Marjánka zvyšuje riziko smrtelné autonehody na dvojnásobek  
Pravděpodobnost, že vaše autonehoda bude mít smrtelný konec se vám zdvojnásobí, pokud budete kouřit marihuanu. I tak na tom ale budete lépe, než kdybyste sedli za volant s alkoholem.

Francouzi si dali práci s rozborem autonehod, které se u nich udály v rozmezí let 2001 až 2003. Zaměřili se jen na nehody při kterých došlo k úmrtí osoby.  Toto zúžení záběru mělo své opodstatnění. U takzvaných "smrťáků"  je ve Francii nařízen odběr krve řidiče a provedení testů na alkohol a na drogy. Získal se tak soubor 10 748 bouraček jehož aktéři byli ve vztahu k drogám dobře podchyceni.


Ve více než polovině případů si autonehody se smrtelným koncem vybrali daň v podobě života samotného řidiče.  Nyní to nejpodstatnější - řidiči, kteří byli pod vlivem kanabinoidů, se mezi mrtvými vyskytli téměř dvakrát častěji.

Lépe to pro huliče marjánky nedopadlo ani poté, když se policisté snažili zohlednit faktory jako jsou věk řidičů a technický stav vozidel. Počítač i po těchto korekcích trval na svém a tvrdil, že  přítomnost kanabinoidů v krvi má statisticky významný vliv na nehody se špatným koncem.


Ze všech smrtelných nehod jich na vrub samotné marihuany připadlo 2,5%. Alkohol z tohoto rozboru,  jako přímá příčina nehody, vyšel ještě hůře. Ten měl na svědomí 29% nehod.
Ze studie také vyplynulo, že pokud si řidič popije, a k tomu si ještě zahulí, vystavuje se 16x většímu riziku, že při autonehodě zemře, než když mu tyto látky v těle nekolují.
Jean-Louis Martin  z University Claude Bernarda v Lyonu dává vyšší výskyt smrtelných nehod u vyznavačů marjánky do souvislosti s efektem drogy na prodloužení reakčních časů a ztrátu koncentrace.  Zdá se ale že to není všechno. Studie naznačuje ještě další hendikep - přítomnost kanabinoidů v krvi činí zraněné méně odolnými vůči následkům těžkých zranění, které při nehodě utrpí. Jaký je princip tohoto nepříznivého působení kanabinoidů ale tato studie, založená pouze na statistickém hodnocení záznamů z nehod, nevysvětluje.


Mladíci
Z tohoto obrovského souboru autohavárek vyšlo jednoznačně najevo, že tragické maléry pod vlivem marihuany se nejčastěji stávají mladým řidičům, a že povětšině řídí starší auta, nebo motorky a je přitom vcelku jedno, jestli se jedná o moped, nebo silnou mašinu. Pozitivní test na kanabis v krvi mělo celkem 681 řidičů (v této studii to představovalo  7% řidičů). Řidičů pod vlivem alkoholu bylo 2 096 (21,4%). 

 

I když je marihuana je ve Francii nelegální a pro řidiče, kterým  kanabinoidy zjistí jsou stanoveny přísné tresty, přesto je má v krvi 2,9% francouzských řidičů.  To je přibližně stejný podíl jako je podíl řidičů  s alkoholem v krvi, těch je  2,7%.
Zveřejnění výsledků z této studie způsobilo u francouzské veřejnosti šok. Instituce činné v bezpečnosti provozu zahajují kampaně ve sdělovacích prostředcích. V hlavních vysílacích časech půjdou v televizi informační spoty, které o této studii a nebezpečí kouření marihuany budou informovat. Očekává se také zpřísnění vstupních zdravotních testů pro uchazeče o řidičák. Francií a Velkou Británií se nyní nese heslo: "Zastavte zdrogované, než zabijí další nevinné". Zástupci veřejnosti zvyšují tlak na strážce pořádku. Lze očekávat zvýšení kontrol na přítomnost drog u řidičů a zpřísnění postihů za případné prohřešky.  


Pramen: British Medical Journal (DOI: 10.1136/bmj.38648.617986.1F)



Nepředpokládáme, že situace v Česku je odlišná od té ve Francii. Proto se i my připojujeme jedním burcujícím spotem nabádajícím ke střízlivosti za volantem, k zapínání pásů,  opatrnosti,….

 



























Výsledek Čtenářské ankety v níž na Oslovi hlasovalo 1310 čtenářů

Kouření marihuany při řízení nebezpečí nehody:
Nezvyšuje 15%
Zvyšuje nepatrně 10%
Zvyšuje mírně 23%
Zvyšuje hodně 52%
Datum: 05.12.2005 15:22
Tisk článku

Související články:

Nízká dávka delta-9-tetrahydrokanabinolu obnovuje paměť a proces učení u starých myší     Autor: Marek Lapka (10.05.2017)
V jednadvaceti americká mládež zavrhne marihuanu     Autor: Josef Pazdera (09.07.2015)
Joint a alkohol - dohromady ne!     Autor: Ota Beran (15.04.2008)



Diskuze:

add fotky

m:ko,2005-12-13 15:31:38

nic k tématu..

but

gdyž si pořádně prohlídnete ty fotky, zjistíte, že ten bezhlavej jezdec je vlastně skokan.. překvápko který přistálo na kapotě nějakýmu nebožákovi, když projížděl pod mostem:)

Odpovědět

Tak si to spočítejte

Opcom,2005-12-12 09:00:49

Podle té studie má alkohol v krvi na úmrtí za volantem podstatně větší vliv, než tráva, proč se nebojuje primárně proti němu? To už jsou na tom lobbisté tak špatně s úrovní argumentace, že se musí opírat o takovéto demagogie?

Jen tak mimochodem:
Jízda pod vlivem alkoholu: 2,7%
Způsobených nehod: 29%
Index nehodovosti (29% způsobených nehod z 2,7% podnapilých řidičů): 0,783


Jízda pod vlivem trávy: 2,9%
Způsobených nehod: 2,5%
Index nehodovosti (2,5% způsobených nehod z 2,9% zkouřených řidičů): 0,0725

Ano, kouření trávy za volantem, je opravdu nebezpečné - alkohol za volantem je ale statisticky přibližně 10* nebezpečnější.

Odpovědět


... dodatek k Oomega

Petr,2005-12-12 11:24:26

Jo, to jsi vpodstate asi spocital podobne, jako to pocitali oni v te studii (ale bez korekci). Ono i v te studii jasne rikaji, ze alkohol v krvi v koncentraci do 0,5 promile (ve Francii i jinde povolene mnozstvi) zvysuje riziku prumerne 2,7 krat, v koncentraci 0,5-0,8 promile (tedy cca dve sklenky vina) je riziko 6,7 krat vyssi, pri 0,8-1,2promile 7,6 vyssi, pri 1,2-2 promole dokonce 13krat vyssi a pri koncentraci alkoholu v krvi pres 2promile je riziko vyssi dokonce 40 krat!!!

.. skoda, ze tyto cisla zde v clanku nebyly uvedeny, protoze i kdyz je receno, ze alkhol riziko zvysuje riziko vice, tak se vzhledem k celemu protimarihuanovemu ladeni clanku tato informace nejak snadno smaze z mysli... No, uz az prilis diskuse :-)

Odpovědět


to Petr

Opcom,2005-12-12 12:55:20

Ano, lidé se bohužel nechají zmanipulovat, místo toho, aby si sami zjistili fakta a trochu se zamysleli. Je to pro ně asi jednodušší. Týká se to nejen diskuse o marihuaně :-(

Odpovědět


Jenže...

Andee,2005-12-15 11:16:12

Je třeba brát v potaz i fakt, že pozůstatky trávy jsou v krvi až měsíc (přitom už po dvou dnech prakticky tělo neovlivňují), zatímco alkohol je krátkodobá záležitost. Kdyby se udělala statistika nehodovosti a intoxikace lidí, kteří se marihuanou intoxikovali v posledních dvou dnech před nehodou, byl by index nehodovosti podstatně vyšší, protože už by jich nebylo 2,9% ale cca 0,15% (2,9 děleno 15, což je podíl dvou dnů na zmíněném měsíci). A hned je index nehodovosti ve stejných řádech jako u alkoholu. Nenamlouvej si, že je tráva za volantem bezpečnější, je to stejný svinstvo jako chlast.

Odpovědět

junk

Fallen,2005-12-09 23:40:31

prominte ze to tak reknu, ale je to junk sciense, aneb dejte mi cisla, zaver si udelam sam ;)
pokud to spravne chapu, je smrtelnejsi jezdut strizlivy nez zhuleny a ozraly, protoze pravdepodobnost 'strizlive' smrti za volantem pri bouracce je nejvetsi .. proste ten zbytek?)

Odpovědět


uklidnili jste mne

hulic,2005-12-11 21:50:19

junku a oomego, uklidnili jste mne, už jsem s tím chtěl skoro skončit...

Odpovědět

Mno - odpoved

Petr,2005-12-07 17:49:25

Mno, jses opravdu moc vypalenej :-) Mezi temi cisly, co tu uvadis je jinej vztah, nez si myslis.. mel by sis to znovu cele precist! ;-)

Odpovědět


omluva Oomegovi

Petr,2005-12-13 10:01:12

... omlouvam se, ze jsem v reakci na tvuj prispevek napsal, co jsem napsal! - to ja jsem si to jen spatne vylozil. Samozrejme, mas pravdu!

Odpovědět

mno

oomega,2005-12-07 15:51:31

nemuzu si pomoct,ale kdyz si vytahnu jen cisla...2,7% ridcu ve francii pije za volantem,2,9% huli.alkohol zpusobi 29% smrtelnych nehod,trava 2,5%.tak si rikam,zblaznil jsem se ja,nebo ten,kdo zahajuje akce proti huleni a pritom nechava alkohol plavat.nemuzu si pomoct,ale 29% z 2,7% je snad vic,nez 2,5% z 2,7%?nebo jsem moc spalenej??:)

Odpovědět

Nekolik zasadnich pripominek

Petr,2005-12-06 15:18:43

Clanek bohuzel narozdil od puvodni studie neobsahuje informaci o tom, ze i povolena davka alkoholu (ve Francii 0,5 promile)zvysuje riziko smrtelne dopravni nehody vice, nez marihuana (prumerne 2,7 krat!!! (rozmezi je 2,1-3,5!). U obsahu alkholu pres 1,2promile je zvysene riziko dokonce 13-ti nasobne (a pres 2promile 40-ti nasobne).

Uvedene zvysene riziko z marihuany odpovida prinejhorsim riziku nevyspane osoby a pod. (Dle studie provedene v Anglii za stejnym ucelem, byl reakcni cas lidi pod vlivem marihuany lepsi, nez reakcni cas lidi ospalych ci pod vlivem alkoholu).

Naprosto tedy nechapu, proc clanek konci informacemi o obrovske varovne kampani ve Francii pred riziky konopi, kdyz by bylo naopak vhodne zrusit nejdrive jejich povolenou hranici alkoholu v krvi ci minimalne misto sklenky vina pred jizdou doporucit par tahu z travy...

(tedy chapu, ze tak clanek konci, pokud se ve Francii neco takoveho deje, to zase jo, ale presto by ujasneni rizik bylo pro doplneni chaosu vice nez vhodne)

btw: vysledky vyzkumu je mozne stahnout v anglictine zde: />
http://www.bushka.cz/archiv/SAMen.pdf

Jo, pro doplneni jeste vysledky vyzkumu v Anglii (kde se clovek dozvi i to, ze konopi dle nekterych studii dokonce mozna spise snizuje riziko dopravnich nehod):
/>
http://www.mapinc.org/drugnews/v00/n1161/a02.html


Neni od veci si pripomenout, ze na nasledky koureni zemre jen v CR cca 22000 lidi (ovsem, ve vyrazne vyssim veku.

Odpovědět

Pekny,

chalan,2005-12-05 20:49:30

ale tohle se muze stat komukoliv, takze tak nejak nechapu souvislost s tema obrazkama (shownomercy). Kdyz nekdy vidim lidi jak ridej, tak bych brecel nebo se smal, to prvni asi v obou pripadech. Ja to fajcim nakej ten rok, parkrat sem objel Svet a ani sem to neskrab a vlastne se nedostal ani do situace, kdy bych mel spocenej zadek z vlastni blbosti. A to sem nesedel v peti autech a v peti ruznych situacich. Tohle se tyka lidi jinak nez se to podava. Rozhodne jezdi lidi, kteri v dnesni dobe v provozu nemuzou ridit, tak aby nekoho nenasra.. . Mozna je to dany mym vztahem k autum, mozna je to dany schopnosti divat se na rizeni jinak nez pres haupnu...

Odpovědět


Svet

Honza,2005-12-06 12:21:03

myslis rybnik?

Odpovědět

k těm obrázkům

Ccecil,2005-12-05 17:38:25

přimlouval bych se ještě k přidání toho obrázku s tou tyčí od značky v hlavě řidiče ze stejného zdroje. Na něm je jasně patrno, že ačkoliv můžeme jezdit super opatrně, nemůžeme nikterak ovlivnit, co se děje v protisměru na dálnici a vymrštěné značce se prostě nedá uhnout.

Odpovědět


.

machr,2005-12-05 22:02:15

a kde se ten obrazek da najit ????

Odpovědět


zdroje

Ccecil,2005-12-05 23:41:55

http://www.rotten.com/
eventuelně http://ogrish.com/index.html
ale rozhodně nedoporučuji pro slabší povahy

Odpovědět


Obrázky

Zdenek,2005-12-07 10:37:47

http://activa.workisboring.com/?nehody

Odpovědět

Z těch fotek plyne velké ponaučení,

Dane,2005-12-05 17:24:24

když už jezdím zhulenej, tak připoutanej v autě s airbagama.

Odpovědět

hulit za volantem a u pocitace

jonas,2005-12-05 17:16:02

radsi nez se divat na tydlencty vobrazky budu hulit az se ze mne bude kourit

Odpovědět

Mojí holku jeden ddebil vyboural, a to byl střízl!

Vránová,2005-12-05 16:46:13

Ale tohle by měl povinně vidět každej řidič!
A začít by se mělo už v autoškole.
A pak každý rok znova.

Odpovědět

příležitostný

Hulič,2005-12-05 16:03:18

Tak to je teda drsný. Vy mě snad fakt donutíte abych přestal....

Odpovědět


fakt odstrašující

A.F.,2005-12-05 16:42:08

to ukážu tomu mýmu, taky jezdí namazanej.
(Teda jen někdy)

Odpovědět

pocty

petra,2005-12-05 16:01:51

Jestli to dobre chapu, tak 2,5 % vsech smrtaku je s marihuanou, ale normalne se jim tam v provozu prohani s marihuanou 2,9 %. Coz znamena, ze procentuelni zastoupeni nehod je v pomeru se zastoupenim v provozu dokonce mensi - tudiz pokud to nejakej vliv na nehodovost ma, tak spis ji snizuje :) - tedy ciste ze statistik

Odpovědět


nepochopení

Pazdera,2005-12-05 16:24:49

Máte pravdu v tom, že ve Francii jezdí po silnicích 2,9% zhulených řidičů. Ale ten údaj 2,5% se vztahuje pouze k těm smrtelným bouračkám. Tedy 2,5% smrtelných nehod má na svědomí pouze a jen samotná marjánka. Tam kde je marjánka v kombinaci s alkoholem, tak to již je jiná "kolonka", a v článku je také uvedeno, že celkem mělo pozitivní test na kanabis (u smrtelných nehod) 7% řidičů.

Odpovědět


..

skret,2005-12-06 16:01:24

on je trosku problem v tom, ze pozitivni test na THC ma clovek docela dost dnu po poziti, snad dokonce mesic. to musi s cislama dost zamavat

Odpovědět


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz