Červí díry mohou vrhat zvláštní stíny. A teleskopy by je mohly objevit  
Jestli jsou ve vesmíru makroskopické červí díry, tak bychom je mohli vystopovat podle jejich stínů. Pokud nějakou takovou zkratku časoprostorem vážně najdeme, tak bude důvod k pořádně divoké oslavě. Na to vezměte jed.

Najdeme červí díry podle jejich stínu? Kredit: CC0 Creative Commons.
Najdeme červí díry podle jejich stínu? Kredit: CC0 Creative Commons.

Červí díry jsou extrémní časoprostorové zkratky. Jako tunely skrz realitu spojují dva různé body v prostoru nebo i v čase. Pokud existují, tak díky zakřivení časoprostoru mohou propojit místa vzdálená miliardu světelných let nebo třeba jenom pár metrů. Mohly by být tunelem mezi vesmíry a mohly by spojit dva body v různých časech, kdo ví.

 

Zní to jako čistokrevná science fiction. Jenže červí díry nejsou halucinace, nýbrž představují možné řešení slavné soustavy Einsteinových rovnic gravitačního pole, které představují základ obecné teorie relativity. Jinými slovy, červí díry jsou v souladu s obecnou teorií relativity. Doposud ale není jasné, jestli mohou skutečně existovat. Zatím nikdo žádnou červí díru neviděl.

 

Rajibul Shaikh. Kredit: R. Shaikh.
Rajibul Shaikh. Kredit: R. Shaikh.

Červí díry by měly být oblasti natolik zakřiveného časoprostoru, že se tam světlo nepohybuje rovně. Fotony a lehké částice kosmického materiálu by kroužily kolem červí díry a vytvořily by tím prstenec. Ale fotony, které by se dostaly příliš blízko červí díře, by propadly skrz ní. Výsledkem by byl temný a oblý stín.

 

Stín červích děr by měl být podobný stínu, jaký vrhají černé díry, včetně naší supermasivní černé díry v centru Mléčné dráhy, jejíž stín se teď astronomové snaží pozorovat. Není to ale snadné, protože stín černé díry není tak velký, i když je černá díra supermasivní. Proto vědci pro pozorování tohoto stínu vytvořili celoplanetární radioteleskop Event Horizon Telescope. V této době analyzují první várku dat, která získali loni.


Fyzik Rajibul Shaikh z institutu Tata Institute of Fundamental Research v indické Bombaji nedávno vypracoval analýzu, podle které mohou určité typy rotujících červích děr vrhat větší a více zakřivený stín v porovnání se stínem černé díry. Když červí díra rotuje vyšší rychlostí, tak by její stín měl vypadat poněkud rozmáčkle, zatímco stín černé díry zůstává víceméně ve tvaru disku. Shaikh je přesvědčený, že bychom pozorováním stínů mohli rozlišovat černé díry od červích děr. Mírně zakřivené a podlouhlé stíny by měly být neklamnou známkou červí zkratky časoprostorem.

Simulovaná červí díra, která vede z německého Tübingenu k písečným dunám u Boulogne sur Mer na severu Francie. Kredit: CorvinZahn / Wikimedia Commons.
Simulovaná červí díra, která vede z německého Tübingenu k písečným dunám u Boulogne sur Mer na severu Francie. Kredit: CorvinZahn / Wikimedia Commons.


Vědci propočítávali stíny rotujících červích děr už dřív. Nebyli moc úspěšní. Podle Shaikha ale přehlíželi efekt „tunelu“ červí díry, který spojuje oba dva její konce. S novými Shaikhovými výpočty prý bude možné červí díry vcelku slušně identifikovat. Jestli skutečně objevíme ve vesmíru červí díry, tak to bude vážně pecka. Nejde jenom o to, že se z vědy stane science-fiction. Také by to byl nepřímý důkaz existence nějaké exotické hmoty anebo doposud neznámých fyzikálních procesů, které by musely objevenou červí díru vytvořit.

 

Podle stávajících názorů fyziků, kteří se pohybují v prostoru obecné teorie relativity, by otevření a hlavně udržení červí díry nejspíš vyžadovalo doposud čistě teoretickou hmotu s negativní hmotností, která by svým působením vytvářela antigravitaci. Další možností je vydat se za hranice obecné relativity a vybudovat červí díru s exotickou fyzikou.


Shaikh nabízí zajímavou možnost, jak ověřit klíčové fyzikální úvahy pozorováním vesmíru. Zároveň je ale nutné poznamenat, že Shaikhovy výsledky odkazují na specifický typ červích děr s jednoduchou a nerealistickou symetrií. Jestli by to fungovalo i pro komplikovanější červí díry napoví až další výzkum. Podle Johna Friedmana z University of Wisconsin v Milwaukee je dost nepravděpodobné, že by mohly existovat makroskopické červí díry. Jestli ale existují, tak by prý realistický propočet jejich stínu vyžadoval znalost parametrů exotické hmoty, která takovou červí díru otevřela. Takovou hmotu ale zatím neznáme, takže podle Friedmana nemůžeme znát ani geometrii stínu realistických červích děr. Čas snad ukáže, jak to je. Lov červích děr ve vesmíru by byl ale každopádně skvělým dobrodružstvím.

Literatura
Live Science 16. 4. 2018, arXiv:1803.11422.

Datum: 18.04.2018
Tisk článku

Související články:

Průjezdné červí díry v multimetrické gravitaci     Autor: Stanislav Mihulka (27.04.2014)
Co když jsou v srdcích galaxií červí díry?     Autor: Stanislav Mihulka (05.06.2014)
Je naše Mléčná dráha ve skutečnosti gigantickou červí dírou?     Autor: Stanislav Mihulka (22.01.2015)
Co když černé díry nejsou brutální zabijáci, ale poklidní tvůrci hologramů?     Autor: Stanislav Mihulka (19.06.2015)
Budeme létat skrz červí díry nebo s warpovým pohonem?     Autor: Vladimír Wagner (29.09.2017)



Diskuze:

..

Jan Balaban,2018-04-20 07:44:13

Ak sa nemýlim, tak druhým koncom má byť niečo mimoriadne biele. To sa hľadá ľahšie a nič sa nenašlo.

Odpovědět


Re: ..

Jiří Benda,2018-04-21 15:42:34

Červí díry jsou holý nesmysl, tak jako spousta jiných tvrzení vědy. Jde jen o zcestnou fantazii těch, kteří celebritami jsou nebo chtějí být a ostatní pasivně sdílí vše, co autorita řekne. Tak je to ve společnosti obvyklé - systém autorit (razítkem pod každým prohlášením) potřebují vlády, aby se jim "rozhodněji" vládlo.
Další věc - žádná "antigravitace" neexistuje. Je jen gravitace (magnetická, frekvenčně totožná elementární struktura prostoru i hmoty) a nebo není (při odlišných elementárních frekvencích či osách rotace). Stejně jako u dvou totožných cívek umístěných na jedné ose, do kterých se pustí jakákoliv totožná frekvence. Vysvětleno v knize Tajemství VESMÍRU odhaleno. Tento výklad gravitace již přijalo za své větší množství fyziků a další přibývají. Konečnou pravdu odhalí projekty v USA, Číně a V.Británii, kde chtějí "rozbít prostor" vakua a zjistit, co obsahuje. V souladu s odkazem sdílím názor, že jde o neutrinovou strukturu prostoru (i hmoty) a že neutrino je těsně rotujícím párem fotonu a antifotonu o 511keV (v té rotaci v roli elektronu a pozitronu, ovšem zapomeňte na srovnávání kvantových parametrů - každá teorie obsahuje chyby, souhlasím že teorie jsou někdy ovlivněny lidským přáním či snahou o zkratku, aby to vycházelo a mohlo to jít "ven". Jinak sdílím i názor, že vše je elementárně jen a pouze magnetická interakce, ne žádná "pomocná další".

Odpovědět


Re: Re: ..

Václav Dvořák,2018-04-27 17:54:28

Můžete tato vaše negativní tvrzení nějak dokázat? Anebo to jsou jen velk0hubé chvásty nějakého vědeckého úředníka?

Odpovědět


Re: Re: Re: ..

Martin Baláž,2018-04-29 19:10:02

Skôr znôška totálnych nezmyslov od človeka, ktorý absolútne netuší, o čom vlastne rozpráva...

Odpovědět

WHG

Bluke .,2018-04-18 14:21:25

(ne)recesný patent na "Worm hole generator" >>> https://patents.google.com/patent/US20030197093A1/en

Odpovědět

Soulad s OTR

Jan Poslušný,2018-04-18 12:11:28

Ano, sice existují řešení, která něco takového připouští, ale VŠECHNA taková řešení jsou nestabilní.

Odpovědět


Re: Soulad s OTR

Milan Krnic,2018-04-18 18:53:29

V televizi říkali, že stabilitu přináší jediné kapitálové životní pojištění.

Odpovědět


Re: Re: Soulad s OTR

Václav Dvořák,2018-04-19 00:19:53

Jaký smysl prosím má tato vaše poznámka??? Jestli to měl být vtip, tak by to sedlo nanejvýš do zařízení 4. cenové kategorie... Jestli propagujete takový produkt, tak jakákoli reklama v komentářích znamená obvykle porušení podmínek diskuze...

Odpovědět


Re: Re: Re: Soulad s OTR

Viliam Sajna,2018-04-19 02:22:42

Aby vám nepraskla žilka...

Odpovědět


Re: Re: Re: Soulad s OTR

Jaroslav Lepka,2018-04-19 13:05:55

Myslíte, že ve IV. cenové se řeší problematika červích děr?

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Soulad s OTR

Václav Dvořák,2018-04-19 22:53:06

To byste se divil... třeba když se na vodě se sejde různá společnost a když nic jiného není poblíž a pivo ujde :)

Ale obecně máte pravdu, běžně se to neřeší, zato tam padají podobné přibIblé vtipy...

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Soulad s OTR

Milan Krnic,2018-04-21 19:49:51

Nejsem si jistý, zda je to kvůli tomu zmiňovanému zdravotnímu riziku dobrý nápad napsat, ale vy, inšálláh, neurčujete, co je a co není přiblblé. :)

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Soulad s OTR

Václav Dvořák,2018-04-27 17:56:27

Nebojte z takových hloupostí mi žilka určitě nepraskne. A taky pravidelně cvičím a nepřejídám se!

Odpovědět


Re: Re: Soulad s OTR

Pavel Pelc,2018-04-19 11:04:04

:)))))

Odpovědět


Re: Soulad s OTR

Viliam Sajna,2018-04-19 02:25:20

VŠECHNA dosud objevená...

Odpovědět


Re: Soulad s OTR

Vaclav Prochazka,2018-04-19 17:15:34

" Pokud existují, tak díky zakřivení časoprostoru mohou propojit místa"

Jejna tyhle pohádky jsou pěkné:-) Kdyby tak byl časoprostor opravdu zakřivený, tak by to bylo fajn. Problém OTR, ale i kvantovky je v tom, že pro výpočty používáme nějaký matematický model, který vůbec nemusí být zrcadlem reality, jen nám občas umožňuje něco spočítat.

Jojo s touhle logikou se nám dříve planety opravdu pohybovaly po epicyklech a s objevem Keplerovské elipsy si to rozmyslely a začaly obíhat jinak .... :-)

Odpovědět


Re: Re: Soulad s OTR

Milan Krnic,2018-04-19 19:43:59

Dnes našeho času vyrazil lovec planet, tak mu přejme štěstí, a třeba se dočkáme nějakých nových poznatků.
https://www.nasa.gov/press-release/nasa-planet-hunter-on-its-way-to-orbit

Odpovědět


Re: Re: Re: Soulad s OTR

Václav Dvořák,2018-04-19 22:56:34

Tady máte start TESS v plné parádě...

http://www.kosmonautix.cz/2018/04/obrazem-spacex-dokoncila-osmou-letosni-misi/

Odpovědět


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz