Ohromný potenciál: mRNA vakcíny mohou pomoct s rakovinou kůže
Melanom je nádor, s nímž by se chtěl potkat jen málokdo. Přitom je to ale bohužel docela snadné. Někdy stačí přehnat opalování. Naštěstí jsou tu mRNA vakcíny, jejichž přímo raketový rozmach by mohl dosáhnout i do léčby této obávané rakoviny. BioNTech vyvíjejí terapeutickou vakcínu pro léčbu melanomu a časem by se mohla objevit i preventivní vakcína, která bude chránit před vznikem melanomu.
Uspěje BioNTech i s vakcínou pro léčbu melanomu? Kredit: Arne Müseler / arne-mueseler.com / CC-BY-SA-3.0.

Rozvoj mRNA vakcín, které nám velmi pomáhají při probíhající pandemii, nabírá na obrátkách. A nebere si servítky. Nejde přitom jen o viry a další patogeny, nýbrž i nádory a další závažné choroby neinfekční povahy. Úspěšná technologie by mohla zachraňovat před melanomem, obávanou rakovinou kůže.

Vědci americké Oregon State University (OSU) vyvíjejí vakcínu, která by nás mohla chránit před melanomem, zatímco průkopníci mRNA vakcín BioNTech, kteří stojí za populární pandemickou vakcínou Comirnaty, čili Pfizer–BioNTech, již vstupují do 2. fáze klinických testů s unikátní vakcínou proti melanomu.

Není tajemstvím, že BioNTech vyvíjejí celou řadu mRNA nástrojů pro boj s rozmanitými nádory, včetně kolorektálního karcinomu, karcinomu pankreatu či karcinomu vaječníku. Jejich mRNA vakcína či léčba melanomu, je zřejmě jejich doposud nejpokročilejší mRNA technologie.

Jde o terapeutickou mRNA vakcínu s označením BNT111, která je součástí programu FixVac. V rámci tohoto programu se vývoj soustředí na specifické typy nádorů, o nichž je známo, že je doprovázejí stále stejné antigeny, u velkého množství pacientů. BNT111 cílí na 4 konkrétní antigeny melanomu. Podle představitelů BioNTech se minimálně jeden z těchto antigenů vyskytuje u více než 90 procent případů rakoviny kůže.

1. fáze klinických testů dopadla na výbornou. Vakcína je bezpečná a slibná. V polovině roku 2021 byla ohlášena 2. fáze, ale zatím nebyly zveřejněny žádné výsledky. Měla by zahrnovat 180 pacientů s melanomem, na nichž se bude ověřovat účinnost vakcíny, podávané s experimentální monoklonální protilátkou Libtayo.

Jak již bylo řečeno, BNT111 je terapeutická vakcína. To znamená, že se s ní nepočítá jako s prevencí melanomu, ale že by měla hrát roli imunoterapie při léčbě pacientů, u nichž se již melanom objevil. Nicméně, časem by se mohla objevit i profylaktická, čili preventivní mRNA vakcína, která bude skutečně bránit samotnému vzniku melanomu.

Logo. Kredit: BioNTech.

Na takové vakcíně pracuje tým americké Oregon State University. Badatelé se přitom zaměřují na enzym thioredoxin reduktázu 1 (TR1). Ten funguje jako významný antioxidant v kožních buňkách a podílí se na jejich ochraně před reaktivním kyslíkem a ultrafialovým zářením.

Logo. Kredit: Ohio State University.

Preklinické experimenty potvrdily, že tento enzym poskytuje excelentní ochranu před poškozením, které může vést ke vzniku melanomu. Proto by mRNA vakcína, která zesílí produkci zmíněného enzymu TR1, měla chránit očkované před melanomem. Podle badatelů by například lidé se zvýšeným rizikem vzniku melanomu mohli být očkováni takovou vakcínou řekněme jednou ročně. Velkou výhodou slunečního záření je, že jde o fyzikální jev, u něhož se nemusíme bát mutací.

Tato vakcína je zatím přinejmenším z části hypotetická. Probíhá ale intenzivní výzkum a další preklinické testy. Podle vědců je to slibné. Když vše dobře dopadne, mohli bychom v nepříliš vzdálené době mít k dispozici pozoruhodnou prevenci melanomu.

Video: COVID to Cancer - mRNA Treatment In Human Trials | BioNTech

New Atlas 12. 1. 2022.

Journal of Investigative Dermatology online 11. 1. 2022.

Datum: 14.01.2022