Siomycin a nádory
Antibiotikum siomycin A navozuje buněčnou smrt u nádorových buněk, ale na zdravé buňky nijak nepůsobí.

Andrei L. Gartel, je půvoed z Ústavu virologie v Moskvě. Nyní pracuje na University of Illinois.

Biologové z University of Illinois odhalili nečekané účinky antibiotika siomycinu A. V odborné stati zveřejněné v časopise Cancer Research opublikoval tým vedený Andrejem Gartelem  výsledky testů, při kterých vědci hledali molekuly potlačující efekt proteinu FoxM1. Tento protein sehrává klíčovou roli v aktivaci genů nutných k buněčné proliferaci. Zároveň protein FoxM1 potlačuje expresi genů, které buněčnou proliferaci brzdí. FoxM1 je díky těmto vlastnostem klíčovou molekulou při vzniku mnoha nádorů.

Antibiotikum Siomycin A je známo již od roku 1970. Nyní se ukazuje být zajímavým kandidátem na na léčbu rakoviny plic.

Gartel a jeho spolupracovníci pátrali po molekulách, které by blokovaly protein FoxM1 a přitom by neměly vliv na jiné buněčné funkce. Těmto požadavkům vyhovovalo antibiotikum siomycin A. Při testech na buněčných kulturách siomycin A navozuje buněčnou smrt u nádorových buněk, ale na zdravé buňky nijak nepůsobí.

„Ukazuje se jako velmi nadějný lék, protože není toxický,“ říká o siomycinu Gartel.
Jestli se naděje vkládané do siomycinu A naplní, to ukážou teprve další studie na tkáňových kulturách a následné experimenty na laboratorních myších.

Pramen: Cancer Research