Láskaradost roznáší alkohol a cukr
Vlasatice „Lovejoy“, vlastním jménem C/2014 Q2, přilétla z Oortova oblaku a není to jen špinavá sněhová koule. Oplývá strdím v podobě alkoholu a sladkostí. Navštíví nás znovu. Na přípravu máme osm tisíc let.

Průlet komety, dřevořezba z roku 1577. Tehdy byly komety znamení blížící se vojny, moru, či jiné pohromy. (Wikipedia, volné dílo)

Loni v srpnu ji objevil amatér Terry Lovejoy. A protože u protinožců zvláštní příjmení občas mívají, kometa dostala  po něm do vínku Lovejoy (Láskaradost). To ještě nikdo netušil, co okolo sebe rozsévá a jak jí takové pojmenování bude slušet.
Zpočátku šlo o tuctovou záležitostí s jasností pouhých 14,8 magnitudy. v polovině prosince ale kometa nečekaně zjasnila až začala být pozorovatelná i bez dalekohledu. Dlouho dělala radost jen nadšencům z jižní polokoule, ale na konci roku jsme ji mohli poprvé spatřit i od nás.

Lovejoy  24.8.2015 (Foto: Lain Thomson)
Lovejoy 24.8.2015 (Foto: Lain Thomson)

I když pevná část (jádro) komet je malá (menší než 50 km), vidět jsou proto, že za sebou zanechávají ohon v rozměrech milionů kilometrů, který je větší než Slunce. Z Lovejoy se postupně stala jedna z nejjasnějších vlasatic v posledních letech, dosáhla jasnosti okolo 4 mag. To už je sice zvláštnost, ale ne výjimečnost. Tu z ní udělalo až pozorování francouzského týmu Nicolase Bivera z Paris Observatory.

Jádra komet jsou tmavé zmrzlé kusy špinavého ledu. Jsou to svědci dávné minulosti, které si létají kdesi daleko a jen občas je gravitační poruchy vychýlí z jejich zvyklostí a nasměrují je do vnitřních částí sluneční soustavy. To se stalo i naší Láskoradosti. Jakmile zmrzlík pookřál, z jeho povrchu se začal led a spolu s ním další látky, odpařovat. Složení kometární atmosféry (koma), protože obsahuje prach odrážející sluneční světlo a plyny, které září v důsledku ionizace a vše lze studovat teleskopem pracujícím v oblasti mikrovln. Jeden takový třicetimetrový radioteleskop měl Biverův tým na Pico Veleta v pohoří Sierra Nevada ve Španělsku k dispozici a tak ho nasměrovali na ohon prolétající komety.

Spectrum organických látek uvolňovaných kometou Lovejoy.  Pozorování ve spektru  211–272 v lednu letošního roku vydalo svědectví o přítomnosti glykolaldehydu (CH2OHCHO), etanolu (C2H5OH),  etylenglykolu (CH2OH)2, methylesteru kyseliny mravenčí  (HCOOCH3),  kyseliny mravenčí (HCOOH), acetaldehydu (CH3CHO), kyseliny isokyanaté (HNCO), formamidu (NH2CHO),  a další molekuly. (Biver et al., Science Advances  2015)
Spectrum organických látek uvolňovaných kometou Lovejoy. Pozorování ve spektru 211–272 v lednu letošního roku vydalo svědectví o přítomnosti glykolaldehydu (CH2OHCHO), etanolu (C2H5OH), etylenglykolu (CH2OH)2, methylesteru kyseliny mravenčí (HCOOCH3), kyseliny mravenčí (HCOOH), acetaldehydu (CH3CHO), kyseliny isokyanaté (HNCO), formamidu (NH2CHO), a další molekuly. (Biver et al., Science Advances  2015)

Výsledky tohoto pozorování nyní vyšly v časopisu Science Advances. Vyplývá z nich, že v odpařeném materiálu, který za sebou kometa rozsévá, je 21 různých organických molekul. Včetně etylalkoholu, glykolaldehydu i jednoduchého cukru.

Pro mnohé je pojem Lovejoy spojen spíše než s kometou, s hvězdou - Johnem Grantem, který v televizním pořadu BBC ztvárnil hlavní postavu v komedií z pera Jonathana Gashe. (Kredit: BBC)

Podle Bivera kometa na vrcholu své aktivity každou sekundu vydechovala takové množství alkoholu, kolik ho je v 500 lahvích vína. K čemu je taková rozhazovačnost dobrá? Přidává další kamínek na misku vah ve prospěch hypotézy, že komety mohly být zdrojem komplexních organických molekul a zasadily se o vznik života. V době před 3,8 miliardami let, kdy do Země bušilo mnoho asteroidů a komet (dnes tomuto období říkáme velké bombardování), nemusel život v oceánu začínat „od píky“ - z jednoduchých molekul jako je voda, dusík a oxid uhelnatý. Po ruce bylo něco mnohem sofistikovanějšího. Uhlíkaté molekuly z vícero atomů, cukry a složitější látky, jako jsou aminokyseliny, stavební jednotky bílkovin a základní stavební kameny kyseliny deoxyribonukleové.

Není to tak dávno, co jsme psali o tom, jak Philae, přistávací modul kosmické lodi Rosetta, u komety 67P/Churyumov-Gerasimenko, navzdory potížím a nepodařenému přistání, také hlásil přítomnost 16 organických sloučenin z nichž některé hrají klíčovou roli při tvorbě aminokyselin a cukrů. Astronomové si myslí, že to všechno na kometách je materiál ze starobylého pracho-plynového oblaku, pozůstatku exploze supernovy, která spolu s větry vanoucími z červených obrů, dalo vznik sluneční soustavě. Komety, jako relikvie a jakési časové kapsle, nám na tu dobu uchovaly památku.  Nejspíš vznik Sluneční soustavy a Země trval déle než šest dnů a musely u toho asistovat rázové vlny s hvězdnými větry jiných blízkých supernov. Sytily chomáče materiálu tak dlouho, až se následně začaly hroutit vlastní gravitací. Ze stejné doby je nejspíš i to, co když nás poctí návštěvou, říkáme tomu komety.

Na alkohol vesmír není nijak skoupý. Alkoholový mrak o průměru 500 miliard km obklopující hvězdné „jesle“, objevili jako první astronomové na observatoři Jodrell Bank. Bohužel je z jedovatého metanolu.

Dnes přilétají většinou už jen z útvaru známého jako Oortův oblak. Pojmenován je podle Holanďana, který si jako první začal pohrávat s myšlenkou, že asi 50 000 astronomických jednotek od Slunce je jeho gravitační působení zanedbatelné a proto si tam poletují útvary menší než planetky.  Okolní tělesa je občas vyvádí z rovnováhy

a na ty, které jsou na dráhách okolo 200 000 AU už je gravitační působení Slunce malé začíná mít vliv i uskupení okolních hvězd. Stává se, že tyto síly některé z objektů nasměrují i na nás.  V minulosti byly komety považovány většinou za znamení zmaru. Mnozí autoři považují popisy „padajících hvězd“ v Gilgamešovi, Janově Apokalypse a Knize Enoch, právě jako záznamy komet. Dnes už se nám komety jako ztělesnění zla nejeví, spíše naopak. Jako materiál, který prošel tavícím kotlem v němž nebylo zatěžko upéci sem tam i nějaké ty složité organické molekuly. Ze zaběhaných tras asteroidy a komety tu a tam něco rozhodí a to potom jako poslové života roznáší organické molekuly do všech stran.

DOI: 10.1126/sciadv.1500863 "Ethyl alcohol and sugar in comet C/2014 Q2 (Lovejoy), N. Biver et al.,Science Advances  23 Oct 2015: Vol. 1, no. 9, e1500863. Advances.sciencemag.org/content/1/9/e1500863

Datum: 25.10.2015

Letitý spor o panspemii

Rdi Dlo,2015-10-26 14:38:31

má další náboje do kanónů vědy či spíše grantové pavědy. Není snad rozumnější zkoumat život jako takový a zakázat si výstřelky dle kometárních objevitelů?

Mimo mísu

Fiedler Jan,2015-10-26 11:41:20

Chodí sem hodně chytrých hlav a tak bych se chtěl zeptat, zda někdo náhodou neví, co je pravdy na textu, který mi poslal kamarád z Itálie:

Burka, islámské šaty, které pokrývají obličej a tělo ženy, má svůj původ
v kultu bohyně Astarté, bohyně lásky, plodnosti a sexuality ve starověké
Mezopotámii.K poctě bohyně fyzické lásky všechny ženy, bez výjimky, musely
jednou za rok v posvátných lesích kolem chrámu bohyně prostituovat. Aby
splnily božské přikázání aniž by byly poznány, ženy z vysoké společnosti
nosily na ochranu své identity dlouhý závoj.
Z těchto historických důvodú Mustafa Kemal Atatürk, zakladatel moderního
Turecka (1923-1938), v procesu zavádění hlubokých revoluční reforem
politických, hospodářských a kulturních v zemi a chtěje jednou provždy
skoncovat s burkami, prokázal brilantní lstivost, aby zavřel ústa
fundamentalistům své doby. Udělal konec burkám v Turecku jednoduchým
zákonem, který určoval následující:

«S okamžitou platností mají všechny turecké ženy právo oblékat se jak
chtějí, avšak všechny prostitutky jsou povinny nosit burku»!!!

Následující den nikdo v Turecku burku neviděl.

Tento zákon je stále v platnosti.

Jakápak Láskaradost

Pavel Krajtl,2015-10-25 18:26:52

...teda podle jména objevitele jo, ale to byste mu nepřáli, ono to složení se spíš blíží zkažené alžírské kávě (sirovodík nezmiňují tak možná jen s rumem místo vaječňáku) zalité kapalinou do ostříkovačů čelního skla automobilů a glykolem do chladičů. Jestli byli OFOuni takový prasata jako my, možná je to jen nějaká jejich popelnice, na jejiímž napodobení se na Zemi určitě už někde pracuje, přinejmenším se hledá budova, tedy spíš fond.

A druha cast otazky...

Jozef Gatial,2015-10-25 18:24:35

pokial aj komety priniesli v rannych statiach na Zem tieto organicke molekuly a tie sa mali stat piliermi vznikajuceho zivota ako ich tie protoorganizmy dokazali zreprodukovat, ked ich dostali ako "black box", bez znalosti struktury a podmienok vzniku? Nie je pre reprodukovanie takychto molekul jednoduchsie ak sice boli "vynajdene" komplikovanym a dlhym sposobom tu na Zemi ale know-how ti ktori ich vytvorili, mali a tym padom si ich mohli vyrabat v pozemskych podmienkach?

Re: A druha cast otazky...

Jan Šimůnek,2015-10-26 07:44:25

Ono toho v tom praoceáně bylo poměrně dost. Navíc, která prabuňka uhynula, tak do toho praoceánu své komponenty zase vrátila. Takže měly prabuňky dost času na to, se tvorbu těchto látek naučit. Navíc řada enzymů působí obousměrně (v principu všechny), takže když je uměly dekomponovat, tak je v podstatě uměly i dát dohromady, byť třeba podstatně nižší rychlostí.

Re: Re: A druha cast otazky...

Jozef Gatial,2015-10-26 09:15:31

Je to zrejme tak ako hovorite. Mam doma knihu, kde je popisanych desat zazrakov vo vyvoji zivota. Jeden z nich je kyslikotvorny komplex v chlorofyle, ked vdaka fotosynteze z energie fotonov a vody ( plus cosi) dostavame cukry a kyslik. To co ma na tom fascinuje je molekula zlozena zhruba z 16 atomov ( je tam aj mangan ) v tvare akehosi prstenca do ktoreho za molekula vody ako elektricky dipol da uvaznit. Pokial na takuto uvaznenu molekulu vody dopadne foton tak he rozdeli na kyslik a vodik. Treba este dalsi foton a CO2 (?) aby sa z vodika stal cukor. To moje chybne chapanie evolucie bolo v tom ze nejakym sposobom vznikla tato molekula, nejakym sposobom sa ukazala uzitocna a tak ju zacali nejakym zahadnym sposobom kopirovat. Pravda je zrejme taka ze pred tymi 2 mld rokov ked fotosynteza vznikla tie protoorganizmy uz mali 100% fungujuci mechanizmus odovzdavania genetickych informacii pomocou DNA ( alebo nejakeho ekvivalentu ) a pomocou mutacii sa menili algoritmy vzniku bunky. Akonahle sa nejaka zmena ukazala zivotaschopnejsia ako ostatne tak ten algoritmus mala ta bunka uz v sebe.

No, mozno sa toto uz ucia aj deti na ZDS ale kedze na ZDS uz nechodim tak mi to trvalo cele roky kym bola prilezitost vytiahnut to na povrch a si to vyjasnit

Re: Re: Re: A druha cast otazky...

Jiri Matus,2015-10-29 13:36:22

Mam z Vas radost!!! Nejste lenivy hledat pravdu a premyslet.

Ako ich vyrobime dnes?

Jozef Gatial,2015-10-25 18:05:04

"Pozorování ve spektru 211–272 v lednu letošního roku vydalo svědectví o přítomnosti glykolaldehydu (CH2OHCHO), etanolu (C2H5OH), etylenglykolu (CH2OH)2, methylesteru kyseliny mravenčí (HCOOCH3), kyseliny mravenčí (HCOOH), acetaldehydu (CH3CHO), kyseliny isokyanaté (HNCO), formamidu (NH2CHO), a další molekuly." - ako vieme tieto latky vyrobit dnes? Ake pomery su pri vybuchu supernovy? Vtedy mohli vzniknut bud z volnych atomov resp. inych jednoduchsich molukul alebo v nejakych protokometach z ladu s primesami tychto atomov a rozne rozmrazovane a topene takze lokalne mohol vzniknut aj vysoky tlak !? Su na to nejake teorie?