Droní dodávková služba aneb nejen Amazon  
Před několika dny oznámil Jeff Bezos, zakladatel internetového obchodu Amazon, s velkou pompou svůj záměr využít bezpilotní letouny pro expresní doručování zásilek. Jenomže s podobným nápadem už dávno předtím přišel náš vynálezce Jára Cimrman, který navrhoval využít k doručování poštovních zásilek polní dělostřelectvo.

 

Zvětšit obrázek
Amazon Prime Air

Drony k vaším službám
Drony mají především pověst nelítostných zabijáků, číhajících trpělivě na nic netušící oběť, vysoko na obloze.  Jeff Bezos, zakladatel Amazonu, vypustil do světa zprávu o tom, jak skvěle a rychle bude tento internetový obchod dodávat svoje zboží pomocí octoptér, osmivrtulových letounů, které Vám během půl hodiny od zaplacení dovezou vaše zboží až na váš práh. Jenomže tento plán má prozatím celou řadu ale, především to, že v USA dosud neexistují pravidla pro provoz civilních dronů a jejich vytvoření Federální úřad pro letectví plánuje až na rok 2015. Do té doby zůstane pouze u plánů a zkoušek.

 

Zvětšit obrázek
Doručovatel Prime Air v akci


Jinde jsou ale mnohem dál.  O prvenství v tom, která země bude mít jako první funkční balíkový systém, založený na rozvážce pomocí bezpilotních letounů v současnosti soupeří Čína a Nový Zéland. V Číně je to projekt financovaný dodávkovou službou Shunfeng Express,  který čeká na povolení úřadů. Ještě předtím krátce fungovala rozvážková služba Pie in the sky, která v Šanghaji rozvážela koláče svým zákazníkům pomocí šestivrtulových letounů. Ovšem po nějaké době se dostala do centra pozornosti čínských úřadů, které rozvážku brzo uzemnili. Teď, stejně jako Shunfeng Express čeká na oficální povolení, aby mohla svoji službu znovu spustit.

 

Zvětšit obrázek
Čínský kolega od Shunfeng Express


Zatímco v přeplněných čínských městech, sužovaných častými dopravními zácpami, jsou  drony jasnou alternativou aut, na Novém Zélandu čelí opačnému problému – na řadu míst prostě silnice nevedou. Startup Aria Logistic zde vyvíjí open source projekt autonomní inteligentní sítě bez pozemních cest (Autonomous Roadless Inteligent Array – ARIA). Tato společnost navázala spolupráci s největším místním producentem bio potravin, firmou Ooooby (Out of Our Own Backyards). Prozatím na zkoušku, jak se rozvážka drony osvědčí.

 

Zvětšit obrázek
Asijský pošťák s nákladem čerstvých keksů


 

Drony tedy přinášejí celou řadu výhod. Jak v přeplněných městech, tak v oblastech bez infrastruktury jsou rychlejší a levnější než jiné druhy dopravy. Nevýhodou je váhové omezení na pouhých několik kilo, stejně jako velikost přepravované zásilky. Důležité je, že již běžící programy dokazují technickou realizovatelnost této myšlenky a jako obvykle se čeká, až legislativa dohoní současný technický pokrok. To platí pro USA stejně jako pro Čínu. Ale je tu celá řada výzev pro navigaci dronů, jako jsou třeba elektrická vedení, nepředvídatelné vzdušné proudy mezi výškovými budovami a nepříznivé počasí obecně, nebo třeba střet s hejnem ptáků. Anebo nepřející soused s brokovnicí …

 

 

Amazonem testovaná octoptéra

 

Čínský dron od Shunfeng Express

 


Zdroje: Pie in the sky  http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/asia/china/10206212/Pie-in-the-sky-Chinese-authorities-shoot-down-worlds-first-cake-drones.html
Cina a Shunfeng Express: http://qz.com/120654/china-could-become-the-first-country-to-legalize-parcel-delivery-by-drone/
ARIA:  http://aria-logistics.com/

 


 

Autor: Martin Tůma
Datum: 04.12.2013 13:06
Tisk článku



Diskuze:


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz