Gigantická nadkupa galaxií Einasto váží jako 26 biliard Sluncí
Estonští lovci nadkup galaxií vytěžili z dat průzkumu oblohy Sloan Digital Sky Survey (SDSS) 662 nadkup, které jsou součástí kosmické pavučiny. Gigantickým monstrem je mezi nimi nadkupa Einasto, vzdálená od nás asi 3 miliardy světelných let. Její velikost je asi 360 milionů světelných let, zhruba trojnásobek v porovnání s naší skromnou Místní nadkupou galaxií.
Nadkupa Einasto. Kredit: Shishir Sankhyayan.

V hlubokém vesmíru vidíme, že galaxie nejsou uspořádané ve vesmíru rovnoměrně. Vytvářejí shluky, čili kupy galaxií, které se zase vyskytují v ohromných strukturách, označovaných jako nadkupy galaxií (Supercluster). Je pozoruhodné, že nadkupy galaxií mají protáhlý tvar a vlastně představují vlákna kosmické pavučiny, které protkávají vesmír v tom největším měřítku, jaké jsme schopni zachytit.

Shishir Sankhyayan. Kredit: Marja-Liisa Plats / University of Tartu.

Mezinárodní výzkumný tým, který vedli odborníci estonské Tartu Observatory, nedávno prohledával data získaná v rámci slavného průzkumu oblohy Sloan Digital Sky Survey (SDSS), který probíhá v několika fázích od roku 2000 a je jedním z největších svého druhu v historii astronomie.

Logo. University of Tartu.

V rámci výzkumu identifikovali celkem 662 nadkup galaxií a zkoumali jejich vlastnosti. Zjistili například, že galaxie, které se nacházejí uvnitř kup galaxií, jsou v průměru hmotnější než galaxie, které jsou mimo nadkupy. Z toho lze vyvodit, že se evoluce galaxií v nadkupě liší od galaxií mimo nadkupu.

Nadkupy galaxií sice obsahují ohromné, téměř nepředstavitelné množství hmoty, ale současně jsou také nesmírně objemné. Z toho plyne, že nadkupy mají jako celek v porovnání s jednotlivými galaxiemi nižší hustotu. Jejich hustota ale přesto postačuje k tomu, aby gravitace nadkup ovlivňovala pohyb hmoty, včetně temné hmoty, v nadkupách.

Shishir Sankhyayan z Tartu Observatory a jeho kolegové určili, že typická hmota nadkup galaxií v jejich studii je asi 6 biliard (milionů miliard) Sluncí a jejich průměrná velikost činí 200 milionů světelných let. Nejvíce masivní nadkupu galaxií, na kterou narazili, pojmenovali Einasto Supercluster, podle 95leté legendy výzkumu nadkup galaxií a jednoho z objevitelů struktury vesmíru, kterým je Jaan Einasto z University of Tartu.

Nadkupa Einasto je od nás vzdálená zhruba 3 miliardy světelných let. Její hmota odpovídá asi 26 biliardám Sluncí a je velká asi 360 milionů světelných let. Pro srovnání, velikost Místní nadkupy galaxií, jejíž součástí je i Mléčná dráha, je pouhých 110 milionů světelných let. Jsme periferií vesmíru i na té největší škále.

University of Tartu 19. 2. 2024.

Astrophysical Journal 958: 62.

Datum: 16.03.2024