Lovci civilizací poslouchali u 1 327 hvězd. Nezaslechli nic zvláštního
Tým programu Breakthrough Listen prohledal rádiové vlny kolem 1327 blízkých hvězd. Hledali tam technosignatury mimozemských civilizací a žádné takové signály nenašli. Zároveň ale získali 1 PB unikátních dat, které jsou teď k dispozici pro všechny, kdo mají zájem.
Green Bank Telescope v noci. Kredit: GBT.

Mnozí lidé jsou stále posedlí představou, že okolní vesmír je posetý pokročilými civilizacemi, které nemají na práci nic jiného, než tisíce let vysílat nápadné rádiové signály, kterými by o sobě daly všem vědět. Z takové představy očividně vychází i projekt Breakthrough Listen, který má na šmírování rádiových signálů k dispozici nemalé finanční prostředky, díky svému zakladateli, izraelsko-ruskému miliardáři a vědci v jednom, Yuri Milnerovi.

V těchto dnech projekt Breakthrough Listen zveřejnil průběžné výsledky, jejichž součástí je doposud největší balík dat z lovu na mimozemské civilizace. Jeho objem činí 1 petabajt rádiových a optických dat, která lidé projektu získali za 3 roky práce. Projekt Breakthrough Listen se zabývá detailním pozorováním vybraných 1702 hvězd, které se nalézají v okruhu 160 světelných let od Země. Badatelé k tomu používají legendární americký radioteleskop Green Bank Radio Telescope (GBT) v Západní Virginii a australský radioteleskop Parkes Radio Telescope v Novém Jižním Walesu.

Breakthrough Listen. Kredit: Breakthrough Listen.
Logo Breakthrough Listen. Kredit: Breakthrough Listen.

Vědecký tým programu Breakthrough Listen vyvinul celou řadu postupů pro detekci technologických signatur v rádiových vlnách, které by prozradily přítomnost technologicky vyspělé civilizace. Hledají například silné rádiové signály, které by zabíraly jen úzký rozsah frekvencí. Pátrají také po záblescích výkonných laserů, které by civilizace mohly používat ke komunikaci nebo k pohonu svých strojů. Na hledání technosignatur už rovněž nasadili umělé inteligence, které mají větší šanci než lidé, že v ohromné záplavě dat objeví něco relevantního.

Tým Breakthrough Listen zveřejnil výsledky detailního průzkumu 1327 hvězd, což představuje téměř 80 procent z celkového počtu hvězd, na něž se zaměřil celý projekt. Breakthrough Listen teď má na svém kontě nejobsáhlejší a nejvíce detailní pátrání po alienech na rádiových vlnách. Navzdory takovému úsilí nenašli vůbec nic zajímavého, alespoň pokud jde o mimozemské civilizace.

Parkes Radio Telescope. Kredit: Parkes Telescope / Shaun Amy.

Je to jako hledat zcela nepatrnou jehlu v nezměrné kupě sena. Jehlu, u níž není ani trochu jisté, jestli vůbec existuje. Pátrání probíhá na miliardách rádiových kanálů, kde je možné zachytit ohromné množství rozmanitých signálů. Většina z nich je pozemského původu a lovci civilizací je musejí odfiltrovat.

Pátrání projektu Breakthrough Listen zatím vyznělo naprázdno. Mnozí lidé jsou přesvědčeni, že to ani jinak dopadnout nemohlo. Stačí si porovnat délku existence života na Zemi se zcela extrémně krátkým obdobím, během něhož by bylo možné naší civilizaci detekovat podle rádiových vln. Hledání E.T. na rádiových vlnách je spíše romantická zábava pro nerdy, než co jiného. Tým Breakthrough Listen chce v pátrání pokračovat, nasadit nové teleskopy, jako třeba soustavu MeerKAT a pátrat u tisíckrát většího počtu hvězd. Těžko ale říct, jestli někdo z nich vůbec věří v úspěch.

Nicméně, rozhodně to neznamená, že by projekt Breakthrough Listen byl k ničemu. Lovci civilizací si v projektu postupně zdokonalují své metody. A co je ještě lepší, astronomická komunita, experti na umělou inteligenci a vlastně kdokoliv bude mít zájem, se teď dostane k unikátnímu souboru dat, která lze ze všech stran analyzovat nebo je na nich třeba možné trénovat umělé inteligence.

Video:  Breakthrough Listen to Partner with the MeerKAT Telescope to Search a Million Stars

Video:  Martin Rees: How Would We Know an Alien Signal?

Video:  Green Bank Starquest GBT at night

Breakthrough Initiatives 18. 6. 2019.

Datum: 23.06.2019

Peníze pro SETI pomohou výzkumu vesmíru     Autor: Stanislav Mihulka (30.07.2015)
Milner s Hawkingem chtějí doletět k Alfa Centauri za 20 let     Autor: Stanislav Mihulka (13.04.2016)
Nejmenší satelity ve vesmíru jsou prvním krokem na cestě ke hvězdám     Autor: Stanislav Mihulka (29.07.2017)
Mohl by mezihvězdný objekt 'Oumuamua být mimozemskou plachetnicí?     Autor: Stanislav Mihulka (05.11.2018)

Josef

Josef Šoltes,2019-06-24 22:36:46

Jak dlouho bude trvat, než fakticky přestaneme rádio používat? Podle mě tak 100 let a dnešní Wi-Fi bude leda tak v muzeu. Třeba se dohrabeme k okamžité komunikaci přes kvantové částice. To by byla paráda...

Václav Dvořák,2019-06-24 23:30:45

Stále si tím nejsem jist, ale pokud vím, tak kvantově propletené částice se vzájemně propagují zase jen rychlostí světla. Takže okamžitá komunikace na větší vzdálenosti to nebude.
Spíše bych spekuloval s možností komunikace přes spontánní červí díry nebo nějaké řízené červí mikro/díry (případně řízený mesh), kdy by bylo možné opravdu komunikovat rychleji (využití pro včasné varování například v u gama záblesků a podobných událostí).

Re: Re: Josef

Josef Šoltes,2019-06-25 10:42:27

Máte asi pravdu, tak mé domněnky vzniklé ze sci-fi literatury padly... ;)

Richard Pálkováč,2019-06-25 15:41:39

Kvantová komunikácia je zaujímavá len z hľadiska bezpečnosti, s rýchlosťou sa nič neudeje, zostane na terajšej úrovni rádiovej komunikácie.

Ak hovoríme o väčšej rýchlosti komunikácie, prekračujúcej rýchlosť svetla, teda vlastne okamžitej komunikácii, tak toto by mohlo byť možné vtedy, keď odhalíme podstatu vedomia, ako nefyzikálnej entity.

Rob Gru,2019-06-25 20:14:34

Jde o to, že radiové vlny, pro komunikaci v mezihvězdném prostoru jsou pro svoji "pomalost" nepoužitelné. Vlnová podstata jakéhokoliv radiového signálu je doslova "zbržděna", respektive sjednocena makrokosmem na rychlost "c". Tudíž je potřeba mít schopnost zachytit kvantovou podstatu radiové komunikace. Ta jde "jakoby napřed, nadsvětelnou rychlostí "ne-makrokosmicky". Tímto způsobem jakákoliv vyspělá civilizace bude pravděpodobně komunikovat, protože na mezihvězdné vzdálenosti to jinak zkrátka nejde.

Re: Re: Josef

Milan Krnic,2019-06-26 20:51:16

To, že je cokoli sjednoceno makrokosmem, ani netušíme. Rychlost c máme ověřenu v rámci Sluneční soustavy. To, že jde kvantová komunikace "jakoby napřed, nadsvětelnou rychlostí "ne-makrokosmicky" je pouze představa (chutnalo Vám obědové Ossobuco?, protože statisticky jste ho jistě měl).

Re: Re: Re: Josef

Václav Dvořák,2019-06-27 11:53:58

Pane Krnic, zase vtipkujete resp. trollujete na oblíbené relativistické téma ? Představa není věc, která vychází z kontextu fyzikálního vesmíru o kterém je řeč. Apropos, jak vyvrátíte to, že se naše představy nešíří rychleji než rychlost světla? :)))

Re: Re: Re: Re: Josef

Milan Krnic,2019-06-27 20:32:47

Oslovujeme pátým pádem. Ne. Představa je kupodivu představa. Apropó, vyvracet představu o představě netřeba, viz ono slůvko představa (jeho význam).

život ve vesmíru

Josef Nýč,2019-06-24 17:03:59

Mé nadšení pro mimozemský život značně ochladlo. Jen kolik událostí vedlo jen k základům vzniku života. Kolik katastrof na hranici zániku života posunulo vývoj. Důkazů je proto značné množství.
A to, že savci se dostali na pomyslný vrchlol, rozhodovali desítky vteřin, a nezapomeňme na vliv měsíce. A co dál? Ego mocných a i nebohatých vede k devastaci planety. Tak si myslím, že přežijeli
člověk další katastrofu, bude to návrat do doby před tisíci lety a značně sám zničen.

Re: život ve vesmíru

Vojta Ondříček,2019-06-25 04:49:34

Vidím to podobně. Co se týče ETI's, tak si myslím, že mezihvězdné lety jsou neuskutečnitelné, naštěstí tedy nehrozí války světů.

A o schopnosti lidstva vést produktivní, skromný, nekonfliktní existenci si nedělám sebemenší iluze. Lidstvo se opájí ideologiemi produkující nepřátele, které je nutno preventivně vyhubit, než on vyhubí nás. Zkrátka se investuje do zbraní, řinčí se zbraněmi a provokuje se záminka na další válku. Do médií se dostanou zprávy o ničivosti nových zbraní, ale taktně se zamlčí, že vojáci všech větších států vyvíjejí v laboratořích také jedy (plynné, kapalné) a patogeny. A to v šílených množstvích.

A i jednotlivci ... ničí si nejen dobrovolně, ale i nákladně zdraví a životy drogami, ať chemickými, přírodními, nebo ideologickými. Jen kolik lidí spěchá zemřít na silnicích.

Kdysi jsem čet článek nějakého filosofa na téma lidstvo. Strašně mne pobouřil jeho názor na charakteristiku Homo Sapiens. Napsal o našem druhu, že jsme bláznivé opice. Dnes to vidím jinak a v mnohém bych s tím pánem souhlasil.

Re: Re: život ve vesmíru

Václav Dvořák,2019-06-27 11:41:56

Vidím to tak, že jste byl naivní a naivní názory máte stále, byť jste již poučen. Ale způsob zkoumání světa a pohledu na věci u Vás zůstáva metodicky stejný jako v tom mladém věku.

Ale nebojte, týká se to i mnoha důchodců, kteří byť poučeni dějinami a životem, se stále znovu nechají napálit /toho pak využívají třeba ti "Šmejdi", protože u nich prostě cítí prachy resp. úspory/. Protože základní posun v životě podle mého názoru není v tom, že máme víc informací a zkušeností, ale v tom, že jsme schopni dynamicky změnit způsob myšlení a pohledu na věci tj. metodiku zpracování a vyhodnocení informací. Mnoho lidí, které potkávám kolem sebe, byť i velmi inteligentní, si toto ani nedokáže uvědomit a vůbec nepochopí o čem je řeč...

Re: Re: Re: život ve vesmíru

Milan Krnic,2019-06-27 20:43:29

Polemiky si laskavě ponechejte do restauračních zařízení, atp., zde je diskuze.

Re: Re: Re: život ve vesmíru

Vojta Ondříček,2019-06-28 04:24:33

Děkuji pane Dvořáku za váš srandovní a zajisté ne vážně míněný příspěvek, od srdce jsem se zasmál.

"Vidím to tak, že jste byl naivní a naivní názory máte stále, byť jste již poučen."
Nevzpomínám si, že bysme se kdy pane Dvořáku seznámili, tudíž je mi záhadou odkud jste získal tak detailní znalosti mé osoby. Třeba budete od té dobroty a prozradíte mi kdopak, kdypak a jakpak mne poučoval o mé naivitě.

Co se týče té naivity.
Tak jen naivním lidem zřejmě nevadí ten denní masakr na silnicích a ty tisíce raket s jadernými hlavicemi připraveny okamžitě ukončit současný stav lidstva.
Jakýsi naivní khakimozek kdysi prohlási "chcešli mír, připrav se na válku". Po většině se pak to " se na" vyškrtlo. Jiný khakimozek kdysi prohlásil, že díky jaderným zbraním máme celosvětový mír. Podle téhle naivní rovnice zanamená že čím víc zbraní, zejména těch jaderných, tím mírumilovnější lidstvo.
Asi proto se snaží různé režimy získat též jaderné zbraně. Zřejmě by to měli naivní lidé vlastně chválit. A jen naivní lidé si myslí, že je na našem světě mír a pořádek, že lidé neumírají hlady, že mají Střechu nad hlavou, nemrznou a neškvaří se a mají dostatek pitné vody ... zkrátka, že mají zabezpečenou vlastní existenci a existenci svých potomků.

My známe jen jeden jediný život ve Vesmíru, abych se vrátil k tématu diskuze, a to ten náš. Ten kriticky posouzen je s odpuštěním na blití, a přitom žijeme na ideální planetě s ideálním dodavatelem energie - Sluncem. Akorát by to chtělo poučit ty naivní Pozemšťany, že je nutné spolupracovat, pomáhat si, být tolerantní, neničit miliony tun odpadu ročně naše životní prostředí a ty, kteří tyhle jednoduché základy harmonické společnost porušují odkázat do patřičných mezí.

Jo pane Dvořáku, třeba dá bůh a vy se nad neutěšeným stavem současné situace na Zemi zamyslíte. K zamyšlení bych moh také přidat neschopnost lidí odolat vábením drog, alkoholem počínaje a ideologiemi konče, slibujícím řešení svízelné situace dotyčných. V naší republice máme také spoustu nečešených oroblémů, rozbitými silnicemi počínaje, přes neřešenou situaci s bezdomovci, vysokými náklady na bydlení, neschopností zcivilizovat "nepřizpůsobulé", atd. ... a neschopnými lidmi ve správě věcí veřejných konče.

Re: Re: Re: Re: život ve vesmíru

Václav Dvořák,2019-06-29 17:59:27

Není naivní cokoli usuzovat o mimozemských civilizacích, včetně otázky jejich existence nebo neexistence, na základě jediného všem známého případu a to lidí ze Země ??? A usuzování, že když je společnost porouchaná tady, tak musí být stejně porouchaná i jinde? Tohle je myslím naivita toho typu, který by se dal shrnout heslem "Podle sebe soudím tebe".

Jinak s většinou konstatování souhlasím, byť s článkem příliš nesouvisí.

Re: Re: Re: Re: Re: život ve vesmíru

Vojta Ondříček,2019-06-30 03:03:20

Děkuji za vaši odpověď, těší mne.
Ještě více by mne ovšem potěšilo, kdybyste mi sdělil co vás vedlo k doměnce, že bych považoval úvahy o extraterestrickém životě za naivní. Naopak zastávám názor, že by lidstvu moc pomohlo praktické porovnání s mimozemskými civilizacemi. Ovšem jsem natolik realista, abych doufal v setkání s ETI v dohledné době a tou mám na mysli mnoho tisíciročí. Důvod je prostý - nepřekonatelné vzdálenosti mezi světy, které lze překonat pouze ve snech.
Howgh.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: život ve vesmíru

Václav Dvořák,2019-06-30 08:56:38

Asi se nechápeme. Naivní je způsob myšlení, kdy na základě jednoho případu anebo jediné vlastní zkušenosti děláme všeobecné závěry.

Například vaše poslední věta "Důvod je prostý - nepřekonatelné vzdálenosti mezi světy, které lze překonat pouze ve snech" je excelentní příklad. Jak například víte, že ta vzdálenost je nepřekonatelná* a jak můžete z toho následně vyvozovat cokoli o nějakých snech??? Takový způsob vyvozování považuju za naivní. Možná v takových případech myslel Wittgenstein, že by se mělo raději pomlčet, jak o tom bylo psáno v jiné nedávné diskuzi.

Ještě jednou opakuji, existence lidstva je jediným známým doloženým případem inteligentní civilizace, ve specifických podmínkách sluneční soustavy atd. a vyvozovat z toho cokoli o chování případných jiných civilzací je podle mně troufalost, naivita a naprosto proti metodice viz výše. Tečka. A můžete si tady psát cokoli chcete, dokud to nepochopíte nebo nedoložíte nějaký silný metodický protiargument tak názor určitě nezměním. Vsadím se, že žádný není.

* o projektu nanosond poháněných ze Země silným laserem jste slyšel? K nejbližším hvězdám s habitovatelnými planetami, což je momentálně Alfa Centauri ve vzdálenosti 4ly by to zvládly za 20 let, přičemž za 30 tisíc let se nám přiblíží systémy Ross 248 a Gliese 245 ještě blíže, na pouhé 3 ly... Systém Centauri se též bude přibližovat příštích 15K let a pak zase mírně vzdalovat. Ale vůbec nejdřív se na vzdálenost jen 3.5ly dostane Barnardova hvězda viz http://beyondearthlyskies.blogspot.com/2013/04/nearest-stars-past-present-and-future.html

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: život ve vesmíru

Milan Krnic,2019-06-30 12:46:14

V rámci vědy, i racionálně, pane Dvořáku, dokazujeme a ptáme se na existenci, nikoli obráceně.
Galaktická vzdálenost bude nepřekonatelná do doby, než jí někdo překoná. V současnosti je jedincem rodu Homo tedy vskutku nepřekonatelná. Co se týče projektu Breakthrough Starshot, opět v současnosti nic, a co bude do budoucna, nikdo neví. Technických problémů musí projekt řešit dost (lze snadno dohledat).

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: život ve vesmíru

Vojta Ondříček,2019-06-30 13:24:14

Snění je pro lidi důležitý proces, umožňuje lidem prožívat nereálné zážitky.

Jsem fanda Sci-fi a mám procestovanou nejen naši Galaxii, ale i Andromedu. Nejraděj přitom používám přímý pohon mého skromného vemírného korábu o průměru jeden kilometr poháněný kalupovýmmi konvertory umožňující milionové násobky rychlosti světla. Dobrá zábava. Červími dírami necestuji rád, člověk nikdy neví, jestli nebude nějakým červem napaden. Pohon systémem WARP je nudný a nevýkonný.

Pohon tlakem světla produkovaný lasery mám také již prodiskutovaný a za snům příznivých, i když pouze hypotetických možností, zůstávají nejen tři zásadní a tak nepřekonatelné problémy:
1. zdroj energie
2. životní potřeby člověka
3. časové omezení funkčnosti jakékoliv techniky.

Jo a ty "nano" sondy....
Předpona "nano" označuje relativní velikost 10^-9. Prakticky to znamená, že zrnko máku je milionkrát větší. Tedy je mikrozrnkem, do kterého se člověk nevejde, leda ve snu.

Není na škodu občas vystřízlivět a dát si pohárek čistého vína. Ze snů o dovolené na Marsu, nebo v džungli na Venuši toho moc nezbylo a o osídlování Měsíce a ostatních planet Sol-systému se hovořilo před půl stoletím, prý někam musíme nahnat přebytečné miliardy Pozemšťanů. Jak to vypadá prakticky víme všichni.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: život ve vesmíru

Václav Dvořák,2019-06-30 17:27:33

Já to tušil, že jste k tomu i snílek a šoumen :)
No nic nebudu to dál rozvádět, za mně bych akorát doporučil začít třeba psát beletrii nebo comicsy, možná budete úspěšný (pokud se tak už neděje ;)

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: život ve vesmíru

Milan Krnic,2019-06-30 22:46:03

Klasika, o snílkovi a šoumenovi, a pak třeba možná :-D

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: život ve vesmíru

Vojta Ondříček,2019-07-01 00:54:52

Nezbývá mi, než vám pane Dvořáku pogratulovat k dokonalé argumentaci vašeho světonázoru. Prakticky nulové.

Akorát bych vám doporučil si dát vaši věšteckou kouli, nebo snad věštecké bimbátko do opravy. :-)))

Ovšem dlužíte mi odpověď na můj dotaz "kdy, kdo a o čem mne poučoval". Zřejmě se to "poučování" minulo úspěchem, neboť nenarušilo můj střízlivý a pevný náhled na problematiku lidstva a to i s ohledem na ETI.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: život ve vesmíru

Pavel Nedbal,2019-07-01 18:08:30

Jen bych chtěl přidat pár drobností;
myslím, že (případní) mimozemšťané budou používat elektromagnetické záření (v celém svém spektru) ke komunikaci stejně jako my, je to velmi univerzální, dobře vytvořitelné, dostatečně směrovatelné, dobře zachytitelné a vyfiltrovatelné od šumu. Jenom jsou prostě nesmírně daleko, takže na zachycení toho času schopnosti nemáme. Mimochodem, to, co se zde prezentuje, je pár parabolek, počkejte na plný provoz SKA, eventuelně na nějaký další, ještě větší projekt (mimochodem pořádná anténa ve Vesmíru, řekněme 100kmq by byl daleko lepší vědecký počin, než desetitisíce satelitů pana Muska, nebo praštěná stanice u Měsíce. Na neutrina a gravitační vlny zapomeňte.
A proč jsou tak daleko, že jejich signály možná nikdy nezachytíme? Protože vývoj na Zemi až k nám byl tak komplikovaný a potřeboval tolik vzácných událostí, že jejich zopakování je ne sice nemožné, ale statisticky nepatrné.
K těm nadšencům, kteří by rádi ke hvězdám - v mládí jsem také v knihách létal fotonovými raketami k dálným světům, ale fyzikální realita je tvrdé natlučení nosu - hlavně protože termodynamiku neoblbneš. Co je nám platné, že umíme uvolnit jadernou energii, když ji neumíme přetvořit na 99,999% hybnosti reakční hmoty, jinak neuchladíme. I kdybychom měli barely antihmoty, nedokážeme ji využít. A myslím, že už fyziku známe velmi dobře, pochybuji, že nás něco překvapí. Už to máme cca 50 let od standardního modelu a skoro 80 let od objevení jaderného štěpení. Temná hmota a energie se pomalu a jistě ukazuje jako přeludy.
Budeme rádi, když se nám podaří vytvořit použitelnou fúzi dřív, než dojdou fosilní paliva a snad se tady mezitím nevytlučeme, bohužel to k tomu rychle směřuje - mimochodem, myslíte, že bychom se bez fosilních paliv mohli tak rozvinout, a myslíte, že takovým darem, jako jsou kvanta fosilních paliv, jsou obdařeny ve Vesmíru všechny planety se životem?

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: život ve vesmíru

Milan Krnic,2019-07-01 18:26:13

"jsou obdařeny ve Vesmíru všechny planety se životem?"

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: život ve vesmíru

Pavel Nedbal,2019-07-02 13:34:34

Vážený pane Krnici,
jistě jste pochopil, nicméně přiznávám zavádějící kostrbatost věty, proto upřesňuji, že jde o to, že ne každá probouzející se civilizace bude obdařena takovými zásobami fosilních paliv jako my, a přechod na technologickou úroveň ji může zbrzdit, ne -li zastavit. Drobnost: článek "život je jen koncept" neberu, nesouhlasím s jeho závěry.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: život ve vesmíru

Milan Krnic,2019-07-02 16:46:12

Nejméně vážený pane Nedbale. Za prvé: O jiných civilizacích nic nevíme. (přijměme představu, že existují a navazuje 2.)
2. "takovými zásobami fosilních paliv jako my" je věcí obecnou, tedy pokud myslíte stejných - tj. ropa, plyn, uhlí, atp., to je samozřejmě možné, pokud ne, pak každý známý planetární systém (i Měsíc) je přetvářen, a tedy tzv. fosilní věci, v určitých případech jako paliva použitelná, se na něm rozhodně vyskytují (což nám navazuje na 3.)
3. z bodu 2. plynou dva možné závěry, kdy v rámci neurčitosti je to (s přehlédnutím k představě první) 50 na 50. a tedy netušíme.
To, že Vy tušíte, odpovídá tomu, že nesouhlasíte s tím, že je život pouze koncept (nevím, jaké závěry máte na mysli, každopádně i takové samotné tvrzení "život pouze koncept" je pravdou) (to lze totiž vztáhnout obecně, viz pojem realita).

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: život ve vesmíru

Milan Krnic,2019-07-02 16:48:19

Neméně!

Temný Les

Pavel Pelc,2019-06-24 12:26:33

A nebo tím důvodem, že nic neslyšíme je, že Vesmír je doopravdy Temný Les, ve kterém se každý skrývá, aby se nestal kořistí. A ano, dělám tím "reklamu" na science-fiction trilogii "Vzpomínka na Zemi" od Liou Cch Sin. Dloouho jsem v tomto žánru nečetl něco tak vynikajícího, za mne absolutní pecka, i když znám i lidi, kterým se to nelíbilo a nelyli schopni to dočíst. Každopádně téma komunikace mezi civilizacemi je tam vytěženo na dřeň.

Václav Dvořák,2019-06-24 21:10:41

Je dobré, že jste tuto možnost zmínil.
Zatím to vypadá, že vědecké komunitě v tomto ohledu vládne dětská naivita a bezmezné sebevědomí...

Karel Ralský,2019-06-24 21:16:55

A nejen to i potenciální lovec ví že nesmí budit moc pozornosti aby něco ulovil, a snaží se využít moment překvapení aby byly uloveny co nejlepší kusy nebo planety se živou lovnou zvěří za které nás můžou vzhledem ke svému vývoji mít.

Josef Šoltes,2019-06-24 22:39:46

Já měl problém už s první knihou, nedočetl jsem, ale bude to tím, že to čtu v angličtině. Zkusím v češtině.

Re: Re: Temný Les

Václav Dvořák,2019-06-24 23:22:46

Já si to naopak budu muset přečíst v angličtině, dost by mně zajímala původní odborná terminologie.

Na druhou stranu musím říct, že mně po teoretické stránce dílo nijak nešokovalo a ani neposunulo moj kosmologické představy, spíš jsem si některé věci ujasnil z ještě jiného pohledu a doplnil pár střípků do spekulativní mozaiky. Ale to nevadí, rozhodně je to jedna z nejlepších beletrií posledních 20 let.

A až se natočí film, tak předpokládám, že se bude měnit všeobecné společenské paradigma víc, než tomu bylo například v případě Harryho Pottera nebo Pána prstenů - protože to jsou v podstatě dílka pro děti, která sice podněcují fantazii atd., ale už nesurfují odvážně na hraně současného vědeckého poznání...

Re: Re: Re: Temný Les

Josef Šoltes,2019-06-25 09:05:40

Mě třeba v tomto ohledu asi nejvíc posunuly sci-fi Nexus a další, které pojednávají o možnosti nanotechnologického propojení mozku s počítačem od Rameze Naam. A pak jsou vynikající knihy od Laurence Dahnerse.

Alexandr Kostka,2019-06-24 23:47:58

Podle mého se ani nemusí skrývat. Logicky mi vychází, že "předmezihvězdná" civilizace užívající rádio "asi" nemá neomezené zdroje energie a tudíž její vysílání nebude na vzdálenost XY světelných let slyšet. A pokud už by vysílali k blízkým hvězdám, bude to směrované, čili opět, k nezachycení. A "mezihvězdná" civilizace bude mít něco jiného než rádio nebo laser. Bude muset, protože jinak moc mezihvězdná nebude. Stav, kdy informace dorazí za X let a případná cesta trvá několikrát déle je víc než nepraktické a lze tím pokrýt jen velmi malé prostory.

Re: Re: Temný Les

Antonín Lejsek,2019-06-30 03:23:05

Možná nic lepšího mít nebude, protože nic lepšího třeba ani neexistuje. Ale praktičnost je dost ošemetná věc. Pokud by své vědomí přenesli na nosič, který může dlouhodobě hibernovat, tak čas přestane být zásadní problém. Prostě se na tisíc let uspí a z jejich pohledu odpověď přijde okamžitě. Stejně tak čas přesunu přestane hrát zásadní roli. Klidně takto může fungovat celá civilizace a probouzet se třeba jednou za sto let na pár dní.

Re: Re: Re: Temný Les

Václav Dvořák,2019-06-30 09:27:02

Buď jste to trefil nebo jste knížku četl, protože zrovna tenhle nápad měl Čch-Sin u té civilizace na Trisolaris :) Tam taková hibernace byla nutností z hlediska panujících nepříznivých kosmických podmínek.

Anton Matejov,2019-06-24 09:44:03

Uprednostňovať hľadanie vyspelých mimozemšťanoch cez rádiové signály nemusí byť efektívne. Vyspelí mimozemštania vôbec nemusia komunikovať, posielať signály v rádiovej oblasti. Ľudstvo bude komunikáciu v rádiovej oblasti opúšťať.
Napríklad link: https://www.kosmonautix.cz/2019/06/druha-evropska-datova-dalnice/
...družice provozované firmou Airbus v partnerství s ESA, jsou vybaveny inovativní laserovou technologií, která výrazně zkracuje čas, který družice sledující Zemi potřebují k odeslání dat do pozemního střediska. Přes laser se dá ve stejném čase poslat mnohem větší objem informací než přes klasické radiové vlny...
Kvôli špehovaniu a heckovaniu, vojnám vnútri ľudskej civilizácii sa horúčkovito vyvíja kvantová komunikácia a navigácia. Áno aj navigačné signaly GPS ide rušiť. Nedávno uvádzali na linku: https://www.armadninoviny.cz/ochranka-ruskeho-prezidenta-putina-mate-satelitni-navigaci.html
...Americká nezisková organizace C4ADS si všimla, že když se ruský prezident Vladimir Putin přiblíží k přístavu, satelitní navigace GPS přijímačů vyvázaných lodí začnou dělat psí kusy. Lodě se jako zázrakem přemístí na ranvej nejbližšího letiště...
Registroval som, že napríklad Britské jadrové ponorky mali už od 2016 zvládať navigáciu pomocou kvantových akcelemetrov.
Stále nevieme ani z čoho sa skladá tmava hmota, ktorá tvorí väčšinu nášho vesmíru. Možno sa bude dať komunikovať výhodne aj cez tmavú hmotu, možno neskôr zvládneme komunikáciu cez neutrína.
Vyspelé mimozemské civilizácie sa nemusia baviť s civilizáciami ktoré ešte nezvládli komunikáciu cez neutrína, alebo kvantovú komunikáciu. Môžu predpokladať, že budeme lepšie monitorovať svoje okolie, či nám v blízkom okolí neexploduje supernova, to môže byť vážna hrozba pre život nášho typu. Pošlú neutrínové signály (V ľudskej terminológii poplašnú správu, ktorá je trestná), že niekde exploduje supernova. Naše prístroje automatický zameriame na danú oblasť. Naší vedci dospejú k názoru, že daná hviezda neexploduje.Začnú hľadať vysvetlenia a zákonite dospejú k názorom, že poplašný signál (nepodarený žart) nie je možné ináč vysvetliť, ako umelým signálom mimozemských civilizácii.
Ja navrhujem hľadania mimozemských civilizácii pomocou takzvaných Dysonových sfér, Dysonových rojov.
Vyspelé civilizácie, ale nebudú stavať Dysonové sféry, Dysonové roje z energetických potrieb, podľa týchto kritérií ich už niektorí vedci hľadali. Čo ak zvládli výrobu energie z termonulkleárnych elektrárni, z antihmoty a podobne? Dysonové sféry budú tvoriť skôr z bezpečnostných potrieb. Ani ich hviezdy nebudú stále poslušné! Budú potrebovať rozšíriť vhodnejšie podmienky vo svojich sústavách, pre ich typ života. Veď aj ľudstvo môže stvoriť v Marsovom libračnom bode L1 magnetické pole, ktoré by chránilo Marsovskú atmosféru, aby to tam mohlo kolonizovať. Neskôr môže také záložné magnetické pole stvoriť v libračnom bode L1 Zeme. Naša Zem bude prepólovať. Našu Zem môžu zasiahnuť supererupcie zo Slnka. Je spočítané, že z našho Slnka stúpne žiarenie do miliárd rokov na intenzite, že sa nám vyparia všetky oceány. Na Zemi nastane to Biblické peklo podobné tomu skleníkovému peklu na Venuši. Ľudstvo buď stvorí niečo v libračnom bode L1, alebo bližšie pri hviezde, takzvaný Dysonov prstenec, ktorým regulovane bude znižovať nebezpečné žiarenie na Zem, môže ochraňovať dokonca aj našu obežnú dráhu, priestor Mesiaca. Alebo bude musieť vynútené migrovať niekde na Mars, neskôr k Jupiterovým mesiacom a taj ďalej.
Podobné problémy budú mať aj vyspelí mimozemštania. Aj ich hviezdy nebudú stále poslúchať, dôjde im palivo, explodujú, v ich blízkosti môže vybuchnúť supernova. Ak sú vyspelejší je vysoko pravdepodobne, že sú aj starší. Ak nechceli migrovať zo svojej sústavy, museli zvládnuť stavby Dysonových sfér, Dysonových rojov kvôli svojmu typu života, svojím bezpečnostným potrebám. To by sa malo celkovo prejavovať pozorovateľom, napríklad ich hviezda má netypickí zníženú jasnosť. Zmeny jasnosti už dnes pozorujeme napríklad u hviezdy KIC 8462852, Tabbyina hviezda
( https://www.exoplanety.cz/tag/kic-8462852/ ) ( https://zive.aktuality.sk/clanok/109876/giganticke-supertechnologie-mozu-prezradit-vesmirnu-civilizaciu/ )
Je možné že niektoré rýchle záblesky, ktoré stále nevieme spoľahlivo vysvetliť, pochádzajú z takých Dysonových sfér. Vyspelí mimozemšťania potrebovali odkloniť nebezpečné žiarenie, mimo dráhu ich zón života.

Milan Krnic,2019-06-24 12:29:52

I presto, když se podíváte, jak to na Zemi mezi lidmi funguje, máte víru v megastavby v kosmu? Pocit vlastní důležitosti (třeba jako druhu) je fajn, ale moc smysluplný není. V Číně plánujeme na desítky let dopředu, v ČR do konce fiskálního období.

Václav Dvořák,2019-06-24 21:27:13

Nevím jak to myslíte, ale pokud důkladně prozkoumáte obraz hvězdné oblahy (např. z Google Earth - Sky, v budoucnosti přes Synoptic Survey Telescope), tak uvidíte spoustu zajímavých jevů, které by se daly možná označit jako superkonstrukce, dysonovy sféry a podobné jevy, za nimiž by klidně mohly stát inteligentní aktivity.

Samozřejmě některé obrázky mohou být dány např. chybou senzoru a zpracovávajícího firmwaru, ale přesto stále zůstává dost jevů, nad kterým někdy zůstává rozum stát a které je zároveň možné potvrdit i z dalších zdrojů (takže nejde o nějakou chybu nebo zkreslení dané okamžitými podmínkami pozorování)

Proto se osobně těším na dokončení projektu LSST, kdy bude možné mnoho takových míst (potažmo celou oblohu) sledovat v reálném time-lapse pohledu a ve vysokém rozlišení (First light se očekává 2020). No a za pár roků bude možné daným směrem zaměřit buď JWST nebo ELT a získat ještě o hodně přesnější a detailnější obraz...

Milan Krnic,2019-06-25 12:02:05

Moje myšlenka je taková, že megastavba by vyžadovala plánování na mnohem delší období, než jsme vůbec schopni reálně pojmout. Představa, jak plánujeme a současně budujeme stavbu dejme tomu tisíc let, je utopická.
K tomu obrazu, pokud se podívám na obraz, vidím obraz. Více o slovu "jev" ve slovníku, např. https://cs.wiktionary.org/wiki/jev
"možná" není argument k diskuzi, možné je cokoliv.
S tím, co předchází tomu, než vám někdo z astronomického týmu ukáže obrázek (vskutku zde nehraje roli pouze chybovost senzoru a firmware), se lze seznámit v řadě pracích, které najdete např. takto: https://www.google.com/search?q=astronomical+image+processing

Václav Dvořák,2019-06-26 10:00:28

Díky za informace, to bych bez Vás jistě nevěděl :)))

Apropos možné určitě není cokoli, řekl bych že jen to co není matematicky (na základě zákonitostí tohoto vesmíru) předem vyloučené. To co razíte coby protiargument, je totální relativismus...

Milan Krnic,2019-06-26 20:27:09

To bylo samozřejmě pouze robecnění. V rámci nekonečna není možný začátek a pak také konec, což je opravdu nekonečně málo z možného, a tedy to zanedbat lze.

Václav Dvořák,2019-06-26 22:43:59

Źádné nekonečno neexistuje, je to jen matematický konstrukt pro situace, kdy se změní podmínky daného řešení (nespojitost atp.). Stejně jako nula. Celkově nechápu co jste tím chtěl říct. Pokud hledáte pravdu a ne jen aproximace v realitě, tak nelze nic zanedbat.
Možná práve na těch hraničních jevech (ve fyzice), které vy zanedbáte, se láme chleba nových teorií!

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

Milan Krnic,2019-06-27 20:40:26

Že něco v rámci neuchopitelného rámce neexistuje, si můžete leda tak představovat.
Kde píšu o zanedbání jakých hraničních jevů (ve fyzice)? A opět, možné je všechno (pro vás přesněji, v rámci neuchopitelného).

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

Václav Dvořák,2019-06-27 22:23:58

Jaké neuchopitelné a možné v rámci čeho? Co to zase zkoušíte, vymyslel jste si nový termín?

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

Milan Krnic,2019-06-28 12:42:45

Např. Vesmír

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

Václav Dvořák,2019-06-29 16:22:42

Vesmír je neuchopitelný??? Vždyť je všude okolo...

Navíc je to obecný pojem, stejně jako voda, vakuum nebo vzduch. Takže se dá argumentovat čímkoli, jestli jste to tak myslel. Zároveň je to dobré na rozžvanění průměrným propagandistou a zvláště v diskuzích :)))

Tentokrát si dovolím vás a vaše materialistické názory vytrolit já. Zkuste vysvětlit například tento fenomén (je to taková Shroedingerova kočka jinak):

Existují na tohle nějaké vaše přesné pojmy? Řekl bych že ne, a že nezbývá než spekulovat. Což je dobrý podnět k hledání řešení a budoucí "přesné" a "neobecné" teorie, tak jak požadujete. Ale jsem zvědav na vaše pokusy o řešení resp. vtipné názory (předpokládám, že to skončí asi tak, že to odmítnete jako nějaké zvláštní FAKE news), anebo budete vše pozitivisticky ignorovat :)))

Stejně doporučuju u těch článků (mimo Nature, kde se to opět snaží rozžvanit) přečíst aspoň závěrečná stanoviska, protože se to týká všeho, co někdy naruší posvátný teoretický fundament současné vědy ,,For Renner, that would definitely be an appealing option: “It’s only when we fundamentally rethink existing theories that we gain deeper insights into how nature really works.”,,

https://media.nature.com/w800/magazine-assets/d41586-018-06749-8/d41586-018-06749-8_16132794.png New cats in town :)

A zde máme jeden ze souvisejících experimentů: https://www.scientificamerican.com/article/the-human-eye-could-help-test-quantum-mechanics/

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

Milan Krnic,2019-06-30 12:54:03

Ano, neuchopitelný, to, že je všude okolo, s tím nemá co společného. Raději tedy upřesním, že uchopitelný pro vědecký popis.

Milan Krnic,2019-06-26 20:54:49

Zobecnění ... a co konkrétně byste nevěděl?

Václav Dvořák,2019-06-26 22:45:10