Hvězda s megastrukturou: Ještě divnější, než jsme si mysleli
Příběh hvězdy Tabby, zvané též KIC 8462852, nabírá na obrátkách. Slabší povahy by měly zvážit bezpečnostní pásy!

Jakou asi podivnost mají v soustavě KIC 8462852. Kredit: NASA / JPL-Caltech.

V říjnu loňského roku (2015) se svět dozvěděl o hvězdě, která se chovala zvláštně. Objevil ji teleskop Kepler, kterému vděčíme za tisíce exoplanet a dalších podivuhodnosti. Kepler několik let pozoroval 100 tisíc hvězd v dnes již legendárním zorném poli na pomezí souhvězdí Labutě a Lyry. Když některá z pozorovaných hvězd nepatrně pohasla a pak opět zjasnila, mohli si dychtiví lovci exoplanet připsat další nově objevený svět.

Tabetha Boyajian, podle které se hvězda KIC 8462852 jmenuje Tabby. Kredit: T. Boyajian.

Jenže hvězda KIC 8462852, vzdálená asi 1.500 světelných let, je jiná než ostatní. Jde o žlutobílého trpaslíka spektrální třídy F, co je asi 1,5 krát větší než Slunce, to by ale až tak nevadilo. Tahle hvězda, která dostala přezdívku Tabby po své objevitelce Tabethě Boyajianové z Yale, totiž za dobu pozorování teleskopu Kepler pohasla dvakrát velmi nepravidelně. A bylo to velmi drsné – pohasla asi o 20 procent, což je tak dvacetkrát více, než když záři hvězdy utlumí procházející planeta. Chování hvězdy Tabby (což se také používá jako jméno pro kočky ve významu „Mourek“) tedy téměř jistě nezpůsobuje planeta.

Benjamin Montet. Kredit: B. Montet.

Tabby je tak podivná, že od samotného počátku je jedním z možných vysvětlení megastruktura technicky velmi vyspělé cizí civilizace, která by visela u zmíněné hvězdy a občas nám zacláněla výhled. Jak jsme nedávno psali na OSLU – cizí civilizace můžeme hledat pomocí fyzikálně obtížně vysvětlitelných jevů ve vesmíru, a tady máme jeden takový přímo před nosem. Na vyspělé a tím pádem nebezpečné mimozemšťany je nicméně vždycky času dost, takže se astronomové snažili přijít s nějakým méně dramatickým vysvětlením. Záhy se začalo šuškat, že by podivné pohasínání hvězdy Tabby mohlo mít na svědomí obrovské hejno komet. Tohle vysvětlení ale bylo na první pohled poněkud násilné, a dnes už nehraje hlavní roli.

Krajně neobvyklé chování hvězdy Tabby v datech teleskopu Kepler. Kredit: Montet & Simon (2016).

V lednu 2016 se ozval Bradley Schaefer ze Státní univerzity Louisiany v Baton Rouge, který prozkoumal aktivitu KIC 8462852 za minulé století. Tehdy samozřejmě ještě vesmírný teleskop Kepler nelovil exoplanety, ale Schaefer důvtipně využil staré fotografické desky z let 1890 až 1989. Z více než 1.200 snímků vyčetl, že hvězda Tabby během uplynulého století postupně pohasínala – celkem asi o 15 procent. Schaeferův výzkum ihned rozpoutal bouřlivé debaty, které se přelévaly tam a zase zpět, bez definitivního rozuzlení.

V těchto dnech se ale do vřavy kolem Tabby vložili Benjamin Montet a Josh Simon z Caltechu, které napadlo znovu analyzovat data teleskopu Kepler. Potvrdili Schaeferovy výsledky a zjistili, že prvních tisíc dnů mise teleskopu Kepler Tabby skutečně pohasínala, rychlostí asi 0,34 procenta jasnosti ročně. To je dokonce dvojnásobnou rychlostí, než k jaké dospěl rozborem starých snímků Schaefer. Také zjistili, že během dalších 200 dní pohasla Tabby o dalších 2,5 procenta – tedy ještě mnohem rychleji.

Když tohle všechno dáme dohromady, získáme dost zajímavý obrázek. Hvězda KIC 8462852, čili Tabby, prochází minimálně třemi různými módy změn jasnosti: 1. hlubokými náhlými změnami asi o 20 procent, které rozvířily dohady o mimozemšťanech, 2. pozvolným zhasínáním, které objevil Schaefer a které teď potvrdili Montet se Simonem a 3. středně rychlým pohasínáním během pár set dní, které objevili Montet a Simon.

Mají v soustavě KIC 8462852 hejno divokých komet? Kredit: JPL-Caltech / NASA.

Co si o tom máme myslet? Montet jen krčí rameny. Snad bychom dali dohromady nějaký scénář pro jeden nebo dva z těchto módů změn, ale pro všechny tři v tuhle chvíli nemáme žádné vysvětlení. Bylo by prý krásné vystopovat fyzikální jev, který by byl zodpovědný za všechny pozorované změny jasnosti KIC 8462852. Co by to ale mělo být? Jason Wright z Pensylvánské státní univerzity, který před loni na podzim přišel s myšlenkou cizí megastrukturu v soustavě Tabby, je nanejvýš nadšený. Původně se bál, že jeho bláznivý nápad smete ze stolu objev nějaké nudné chyby v přístrojích. Teď se stal naprostý opak. Z Tabby se stala plnokrevná záhada, o které se mluví po celém světě.

Pokud jde o mimozemšťany, Montet se Simonem, dokonce i Wright, stojí nohama na Zemi. Je to pro ně poslední varianta, která zůstane ve hře, až vyčerpáme všechny možnosti přirozeného vysvětlení. Ale už to, že megastruktura je stále ve hře, řadu lidí rozpaluje doběla. Z hvězdy Tabby se stal přednostní cíl pro pozorování. Na Kickstartetu letos proběhla úspěšná crowdfundingová kampaň, ve které astronomové získali přes 100 tisíc dolarů na zakoupení pozorovacího času Las Cumbres Observatory Global Telescope Network. Budou hvězdu pozorovat celý rok. Badatelé sázejí na to, že by pozorování více různými observatořemi na rozmanitých vlnových délkách mohlo celou záhadu vyřešit. Možná se ukáže, jestli v soustavě KIC 8462852 krouží velice extravagantní gigantické hejno komet anebo třeba megastruktura plná bizarních mimozemšťanů.

Video:  Benjamin Montet - A Catalog of Transit Timing Posterior Distributions for all

NewScientist 8. 8. 2016, arXiv:1608.01316

Datum: 09.08.2016

take jednoduche

quantum foam,2016-08-12 21:24:20

Proste nas ta cudzia civilizacia davno zdetekovala a uz tisic rokov k nam leti obrovska flotila ich slnecnych plachetnic. A kedze ich plachty maju velku plochu a su k nam uz dost blizko, tak to staci na poblikavanie materskej hviezdy. ;-)

Re: take jednoduche

Juraj Chovan,2016-08-13 11:12:45

Zaujímavá myšlienka ale správna asi nebude:
1./ Zem obieha okolo Slnka. Ak by tá flotila bola blízko, tienila by materskú hviezdu iba v jednom bode obežnej dráhy Zeme, t.j. pravidelne raz ročne.
2./ Najkratšia spojnica dvoch hviezdnych systémov nie je priamka ale krivka. Podobne ako naše sondy na Mars putujú po krivke lebo sa pohybujú v gravitačnom poli Slnka, tak aj flotila lodí z ďalekého hviezdneho systému k nám putuje v gravitačnom poli Galaxie.

napadla ma...

Iamko Azetovič,2016-08-12 09:57:23

napadla ma nejaka suvislost s betelgeuse, i ked sa v tomto pripade nejedna o cerveneho velobra, nejakym sposobom moze dochadzat k naruseni sferickej symetrie, napriklad vyraznejsim podielom hmotnosti hviezda a jej planety. zaujimala by ma metalicita tejto hviezdy, struktura a intenzita magnetickeho pola a suvislost s moznym vyskytom horkych skvrn. mozno sa jedna o kombinaciu migrujucich planet pred hviezdou spolu so skvrnami ktore u zltobieleho trpaslika moze suvisiet nielen v divnych pochodoch konvekcie materialu vo hviezde ale pritomnostou dost hmotnych planet. tie trebarz mozu migrovat mimo kotuc hviezdy. taktiez ma napadlo, ze sa jedna o mlady solarny system, s esteq nedotvorenymi terestrialnymi a plynnymi planetami, pricom obcas dojde k malej difuzii svetla hviezdy pri prechodu planet. kazdopadne, prave jej specificke vlastnosti davaju priestor k vacsiemu mnozstvu spekulacii. celkovo ale tabby ma tendenciu pohasinat, a tak pre vysvetlenie dysonovej sfery staci asiq len dlhsi cas na pozorovanie. a az napokon pohasne natolko, ze ine vysvetlenie ako dysonova sfera nebude, dufam ze to nedopadne ako v istom romane, kde pohasinanie hviezd bolo strukturovane a bolo priamo v korelacii so sposobom skokoveho cestovania vzhladom na energeticku potrebu takych skokov.

vysvětlení

Vladimír Němec,2016-08-11 09:56:33

nevím, ale připadá mi, že by se rozumné vysvětlení mohlo najít. Co třeba tohle: kromě Tabby je součástí hvězdného systému nějaké těžké ale tmavé těleso. Tedy NĚCO, co nevidíme, ale výrazně posunuje těžiště soustavy Tabby-NĚCO. Kolem tohoto těžiště obíhá v cosi podobného našemu (mohutnějšímu nebo zaprášenějšímu) pásu asteroidů. Díky excentricitě bude pás zakrývat Tabby tu více, tu méně, tu vůbec a někdy se k zákrytu přidá i to NĚCO.
Neříkám, že to musí být správné vysvětlení, ale mimozemšťany bych bral až jako poslední možnost.

Re: vysvětlení

Petr Kr,2016-08-11 12:02:09

"Tedy NĚCO, co nevidíme, ale výrazně posunuje těžiště soustavy."
Tedy hvězda samotná obíhá okolo tohoto těžiště a my to nedokážeme zjistit? Tak daleko od nás ta hvězda asi není, aby to nebylo vidět. Takže toto asi ne a něco jiného. Myslím, že podobné úvahy už tu byly zamítnuty dříve.

Asi se to vysvětlí abiologicky,

Jan Šimůnek,2016-08-10 19:04:32

ale nad těmi režimy "stmívání" mě napadlo, že Dysonovu sféru bychom asi taky postavili jako jakousi "klec", kterou bychom jednak postupně "zahušťovali" a jednak na ní vytvářeli obyvatelné plochy. Což by vyvolalo asi docela podobný průběh zatmívání.

Nápad

Jarda Pešek,2016-08-10 14:51:54

Něco úsměvného. Teoreticky by to mohla planeta způsobovat nebo konkrétně život na ní. Dejme tomu, že spousta lidských nápadů vychází z věcí, které někde existují a my je, třeba ve snu, uvidíme. V takovém případě bychom mohli říct, že někde ve vesmíru opravdu žije princezna Celestie, která má schopnost ovládat svojí myslí svit slunce. V tomto případě by se dal pokles ve svitu vysvětlit úmělou regulací slunce, kterou způsobuje životní forma, žijící na blízké planetě. :)

Drahomír Strouhal,2016-08-10 16:30:26

Tohle je samozřejmě geniální připomínka, která zde ovšem nebude nedoceněna nebo rovnou smetena ze stolu. Každopádně v tomto případě hádám, že byly spíše zapojeny síly chaosu.

Petr Kr,2016-08-10 16:47:42

Je to zajímavé..., to nemohu říci.

Richard Palkovac,2016-08-11 06:41:40

Svet okolo nas, moze byt aj totalna (nefyzikalna) iluzia, ktora sa snazi vyzerat fyzikalne, ale ma svoje chybycky a v tom pripade je mozne vsetko (evokuje to Matrix , viem):

*

To vypadá ...

Jiří Svejkovský,2016-08-10 14:40:04

... na stavbu intergalaktický dálnice.

Megastruktura

Jarda Pešek,2016-08-10 11:59:01

Megastruktura ještě neznamená mimozemšťany. Může to být výsledek porouchaných starobylých automatických stavebních strojů, které se prohánějí vesmírem a stavějí nesmyslné stavby. Takovýchto strojů bychom se měli bát ještě víc než mimozemšťanů, protože s nima se nedomluvíme. Přiletí do naší soustavy a začnou naši planetu rozebírat, aby podle svého porouchaného programu postavily nesmysl.

1500 let.

Zdenek Černý,2016-08-10 09:41:09

Rád bych upozornil na vzdálenost hvězdy, i když to většina diskutujících zřejmě chápe.
Nyní pozorujeme stav někdy z 6. století našeho letopočtu. Pokud by nakrásně v blízkosti hvězdy existoval inteligentní život, dozví se o nás za 1500 let. Stejnou dobu mu bude trvat odpověď. Za tuto dobu si jistě už nikdo ani nevzpomene, že byl v minulosti takový pokus o komunikaci podniknutý. Možná, že se i egyptský faraon o něco podobného pokusil ...
A to je v této chvíli bohužel problém všech kontaktů. Vzhledem k velikosti Mléčné dráhy /cca 80000 světelných let/ se jedná o vzdálenost "nepatrnou". Pokud lidstvo nepříjde na způsob cestování mnohem vyšší rychlostí nežli je rychlost světla, budeme navždy sami. Maximálně si na hvězdné mapě zapíchneme žlutý špendlík s poznámkou - očekávaná jiná inteligence.

Re: 1500 let.

Marcel Brokát,2016-08-10 10:08:04

tojo tojo, ale jistota, že tam někdo někde myslí je zásadní. Taková informace by se podle mne klasifikovala okamžitě jako supersuperultra tajná - ne snad proto, že by to normální lidstvo nezvládlo, ale proto, že by to reálně mohlo ohrozit desítky let budovaného postavení establishmentu.

Re: Marcel Brokát

Jiří Novák,2016-08-10 22:42:58

Tohle jsem nikdy nechápal. Jak by mohlo potvrzení existence mimozemského života ohrozit ohrozit desítky let budovaného postavení establishmentu? Vy třeba byste to u voleb hodil někomu jinému, kdyby se potvrdilo, že u té hvězdy žijí ufoni?
To myslím bez legrace. V čem by tohle zjištění ohrozilo vládu?

Richard Palkovac,2016-08-11 06:44:27

Tak u silne krestanskych, pripadne moslimskych kultur, to mozne je, naopak u budhistickych, hinduistickych take nebezpecenstvo nehrozi.

Jan Šimůnek,2016-08-11 08:56:25

U nás by se asi nestalo nic (vysoký podíl ateistů všeho druhu), ale už třeba USA by měly problém s masami lidí, jejichž svět, založený na víře v jedinečnost Země a Člověka coby výtvorů Jediného Boha, by se prostě zhroutil. Podobně by tomu bylo i u judaistů a totální zhroucení by postihlo muslimský svět.

Je třeba si uvědomit také to, že monoteistická náboženství, která by to postihlo nejvíce, jsou nástroji vládnoucích kast k ovládání společnosti a důkaz jejich lživosti by příslušníky těchto kast srazil z vrcholu sociální pyramidy (a možná tvrději, než jak dopadla francouzská aristokracie po pádu Bastily).
V zemích s vysokou religiozitou také žije spousta lidí, kteří nekradou nevraždí neloupí, neznásilňují (atd.) "na potkání" jen proto, že jim byla morálka nahrazena vírou v boha. Pokud by tato víra padla, tak by nastal "syndrom psa utrženého ze řetězu". U nás by se (skoro) nic takového nestalo (pravděpodobně by nastaly nějaké nepokoje na jihu Moravy a v dalších tradičně věřících regionech), protože většina občanů je vedená k morálnímu chování i bez toho, že by se bála pekla (je to navíc účinnější, religiózní země mají jednoznačně vyšší kriminalitu, i po zohlednění dalších socioekonomických faktorů, než země málo religiózní).

I když to, co jsem vylíčil, je maximalistický možný dopad, řada politiků z toho má sevřené hýždě a hrozí se okamžiku, kdy bude prokázána existence cizí civilizace, nebo dokonce paleokontaktů, které by prokázaly vznik náboženství coby cargo kultu při kontaktu s civilizačně pokročilejšími bytostmi.

Dalším aspektem je fakt, že průkaz existence aktivní mimozenské civilizace by nutně musel vést ke vzniku racionálně se chovající celosvětové vlády, jejíž autorita by byla vynucena velmi tvrdými prostředky (včetně atomovek), protože jedině sjednocená Země by měla šanci na úspěšnou prevenci vyhubení lidstva, případně odražení útoku. Včetně toho, že nasazení takovýchto prostředků by bylo plně morálně obhajitelné. A současné vlády (ale i současné "nadvládní" organizace) by šly do kopru, ať už dobrovolně, nebo násilím.
Přitom takový útok ze strany cizí civilizace je jistý prakticky na sto procent.

Bohumír Tichánek,2016-08-11 10:12:52

"Monoteismy by se prostě ideologicky zhroutily a věřící by byli konfrontováni s náhlým a tvrdým poznáním, že jejich dosavadní život byla jen jedna velká lež."
Proč bychom měli vylučovat z náboženského pojetí nějakou možnost vývoje - od menších znalostí k větším, tak jako je tomu u vědy. U katolictví vývoj je.

"Přitom takový útok ze strany cizí civilizace je jistý prakticky na sto procent."
Opačné názory vycházejí ze světových dějin, kdy vyspělejší civilizace bývá vyvrácená primitivnějšími nájezdníky. Někdy lze spíš váhat, kdo byl vyspělejší v objevené Americe. Jinak po stránce materiální, jinak v dalších.

Re: Re: Re: Re: Marcel Brokát

Jan Šimůnek,2016-08-11 20:17:54

Možná jsem to s nábožnstvími pregnantněji formuloval kousek níž: Jde o to, že myšlena mimozemského života, natož rozumného, je v rozporu s podstatou těchto náboženství a v podtatě znamená jejich totální zpochybnění.

Lidé kompetentnější než já probrali všechny scénáře kontaktu dvou vesmírných civilizací a vyšlo jim, že i při oboustranné dobré vůli končí všechny střetem na život a na smrt. Pokud bychom v době kontaktu nebyli vesmírnou civilizací, znamenalo by to pro nás zánik civilizace (jako třeba pro ty americké domorodce), i když bychom fyzicky přežili (jako "přívažek" civilizace vítězné). Příznivější scénáře jsou prakticky jen u (téměř) současného kontaktu více vesmírných civilizací, nebo kontaktu s nějakou vesmírnou federací na způsob Star Treku (je ovšem otázka, zda by vůbec taková organizace mohla vzniknout).

A ještě k té Americe speciálně: Cortéz vyhrál v Mexiku proto, že pro jiné indiány než Aztéky byli Španělé menší zlo. Pro ty museli akorát pracovat, zatímco Aztékové je genocidovali jak na běžícím páse. Pizzaro zase dobyl zemi rozvlácenou občanskou válkou, kterou vyhrál z hlediska místních zvyklostí nelegitimní dědic trůnu. S poraženou stranou se přitom vypořádal způsoby, na jaké neměli žaludek ani nejkrvavější inkvizitoři. A ostatní národy uvítaly pád říše Inků se skoro stejným nadšením jako obyvatelé Mexika pád Aztéků. A opět si, přes veškerá negativa kolonialismu, spíš polepšily.

Re: Re: Re: Re: Re: Marcel Brokát

Bohumír Tichánek,2016-08-12 10:39:48

Díky za popis situace v dávné Americe.
Zajisté se velké změny obtížně prosazují, přesto:
"Církev ale v posledních letech začíná akceptovat možnost, že život může v různých formách existovat i za hranicemi naší slueční soustavy."
"Vzhledem k množství bytostí žijících na Zemi, jistě mohou být někde jinde i jiná stvoření, taktéž inteligentní, která stvořil Bůh. To s naší vírou nekoliduje, protože my nemůžeme vědět, co všechno Bůh stvořil," řekl otec José Funes, jezuitský astronom Vatikánské observatoře, který je zároveň i vědeckým poradcem papeže Benedikta XVI."

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Marcel Brokát

Jan Šimůnek,2016-08-18 14:51:07

1. Všichni křesťané nejsou katolíci
2. Je otázka, zda by tuto novinku akceptovali všichni věřící (spíš si myslím, že nikoli).

Marcel Brokát,2016-08-15 14:41:26

Pro Šimůnek: Děkuji, neřekl bych to lépe. :)

Jan Šimůnek,2016-08-11 19:56:00

1. Velká trojka monoteistických náboženství stojí na jedinečnosti Jediným Správným Bohem stvořené Země a stvořeného Člověka. Existence jiných myslicích bytostí (a jiných obyvatelných planet) by jí otřásla. V teoretické kolizi s ní je i projev života na úrovni bakterií apod. ale to by asi ustáli a hlavně zpochybnili.
Masy věřících by přišly o smysl života a "jistotu", že když budou dodržovat náboženské příkazy, tak se dostanou do nebe. Asi by se dostavil "syndrom psa utrženého ze řetězu", protože mnozí z věřících udržují zákonné chování jen ze strachu z pekla (což nefunguje tak dobře jako morálka dodržovaná jako taková; dokumentuje to i vyšší kriminalita v zemích s vysokou religiozitou obyvatel oproti zemím s nízkou - při zohlednění dalších faktorů).

2. Tato náboženství představují mocenský nástroj, kterým se drží určité skupiny osob na vrcholu sociální pyramidy. Jejich zhroucení by pro tyto lidi znamenal pád na sociální dno (v lepším případě, v horším by dopadli jak francouzská aristokracie po pádu Bastily).

3. Existence aktivní mimozemské civilizace by znamenala detekci existence takového ohrožení Země a lidstva, že by to odůvodnilo i velmi drsné kroky k vytvoření jednotné celosvětové vlády a celosvětového obranného velitelství, schopných provádět kroky k zajištění přežití lidstva. Opět by to odkašlala věrchuška státních a nadstátních struktur, protože ty současné jsou k něčemu podobnému nepoužitelné.

Jan Šimůnek,2016-08-11 19:58:46

Omlouvám se za vložení podobného příspěvku dvakrát, kleklo mi spojení s netem a vypadalo to, že se příspěvek nevložil.

Martin Vajsar,2016-08-22 11:44:40

Třeba Amerika je plná lidí, kteří nevěří v evoluci, jsou přesvědčeni, že Země byla stvořena před 6000 lety, teorii relativity považují za jakýsi útok na základní morální hodnoty a někteří dokonce žijí v nezvratném přesvědčení, že Země je placka. A to radši ani nemluvím o chemtrails. Jinde to bude podobné.

Pokud by tihle lidé měli pocit, že je to v rozporu s jejich přesvědčením, neuvěřili by v existenci mimozemšťanů, ani kdyby jim létající talíř přistál na dvorku. Ne, o stabilitu náboženských systémů bych se nebál.

K tomu třetímu bodu: ty ohrožené státní a nadstátní struktury ale nejsou ty, které by byly schopny mimozemskou civilizaci detekovat. To se odehrává v sektorech, nad kterými dnes už státy nemají zdaleka takovou kontrolu jako dříve (myslíte, že evropské vlády mohou ovlivnit, kam ESO namíří svůj Very Large teleskop?), a pokud ty astronomy rovnou nepovraždí, těžko jim zabrání publikovat výsledky v některém z časopisů nebo na internetu. Vlády nemají jak tyhle informace zastavit.

Re: 1500 let.

Petr Kr,2016-08-10 16:37:54

Nevím, ale kde berete jistotu, že se o nás už nedověděli v 6. století před Kristem. Bílý trpaslík je možná vhodná hvězda pro nový domov, a tak třeba už letěli kolem nás a zjistili, že jsme "nepoužitelní" a naše hvězda nevhodná a že se usadí jinde a příjdou v 21. století bez pokusu o komunikaci.

Re: Re: 1500 let.

Zdenek Černý,2016-08-10 23:57:39

Ta cesta jim také bude trvat nejméně 1500 let -). Že by podnikli takovou cestu, aby viděli zrovna nás .....

Re: Re: Re: 1500 let.

Petr Kr,2016-08-11 08:36:39

;-))

Asi jste mne nepochopil, oni už mohli vyrazit v 5. století a příští rok jsou tady. Navíc píšu výše, že už tu v minulosti mohli být, ale že to vyhodnotili tak, že potřebují, abychom jim "připravili podmínky" pro novou návštěvu. Takže pozor!!!

Re: Re: Re: Re: 1500 let.

Petr Kr,2016-08-11 08:57:45

A pak nevím, z čeho usuzujete, že by chtěli vidět zrovna mně a Vás? Asi kvůli nám dvěma se nevydají na takovou cestu. Teda aspoň o sobě si myslím, že na mne není nic tak výjimečného.

..

Jozef Vyskočil,2016-08-10 06:04:45

Možno pri iných vlnových dĺžkach by kontinuita tienidla vyzerala ináč.

Karel Rys,2016-08-09 23:01:28

Také by to od vyspělé civilizace mohl být způsob, jak na sebe upozornit - takové kouřové signály v mezihvězdném měřítku. Elegantně by tím vyřešili problém, kde vzít energii na vysílání...

Pavol Hudák,2016-08-09 20:10:02

konecne sa po desiatkach rokoch v astronomii objavilo nieco zaujimave ale dlhodobe pozorovanie musia robit sukromni investori????

Jakub Beneš,2016-08-10 00:19:32

taky mi to prijde zvlastni. v tom bude nejaka byrokracie. zda se, ze badatele a vlastniky observatori objeveni zivota v podstate nezajima :-D a musi se na to slozit bezni nevedecti lide. pripomina mi to jak se musela nasa prosit, aby pri nejakem preletu aspon jednou vyfotila tvar na marsu. kdyby na to nebyl tlak verejnosti, tak to snad ani neudelaji.

Petr Kr,2016-08-10 08:05:01

No tak na tu tvář se opravdu chtěli podívat jen laici a marťanologové. Takže na tu bych ani já ze státních peněz nedal.

Richard Palkovac,2016-08-11 06:47:28

Lenze tych laikov je podstatne viac a teda demokracia asi nepusti :)

Bohumír Tichánek,2016-08-11 10:16:41

Ale - snad věda nemusí předem vylučovat neznámou možnost, že před stamiliony let byla na Marsu nějaká vyspělá civilizace, ať už lidská nebo ne.

Richard Palkovac,2016-08-11 10:27:53

Presne o tomto je natoceny velmi pekny film "Mission to Mars" (BRIAN DE PALMA FILM)

Petr Kr,2016-08-11 12:18:46

Ano. Představte si situaci. Mám omezený čas a rozpočet a dvě varianty. Foto, o kterém odborníci tvrdí, že je to hra stínů a že podobné "hry" mohou snadno nalézt i jinde. A možnost prozkoumat něco nového, kde se dá očekávat relativně zajímavá informace.
Nebo jinak. Rozhodnete se jet na výlet za novými zážitky a známý vám tvrdí, že v lese je jeskyně, kde bydlí drak a vypráví se o tom celé generace, jak ho tam někdo viděl. A druhá varianta jedete jen tak že jste ještě nebyl na západě a že se tam podíváte.
Já bych jel na ten západ, zvláště, kdyby to bylo před 30 lety a laici z KSČ by mi říkali, že tam není nic k vidění ani ten drak, jen bída.

Bohumír Tichánek,2016-08-13 16:11:16

Relativně zajímavá informace - snad nalezení žuly a ruly, či co jako laik napíšu ve směru geologie. Nebo dokonce lišejníku.
Ale nějaké nalezení pozůstatků dávno zaniklé civilizace, to nejspíš zařídí úplně jiné názory na život ve Vesmíru. Snad i změní lidské chování ke vztahu k Zemi. Změní paradigma?
Ovšem zda získaný obrázek značil hru stínů - je to možné, neposoudím. Promýšlím zde jen obecně.

Hvězda Tabby.

Vlastislav Výprachtický,2016-08-09 17:47:51

Ztráta jasnosti Tabby může být způsobena omezením reakcí, nastává přeměna na černého trpaslíka.

Re: Hvězda Tabby.

Peter Grejtak,2016-08-09 21:10:37

verím, že to už niekomu z ompetentných napadlo

Re: Re: Hvězda Tabby.

Petr Kr,2016-08-10 08:10:46

Přesně tak, snad astronomové tuší, jak se rodí trpaslíci a tuto teorii by zmínili jako pravděpodobné vysvětlení. To, že si nevědí rady, proč se to děje, znamená, že je to opravdu něco nového.
A zatím okolo KIC 8462852 staví Kicani svůj obří domov a rozšiřují to, takže se za pár let hvězda ztratí pod jejich deštníkem.

Re: Hvězda Tabby.

Jan Novák9,2016-08-10 07:24:30

To by bylo možné poznat ze spektra.

Re: Re: Hvězda Tabby.

Alexandr Kostka,2016-08-10 08:05:26

Nemluvě o tom, že jsou podobné procesy\ "velmi rychlé", čili mají trvat řádově miliony let. Za dobu pozorování člověkem by se "bouřlivě probíhající přeměna" prakticky neměla projevit.