Jupiter již není jednooký Kyklop
Od konce února planeta Jupiter již nevypadá jako Kyklop s jedním krvavým okem – „Velkou rudou skvrnou“.

Malou rudou skvrnu na Jupiteru vyfotografoval 27. února 2006 astronom amatér Christopher Go

Galileo Galilei

Velkou rudou skvrnu (Great Red Spot, GRS) pozoroval již v roce 1610 Galileo Galilei  jako obrovskou cyklónu o průměru nejméně dvou průměrů Země. A od té doby se pravidelně sleduje nejen z pozemských observatoří, ale je ve středu zájmu mnoha meziplanetárních misí i HST.

Astronom amatér Christopher Go  z Filipín zachytil na fotografii Jupitera nejen s touto důvěrně známou Velkou rudou skvrnu, ale společně s menší skvrnou, která teprve v poslední době změnila svou barvu na červenou. Snímek Jupitera s malou rudou skvrnou pořídil Christopher Go 27. února 2006 dalekohledem Celestron o průměru 28 cm (11 inch) a kamerou CCD na Filipínách (Cebu, Philippines).

Na fotografii Jupitera, kterou 27. února 2006 pořídil Christopher Go, se Velká rudá skvrna (Great Red Spot) nachází na horním levém okraji snímku, malá rudá skvrna (Oval BA nebo Red Jr.) je viditelná zhruba uprostřed nad středem kotoučku planety.

Hubble Space Telescope pořídil detaily zrodu skvrny „Oval BA“ v letech 1997-2000.

Malá skvrna, „vykukující“ z Jupiterovy neklidné atmosféry, je oficiálně označovaná jako „Oval BA“ (někdy také Red Jr.). A byla cílem mnoha pozorovaní v roce 1998 a 2000, kdy se tři bílé cyklóny, pozorovatelné přinejmenším 60 let, srazily a vytvořily jednu velkou bílou oválnou skvrnu.

Mapka s polohou Jupitera (vychází o půlnoci a zapadá ráno před 9. hodinou)

“Tento ovál byl bílý ještě v listopadu 2005, pomalu se až do prosince 2005 měnil na hnědý a zčervenal teprve před několika málo týdny,“ prozradil Go pro Science@NASA website. „Nyní má stejnou barvu jako Velká rudá skvrna!“

Podle Glenna Ortona z JPL  (Jet Propulsion Laboratory, NASA, Pasadena, California) je nový snímek dostatečně přesvědčivým důkazem, že menší skvrna se zbarvila rudě. „Musíme sledovat Jupitera i v příštích letech, abychom zjistili, jestli Oval BA zčervenal – a to s konečnou platností,“ řekl Orton.

Poloha ještě bílé skvrny „Oval BA“ (k datu: 31.3.2004), (Credit: Christopher Go)

Zdroj červené barvy, pozorovaný u obou skvrn, zůstává otevřenou otázku. Někteří vědci se domnívají, že větry, podobné hurikánům, vynášejí materiál zpod Jupiterových mraků až do výšek, kde díky slunečnímu záření může při chemických procesech vznikat červená barva.

Jestli je to pravda, může zčervenání Oval BA souviset se zesilováním bouří v atmosféře Jupitera. Astronomové budou nyní sledovat, jestli si malá skvrna udrží svou barvu nebo se vrátí ke své původní bílé barvě.

Datum: 08.03.2006 09:36