LINKY
Tisk z hmyzích křídel, jak si představit čtyřrozměrný prostor, předek slona velikosti prasete...

Křídla z cikád se dají použít jako jakási matrice použitelná pro „tisk“ (litografii) v měřítku nanometrů. Výsledný obtisk například do horké plastické hmoty by mohl mít mj. speciální optické vlastnosti (vzpomeňte, jak se na křídlech hmyzu různě láme světlo atd.), ale lze takto usilovat třeba i o nesmáčivé povrchy.
Podrobnosti: New Scientist

Jedním z článků v evoluční linii slonů by mohla být nově objevená fosílie stará asi 27 milionů let. Tvor měl velikost prasete. Nové nálezy snad ukazují, že evoluce slonů probíhala na africkém kontinentu.
Podrobnosti: Science Daily

Příští generace letadel by mohla přestat své okolí trápit hlukem. „Motory nasávají vzduch z prostoru nad křídlem, takže zvuková vlna je nasměrována nad letoun. Křídla nejsou vybavena vztlakovými klapkami. Ty totiž při přistání produkují nejvíce hluku.“
Podrobnosti: Lidové noviny

Historii Pluta od objevení až po jeho vyřazení ze skupiny planet shrnuje Jiří Grygar.
podrobnosti: Technet

Budoucnost solární energetiky. Fólie lapající sluneční světlo by se stále častěji mohly objevovat ve vzduchu, například u vzducholodí. Zajímavé by bylo také dokázat přesměrovat fotosyntézu tak, aby jejím produktem byla přímo elektrická energie (pokusy se dělají se špenátem). Uvažuje se i o možnosti využívat pro výrobu elektřiny sluneční záření o vlnových délkách mimo viditelné spektrum.
podrobnosti: Ihned

Poznámka: Osobně se domnívám, že nemá žádný smysl nasazovat sluneční či větrné elektrárny dnes do „výrobního“ provozu, ale investovat do výzkumu a počkat, až se vyvinou technologie již ekonomicky konkurenceschopné (protože stávající solární a větrné elektrárny bude stejně třeba rychle nahrazovat, budou fungovat spíše jako brzda dalšího vývoje a nasazování jeho výsledků do praxe).

„Hubblův kosmický teleskop a Spitzerův kosmický dalekohled SST spojily své síly k vytvoření skutečně mistrovského díla. Výsledkem je snímek mlhoviny Orionu ... S trochou nadsázky lze říci, že výsledný obraz byl "namalován" stovkami mladých hvězd na malířském plátně, tvořeném plyny a prachem, působením ultrafialového záření a intenzivního hvězdného větru.“
Podrobnosti: Astro.cz

Co vlastně znamená „představit si čtyrrozměrný prostor“. Pokusíme se ukázat, že to kupodivu nějak jde, alespoň v tom smyslu, abychom mohli s 4D objekty intuitivně manipulovat. Ve skutečnosti si totiž také neumíme „vizuálně představit“ třeba trojúhelník o rozměrech přesně 378 * 824 jednotek, ale můžeme si vytvořit jeho mentální reprezentaci a s tou pak pracovat. U čtyřrozměrné krychle se lze naučit něco podobného.
Podrobnosti: Science World