Situace roverů na Marsu se zhoršuje
Po 3,5 letech svého působení na planetě se rovery Spirit a Opportunity dostaly do zatím nejobtížnější situace, které musejí čelit.

„Autoportrét“ solární panelů roveru Spirit. Kredit - NASA/JPL-Caltech/Cornell

Rozsáhlé prachové bouře už zahalily téměř celou planetu a brání přístupu slunečního záření k solárním panelům robotů, jež jsou pro jejich fungování jediným zdrojem energie. Pozemský řídící tým musel dokonce významně omezit aktivity obou roverů, aby snížil jejich spotřebu energie. Výrazněji je postižen rover Opportunity, v jehož místě působení poklesla průhlednost atmosféry o 99 procent. Solární panely mohou využívat pouze nepatrnou část slunečního záření, které je prachem v atmosféře rozptýleno. Zatímco před bouří produkovaly solární panely Opportunity za den přes 700 Wh energie, minulou středu pokleslo toto číslo na hrozivých 128 Wh. To je už méně než kolik rover potřebuje pro udržení přístrojů a systémů na provozní teplotě! Vzniklá situace hrozí rychlým vyčerpáním baterií roveru. Vědci proto vůbec poprvé omezili komunikaci s roverem, čímž se denní spotřeba dostala pod 130 Wh. Pokud ovšem budou prachové bouře pokračovat delší dobu, hrozí nebezpečí poškození či úplného selhání robotů.

Science, NASA