Nedávné objevy velkých těles v hloubi Sluneční soustavy sklízí nedůvěru
Poletují nám v periferii Sluneční soustavy velká tělesa? Anebo to byl jenom náhodný šum v talířích radioteleskopů chilské soustavy ALMA?

Testovací radioteleskopy soustavy ALMA. Kredit: ESO.

Kolik záhad ještě skrývá Sluneční soustava? Nějaké záhady tu jistě ještě máme. Je ale otázkou, jestli jsou mezi nimi i velká tělesa daleko za dráhou známých planet. Jednou za čas se objevují zprávy o jejich objevu a pak zase vyšumí do ztracena. Teď tu máme hned dva takové nové objevy najednou, i když mezi astronomy podle všeho budí nedůvěru.

Vpravo bohyně Gná. V pozadí její kůň Hófvarpnir. Kredit: Carl Emil Doepler.

Za objevy objektů ze vzdálených končin Sluneční soustavy stojí dva navzájem nezávislé týmy, jeden ze Švédska a druhý z Mexika. Shodou okolností ale oba dva týmy pracovaly s datech chilské soustavy radioteleskopů ALMA. Jeden z objektů by se měl nacházet v oblasti oblohy poblíž hvězdy W Aquilae, ten druhý u notoricky známé hvězdy Alpha Centauri. Oba dva týmy údajně byly nejprve ke svým pozorováním nepříliš zřetelných objektů skeptické. Pak se ale k jejich překvapení ukázalo, že se objekty vzhledem k okolním hvězdám pohybují. Z toho vědci usoudili, že jde o objekty v našem sousedství, nejspíš i obíhající kolem Slunce.

Ani jeden z týmů toho nezjistil dost, aby mohl o svém objektu říct něco zásadního. V obou případech totiž měli k dispozici jen dvě pozorování. Nicméně, oba dva týmy tvrdí, že mají dostatek dat na vyloučení hypotézy, že by šlo o nějaké obyčejné hvězdy v okolním vesmíru. Švédský tým svůj objekt pokřtil jako Gná, což je bohyně ze severské mytologie, známá svou rychlostí. Není ani divu, Gná totiž létá na létajícím koni Hófvarpnirovi. Švédové zdůraznili tisku, že Gná nepovažují za mýtickou Planetu X, kterou lidé už dlouho vyhlížejí někde za oběžnými drahami známých planet. Podle nich by mohlo jít o něco jako velký asteroid.

Systém Epsilon Indi, kde oranžového trpaslíka obíhá dvojice hvědných trpaslíků ve vzdálenosti 1500 AU. Kredit: Jon Lomberg / Wikimedia Commons.

Mexický tým byl ve svých úsudcích poněkud odvázanější, a nevyloučil, že bych jejich objekt mohl být i hnědým trpaslíkem, čili tělesem podhvězdné velikosti. Hmota známých hnědých trpaslíků se pohybuje mezi 13 až 80 násobky planety Jupiter. Jinými slovy, nebyl by to žádný drobeček. Asi není nutné zdůrazňovat, že kdyby ve Sluneční soustavě doopravdy fungovalo podobné těleso, tak by z toho byl veliký poprask.

Soustava ALMA, Chile. Kredit: ESO.

Podle astronomů, kteří komentují výsledky obou týmů s neskrývanou nedůvěrou, by ale v obou případech mohlo jít o něco mnohem prozaičtějšího. Prý by to mohla být pouhá iluze, náhodný šum v datech radioteleskopů, který na okamžik zaujal tvar zajímavého vzdáleného objektu Sluneční soustavy. Někteří ze skeptických odborníků se těmto objevům posmívají na Twitteru s tím, že by bylo čiré bláznovství s takovými daty naskočit na módní vlnu všemožných Planet X či Nemesis.

V podobných případech ale skepticismus bývá jenom jednou stranou mince. Asi se moc nespleteme, když si tipneme, že další vědecké týmy právě teď zaměřují své přístroje do inkriminovaných oblastí oblohy a důkladně je propátrávají, aby údajné objevy vyvrátili anebo naopak potvrdili. Švédský i mexický tým jim drží palce, ať už to dopadne jakkoliv. Takže, obíhá nám něco velkého v hloubi Sluneční soustavy, anebo ne?

Phys.org 11. 10. 2015, arXiv:1512.02650, arXiv:1512.02652.

Datum: 15.12.2015

Konec hry pro hypotetickou sestru Slunce – Nemesis?     Autor: Stanislav Mihulka (14.08.2011)
Teleskop WISE objevil tisíce nových hvězd, ale žádnou Nemesis     Autor: Stanislav Mihulka (18.03.2014)
Existuje hvězda smrti Nemesis?     Autor: Vladimír Socha (08.04.2015)

Stabilita soustavy

Pavel Nedbal,2015-12-16 14:12:58

Naopak si myslím, že sluneční soustava měla ve své historii velké štěstí, a (velmi) blízké průlety hvězd se jí vyhnuly. Rovněž se nedomnívám, že pokud ve velké vzdálenosti existuje dosud neznámé těleso větší hmotnosti, že by mělo přísluní bližší než 50 AU.
Proč se tak domnívám: odchylky od roviny ekliptiky jsou u všech planet natolik nízké, že je lze připsat nepravidelnostem při samém vzniku naší soustavy. Dále, excentricita oběžných drah planet je vesměs malá, stávající stav (stávající excentricitu) lze přičíst postupným sčítáním vzájemného gravitačního ovlivňování.
Blízký průlet hvězdy, nebo obecně hmotného tělesa by s oběžnými drahami pěkně zahýbal.
I tak je s podivem, kolik miliard let je naše soustava v tomto klidu, koneckonců jinak bychom tady asi nebyli, že.

Anton Matejov,2015-12-16 07:35:31

Stále sa pohrávam s myšlienkami, že história našej Slnečnej sústavy je oveľa bizardnejšia ako sme si boli schopní predstaviť.
Prehliadku pomocou misie WISE beriem na zreteľ, ale iba čiastočne.Tvrdilo sa v nej minule

...Řečí striktních čísel, podle dat projektu WISE ve Sluneční soustavě neexistuje těleso velikosti planety Saturn do vzdálenosti 10 tisíc AU (násobků vzdálenosti Slunce – Země) od Slunce a těleso velikosti planety Jupiter až do vzdálenosti 26 tisíc AU, tedy poměrně hluboko do Oortova oblaku...

Švédský tým neopravuje výsledky WISE, lebo ich objekt predstavuje veľkosť asteroidu.

Mexický tím nemusí byť tiež v spore s prehliadkou WISE, lebo može ísť o hypotetickú planetu za vzdialenosťou 26 tisíc AU.

Hypotetická planeta može byť na výstrednej dráhe a vracať sa do našej Slnečnej sústavy po dlhom časovom úseku.
...Mexický tým byl ve svých úsudcích poněkud odvázanější, a nevyloučil, že bych jejich objekt mohl být i hnědým trpaslíkem, čili tělesem podhvězdné velikosti. Hmota známých hnědých trpaslíků se pohybuje mezi 13 až 80 násobky planety Jupiter...
Horúci typ trpaslíka, alebo planety Jupitera by asi WISE zaregistroval, alebo aj iné infračervené teleskopy.
Može ísť ale o starého chladného trpaslíka, alebo Jupitera. Oveľa staršieho ako naše slnko.
V minulosti spájali hypotetickú planétu X, alebo Nemezis s vypudením komet z Oortovho oblaku do vnútra našej sústavy a snažili sa to podkladať štatistickí cez krátery na planetach, mesiacov, vymieranie života. Podkladanie hypotetickej planéty cez ten princíp je dosť ošidné.

Ja spejem k hypotetickej planete, planetám z iných uhlov pohľadu.
1. Oproti iným hviezdám s exoplanetámi máme nadpočet planét a naša sústava je dosť ojedinelá.
2. Podľa simulácii na superpočítačov v modeloch tvorenia planét máme tiež nadpočet obrov-planet. Napríklad podľa simulácii na superpočítačoch NICE, mali vzniknúť v našej sústavy najviac tri veľké planety.
3. Čo zastavilo migráciu Jupitera k nášmu Slnku? Teorie o rezonácií so Saturnom sa mi zdajú málo pravdepodobne. Ak si to najhmotnejšia planéta Jupiter smerovala na dráhu k Slnku. Rezonácia zo Saturnom, ako proces zastavenia jeho smerovania k Slnku vyzerajú potom ako procesy, porušenia zachovania energie.
4. Zákon zachovania energie by bolo možné dodržať na zastavenie migrácie nášho Jupitera a obrátenie jeho migrácie smerom od slnka ináč.
Dodáme mechanizmu zastaveniu a zvráteniu migrácie Jupitera energiu s prijatím inej planety, planét našou slnečnou sústavou.
- Možné mechanizmy napríklad naše Slnko sa míňalo s inou hviezdou a vymenili si pri tom nejaké planéty.
- Ja navrhujem, že naše Slnko a sústava mohli prijať v minulosti osamelú planétu, planéty.
Niečo sa mohlo aj s našej sústavy vyhostiť po gravitačnom biliárde.
5. Stále podceňujeme počet osamelých planet v našej sústave ako v minulosti.
Už sa dokázalo, že niektoré planety nemohli vzniknúť pri hviezdách a v ich diskoch.
Predstavme si proces ako výbuch supernovy, ktorí je impulzom k naštartovaniu gravitačného zmršťovania plynu a prachu do protodisku. S neho sa tvoria hviezdy a podľa teórii niečo ostane aj na tvorbu planet.
Ale musia existovať aj oblasti kde je nedostatok množstva plynu na tvorbu hviezdy!
Alebo iné procesy zastavia proces tvorby hviezdy z protoOblaku, rozmetajú jeho koncetráciu. Ale skondenzované zhustené zárodky už ostanú!
6. Ak sa nachádzajú v našej sústave planety,ktoré nevznikli s naším Slnkom malo by sa to prejaviť nejako iným zložením.
- Napríklad v poslednej dobe problém vody na Zemi.
Vnútri Zeme sme zistili obrovské množstva vody v poslednej dobe,takého rozsahu, že na našu Zem nemohli doniesť vodu komety s Oortovho oblaku bombardovaním.
Na kometách stále zisťujeme iné zloženie vody podľa zastúpenia Deutéria, ako na Zemi.
Ale komety považujeme za pozostatok alebo aj ako historické artefakty zamrznuté v čase z nášho protohviezdného disku plynu a prachu z ktorého sa tvorilo naše Slnko, planety.
Tak prečo má zastúpenie vody na Zemi iné zloženie?
A to ešte k tomu naša Zem absolvovala zrážku s planetou veľkosti Marsu. S ktorého modelujeme vznik nášho Mesiaca! Ináč si nejde dobre predstaviť viazanú rotáciu nášho Mesiaca s maličkým zdiaľovaním sa od Zeme. Jeho podobne zloženie, ale iné zloženie železa v jadre.

5.Ja som dospel k názoru, teóriam, že niektoré planéty, planety, dokonca možno práve naša Zem nevznikli v našej Slnečnej sústave.
Nejaké pozostatky po míňajúcich sa hviezdách, prijatí osamelej planety by mali ostať.
Može ním byť nielen výstredná dráha Sedmy, ale aj planeta X.
Aj v budúcnosti má míňať naše slnko nejaký trpaslík, teda v histórii nášho Slnka sa to stávalo asi oveľa častejšie, ako sa pripúšťalo.
Ak planetu X nezachytila v Infračervenom spektre misia WISE ale potvrdí sa planeta X z Mexickej prehliadky, je hypotetická planeta chladnejšia a teda asi oveľa staršia ako naše Slnko. Slnko ju mohlo aj cestou okolo Galaxie nejakým sposobom zachytiť,alebo vyhostiť.

Očakávam, že veľa napovedia v tomto smere výsledky misie ESA - Gáia.
Možno nájdu aj sestry nášho Slnka.