Mouchy mohou přenášet E.coli
Vědci z Kansasu zjistili, že mouchy domácí mohou být příčinou šíření bakterie zvané Escherichia coli. Toto zjištění není nikterak převratné, dalo se očekávat. Zarážející je, že se jedná o patogenní kmen nesoucí označení O157:H7. Onemocnění tímto kmenem je u lidí z 30% smrtelné.

Escherichia coli je gramnegativní bakterie, která se v lidském trávicím ústrojí (tlustém střevu) běžně vyskytuje. V některých případech však může způsobit infekce (průjmová onemocnění, infekce močových a žlučových cest, popř. zápaly plic).
Bakterie E.coli, jedna z předních původců potravou přenášených nákaz po celém světě, je odpovědná za více než 73 tisíc případů onemocnění ročně jen ve Spojených státech. Bakterie může být životaohrožující pro děti a starší lidi s oslabeným imunitním systémem.
Také zažívací trakt skotu představuje pro tuto bakterii vhodné podmínky. Výkaly skotu jsou pro mouchy velkým lákadlem.

"U nás na horách, tam je čistej vzduch. Jsou tam kravince, na nich plno much... (Lidový moravský popěvek)

„Jedním z možných způsobů šíření této bakterie je společenstvo hmyzu (zejména much), který je často spojován se zvířecími výkaly či hnojem,“ tvrdí vědci.

V rámci studie byly mouchy odchytávány  na  farmě skotu v Kansasu. Pokus probíhal od června do října 2003. V každé várce odchytu, přičemž 30% much pocházelo z přístřešku s krmivem, byla zjištěna přítomnost patogenu E.coli O157:H7.
Devadesát procent odebraných vzorků much obsahovalo sekvence genů, které svědčí o tom, že jejich nositel přenášel vysoce nakažlivý kmen zmíněné bakterie.

Studie z Kansasu prokazuje, že mouchy domácí jsou nositelem této patogenní bakterie, zejména během léta, a že mouchy mohou hrát důležitou roli jak v ekologii tak v přenosu bakterií mezi zvířaty do okolních farem i do městského prostředí.

Zveřejnění těchto informací  zcela jistě zvýší tlak na zavádění  účinných opatření, která by  přítomnost hmyzu ve stájích pro dobytek omezila. Ono již nejde jen o to, že hmyz ruší klid a pohodu zvířat ve stáji, a že tím snižuje jejich užitkovost. Obyčejné mouchy domácí mohou roznést i smrtelný patogen.  Zavádění dodatečných opatření, která by řešila omezení výskytu much na farmách, bude něco stát. Pokud se společnost rozhodne riziko infekce patogenem E. coli snížit, zemědělské produkty to prodraží.

Pramen: Applied and Environmental Microbiology

Datum: 12.06.2005 12:26

Hm, na úder blesku asi zemře mnohem víc...

Al,2005-06-17 14:10:22

Když cca 100 000 000 lidí ve Státech přijde do styku s mouchou (smrtelnou E. coli ), jak to, že jich zemře "jen" 65??? Je jisté, že těch 65 zemřelo na otravu přenosem z mouchy nebo jde pouze o souhrnné číslo za E. coli (resp. tento kmen?)???

nic proti tomu

Dwarf,2005-06-17 14:44:56

Ono na SARS taky nezemřelo zas tolik lidí v porovnání s počtem lidí na Zemi. A když si vzpomenu na ten humbuk okolo toho na letištích...plné stránky novin a televize...

Při známé vlastnosti američanů

Dwarf,2005-06-17 11:12:42

nechat se zbláznit médii to může znamenat zvýšené náklady farmářů na prostředky určené k hubení much, což se projeví v nárůstu cen potravin.

61 lidí zemře ročně jen ve Státech

Gabriela,2005-06-13 15:20:21

Na vysvětlenou:/>

A kde jsou ty epidemie....

AL,2005-06-13 13:15:21

Nechápu: jestliže až 90 % much přenáší smrtelné kmeny (obyčejných) E.c. na obyčejné usedlosti (v Kansasu) - kde jsou ty smrtelné epidemie???
Co způsobuje, že k nim nedochází??? Co způsobuje, že lidé jezdí "za zravím na venkov" a naopak z něj houfně neprchají???