LINKY
Kometa tajemství zbavená: obsahuje velké množství uhlíkatých sloučenin, jádro si uchovává stálou teplotu ( = chladnotu), ale pak je zde ještě hodně podivné zjištění – minerály formované jakýmsi oceánem kapalné vody. Jak moc jsou člověku podobní psi? Co se stane, pokud samičky začnou preferovat šedé zbarvení svých partnerů namísto pestrého?

Vědecká rubrika Lidových novin si všímá výročí smrti nositele Nobelovy ceny Willarda Libbyho, tvůrce radiokarbonové metody používané především pro datování archeologických nálezů.

Co nám srážka sondy s kometou Tempel 1 řekla o složení komet? "Jedním z mnoha zajímavých objevů je obrovské množství molekul uhlíku, detekovaných na základě spektrální analýzy vyvrženého materiálu po srážce s impaktorem. Tento objev naznačuje, že komety obsahují značné množství organického materiálu..."
(poznámka: je to nutné? nemůže se jednat o anorganické uhličitany?)
"
...jádro komety je velice porézní. Tato vlastnost dovoluje částečné zahřátí povrchu kometárního jádra, ale jeho nitro zůstává studené. Led a další materiál pod povrchem jádra může být starodávnou stavební hmotou, která neprodělala žádné změny od vzniku Sluneční soustavy..."

New Scientist opět v této souvislosti opakuje teorii o tom, že organické látky mohly být na Zemi dopraveny prostřednictvím komet.
Co je ale ještě mnohem zajímavější, jíly, uhličitany a křemičitany na kometě se nejspíš usazovaly/krystalizovaly v prostředí kapalné vody. Opravdu jsem hodně zvědav, jak se tato kauza bude vyvíjet.

Baťoh, který při chůzi vyrábí elektřinu. Výkon postačí zhruba pro napájení přenosné elektroniky. Vlastní rám, který energii vyrábí, ovšem váží asi 4,5 kg (ovšem i to by v některých případech mohlo být výhodnější než s sebou tahat větší množství baterií).
Možné využití pro vojáky v exotických podmínkách

Nedaleko Prahy byla nalezena soška z doby stěhování národů. Na tom by nebylo nic tak divného, podle všeho však jde o perskou bohyni, a artefakt se k nám tedy dostal až ze sasánovské Persie. Objevitelé nález svým významem srovnávají s Věstonickou Venuší.

Pandemie viru ptačí chřipky je prý jen otázkou času. WHO dokonce odhaduje počet budoucích obětí (na 1-7 milionů).
Poznámka: Nejde spíše o věštění z křišťálové koule? Mutace má být ze své podstaty náhodným procesem (což samozřejmě nevylučuje nějaké úvahy a kvantifikace, ale přece jen...).

Proč si myslíte, že pozorujeme zájem samiček o pestré paví ocasy, ale ne třeba jejich preferenci partnerů šedé barvy? A co když je to všechno jinak?

Psi byli na rozdíl od jiných domestikantů šlechtěni na to, aby se člověku do značné míry podobali. Jak daleko mohla tato selekce vyústit? Mohou psi třeba prožívat utrpení podobně jako lidé?
Poznámka: Nejde o prožívání fyzické bolesti, popálení nejspíš podobně jako lidé prožívá celá řada zvířat. Jádrem článku je úvaha Daniela Dennetta, že psi nám mohou být ve skutečnosti kvůli intenzivní selekci mentálně bližší než třeba šimpanzi. Otázka ale je, co všechno tahle "blízkost" má přesně zahrnovat.

Datum: 11.09.2005 00:27