Turecký tryskový bojový dron Kızılelma testuje pojíždění na ranveji  
Baykar intenzivně vyvíjí tryskový stíhací dron, který je nadzvukový, stealth a může operovat z menších letadlových lodí. Pro Turecko by to mohlo být řešení problému s bojovými letouny, jemuž čelí po vyřazení z programu F-35 Joint Strike Fighter. Otázkou je, jak kvalitní umělou inteligenci bude mít turecký autonomní tryskáč k dispozici.

Kızılelma seshora. Kredit: Baykar.
Kızılelma seshora. Kredit: Baykar.

Turecká společnost Baykar intenzivně vyvíjí tryskový nadzvukový bojový dron Bayraktar Kızılelma. Vznikl v rámci projektu MIUS (Muharip İnsansız Uçak Sistemi, čili Bojový bezpilotní letecký systém). Podle šéfa společnosti Selçuka Bayraktara by dron Kızılelma měl vzlétnout v roce 2023 a vyplnit tím 12 let starý sen společnost Baykar o tryskovém bojovém dronu.

 

Kızılelma na ranveji. Kredit: Baykar.
Kızılelma na ranveji. Kredit: Baykar.

Baykar nedávno zahájil s dronem Kızılelma pozemní testy na ranveji, na letecké základně Akıncı Flight Training and Test Center v severozápadním Turecku. Snímky a videa pořízené během testů představují tento unikátní dron v doposud největších detailech. Podle dostupných informací se zdá, že by dron Kızılelma měl plnit více různých rolí při operacích ve vzduchu. Rovněž by měl být určeným k operacím z letadlových lodí. Díky schopnosti krátkého startu a přistání mu bude stačit letadlová loď s krátkou dráhou.

 

Kızılelma, čili turecky Červené jablko, představuje další evoluční stupeň dronů společnosti Baykar. Mezi jeho předchůdce náleží populární vrtulový bojový dron Bayraktar TB2, který sbírá bojové úspěchy proti armádám sovětského typu v Ázerbájdžánu a na Ukrajině, a také větší a novější vrtulový dron Akıncı.

 

Infografika dronu Kızılelma. Kredit: Baykar.
Infografika dronu Kızılelma. Kredit: Baykar.

Dron Kızılelma se ale od těchto předchůdců podstatně liší, už jenom svým nadzvukovým letem (pro pokročilé verze dronu), společně se stealth konstrukcí a deklarovanou schopností efektivně se účastnit vzdušných soubojů s pilotovanými letouny. Pohon stroje zajišťuje ukrajinský turbodmychadlový motor Ivčenko-Progress. Dron je postavený podle kachní koncepce, která zahrnuje vodorovné řídící plochy umístěné před křídlem. Tento přístup představuje kompromis mezi stealth konstrukcí a vysokou manévrovací schopností.

 

Pokud jde o technické parametry, dron Kızılelma by měl vydržet ve vzduchu 5 až 6 hodin. Jeho operační dosah je asi 926 kilometrů a maximální možná výška 10 670 metrů. Maximální vzletová hmotnost dronu činí 6 tun, přičemž 1,5 tuny připadá na možný náklad. Ten bude mít k dispozici i vnitřní pumovnici a bude zahrnovat různé střely vzduch-země a vzduch-vzduch, nejspíše od tureckých výrobců. Dron bude vybaven pokročilým radarem s aktivním elektronickým snímáním AESA.


Tento dron, pokud bude dodáván v podstatných počtech, by mohl řešit stále větší problém Turecka se stíhacími letouny, který se prohlubuje po vyřazení Turecka z programu F-35 Joint Strike Fighter. Přinejmenším zpočátku ale bude zřejmě sloužit především jako průzkumný stroj a letoun pro údery na pozemní cíle. Je otázkou, zda Turecko zvládne velmi komplikovanou konfiguraci dronu pro letecké souboje, především pokud jde o umělou inteligenci.

 

Video: Kızılelma 1

 

Video: Kızılelma 2

 

Literatura

The Drive The war zone

Datum: 26.11.2022
Tisk článku

Související články:

Turecko jako první zavádí do výzbroje drony s lehkým kulometem     Autor: Stanislav Mihulka (14.12.2019)
DARPA vyvíjí letecký raketový dron LongShot pro vzdušné bitvy     Autor: Stanislav Mihulka (11.02.2021)
Americký bojový dron Valkyrie v průlomovém testu vypustil další dron     Autor: Stanislav Mihulka (10.04.2021)
Mozek vyvíjeného amerického bojového dronu Skyborg se poprvé proletěl     Autor: Stanislav Mihulka (17.05.2021)
General Atomics představili Gambit, tryskový bojový dron s umělou inteligencí     Autor: Stanislav Mihulka (07.03.2022)
Izraelský dron LANIUS je důmyslný zabiják pro městský boj     Autor: Stanislav Mihulka (17.11.2022)



Diskuze:

Varcel Mašinka,2022-11-28 22:08:01

Jestli konflikt na Ukrajině něco ukázal, tak že bezpilotní prostředek třídy do které spadá Bayraktar TB2, je do konfliktu střední až vyšší intenzity s vysokou nasyceností prostředků PVO naprosto nevhodný a jeho pracně budovaná aura takřka přes noc vyhasla.

Odpovědět


Re:

Macko Pu1,2022-11-29 11:36:58

Uz 1000r vcele bolo jasne ze na vojnu su potrebne 3 veci peniaze, penize a penezi. Komu skor dojdu, ten prehral. Zvysok su implementacne detaily.

Odpovědět


Re: Re:

Gábor Vlkolinský,2022-11-30 04:26:34

Áno, ak sú peniaze merítkom schopnosti nahrádzať straty na bojišti.

Odpovědět


Re:

Lukáš Kříž,2022-12-01 18:45:08

Tak za takové bojové situace má problém jakékoli bojové letadlo nebo vrtulník. Se na to podívejte jak to tam funguje. Vrtulníky se plazí 20m nad zemí, všechno vystřílí 5 km od fronty a rychle pryč a letadla raději operují ze vzdálenosti 200 km od fronty. Obecně teď PVO má navrch proti letadlům. Jedinou nadějí jsou rakety vyhledávající radary PVO a jako vždy platí při větším množství je větší naděje na průnik. Zase, je lepší riskovat ztrátu dronu a kde je operátor v bezpečí, než letadla i s pilotem, který má brutálně vysokou cenu. Drony jsou jednoznačně budoucnost. Prvně řízené operátorem, časem autonomní. To tak prostě bude.

Odpovědět

To jsou Turci a co ČR

Martin Prokš,2022-11-27 11:28:15

Dobrý den,

Když si vzpomenu na světové letecké přehlídky na přelomu tisíciletí kdy Turci představovali balsove modely se servy Hitec a Graupner řízené vysílačkou Futaba a na palubě digitální kompakt jako záznamové průzkumné zařízení ...

Jo kde ty časy jsou. Nicméně od Libie a Syrie je role bezpilotnich prostředků jas
ná.

A celou tu dobu si říkám co asi dělají fabriky jako Vodochody (nebojak se dnes jmenuje), Let Kunovice (nebo jak se dnes jmenuje) a podobně. Ti měli zázemí a alespoň nějaké zdroje neco takovéhoto vymyslet a vyrobit včetně vazeb na armádu. Ale holt dlouhodobé cíle byly asi obětovány krátkodobým a tak asi nic takového nebylo podporováno. No to byl i důvod proč jsem v roce 2009 odešel z VZLÚ když tehdejší (a stále jsouci) ředitel rozhodl, že tento segment je neperspektivní a nedovolí jeho vývoj a rozvoj ve VZLÚ, že nějaké dlouhodobější cíle jsou nesmysl, když se furt bojuje o přežití teď...

Od té doby jsem zaregistroval jen několik malých firem s velmi omezeným kapitálem jak finančním tak lidským v ČR. I když některé dosahují významných úspěchů, byť většinou jako dílčí dodavatelé.

Přitom proč ČR nedodava Ukrajině UAV střely s plochou drahou letu s těsně podzvukovou rychlostí, vysokým doletem na bázi jednoduchého jednoúčelového letounu? To je něco co se tu umí a mohlo by být vyvinuto do 12 měsíců jen kdyby se chtělo. Větší fabrika by to dokázala, jen chtít a umět prolobovat u zákazníků - armád.

Odpovědět


Re: To jsou Turci a co ČR

Václav Dvořák,2022-11-27 13:25:49

Samozřejmě máte pravdu, ale na takovou výrobu by se musely navázat vztahy s cílovým zákazníkem a protlačit to i politicky... Proto třeba CSG a další soukromé firmy byly schopné dodávat Ukrajině účinné zbraně a munici, zatímco státní nebo Ruskem dříve/Maďarskem vlastněné firmy jen paběrkují a vyčkávají (*není zájem-je to o hlavách manažerů).

Podívejte se na https://dárekproputina.cz, aktuálně tam běží zajímavá kampaň na mobilní zabijáky dronů, tohle teď asi potřebují nejvíc...

*apropos podobná situace byla na Ukrajině u Antonova, byl to jeden z důvodů zničení Mriji. Podívejte se na celkem dlouhý rozhovor s jejich šefkonstruktérem, management nacpaný v Německu, ležící spící, protože zřejmě uplacený Ruskem, za podmínek tehdejšího naprostého politického nezájmu ze strany tamních(německých) politiků :/

Odpovědět


Re: Re: To jsou Turci a co ČR

Gábor Vlkolinský,2022-11-30 04:30:53

Darovanie zbraní Ukrajine je veľmi svojrázny parameter úspešnosti firmy.

Odpovědět


Re: To jsou Turci a co ČR

Radim K,2022-11-28 20:50:45

Napadá mě odpověď na vaše otázky "Proč"...
Protože nikdo nečekal, že bude v Evropě jeden stát napadat druhý.
Zatímco třeba Turecko má ambice na okolní území a rozšiřování sféry vlivu, tady byla pohoda.
A ty Vodochody, co se léta jmenují Aero rozvíjí dále L-39 atd...

R.

Odpovědět


Re: To jsou Turci a co ČR

Varcel Mašinka,2022-11-28 22:09:43

Poslední odstavec je naprosto mimo realitu.

Odpovědět


Re: To jsou Turci a co ČR

Gábor Vlkolinský,2022-11-30 04:36:30

Jeden úspešný výrobok sa nedá oprašovať donekonečna. Napríklad automobil Škoda s motorom vzadu, najlepšia dvojplošná stíhačka v dobe jednoplošníkov, alebo muzeálna L39.

Odpovědět

Gábor Vlkolinský,2022-11-27 01:27:34

Číňania od Turkov okopírovali stíhačku Chengdu J-20.

Odpovědět


Re:

Gábor Vlkolinský,2022-11-27 14:08:59

https://en.wikipedia.org/wiki/File:J-20_fighter_(cropped).jpg

Odpovědět


Re:

Vít Výmola,2022-11-27 17:39:42

Tak to rozhodně ne. Jednak jsou to letadla úplně jiných kategorií a určení, ale hlavně J-20 je starší.

Odpovědět


Re: Re:

Gábor Vlkolinský,2022-11-27 19:03:00

Žeby Turci opálili koncepciu od zaostalých Číňanov?

Odpovědět


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz