Bez předsudků: Sekulární země mohou čekat ekonomický růst  
Je odklon od náboženství příčinou ekonomického rozmachu jednotlivých zemí? Anebo je to naopak? Odpověď přinesl výzkum náboženských a ekonomických poměrů 109 zemí světa za celé dvacáté století.
Ruiny kostela ve Shettihalli, Indie. Kredit: Bikashrd / Wikimedia Commons.
Ruiny kostela ve Shettihalli, Indie. Kredit: Bikashrd / Wikimedia Commons.

Odborníci se už dlouho dohadují, jaký je vlastně vztah mezi sekulární společností a ekonomickým růstem, čili poněkud nekorektně řečeno, jak silně náboženství v dnešním světě brzdí rozvoj ekonomiky. Někteří, jako třeba francouzský sociolog Emile Durkheim tvrdí, že když ekonomika jakž takž naplní materiální potřeby lidí, tak pak následuje ústup náboženství ze scény. Německý sociolog Max Weber a další oproti tomu věří, že právě změny ohledně náboženství řídí výkon ekonomiky. Tahle diskuze pokračuje dodnes, a jak je vidět, je to slovo do pranice.

 

Damian Ruck. Kredit: D. Ruck.
Damian Ruck. Kredit: D. Ruck.

Damian Ruck z medicíny Bristolské univerzity s mezinárodním týmem spolupracovníků to pojal ve velkém stylu. Jejich výzkum zjišťoval dopady náboženství v celkem 109 zemích, v období celého dvacátého století. Použili k tomu data z průzkumu World Values Survey a význam náboženství sledovali mezi lety 1900 až 2000. Jejich práci publikoval časopis Science Advances.
A jak to dopadlo? Výzkum Ruckova týmu potvrdil, že sekularizace neboli oslabení vlivu náboženství předchází před rozvojem ekonomiky. A nikoliv naopak. Jinými slovy, ústup náboženství ze slávy a mocenských pozic příznivě ovlivňuje budoucí ekonomickou prosperitu dotyčného státu.

 

Aby toho nebylo málo, výsledky Rucka a spol. ukazují, že sekularizace funguje jako motor budoucí prosperity jedině tehdy, když je spojená s respektem a tolerancí k individuálním právům a svobodám. Zřejmě tedy nejde vyloženě o náboženství, ale o záležitosti, do nichž náboženství ráda mluví. Země, které tolerují potraty, rozvody nebo třeba homosexualitu, mají podle nové studie větší šanci na ekonomický rozkvět.

Země se státním náboženstvím. Kredit: Smurfy / Wikimedia Commons.
Země se státním náboženstvím. Kredit: Smurfy / Wikimedia Commons.


Ruck k tomu dodává, že sekularizace zemí je skutečně často spojená s větší tolerancí zmíněných společenských jevů. Není to ale nevyhnutelné. Stejně tak prý není řečeno, že nábožensky založené země nemohou mít zářnou ekonomickou budoucnost. Je to o statistice a tendencích. Z dostupných dat každopádně vyplývá, že náboženské instituce by si měly najít vlastní cestu k modernizaci a respektu individuálních práv, ve vlastním zájmu.

 

Spoluautor studie Alex Bentley z Univerzity v Tennessee k tomu dodává, že v průběhu dvacátého století změny ve významu náboženských praktik podle všeho těsně souvisejí se změnami hrubého domácí produktu jednotlivých zemí v rámci celého světa. Prý to ještě nutně neznamená, že sekularizace je jednoznačnou příčinou ekonomického rozvoje, můžeme prý ale poměrně spolehlivě vyloučit představu, že ekonomický růst byl v minulosti příčinou sekularizace a ústupu náboženství.
Pokud se Ruck s kolegy nespletli, tak bych jejich výzkum v dnešní době mohl hnout žlučí mnoha lidem. Což jistě nebude na škodu. Člověku je až líto zemí, jako je Polsko nebo třeba Turecko, které vsadily na kartu návratu náboženství do běžného života. Měly by si dát velký pozor na to, aby se jim s náboženstvím nevrátily i nepříznivé ekonomické vyhlídky.

Literatura
University of Bristol 18. 7. 2018, Science Advances 4: eaar8680.

Datum: 20.07.2018
Tisk článku

Související články:

Soucit a milosrdenství jako dílo parazitů?     Autor: Josef Pazdera (02.02.2017)
Smrti se více bojí věřící, nebo ateisté?     Autor: Josef Pazdera (26.03.2017)
Náboženství kojencům nesvědčí     Autor: Josef Pazdera (03.06.2018)



Diskuze:

Ve světě bez ideí vládnou příšery.

Karel Rabl,2018-07-25 14:28:37

Proto je lepší kapitalismus s vírou než bez ní. U nevzdělaných nebo i "inteligentních" lidí je nutné aby se něčeho báli(smrtelné hříchy) a křesťana kapitalista spíše zaměstná(nepokradeš,...) i proto se ke křesťanství formálně hlásí i lidi bez přesvědčení či inteligentní) než neznaboha.
Samozřejmě si to nejen kapitalisté uvědomují proto spíše než sekularismus prosazují náboženství(viz restituce)
a jsou dokonce formálně věřící(spíše projde velbloud uchem jehly než ba se bohatý člověk či církev dočkali království nebeského) řekl již před dvěma tisíci lety jeden vzdělaný člověk, kterého nechali bohatí ukřižovat.
Kam až se může fanatizmus víry zvrtnout známe z minulosti(nejen katolíci se středověkým temnem) a nebo i ze současnosti v Arabském světě.

Odpovědět

Bez předsudků

Marek Zelenka,2018-07-25 10:49:26

Pokud se tzv. ekonomický růst rovná větší spotřebě klumpů a většímu zadlužení, tak to asi ano :-)

Odpovědět

Mezi komunismem a křesťanským náboženstvím

Karel Rabl,2018-07-24 13:27:17

vidím jediný rozdíl a sice ten že komunisté slibují "ráj" na zemi někdy v budoucnosti a křesťané po smrti. Obojí však vylučuje volnou soutěž a je to z praktických důvodů ze soutěže vychází vítěz a ten se může překonat svou vizí víru v boha, nebo výdělkem či schopnostmi okresního tajemníka a to je důvod buď k upálení nebo snížení mzdy na odpovídající úroveň všech ostatních aby nezáviděli, i kdyby pracoval o tisíc procent více než lempl na stejné pozici.
V Číně si to uvědomili a nejenže brzdí všehoschopné úředníky(mandaríny) nejen díky popravám na uzdě ale i ponechali "volnou" soutěž. V devátém století v Číně jeden Mandarín zakázal výrobu velkých lodí v důsledku toho Ameriku naštěstí pro nás objevila Evropa.
Komunismus je když vládne ve státě několik spřízněných rodin (pomocí majetku,vražd, podplacených soudců a médií ovládají ten zbytek) a z tohoto důvodu se Amerika i Evropa paradoxně více blíží této definici než Čína.
U nás vládnou úředníci od roku 1939 a vládnou nám dodnes a je jedno jestli tady byl Fašismus, rozvinutý socialismus, či dnešní pseudo-demokracie . A to není dobré protože se moc nepřenáší mezi nejschopnější(byť kapitalisty či inteligencí ) ale je praktikována všehoschopnými nemehly.

Odpovědět


Re: Mezi komunismem a křesťanským náboženstvím

Vojta Ondříček,2018-07-24 14:51:53

Lépe bych to nenapsal.

Dnešní vládnoucí třídu nazývám polikracií či byrokracií, dřív to byla theokracie s aristokracií. Ta politokracie a byrokracie trpí podobnou degenerací a nešvary, jakou trpěly ty předešlé xxx-kracie. Na vedoucí místa se nedostanou vhodné osoby, moudré, čestné, pracovité, oddané národu a státu, ale intrikáři, zloději a podvodníci. Čest výjimkám.

Když se člověk zakouká na přímý přenos z parlamentu, tak vidí boj o koryta, házení klacků pod nohy, urážky a pod., ale ne práci pro lid. Také si nelze nepovšimnou prázdných sedadel - tedy neobsazených pracovních míst, za které ti, kteří tam měli být, pobírají královské odměny.

Darmo se rozčilovat nad neutěšeným stavem správy věcí veřejných.

Odpovědět

Keď je vám už ľúto Poľska

Tomáš Habala,2018-07-22 20:20:45

tak si overte fakty:
Poland had the biggest GDP per capita growth in the OECD and in Europe
https://financialobserver.eu/poland/poland-had-the-biggest-gdp-per-capita-growth-in-the-oecd-and-in-europe/

Už na pohľad, keď prídete do Poľska vidíte, že je tam podnikateľský duch.

Odpovědět


Re: Keď je vám už ľúto Poľska

Milan Krnic,2018-07-22 21:05:13

Jo, souviset to nemusí. Navíc třeba takové holky, co je nám do nich. Kuřata maj poláci chutný a hlavně levný.
https://www.tyden.cz/rubriky/zdravi/zakazane-potraty-aneb-jak-polky-jezdi-na-slovensko_372188.html
Go Poland!
O tom, že ani dobrý ekonomický výsledek nemusí znamenat štěstí, je článek od pana Pazdery níže.

Odpovědět

Pavol Hudák,2018-07-22 18:26:40

vyssia priemerna inteligencia = sekularny stat, vyssia prosperita...

Odpovědět


Re:

Vojta Ondříček,2018-07-22 18:37:21

Vzdělání pochopitelně též.

Odpovědět


Re: Re:

Milan Krnic,2018-07-22 19:46:02

Bez zdrojů nemáte ani vzdělání, ani inteligenty.

Odpovědět

Mám zásadní připomínku

Pavel Aron,2018-07-22 16:59:59

Článek hovoří o sekulárních státech a náboženství. Problém ale není v samotném náboženství ale ve slepé nebo fanatické víře. A ta jak víme z nedávné historie nemusí být vůbec náboženská. Může to být víra v komunistickou nebo nacistickou ideologii nebo něco podobného. Křesťanství mimochodem v sobě zahrnuje i možnost sekularismu v poučení : Nech císařovi co jest císařovo a bohu co jest boží. Křesťanské země zažily obrovský rozmach právě v době, kdy se tento sekularismus prosadil. Věřící křesťanský vědec objevuje přírodní zákony a nevidí v tom rozpor se svou vírou. Osobně jsem ateista i když takový nestandardní. Pokud by někdo chtěl nálepku tak by na mě mohl použít označení deista. Slova Bůh a Příroda mi splývají v jedno.

Odpovědět


Re: Mám zásadní připomínku

Milan Krnic,2018-07-22 17:54:13

Ano, korelace není kauzalita.
Přitom stačí srovnat, jak dlouho lze věřit v Boha bez jídla/peněz, a jak dlouho s dostatkem jídla (peněz). Ekonomicky růst v určité oblasti lze i zdražením produktů, když to trh umožňuje (současně např. vanilka). Víra je až druhotná, snad krom nouze nejvyšší. S minulostí, kdy bylo méně lidí, méně techniky, dobu současnou srovnávat dost dobře nelze. A i ty ortodoxní režimy musí mít primárně zdroje nebo podporu z vnějšku.
Jinak víra jako víra, ať náboženská, či v ekonomický růst. Tedy je to skutečně jen nálepka.
Já se nebráním žádné nálepce, dokud to bude výhodné :-)

Odpovědět


Re: Re: Mám zásadní připomínku

Vojta Ondříček,2018-07-22 18:33:56

Jo.

Optimismus je víra v dobro, v pozitivní vývoj věcí, bytostí a událostí, v radostnou budoucnost.
Pobožní by měli být optimisté. Já bezbožník se též počítám mezi optimisty. Ale jako ve všem lidském, lze vše praktikovat rozumně i nerozumně, bigotně i tolerantně, usilovně i liknavně, radostně i nenávistně.

V té studii jde o dlouhodobý vývoj společnosti. Evropa setřásla náboženskou diktaturu postupně a v různých národech odlišně. Tam, kde se to podařilo (prvně Sev. Amerika, Francie, Británie) nastal rozmach věd a prosperity. Ten proces se týká časových intervalů měřených v lidských generacích.

Odpovědět


Re: Re: Re: Mám zásadní připomínku

Milan Krnic,2018-07-22 19:43:40

Jenže rozmach věd a prosperita jsou závislé na ekonomické růstu, a ten zase na zdrojích, ty pak na jejich získávání, v našem pojetí drancováním okolní přírody, dokud to jde, ideálně pak nějakých hodně vzdálených, a je tedy otázka, na čí úkor ta prosperita je. Jasně, že to spolu souvisí, zdroje / touha po zisku (tedy vlastně kultura) / pokrok, a to jak píšete, odlišně. Nejzajímavější mi přijde Čína (viz níže). Prosperita po generace na úrok jiného je pohodlná, dřív nebo později se toho chytne každý, a náboženství buď přizpůsobí, jak je zmiňováno v článku, nebo upozadí. Čučche je naprd :).
A co, jsou lidé šťastnější? http://www.osel.cz/10014-hamlet-byl-liberal.html

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Mám zásadní připomínku

Vojta Ondříček,2018-07-23 00:03:15

A co, jsou lidé šťastnější?

Štěstí (pocit, stav mentality) je dáno "konstrukcí" mozku jedince a do určité míry se dá navodit pozitivním (optimistickým) světonázorem. Jinak řečeno míra pocitu štěstí není závislá na majetku. I chudí, nevzdělaní, hloupí lidé mohou být šťasní a bohatí nešťastní.

Co máme my? Sociální síť, dosud pevnou a pružnou, umožňující žití bez strachu ze zítřka. Nikdo nemusí mrznout, protože musel směnit kabát za chleba, nikdo nezůstane bez střechy nad hlavou (s výjimkou vlastní viny a odmítání nabízené pomoci), nikdo neumře hlady, nebo na banální choroby, či zranění ... a můžem bez strachu a utrpení dožít. Pocit štěstí nám tedy nemusí oslabit hlad, zima a beznaděj. Civilní zákony, justice a exekutiva nám poskytují do určité míry ochranu před lidskými predátory.
A každý se může věnovat své verzi náboženství, své verzi světonázoru a jiným koníčkům - v rámci zákona.

Tím pochopitelně nezohledňuji výjimky, následky kriminálních činů a pod.

Odpovědět

Vážený pane Ryšavý,

Pavel Nedbal,2018-07-22 14:02:55

nemyslím si, že Vás pan Ondříček urazil. Každý si postoj ke světu formuje sám, někomu stačí Kantovo "nebe nad hlavou a mravní síla v nás", jiný k tomu potřebuje nějakou vyšší entitu. Ale oba mohou být v morálce pevní. A pak je celá řada lidí, kteří tvrdí, že v něco věří, a s jejich mravy je to na štíru. Oficiální státní ideologie založená na transcendentnu není svobodná a vede k pokrytectví.

Odpovědět


Re: Vážený pane Ryšavý,

Martin Ryšavý,2018-07-23 07:02:42

S tím souhlasím, myslím si totéž, tedy že oficiální státní ideologie založená na transcendentnu není svobodná a vede k pokrytectví. Nemohu někomu nařídit, aby věřil, či nevěřil. Tedy v zásadě mohu :), některé režimy se o to pokoušely, ale pak už tu nehraje roli výše zmíněná svoboda.

Odpovědět

kdyz bez predsudku...

Jakub Beneš,2018-07-21 21:22:17

kdyz bez predsudku, tak zohlednete i kulturu. kultura v africkych zemich obecne nevede k ekonomickemu rustu. nevede ke vzdelani. nevede ke svobode a toleranci. naopak, vede k totalitam ruzneho charakteru, obcanskym valkam, nenavisti vuci belochum a timpadem k upadku. ale tohle se jim neda naordinovat zvenci. musi si tim projit jako my v evrope a dojit k tomu sami.
pokud tohle nezminite a nezohlednite, tak se muzete jit pane mihulko s odsudky polska vycpat. ano, s nabozensktvim to polaci prehani. ale ne, nepovede to k ekonomickemu upadku. prave kvuli rozdilu kultury a historie. a taky kvuli tomu ze krestanstvi i ve sve soucasne nejkonzervativnejsi podobe nepopira vedecky pokrok, tak jako to dela kterakoliv statni verze islamu, kterych jsou na zemi desitky. turecko ale nepujde dolu kvuli islamu. turecko pujde dolu kvuli jednomu pitomci, ktery si mysli ze je novy prorok.

Odpovědět

Historie nás učí

Jiří Kocurek,2018-07-21 18:32:19

Postuloval bych to maličko jinak: Z historie víme, že otrocké systémy jsou ekonomicky nevýkonné. Někdy jsou tak nevýkonné, že nezvládají vypěstovat ani dostatek potravin.

Jsou tyto dvě možnosti:
a) Veškerá rolníkova úroda patří státu. Stát se stará o potravinové příděly.
b) Veškerá rolníkova úroda patří rolníkovi, nechť nasystí sebe i rodinu, přebytky může prodat.

V případě b) máte aspoň nějakou jistotu, že nezemřete hlady, když zasadíte brambory a nepřijde pohroma. Třeba zestátnění veškeré úrody vč. brambor odložených na sadbu.

Odpovědět

Daniel B.,2018-07-21 07:31:44

"Člověku je až líto zemí, jako je Polsko nebo třeba Turecko, které vsadily na kartu návratu náboženství do běžného života. Měly by si dát velký pozor na to, aby se jim s náboženstvím nevrátily i nepříznivé ekonomické vyhlídky."

V letech 1948-1989 bylo v ČR náboženství potlačováno a jakpak se dařilo ekonomice?

Doporučuji po přečtení článku k vystřízlivění studovat novodobý ekonomický růst Číny a Jižní Koree v souvislosti s růstem křesťanství v těchto zemích.

"Jednou ze zajímavostí jsou v tomto směru výsledky sčítáni lidu v Jižní Koreji, která se podobá České republice v tom, že je tam vysoký počet lidí bez náboženského přesvědčení. Za posledních deset let sice klesl, ale pořád činí víc než 45 %. Nejúspěšnějším náboženstvím je ale suverénně křesťanství. Když se sečtou katolíci a protestanti, je to skoro třetina obyvatel. Pozoruhodným jevem je pak rychlý růst katolické církve, jež za jedno desetiletí zdvojnásobila počet věřících, takže dnes představuje skoro 11 % obyvatel. Ještě početnější zůstávají protestantské denominace, ke kterým se - i přes mírný pokles - hlásí každý pátý obyvatel Jižní Koreje."
http://www.rozhlas.cz/nabozenstvi/zpravy/_zprava/jizni-korea-a-krestanstvi--518472

Doporučuji srovnat stav Jižní Koreje se stavem Koreje Severní. K rozdělení Koreje na Severní a Jižní přitom došlo v roce 1945. Zatímco v Severní je asi 1,7% křesťanů, v Jižní 27,6%.

"V komunistické Číně rychle roste počet křesťanů a podle odhadů by se v současnosti nejlidnatější země světa mohla do roku 2030 stát také tou "nejkřesťanštější". V Číně by tak žilo více křesťanů než v USA či Brazílii. Již nyní zde nové kostely rostou jako houby po dešti a nedělní mši navštěvuje více Číňanů než Evropanů."
https://zpravy.idnes.cz/v-cine-rychle-pribyva-krestanu-dzt-/zahranicni.aspx?c=A140420_153449_zahranicni_zt

Rok 2017:
Čína - růst HDP 6,9%
Jižní Korea - růst HDP - 4,6%

Odpovědět


Re:

Jan Balaban,2018-07-21 09:26:44

Pekne ten výskum odflákli. Alebo to bolo nedajbože na objednávku.

Odpovědět


Re: Re:

Daniel B.,2018-07-21 22:56:28

Můj dojem je ten, že jejich charakteristika náboženství odpovídá jejich přání. Ono by nebylo na škodu udělat průzkum, jaké jsou výsledky vědeckého výzkumu s ohledem na přání vědců. Na druhou stranu nevím, zda by takový průzkum byl možný, neboť není jisté, zda se určití vědci přiznají k antipatii vůči náboženství.

Odpovědět


Re: Re: Re:

Milan Krnic,2018-07-23 21:28:36

Antipatii k náboženství ... to je zajímavé, to bych chtěl vysvětlit ... čím myslíte, že ta antipatie vzniká?

Odpovědět


Re:

Čestmír Berka,2018-07-21 12:00:26

Píšete nesmysly. a) koincidence není korelace b) sekularismus není potlačování náboženství, ale zrovnoprávnění světonázorů

Když křesťan obdivuje růst HDP, je něco špatně, protože a) HDP nevystihuje lidské štěstí a spokojenost, b) křesťanství adoruje hmotnou chudobu a preferuje posmrtný život ( matouš6 24-34 Nemějte tedy starost a neříkejte: Co budeme jíst? Co budeme pít? Co si budeme oblékat? Po tom všem se shánějí pohané. Váš nebeský Otec přece ví, že to všechno potřebujete...)

Růst Číny a Koreje začal už před delší dobou, protože obyvatelé byli ochotni pracovat v otrockých podmínkách. Je dán mentalitou asijců, kteří mají potlačenou individualitu. Čína je naprosto nedemokraticky řízena, v Jižní Koreji hospodářství táhnou obrovské koncerny,tzv čeboly, vyrábějící od špendlíku, přes mobily, lodě po jaderné reaktory... v Koreji lze prožít život kompletně ovládaný Samsungem. Korejci pracují v jeho továrně, sledují jeho TV a fotbalový tým, který sponzoruje, kupují v jeho obchodech a jsou zde pojištěni, včetně zdravotního a důchodového fondu. "„Pracovní život v Koreji je obecně velmi náročný. Pevná pracovní doba tady skoro neexistuje a lidé mají za celý rok obvykle jen týden dovolené. Očekává se od vás, že budete neustále na příjmu, veškeré úkoly musíte vyřídit okamžitě. Jde o velmi stresující prostředí, v němž na soukromý život zbývá žalostně málo času. "Korejská ekonomika stojí převážně na mužské pracovní síle, podle toho se samozřejmě odvíjí i potřeba výkonnosti (reálná pracovní doba se pohybuje přibližně v rozmezí 10–14 hodin denně, dovolená je přibližně 1 týden za rok). Dnes často diskutovaným problémem jsou např. náhlá úmrtí mužů středního věku na pracovištích z přepracování. Na pracovištích se taktéž hierarchizuje – např. podřízený by neměl opouštět pracoviště před odchodem svého nadřízeného nebo pouze s jeho svolením.Jižní Korea vede v počtu sebevražd.

Odpovědět


Re: Re:

Daniel B.,2018-07-21 23:21:10

Sekularismus znamená především zesvětštění, ne zrovnoprávnění světonázorů, ale upřednostnění světského (nenáboženského) světonázoru.
V sekulární společnosti např. není na stejné úrovni islámský pohled na zacházení s ženami jako světský pohled (rovnoprávnost).

"Když křesťan obdivuje růst HDP, je něco špatně..."

Na vysvětlenou - neobdivuji růst HDP, jen vyvracím váš souhlas s danou "vědeckou" studií.

"HDP nevystihuje lidské štěstí a spokojenost..."

To ano, HDP nevystihuje lidské štěstí a spokojenost, to podle křesťanství vystihuje dávání. Dávání není možné v chudobě, ale v přebytku.

"Ve všem jsem vám ukázal, že takto máme pracovat, ujímat se slabých a pamatovat na slova Pána Ježíše, neboť on řekl: ‚Blaženější je dávat než brát.‘" Sk 20,35
"Zloděj ať již nekrade, ale ať raději pracuje a dělá vlastníma rukama něco dobrého, aby měl co dávat tomu, kdo má nedostatek." Ef 4,28
"Těm, kteří jsou bohatí v nynějším věku, přikazuj, ať nesmýšlejí povýšeně a nedoufají v nejisté bohatství, nýbrž v živého Boha, který nám všechno štědře poskytuje k požitku; ať konají dobro, bohatnou v dobrých skutcích, jsou štědří, sdílní, a tak si shromažďují pěkný základ pro budoucnost, aby se chopili skutečného života." 1 Tm 6,17-19
"Ale milujte své nepřátele a čiňte dobře, půjčujte a neočekávejte něco na oplátku." L 6,35

"křesťanství adoruje hmotnou chudobu"

Nesmysl. V chudobě není možnost dávat, v chudobě je nutnost přijímat. Křesťané mají pracovat, aby mohli dávat a půjčovat s tím, že nebudou čekat protislužbu. Přitom se nemají starat a prioritně hledat bohatství.

"Růst Číny a Koreje začal už před delší dobou, protože obyvatelé byli ochotni pracovat v otrockých podmínkách. Je dán mentalitou asijců, kteří mají potlačenou individualitu."

Samotná ochota pracovat v otrockých podmínkách nevede k ekonomické prosperitě. Kdo je více zotročen než lidé v Severní Koreji?

"Křesťanství hrálo velkou roli při formování vzdělávacího systému v Koreji. I dnes v Jižní Koreji tvoří 24% soukromých středních škol, školy křesťanské. V době dynastie Joseon (1392–1910) misionáři napomohli k rozšíření vzdělávání i mezi děti z nižší vrstvy obyvatelstva místo pouze dětí členů vládnoucí vrstvy. Dále také dalo možnost vzdělávání ženám, které do té doby, byly vzdělávány jen členy své rodiny."
https://cs.wikipedia.org/wiki/N%C3%A1bo%C5%BEenstv%C3%AD_v_Ji%C5%BEn%C3%AD_Koreji

Ekonomický růst souvisí mimo jiné se vzdělaností.

Křesťanští misionáři k nám kromě křesťanské víry přinesli písmo nazývané hlaholice. V historii i v současné době jsou misionáři těmi, kteří zaostalým národům přinášejí psaný jazyk.

USA jako nejvyspělejší ekonomika světa byla silně křesťanskou zemí.
Srovnejte ekonomickou sílu křesťanské USA s ekonomickou slabostí komunistického Sovětského svazu, který stavěl na ateismu.

Celosvětová ekonomická slabost ateistického komunismu možná některým ateistům pohne žlučí...

Odpovědět


Re:

Čestmír Berka,2018-07-21 12:03:32

Sekularismus je postoj spočívající v tom, že státní moc, státní instituce a stát sám mají být nezávislé na náboženství a náboženském uvažování. Rozšířil se v dobách novověku hlavně v Evropě; nejprve v časech osvícenství, později pak i v 19. a 20. století.

Odpovědět


Re: Re:

Daniel B.,2018-07-21 23:27:16

Komunismus propagoval sekulární pohled na svět, přitom vedl k ekonomické zkáze.
Praktikované křesťanství přitom vede k ekonomickému rozkvětu, neboť vede k osobní zodpovědnosti, mimo jiné k povinnosti pracovat pro ty, kdo jsou práceschopní.

Odpovědět


Re: Re: Re:

Pavel Pavel,2018-07-22 11:16:50

Komunismus je iracionální ideologie, která ať se ohání čím chce, vykazuje všechny znaky náboženství.
Jinak článek jste nepochopil. Článek není o tom, co svobodný jedinec praktikuje doma (a třeba ho vede k osobní zodpovědnosti a pracovitosti), článek je o STÁTNÍ ideologii (založené třeba na náboženství ale klidně by to mohla být i vláda jedné strany), která svobodu jedince omezuje (a tím omezuje jeho možnosti uplatnění, tvůrčí schopnosti a k pracovitosti nebo osobní zodpovědnosti nijak nemotivuje).

Odpovědět


Re: Re: Re: Re:

Daniel B.,2018-07-23 00:19:25

Komunismus těžko může vykazovat všechny znaky náboženství, když popírá víru v Boha.
Článek je především o sekularismu a ten je definován jinak, než píšete vy. Samozřejmě státní ideologie, která omezuje svobodu jednotlivce, vede k ekonomickému úpadku. Jenže o tomto sekularismus není.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re:

Vojta Ondříček,2018-07-23 03:11:04

Samozřejmě neobsahuje ideologie katolické verze křesťanství všechny znaky komunistické, nebo nacistické ideologie. Neobsahuje ale ani všechny znaky jiných versí křesťanké ideologie, jako i jiných verzí jiných náboženských ideologií.
Víte co mají tyto ideologie společné? Patent na moc, jsou tedy diktaturami vševědoucího a neomylného vůdce, který po svých ovečkách vyžaduje věrnost své osobě, danému režimu a sebeobětování pro onu ideologii. Dále se tyto ideologie skví uctíváním nějaké téměř, nebo defakto nadpřirozené bytosti, tedy kultu osobnosti.

Několikrát byla zmíněna Sev. Korea jako příklad komunistického státu. Co má tento stát společného s křesťanstvím? U nás je na každém rohu nějaký křížek s Ježíšem, v sev. Korei mají na každém "rohu" sochy Kim-il-sunga a pamětní desky z míst, kde spočinula jeho noha. Tento pán je nesmrtelným prezidentem, i když před čtvrtstoletím zemřel. My máme nesmrtelného Ježíše, oni nesmrtelného prezidenta.

Nepřipomínají záběry z bývalého CCP s kilometrovými frontami před mausoleem Lenina, kterému se poklonit považovali za povinnost všichni komunisté, podobná procesí jdoucí za soškou dřevěného Ježíše na kříži?

Komunismus nahradil, nebo se pokusil nahradit křesťanství, jako se dnes kapitalismus pokouší nahradit a zastínit komunismus. Nekráčí o nic jiného, než o soupeření různých ideologií a podněcování nenávisti vůči těm druhým.

Ateisté jsou v tomto směru spíš neutrální, snad proto, že je tato "válka" ideologií znechucuje a lidstvu nijak neprospěje. Píšu-li za sebe.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re:

Milan Krnic,2018-07-23 21:43:57

Souhlasím, jen ateismus, resp. materialismus je také ideologie, a i u tohoto se najdou někteří bojovní, ne neutrální příznivci, kteří si ty ideje vysvětlují různě (viz třeba http://www.osel.cz/8536-ohybani-pravdy.html). Neutrální by bylo fajn, ale možná by pak upadla v zapomnění (Vy to nevytrhnete :) ).

Odpovědět


Re:

Jiří Kocurek,2018-07-21 18:07:42

Vy jste to nečetl, že?
Jinak byste se totiž dočetl: "... jedině tehdy, když je spojená s respektem a tolerancí k individuálním právům a svobodám. Zřejmě tedy nejde vyloženě o náboženství, ale o záležitosti, do nichž náboženství ráda mluví."

Což za dob vlády KSČ nebylo.

Odpovědět


Re: Re:

Daniel B.,2018-07-21 23:31:26

Ale ano, četl jsem to. Mohl bych vám dát zapravdu, kdyby článek nebyl zaměřen proti náboženství s ohledem na ekonomický růst.

Ateismus v ideologii komunismu je pro ekonomický růst katastrofální.

Odpovědět


Re: Re: Re:

Vojta Ondříček,2018-07-22 05:03:28

Pane Danieli B. vřele bych vám doporučit zjednat si jasno ve významech cizích slov.

Co je to teista, co je to ateista?
Co je to komunista, socialista, lidovec, demokrat, diktátor, klerikál, royalista, šlechtic?
V čem se tyto typy lidí liší?

Jakým světonázorům holdují výše vyjmenovaní?
Jsou běžné kombinace těchto základních typů smýšlení,
jako třeba klerikál ateista,
nebo teista komunista?

Může být demokrat součastně ateistou a lidovec komunistou?

Já vím, čert aby se v této odporné termitologii vyznal. :-)

Odpovědět


Re: Re: Re:

Pavel Pavel,2018-07-22 11:20:39

Ateismus neměl s ekonomickým úpadkem centrálně plánovaných ekonomik nic společného. Centrálně plánované ekonomiky zkrachovaly právě proto, že byly centrálně plánované, přičemž to centrální plánovaní se odvíjelo od státní komunistické ideologie, která se od státního náboženství příliš nelišila.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re:

Vojta Ondříček,2018-07-22 14:36:59

Ano.

Příčinu hospodářského úpadku vidím v diktatuře nomenklatury ve vedení resortu a vzájemná rivalita "všemocných" šéfů.
Pricip nefunkčnosti takového systému spočívá v tom, že lidé mají příjmy nezávislé od výsledků jejich činnosti. Zkrátka - vyvíjíš aktivitu = dopouštíš se chyb, nic neděláš = neděláš ani chyby. Výše honoráře se nemění.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re:

Milan Krnic,2018-07-22 18:22:19

Dokud máme dostatek zdrojů (tj. i techniky, která je dokáže získat, což zase souvisí s nutností ekonomicky růst, anebo mít zdroje, a dovolit si jí koupit), a včas odstraníme rivaly, je to legrace. Koukněte např. na Čínu. Odstraňování ¨
https://zpravy.idnes.cz/ceske-cina-kritika-lidska-prava-dml-/domaci.aspx?c=A170412_110019_domaci_jj
, Čína a lidská práva v obchodních jednáních
https://www.irozhlas.cz/zpravy-svet/evropska-unie-poprve-nevydala-tradicni-kritiku-porusovani-lidskych-prav-v-cine_1706182128_mos
a pak záleží na obyvatelích, kolik jich zvládnete kontrolovat, ala vaš "lidé mají příjmy nezávislé od výsledků jejich činnosti"
https://technet.idnes.cz/cina-socialni-skore-doprava-vlak-letadlo-letenka-fux-/veda.aspx?c=A180319_121924_veda_mla
Peníze nejsou tak důležité, když zajistíme, že si za ně případně nic nekoupíte. Experiment je to z jistého pohledu zajímavý :)

Odpovědět

Život na Zemi je jen přestupná stanice k životu po smrti.

Vojta Ondříček,2018-07-20 23:50:00

Pakliže o této myšlence dokázala nějaká fundamentalistická náboženská ideologie svou komunitu přesvědčit, tak si členové moc současného života vážit nemohou a touží jej odfláknout, nebo ukrátit. Moto je něco jako "po nás potopa". Ten pravý "život" nastane až po smrti. Možná proto věnují takové společnosti víc času na modlitby (prosby k nebeským bytostem) a náboženským obřadům, než smysluplné činnosti na Zemi.

Ta škála hloubky prožívání náboženských ideologií a angažovanosti je též různá.
Ve Středověku byli např. pověstní Flagelanti, táhnoucí žebraje krajinou a bičující se za Evou spáchaný hřích. To byla náboženská agónie.
1978 zase spáchala tisícovka pobožných v Jonestownu ve Fr. Guayaně kolektivní sebevraždu s vyhlídkou posmrtného blaha.
Na druhé straně existuje něco jako kultura náboženství s lidskou tváří, ve které lidé platí dobrovolně církevní daně a čas od času se zůčastní nějakého náboženského rituálu.

Ta gradace inovátorství a životní úrovně je nepřímo úměrná stupni náboženské zaujatosti té-které společnosti. Zkrátka se jedni spoléhají na toho všemocného otce na nebesích, který za ně vyřeší problémy, neboť má s každým pobožným své plány, ... no a ti druzí se drží pořekadla "jak si usteleš, tak si lehneš".

Odpovědět


Re: Život na Zemi je jen přestupná stanice k životu po smrti.

Martin Ryšavý,2018-07-22 03:27:52

No, máte to zvládnuté pěkně, nicméně vyzařuje z toho naprosté nepochopení toho o čem křesťanství je. Kdyby takto křesťan žil, bylo by v jeho životě opravdu něco hodně špatně :)
Naopak mne to v životě motivuje, vede k odpovědnosti, ohleduplnosti a příležitostné pomoci druhým a vnitřnímu i vnějšímu rozvoji. Z toho co popisujete vy, tam vidím jen popis fanatismu lidí a totální nepochopení Božího slova, které vyústilo v tragédii.

Jinak aby si tu někdo nemyslel, že jsem snad flink, tak od malička programuji, zajímám se od svých 9 let, kdy jsem uvěřil v Krista o chemii (organika mě moc netáhne), fyziku, astronomii, hudbu, elektroniku a vědu, tak nějak všeobecně. Proto chodím rád i sem web, abych si početl v novinkách, kde na čem kdo ve světě pracuje. V práci dělám defakto správce větší sítě a tak inovátorství a nekonvenční myšlení, jako i život s Bohem je promne můj denní chléb. Ať mi tedy nikdo neříká, že by snad křesťanství vedlo k úpadku. Naopak právě díky tomu zkoumám, bádám, dělám experimenty, skládám a neustále čtu co se mi dostane zajímavého pod ruku. Díky tomu mám touhu přemýšlet a pokoušet se svět kolem sebe pochopit.

Odpovědět


Re: Re: Život na Zemi je jen přestupná stanice k životu po smrti.

Vojta Ondříček,2018-07-22 04:50:52

Ale ano, pane Martine, máte to zvládnuté na jedničku. K vašemu životu s bohem co by denním chlebem vám mohu jen pogratulovat. Každému to, co si zaslouží.

Možná, že vám uniklo, že jde o studii srovnání vlivu náboženství na ekonomickou zdatnost té-které společnosti. Nejde tedy o jednotlivce. Výjimky se najdou všude a vždy. Lidé jsou jak takoví, tak makoví, někdo elektroniku, jiný radši hoblík, další třeba volant a někteří rádi vykládají o pohádkových bytostech.

Nikdo netvrdí, že by křestanství vedlo zákonitě k úpadku. Vím o čem píši, jsem též křesťanem, ale díky bohu ateistou. Jde spíš o církev ve formě diktatury dusící svým neomylným dogma jakýkoliv pokrok a rozvoj. Jak společenských struktur, tak vědy a techniky.

To, co každého trkne je ovšem rozdíl hospodářské ekonomiky států s podílem náboženských ideologií ve správě věcí veřejných a sekulárnímu vedení států. I my v Evropě vidíme tu gradaci jiho-severní a západo-východní. O poměrech v latinské Americe a Africe raděj pomlčet.

Odpovědět


Re: Re: Re: Život na Zemi je jen přestupná stanice k životu po smrti.

Martin Ryšavý,2018-07-22 10:51:33

Děkuji za urážky hned v úvodu, které jste mi vrátil...

Více nás tu napsalo v podobném duchu. Nejsem jen jednotlivec.

Účel té studie je jasný. Tady si prostě někdo řekl odstraníme náboženství, zboříme naše hodnoty a pak na to udělal studii. Však mnohdy víme jak to se studiemi je. Vznikají mnohdy i klidně dvě opačného názoru, když je na to dostatek peněz na obou stranách. Proto tu vedeme diskuzi, kde si vyměňujeme názory.

,,Země, které tolerují potraty, rozvody nebo třeba homosexualitu, mají podle nové studie větší šanci na ekonomický rozkvět."
V čem tohle přináší ekonomický rozkvět? Zabíjením dětí z rozmaru? Rozdělováním rodin? Udělení stejného statusu svazku homosexuálů ač nemohou mít děti jako párům, které je mají? Vy si myslíte, že by takovou společnost čekal růst?

Církev ve formě diktatury je špatná a všude kde tyhle věci vidím, že lidé přestanou přemýšlet a přestanou rozsuzovat, tak za ty se opravdu stydím. K tomu ateismu, viděl jste vlastně někdy nějakou funkční církev?

Afrika. To je bohužel další časovaná bomba, tam souhlasím, že to co se tam děje spěje k totálnímu rozkladu už tak mnohdy rozložených hodnot.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Život na Zemi je jen přestupná stanice k životu po smrti.

Vojta Ondříček,2018-07-22 14:23:36

Urážkami bych to nenazval - čistému vše čisté.

Přesto se každá výměna názorů mezi teistou a ateistou dřív, nebo pozděj, přiblíží k polemice.

Psal jsem o tom, že nikdo nebude z principu potírat soukromně provozované náboženství (to nedělali ani ti "nelidští" komunisté a nacisté) a že studie nebyla o vlivu jednotlivých pobožných na běh prosperity společnosti.
Vy jste reagoval namítkou "Více nás tu napsalo v podobném duchu. Nejsem jen jednotlivec.".
Tak za prvé je každý pouze jednotlivcem, který může být pochopitelně zapojen do společnosti.
A za druhé, to, že více lidí sdílí podobný postoj k nějaké problematice neznamená, že tento postoj má právo na nadřazenost nad jinými postoji. Takové argumenty jako "nás křesťanů jsou dvě miliardy a tolik lidí se nemůže mýlit", nebo "naše bible je nejvydávanější knihou" jsou pouze chabým pokusem normalizovat něco nenormálního masou. Vis argumentace pana Daniela šířením křesťanství v Číně.

Takže ještě jednou, v té studii nešlo o hanění náboženství, nebo snad dokonce o boj proti náboženství, ale šlo o porovnání zprávy věcí veřejných, o porovnání inovativní a hospodářské prosperity států řízených sekulárním a nesekulárním principem.
Dále, každá studie je pokusem o osvětlení nějakého rozporu, či osvětlení zamlženého stavu. Výsledkem žádné studie není tedy "absolutní pravda".

Punkt a howgh. :-)

Odpovědět




Pro přispívání do diskuze musíte být přihlášeni












Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace