LSEV - elektromobil z tiskárny příští rok na trhu  
Výsledkem čínsko-italské spolupráce je prototyp tištěného elektromobilu s dojezdem 150 km a hmotnosti pouhých 450 kg.

LSEV. Kredit: chinadaily.com
LSEV. Kredit: chinadaily.com

Čínský Polymaker je rychle expandující společnost specializující se na 3D tisk. Z její spolupráce s italskou firmou X Electrical Vehicle, úspěšnou ve výrobě elektropohonů pro pomalu jezdící vozítka, vzešel prototyp miniauta, které má být jedním z lákadel veletrhu v Pekingu Auto China 2018 (25 dubna – 4. května 2018). Podle agentury China Daily je již prototyp testován v Šanghaji.

 

Dr. Luo Xiaofan, spoluzakladatel a generální ředitel společnosti Polymaker.
Dr. Luo Xiaofan, spoluzakladatel a generální ředitel společnosti Polymaker.

Autíčko pojmenované LSEV bylo navrženo tak, aby všechny části oddělené od podvozku, sedadel a oken byly vytištěny 3D tiskárnou. Výsledkem je, že zatímco nynější automobily mají plastových dílů okolo dvou tisíc, toto jich má 57. Minimum montážních dílů přináší výrobci řadu výhod. Od snížení pracnosti, potřeby pracovních sil, přes ekologii a prakticky žádné odpady při výrobě.

 

 

LSEV, hmotnost 450kg, dojezd 150 kilometrů. Kredit SCMP).
LSEV, hmotnost 450kg, dojezd 150 kilometrů. Kredit SCMP).

Nazývat auto „vytištěným“ je poněkud nadnesené. Pneumatiky, čelní sklo, elektromotor, baterie, tlumiče, pérování a elektrické rozvody, jsou stále „klasika“. Nicméně nutno přiznat, že zatímco hmotnost velikostí porovnatelného Smartu určeného také pro dvě osoby, je okolo 800 kg (podle karoserie a zvolené motorizace), Číňanům se tiskem podařilo hmotnost jejich výtvoru stlačit na polovinu Smartu.

 

Dojezd 150 kilometrů se zdá být pro městské přibližovadlo více než dost. Mnohé by ale mohla být odrazující maximálka. Ta, podle zatím zveřejněných údajů, má být 70 km/hod. Pro přeplněná čínská megapole by ale ani to nemuselo být hendikepem. Malá rychlost je spíš než konstrukčním limitem, daní za nízkou hmotnost a snahou projít požadavky testů pasivní bezpečnosti. Ty u novinky ještě neproběhly, ale pokud budou přívětivé, možná by „jednorázová“ miniauta pro každodenní cesty do práce a na nákupy, mohla být receptem na ozdravení i našich metropolí od smogu. A ruku na srdce, ta sedmdesátka je už i na matičku Prahu dost. Nehledě na to, že kutilové nedbající na vlastní bezpečnost, by si s omezovačem hravě poradili, stejně jako u motocyklů.

 

 


Konečnou cenu vozítka výrobce zatím neprozradil. Bude se odvíjet od velkorysosti výroby, podpory státu a zájmu spotřebitelů. Podle Guo Xiaozhenga, designéra XEV, už mají v kapse 7000 rezervací. Po jedné z největších světových automobilových    sešlostí, která se v Pekingu bude konat za necelý měsíc, by i v ceně mohlo být jasněji.

 

Literatura

Electrive.com

China Daily

South China Morning Post

Datum: 25.03.2018
Tisk článku

Související články:

Korbiyor - autonomní pohřební vůz     Autor: Josef Pazdera (09.09.2015)
Čínský dron pro přepravu osob     Autor: Josef Pazdera (07.01.2016)



Diskuze:

Ještě jedno využití

Jiří Novák,2018-03-30 18:38:09

Dneska jsem viděl obytný přívěs a za ním si na vozíku táhli Smart nebo něco podobného. Zřejmě měli dovolenou vymyšlenou tak, že obytňák zaparkují někde u lesa a pak smartem vyrážejí po okolí. Což je dobré využití i pro tohle autíčko. To by se jim možná vešlo i na střechu.

Odpovědět

Cinani brzo zaplavi trh elektromobily

,2018-03-27 11:32:39

Odpovědět

David Literák,2018-03-25 23:54:45

Mě osobně by takovéto vozítko přesně vyhovovalo do mimoměstského provozu pro ženu na nákup. Do města to máme 5km, tam něco pojezdí, tak kdyby 30km ... na větší vzdálenosti pak dospělé auto. V kombinaci s FVE ideálka. Jedinou nevýhodu, kterou ale slýchám ze všech stran, spatřuji v obavách o bezpečnost. Až se nějaká žena majetnějšího souseda zapomene podívat ze svého třítunového SUV napravo i nalevo, nebude to pro cestující podobného kinder-vajíčka příjemná zkušenost.

Odpovědět


Re:

Jiří Kocurek,2018-03-26 22:07:15

" zapomene podívat ze svého třítunového SUV napravo i nalevo ..."
a vjede do chodců, kteří přecházejí silnici, na kterou řidič odbočuje. Co tedy s chodci, zakázat?

Odpovědět

František Polášek,2018-03-25 12:38:39

Začátek konce plechových automobilek. A jiných plechových výrobců. Je to historický moment v dějinách automobilizmu.

Odpovědět


Re:

Martin Pecka,2018-03-26 12:14:44

Ehm... Trabant? :)

Odpovědět

Rozdíl v hmotnosti

Ivo Hlavůněk,2018-03-25 12:34:25

Smart dostal při nárazových testech v roce 2014 čtyři hvězdičky. Docela mě zajímá, jestli číňan dostane aspoň nějakou, až budou po zkoušce z figurín vytahovat kusy roztříštěných plastů. Nemluvě o zvýšeném požárním nebezpečí kombinace baterie + plast.

Odpovědět


Re: Rozdíl v hmotnosti

Milan Krnic,2018-03-25 13:33:07

Zatímco takový skůtr se 70km/h omezovačem, ten má hvězd!

Odpovědět


Re: Re: Rozdíl v hmotnosti

Ivo Hlavůněk,2018-03-27 19:48:55

??? Troll?

Odpovědět


Re: Re: Re: Rozdíl v hmotnosti

Josef Pazdera,2018-03-28 12:03:00

Popravdě řečeno, článek jsem psal pod dojmem, že právě jako náhrada skútru se mi to zdálo téměř ideální řešení. Zvláště pro starší, kteří již mají problém se stabilitou a potřebují si dojet nakoupit, k doktorovi a nebo za vnoučaty. Stejně tak jako druhé přibližovadlo do rodiny, přezdívané nákupní taška. Kdyby nic jiného, tak na rozdíl od skútru by na člověka nepršelo. A ten posez na skútru s benzínem pod zadkem se mi také zdá horší, než ty baterky.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Rozdíl v hmotnosti

Milan Krnic,2018-03-28 21:05:15

Děkuji za komentář, ovšem u Iva pozor, kdo ví, co (možná po tom sledování ruské TV, opět kdo ví) tím slovem s otazníky myslí. Možná se, možná zase, a znovu - kdo ví, špatně vyjádřil, a myslel Trolls, což je elektrický skútr 12/24V pro děti. A ten 70 km v hodině dá s přehledem - ve volném pádu. To jen pro úplnost.
Holt některé z nás doma naučili vyjadřovat se celou větou, a jiné zase ne. Kauzalita. :)

Odpovědět


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz