Robotický pes CODiAQ s granátometem je inteligentní a smrtící  
CODiAQ je nový, uživatelsky příjemný a relativně levný robopes od Skyborne Technologies, který nabízí snadné ovládání operátorem a díky umělé inteligenci při navigaci komplikovaným terénem a zaměřování se o sebe do značné míry postará sám. Granátometem nebo brokovnicí podporuje malé jednotky
CODiAQ. Kredit: Skyborne Technologies.
CODiAQ. Kredit: Skyborne Technologies.

Američtí Skyborne Technologies posunuli technologii vojenských robotických psů na další úroveň. Představili nový robotický a modulární systém Controller-Operated Direct-Action Quadruped (CODiAQ), který je vybavený umělou inteligencí, díky které operuje do značné míry samostatně.

 

Veřejnost se s tímto strojem seznamuje poprvé. Byl k vidění na vlastní oči na výročním setkání Association of the United States Army (AUSA) Annual Meeting ve Washingtonu DC, které proběhlo ve dnech 13. až 15. října.

 

Ozbrojený dron Cerberus MI. Kredit: Skyborne Technologies.
Ozbrojený dron Cerberus MI. Kredit: Skyborne Technologies.

V současnosti je CODiAQ jedním z prvních weaponizovaných robotů, kteří jsou schopní operačního nasazen v přímé akci. Podle Skyborne je tento robotický pes navržený tak, aby malým jednotkám poskytl účinnou podporu. Může být velmi rychle nasazen, během pár minut, ovládá se jediným relativně jednoduchým ovladačem a může operovat ve složitém prostředí. Současně jde o relativně levný systém, což rozšiřuje možnosti jeho využití.

 

Jak uvádějí Skyborne, koncept CODiAQ klade důraz na komfort operátora. Ten by měl být v rámci možností v bezpečí, zůstat mobilní a soustředěný na hlavní úkoly mise. Robotický pes se o sebe do značné míry postará sám. Operátor se naučí s tímto robotem pracovat během pár dní, což je při bojových operacích nepochybně výhodou.

 

Logo. Kredit: Skyborne Technologies.
Logo. Kredit: Skyborne Technologies.

Klíčovým prvkem robotického psa CODiAQ je modulární systém pro vybavení. Základní výbavou může být granátomet HAVOC ráže 40 mm se zásobníkem na 5 ran a brokovnice CHAOS ráže 12 GA se zásobníkem na 10 ran. Výzbroj je integrovaná s pokročilým AI asistovaným zaměřovacím softwarem, který obstarává zaměření cílů a balistické výpočty.

 

Robopes má k dispozici Targeting Electronics Optical Box (TEOB), který poskytuje data při denních i nočních operacích. Umožňuje identifikovat, sledovat a napadnout více cílů s vysokou přesností. CODiAQ dokáže operovat do značné míry samostatně i v náročném terénu. Zdolá schody, poradí si se sutí a zvládne vodu i prach, díky čemuž obstojí v dešti, bahně i v poušti. Může se hodit pro chaotické boje ve městě, protiteroristické operace nebo třeba pro obranu perimetru.

 

Skyborne plánují propojit robopsy CODiAQ s malými leteckými drony Cerberus MI, což vytvoří ekosystém propojených dronů, v němž pozemní roboti koordinují své akce s leteckými drony a společně podnikají mise.

 

Video: Joint Robotics, Autonomous Systems, and Artificial Intelligence (RAS-AI) Demonstration

 

Literatura

Interesting Engineering 15. 10. 2025.

Datum: 16.10.2025
Tisk článku

Související články:

Vojáci mohou ovládat robopsy pouhou myslí     Autor: Stanislav Mihulka (26.03.2023)
Thermonator je inteligentní robotický pes s plamenometem     Autor: Stanislav Mihulka (29.06.2023)
Americká armáda testuje robotické psy s puškou proti dronům     Autor: Stanislav Mihulka (20.08.2024)
Čínské jednotky cvičí s bojovými robopsy a exoskelety     Autor: Stanislav Mihulka (16.08.2025)



Diskuze:

Čtyři nohy jsou dobré pro stůl

Franta Vejvoda,2025-10-17 09:28:55

Co pořád blbnou s kvadropody? Již soudruzi v SSSR dávno dokázali, že nejefektivnějí podové na poli robotiky, jsou oktopodi. Energetické náročnost pohybu v poměru k efektivitě pohybu při počtu nožek osm je zkrátka nejlepší. Psali to v ábíčku, někdy v první polovině osmdesátek. Než opět vynalezli kolo.
A teď tihle čoklové. Sledovali jste někdy někdo vyplašeného lovčíka hajního na rovné betonové ploše? Ta mrška se v poměru ke svému tělu pohybuje přímo raketově. Metr uběhne ani ne za vteřinu. Kdybych měl ty jeho nohy já, tloustnoucí dědek metr osmdesát, tak bych se pohyboval rychlostí Šinkanzenu.
Když tomuhle čtyřnožci ustřelíte haxnu, tak může teda granátometem spáchat seppuku, osminožka, pche...

Odpovědět


Re: Čtyři nohy jsou dobré pro stůl

D@1imi1 Hrušk@,2025-10-17 13:12:22

Z hlediska efektivity pohybu jsou nejefektivnější kola. Z hlediska inženýrství nejnižší počet kráčivých nohou jsou dvě. Čtyři nohy jsou kompromis mezi jednoduchostí a stabilitou. Osm nohou znamená dvojnásobnou složitost bez protihodnoty. Čtyři nohy s koly na konci umožňují nesrovnatelně efektivnější pohyb než osm nohou bez kol. Viz:
https://www.youtube.com/watch?v=9uDoR8gwMjU
Nohy s kolečky ale zároveň znamenají složitějšího a těžšího robota než u prostého čtyřnožce.

Když tomuhle čtvernožci ustřelíte haxnu, vyrobíte nového.

Jinak rychlost ani síla se neškálují 1:1 s velikostí. Mravenec zdvihne 20 násobek svojí hmotnosti. Kdyby ale narostl do velikosti 180 cm a hmotnosti 80 kg, už by 20 násobek nezvedl. Ani by nezvládl lézt po hladké zdi.

Odpovědět


Re: Re: Čtyři nohy jsou dobré pro stůl

Vojtěch Kocián,2025-10-17 13:59:22

Souhlasím. Jen bych doplnil, že dvě nohy vyžadují relativně velkou plochu nebo několik bodů opírajících se o povrch a stabilizační kloub, který ji řídí (chodidlo nebo několik prstů a kotník). Ve výsledku tak dvounohý stroj nebude o moc jednodušší než čtyřnohý, zatímco rozdíl ve stabilitě bude velký.

Odpovědět


Re: Re: Re: Čtyři nohy jsou dobré pro stůl

D@1imi1 Hrušk@,2025-10-17 14:16:51

Ne, nepotřebuje více bodů nebo plochu. Rovnováhu lze zajistit čistě dynamicky. Jako když baletka cupitá po špičkách palců. Jde udělat i robot na jediné noze s jediným styčným bodem, ale už by musel být skákavý, ne kráčivý.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Čtyři nohy jsou dobré pro stůl

D@1imi1 Hrušk@,2025-10-17 14:20:24

https://www.youtube.com/watch?v=UpNid_rWDnI

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Čtyři nohy jsou dobré pro stůl

Vojtěch Kocián,2025-10-17 14:44:54

Dobře, ale to nechcete, pokud má být robot využitelný jako pozorovací nebo střelecká platforma, aby s něčím manipuloval nebo aby v klidu nedělal hluk a šetřil energií. Využití nestabilních robotů se asi nějaké najde, ale bude hodně omezené oproti těm stabilním.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Čtyři nohy jsou dobré pro stůl

D@1imi1 Hrušk@,2025-10-17 15:06:44

Souhlasím, že to využití je omezené.

Jinak dosáhnout rovnováhy u dvounožce je mnohem jednodušší s kolečky na nohou, protože obě nohy pak můžou být trvale v kontaktu se zemí. Ono je to kontraintuitivní, protože když si člověk nasadí kolečkové brusle, má naopak s rovnováhou problém. Zásadní rozdíl je, že robot ta kolečka může dle libosti zabrzdit a dokonce aktivně roztáčet. U bruslí se volně protáčejí a pohybovat se lze jen odrážením se bruslí do strany.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Čtyři nohy jsou dobré pro stůl

F M,2025-10-20 13:18:27

Nějaká plocha, ať už pneumatik, nebo těch "tlap" je potřeba kvůli terénu, kontaktu s podkladem. Na obrázku nejsou konce, viděl bych tam botičky. Tedy jako doplněk k vláknu.
Jinak souhlas čtyři jsou zde momentálně (s technologií se to může změnit) optimální ke konečné ceně velikosti a užití.
Koukám na té fotce, konečně to má tu "základní platformu" trochu širší, to reálné prostupnosti dost pomůže, přece jenom protahování škvírou zde nebude standartní prostředí.

Odpovědět


Re: Čtyři nohy jsou dobré pro stůl

Vojtěch Kocián,2025-10-17 13:43:48

Je nefér srovnávat efektivitu pohybu u centimetr velkého pavouka a u něčeho zhruba velikosti člověka. Poměry sil, pevností a hmotností se z velikosti výrazně mění. Kdybyste toho pavouka zvětšil na lidskou velikost (hmotnost), tak už vůbec efektivní nebude a bude rád, pokud se vůbec pohne z místa. Tvorové s exoskeletem mají poměrně limitovanou velikost. U větších tvorů evoluce vyhodnotila, že čtyři končetiny (případně plus hlava a ocas) jsou dostatečné a někdy stačí pro pohyb jen dvě (dvounozí dinosauři, nelétaví ptáci nebo člověk). Nemusí to být optimální pro všechny případy, ale menší množství silnějších končetin je užitečné z několika důvodů:
Jsou odolnější. Vzhledem k tomu, že ani těch osm by nemohlo být moc lehkých, tak vláčet za sebou jednu nohu zlomenou nárazem, který by silnější končetina vydržela a která se bude těm zbylým plést do cesty, není příjemné. Pavouk má pro to dostatečný přebytek výkonu a navíc jeho končetina snadněji odpadne celá. Pokud máte něco, co by tomu robotu ustřelilo nohu, bude účinnější tím mířit na tělo.
Je výrobně jednodušší montovat jen čtyři nohy než se patlat s osmi menšími.
Podobné srovnání různé efektivity při výrazně odlišných velikostech nabízejí i létající vrtulové stroje. Pro velké nejlépe funguje jeden nebo dva nosné rotory, pro menší se používá čtyři nebo šest.

Odpovědět


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz