Exploze supernov katapultují hvězdy do hala Mléčné dráhy
Monumentální galaktický disk Mléčné dráhy obklopuje pustina galaktického hala, kde se tu a tam třpytí hvězdy. Část z nich pochází z malých galaxií, které naše Galaxie okradla a nejspíš i snědla. A možná až 40 procent hvězd galaktického hala stvořily a připlavily nesmírně energetické výtrysky dávných supernov.
Simulovaná galaxie z FIRE-2. Kredit: Sijie Yu / UCI.

Naše Galaxie je na první pohled jako poklidný orloj ohromného množství hvězd. Jenomže zdání klame. Ve skutečnosti se v dnešním uspořádání hvězd a struktur Mléčné dráhy odrážejí mnohdy pořádně bouřlivé události. Potvrzuje to i nový výzkum, na němž mají lví podíl badatelé americké University of California, Irvine. Zjistili, že exploze supernov v Mléčné dráze fungují jako katapulty hvězd. Spouštějí zrození nových hvězd a pak je odpalují do pustiny galaktického hala, v němž pak takové hvězdy vedou společensky nepříliš vzrušující život.

James Bullock. Kredit: University of California, Irvine.
James Bullock a jeho kolegové využili hyperrealistické simulace vývoje galaxií Feedback in Realistic Environments 2, čili FIRE-2. Jak s potěšením uvádějí, FIRE-2 jsou tak realistické, že je to jako pozorovat reálný vesmír. Badatelé simulovali exploze supernov, které vytvořily rychle se rozpínající energetické „superbubliny“. Když taková bublina narazila na molekulární mračna, tak v nich spustila tvorbu nových hvězd. A energie bubliny zároveň odnesla vznikající hvězdy do galaktického hala. Bullock a spol. jsou přesvědčeni, že tímto způsobem vznikla možná až necelá polovina hvězd v galaktickém halu.

Logo projektu FIRE.
Odborníci si až doposud mysleli, že hvězdy v galaktickém halu pocházejí z malých satelitních galaxií, které si Mléčná dráha prostě přivlastnila právem silnějšího. Podle simulací Bullockova týmu se ale 5 až 40 procent hvězd v galaktickém halu zrodilo během výtrysků explozí supernov. Během celého „života“ galaxie takto vzniknou jen asi 2 procenta hvězd. Během období intenzivní tvorby hvězd, v nichž vzniká mnoho supernov, které explodují jako na běžícím pásu, to ale může být až 20 procent hvězd, které se v takovém období zrodí v celé galaxii.

Jak poznat, že hvězda v galaktickém halu vznikla díky explozi supernovy? Podle autorů studie se to projeví na rozložení hvězd v galaktickém halu, a také na jejich chemickém složení. Hvězdy zrozené supernovami by měly být bohatší na „kovy“ v astronomickém smyslu slova, tj. na prvky těžší než helium. Ostatní hvězdy v galaktickém halu jsou totiž jinak spíše staré a „kovy“ chudé (anglicky pěkně „metal-poor“). Podle tohoto klíče mohou astronomové vytipovat hvězdy v galaktickém halu, které by mohly být potomky explozí supernov.

Video: Outflow event in a hydrodynamic simulation of a Milky Way-mass galaxy (m12w)

University of California, Irvine 20. 4. 2020.

IFL Science 20. 4. 2020.