak jako nůž. Dá se s ním bodat do bližního svého, stejně jako krájet chléb. Když se dron dostane do správných rukou, vyniknou jeho přednosti. Třeba v doručování  zdravotnického materiálu. Žádný záchranář totiž nemůže mít v brašně všechno. A ani žádná nemocnice si nemůže dovolit mít antisérum proti všemu. Což pro neznalé turisty bývá v Austrálii a Africe v případě uštknutí hadem, docela problém. Zvláště u dobrodružnějších povah, které rádi lozí v místech, kam se ani tereňák nemá šanci dostat včas. Spoléhat se v takové situaci na helikoptéru, pokud nemáte vlastní, je také tak trochu „monkey business“. Pro dron se satelitní navigací není problém protilátku, či jinou důležitost, doručit s přesností několika desítek metrů. Navíc poměrně levně a třeba i za bezměsíční noci.


Video: První let největšího solárního dronu  Aquila. Takové by měly brzo přenášet internet. Létat v jednom kuse by měly tři měsíce

 

Některé drony jsou už tak malé a navíc i ohebné, že se dají nosit na ruce jako náramek. Jsou tak vždy po ruce a to jak na selfíčka, tak šmírování celebrit. Zvládnou i užitečné úkoly, jako třeba kouknout do rizikových lokalit kde hrozí sesuv, protržení hráze, vysoká radiace,...  Organizace bojující za práva žen si v dronech také našly svou parketu. Pomáhají v konzervativním Polsku řešit nedostupnost potratových pilulek pro ty, které by se jinak staly klientkami bab andělíčkářek.  O dronech velikosti motýlů se ještě nedávno psalo jen ve špionážních sci-fi. Pro dnešní tichošlápky a vojáky už není problém si takové sehnat.

 

První zásilku v USA, povolenou úřadem pro letectví, zorganizoval obchodní řetězec 7-Eleven spolu s firmou Flirtey.
První zásilku v USA, povolenou úřadem pro letectví, zorganizoval obchodní řetězec 7-Eleven spolu s firmou Flirtey.

 

Zatím jsme zde uváděli spíše výjimečné situace, které toho s povolením regulérního hromadného provozu, moc společného nemají. S nastupující érou podnikání i v této oblasti ale k regulacím bude muset docházet. Už proto, že některé drony začínají být opravdovými „macky“. Taková „Aquila“ svým rozpětím křídel 42 metrů překonává i legendární Boeing 737. Její prototyp už vzlétl a následovnice mají kroužit ve vzduchu nepřetržitě 90 dní. Jejich účel je bohulibý -  zajišťovat dostupnost internetu tam, kde budování stacionární sítě kvůli vysokým nákladům by nepřicházelo v úvahu. Stále více než polovina lidstva nemá k internetu přístup. Spíše než ze „zamoření vzdušného prostoru ve výškách 18 až 28 kilometrů, kde mají létat gigantická monstra, panují obavy z provozu těch malých ve městech. Jsou opodstatněné, protože jak nedávno prasklo, doručují vězňům drogy a mobily. A nejspíš byste neuhodli kde. Ve staré dobré Anglii. Váhavost úřadů s jakýmkoliv povolováním dronů do komerční praxe, je tak vcelku pochopitelná.


Jak se zdá, nebo přesněji jak se už stalo, tak první průlomové povolení k takové podnikatelské poslíčkovské akci již bylo uděleno. Stalo se tak v v USA a získala ho společnost 7-Eleven. U nás název nikomu moc neřekne, takže jde o obchodní řetězec, který není zase až tak malé „ořezávátko“. Má šedesát licencovaných velkoobchodů od Japonska po USA a svá prodejní chapadla roztáhla už do 17 zemí světa.

 

S doručováním balíčků pomocí dronů koketují i další velcí hráči. I na Oslovi jsme zmiňovali Amazon a Google, jenže ti svou aktivitu kvůli předpisům, přesunuli mimo USA. Do Kanady a Nizozemí.  Velké plány společnostem v USA hodně zhatil FAA (Federal Aviation Administration). Federální agentuře ministerstva dopravy s pravomocí státního leteckého úřadu se to podařilo vydáním zpřísňujících předpisů pro komerční drony. Vstoupí v platnost už v srpnu letošního roku a znemožní například létat bezpilotním strojům v noci a také mimo přímou viditelnost svých provozovatelů. Obě tato omezení možnosti použití dronů značně zkomplikovaly a začíná být na pováženou, zda s takto okleštěnými možnostmi, bude jejich nasazení praktické.

Video: Ukázka loňského doručení zásilky, kdy „pošťák“ Flirtey ještě neměl oprávnění operovat v městské zástavbě


Těžko říci, zda u nynější akce společnosti 7-Eleven jde jen o dozvuky velkých investic, které je třeba marketingově prodat, nebo zda podnikání v tomto směru   v USA myslí nadále vážně. Z prohlášení marketingového ředitele Jesus Delgado-Jenkinse to dělá dojem, že firma tuto službu zavádět bude a to i ve svých zámořských pobočkách a původní nabídka horkých pokrmů a kávy už zahrnuje  i  sladkosti a nápoje chlazené .

Zásilka se uskutečnila ve třetím největším městě v americkém státě Nevada, Reno. (Kredit: D Ramey Logan )
Zásilka se uskutečnila ve třetím největším městě v americkém státě Nevada, Reno. (Kredit: D Ramey Logan )

Že by to mohli se startem služby myslet vážně, naznačuje právě to povolení, které  si společnost 7-Eleven na úřadech vydupala a ostře sledovanou zásilku v městské zástavbě podstoupila. Získat povolení na let „pečených holubů“, přitom nebylo jen tak. Organizátoři museli úřadu  předložit plán letu, analýzu rizik, doložení bezpečnosti a garanci nenarušení soukromí jiných osob. Neletělo se hned „na ostro“. Přijetí objednávky předcházely dva zkušební lety bez nákladu.  Až poté se dron vydal uspokojit  zákazníka. Autonomně letěl podle GPS navigace, jednu míli a aniž by přistál, z výšky několika metrů spustil naviják a lanko s termo-krabicí kleslo na zem. Nato se vydal zpět na základnu. Příjemce zmiňovaný v materiálech jen jako „Michael“ z města Reno v Nevadě, si pochopitelně pochvaloval možnost mít vše během několika minut a to po celých 24 hodin bez ohledu na den v týdnu.  To ale zanedlouho nová pravidla, alespoň na nějakou dobu, omezí.

 


Že by to vše aspoň trochu mohli v 7-Eleven myslet vážně, naznačuje koho si do projektu přizvali. Je to firma Flirtey a ta není v používání dronů úplným zelenáčem. Má na svém kontě řadu nasazených dronů při humanitárních misích.  A tak se zdá, že stánkaře rychlého občerstvení, kterým se permanentně nedostává drobných, mohou nastat zlé časy. Podle signálů, kterými se naše mobily hlásí operátorovi, by si nás drony mohly nacházet samy a doručovat vše, co si jen zamaneme. Bez tuzérů a hlavně vždy čerstvé. Čeká nás fascinující doba. Až na představu, že místo rituálu spojeného s opékáním špekáčků, nám je přivrní dron. Pokud se nestane něco nečekaného.

 

Nezbývá než doufat, že změny nepůjdou moc rychle. A že někdo mezi tím stačí vymyslet, jak s reklamacemi. S dronem je těžká domluva, když místo objednané pizzy spustí k nohám vajíčka, která měl dostat někdo úplně jiný. Zvláště když už mají vypadlou bezpečnostní pojistku.

Datum: 27.07.2016
Tisk článku

Související články:

V Oppikoppi dron místo bomb roznáší manu     Autor: Josef Pazdera (09.08.2013)
FLYBi = robot + brýle virtuální reality     Autor: Josef Pazdera (28.09.2015)
Čínský dron pro přepravu osob     Autor: Josef Pazdera (07.01.2016)
Krájení pizzy     Autor: Josef Pazdera (12.01.2016)



Diskuze:

Televizni zpravy jsou silnejsi

Jakub Preclík,2016-07-28 11:12:56

Myslim ze staci aby zase nekdo letel kolem nejaky Merkelovy s poddronem z Alzace. Do studii budou prizvani experti a protoze strach vyhrava volby, i prislusne zakony mohou byt rychle prijaty.

Strach mame, zlo umime vsichni, nerozumet necemu je standard (protoze mame po kapsach krabicky obsahujici veskere lidske vedeni - je to na ranu) a ani ja, ani nikdo dalsi nepujdeme delat besedy do malych mest, ve kterych vysvetlime ze petikilova potvora s par vrtulema a nakladem zeleniny je prkotina. Prkotina oproti vseobecne toleranci ignoranstvi, vedena nami napric obory i socialnimi bublinami.

Takze podle me opet bolestna cesta zahrnujici vymreni generaci s bezdronnim nebem.

Tento komentar nenapada ani se neotira o autora clanku. Je ryze dojmologicky a ma ilustrovat komentatorovu frustraci z jeho vlastniho a obecneho ignoranstvi. Strhneme divisovu vez, zachranme urodu!

Odpovědět

Svěcení = podmínka postačující

Josef Hrncirik,2016-07-28 08:01:19

Odpovědět

Komercni pouzivani dronu

Josef Skramusky,2016-07-27 20:56:31

Jenom bych upresnil - jedna se o prulom ciste v oblasti dorucovani (takze spise vyvoj). Komercni pouzivani dronu uz je zcela bezne a povolene - a to vcetne Ceska.

Odpovědět


Re: Komercni pouzivani dronu

Josef Skramusky,2016-07-27 20:58:19

http://www.caa.cz/letadla-bez-pilota-na-palube/evidence

Odpovědět

Od kdy se počítá s doručováním energetického nápoje Semtex?

Josef Hrncirik,2016-07-27 17:23:04

Odpovědět

Odkaz na toho orla se nepovedl

Viliam Mlich,2016-07-27 09:22:59

Musel jsem si z něj vypreparovat https://www.youtube.com/embed/Hr-xBtVU4lg

Odpovědět


Re: Odkaz na toho orla se nepovedl

Jiří Svejkovský,2016-07-28 10:43:43

Docela by mě zajímalo, jak dopadl ten orel. Nejspíš dostal pořádně přes pařáty vrtulí.

Odpovědět


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz