Neandertálci se práškem z burelu nemalovali  
Oxidem manganičitým rozdělávali oheň. Vynález „zapalovače“ nikdo nepřevzal a s jejich odchodem ze scény upadl na padesát tisíc let v zapomnění.

 

Na adrese Les Cottés, France, svého času prokazatelně bydleli neandertálci. Proč se rozhodli své 1+1 opustit v nepořádku a zanechat tam i kousky opracovaného burelu, se můžeme jen domnívat.  (Kredit: Marie Soressi, Leiden University)
Na adrese Les Cottés, France, svého času prokazatelně bydleli neandertálci. Proč se rozhodli své 1+1 opustit v nepořádku a zanechat tam i kousky opracovaného burelu, se můžeme jen domnívat. (Kredit: Marie Soressi, Leiden University)

U neandertálců se nám daří vršit jeden omyl za druhým. Jejich lebky byly objeveny v Belgii už v roce 1829. Pak v Gibraltaru (1848). Jméno jsme jim ale dali až podle třetího nálezu v německé lokalitě nedaleko Düsseldorfu. Zavdali jsme tak příčinu všeobecné představě, že první lokalitou nálezu kosterních pozůstatků je údolí Neandertal v roce 1856.  Střet s věroukou o stvoření člověka pro ně se ani po Darwinovi ještě dlouho nevyvíjel dobře a pro mnohé představa evoluce, původ z opice a existence „fosilního předvěkého člověka“, zůstala nepřijatelná. 
Dnes už snad nejde o většinu, ale i tak je pro většinu z nás představa neandertálce spojena nejen s nosem jako bambula, vystouplými nadočnicovými oblouky a žádnou bradou, ale také jistým stupněm zaostalosti.

Dva z burelových artefaktů nesou zřetelné stopy používání. Na tom vlevo nahoře jsou vidět vrypy po škrábání ostrým tvrdým nástrojem. Vlevo dole rovná ploška svědčí o broušení. Oběma způsoby se z minerálu dal získat prášek MnO2. Foto: Peter Heyes. Obrázek ve velkém rozlišení zde.
Dva z burelových artefaktů nesou zřetelné stopy používání. Na tom vlevo nahoře jsou vidět vrypy po škrábání ostrým tvrdým nástrojem. Vlevo dole rovná ploška svědčí o broušení. Oběma způsoby se z minerálu dal získat prášek MnO2. Foto: Peter Heyes. Obrázek ve velkém rozlišení zde.


Ve Francii, v místech kde kdysi neandertálci žili, se již dříve našlo větší množství tmavohnědých a hnědých kamenů a kamínků. Je na nich patrné, jak do nich pazourkovým nástrojem drásali. Některé mají dokonce rovné plošky, jak je obrušovali o nějakou hrubou podložku. V obou případech byl výsledkem jemný prášek s vysokým obsahem oxidů manganu. Odborně se hlavnímu minerálu manganu  říká pyroluzit, známější je ale pod svým starším názvem burel. Chemicky jde o oxid manganičitý. Využívá se v alkalických bateriích a zinko-uhlíkových článků. Ve směsi s uhlíkem v nich plní úlohu depolarizačního činidla. Jeho přičiněním se pak baterie nevybíjejí „naprázdno“.

 

 

Oxid manganičitý. Kredit: Ondřej Mangl, volné dílo
Oxid manganičitý. Kredit: Ondřej Mangl, volné dílo

V učených knihách a učebnicích se píše, že neandertálci si prášek z oxidů manganu  připravovali, aby se zkrášlovali. K představě o marnivosti svádí i to, že burel je pro svou láci stále oblíbeným pigmentem v barvířském průmyslu. Moderní keramické dílny se bez něj také obejdou jen stěží. Potíráním houbičkou namočenou do prášku burelu se výrobky takzvaně patinují. Šperkaři o neandertálcích asi valné mínění nemají a tak se nám od nich dostává poučení, že výrobky ošetřené burelem získávají „keltský vzhled“.  Chemici, kteří s oxidy manganu pracují, dobře vědí, že po nich jsou ruce černé. Zvlášť dámy by si při styku měli dávat pozor, pokud ovšem zrovna neletí móda umělých černých nehtů.  Kolektiv vědců z Leidenské university a Delftské university se na francouzské kamínky neandertálců podíval z pohledu jejich chemických vlastností. A také s nimi trochu pokusničili. Tím ale dosavadní představu o pomalovaných neandertálcích archeologům dokonale zbořili. 

Porovnání rozdělávání ohně s vlhkým materiálem za pomoci prášku z burelu a bez něj. Video lze spustit zde .
Porovnání rozdělávání ohně s vlhkým materiálem za pomoci prášku z burelu a bez něj. Video lze spustit zde .

Neandertálci byli racionální

Neandertálce nám představa o výrobě pigmentu stavěla do role pomalovaných fintilů. Jak nyní vyšlo najevo, skutečnost byla mnohem prozaičtější. Burelu si cenili pro jeho vlastnost oxidačního činidla a používali ho při rozdělávání ohně. Nový poznatek jim tím přisoudil  mnohem vyspělejší kognitivní funkce, než jaké jsme jim dosud byli ochotni přiznat. Jde tu totiž o rozdělání ohně pomocí materiálu nehořlavého. A k tomu už byla potřeba slušná dávka pozorování, abstrakce i myslivna. Ještě zajímavější na tom je, že tak revoluční poznatek od nich nikdo neodkoukal a s jejich odchodem upadl v zapomnění. 
Vědce k jejich závěrům o využívání burelu došli, když naškrábaný prach promíchali s hoblinami vlhkého „syrového“ dřeva a podařilo se jim tak oheň rozdělat mnohem snadněji. Oxidy manganu totiž mají jednu vynikající vlastnost - plní funkci okysličovadla již při nízké teplotě. Dobře to je patrné na videu, které porovnává rozdělávání ohně z dřevní drtě s příměsí burelu a bez něj. Video je bohužel neveřejné, ale naštěstí si ho lze veřejně přehrát na stránce Leidenské university.

 

 

Ještě nedávná naše představy, že už i Neandertálkyně se malovaly, aby byly  neodolatelné, dostala podle vědců nyní silně na frak. Spíše si jejich domácnost nyní můžeme představit tak, že když se jim jejich nejdražší vraceli celí utrmácení z lovu, připravovaly jim něco na zub a s burelem jim to tak dlouho netrvalo. Zcela jistě od něj měly černé prsty a kdo ví, pokud si u čmoudící plotny promnuly oči, ty oční stíny byly nejspíš také. Kredit:  Neandertal-Museum, Neandertal, Düsseldorf, CC BY-SA 3.0
Představy o tom, že se už i neandertálkyně malovaly, aby byly neodolatelné, dostaly nyní silně na frak. Spíše to v jejich domácnostech vypadalo tak, že když se jim jejich nejdražší vraceli celí utrmácení z lovu, snažily se rychle jim připravit něco na zub. A protože s burelem jim to šlo mnohem snadněji, zcela jistě od něj měly černé prsty. A kdo ví, pokud si u čmoudící plotny promnuly oči, oční stíny mohly mít nejspíš také. Nebylo to ale prvoplánově. 
Kredit: Neandertal-Museum, Neandertal, Düsseldorf, CC BY-SA 3.0

Pokud tedy neandertálci věnovali čas a námahu na zaopatřování si zásoby kamínků sloužících jim tak trochu jako zapalovač, není od věci připustit, že se stejným úsilím se věnovali i zásobám palivového dříví. A pokud tomu tak bylo, musíme změnit představy o způsobu jejich života. I jiné prameny již před časem opatrně naznačovaly, že v potravě neandertálců mohla být i vařená rostlinná strava a že místy dokonce mohla tvořit podstatnou část jídelníčku. Na neandertálce bychom se už neměli dívat jako na zaostalé a primitivní hromotluky. Nejen, že dokázali vyzrát na tehdejší evropskou megafaunu, ale nejspíš uměli i vařit. Byli schopni se vypořádat s podmínkami vlhké Anglie a vyzráli i na kruté podmínky Sibiře. Poradili si v suchých oblastech jižního Španělska až po Gibraltar. Přítomnost genu FOXP2 v jejich genomu dává tušit, že uměli mluvit. Objemem mozku (1 500 centimetrů krychlových) jakým v průměru oplývali, se dnes může pochlubit z nás jen málo kdo. Díky svému umu nebyli odkázáni na migraci, jako náš tehdejší přímý předek. Zvládali i usedlejší způsob života, což je další plus ve prospěch jejich vyspělých rozumových schopností. Anatomie ženské pánve svědčí o obtížných porodech. Podle všeho u nich fungovalo něco, čemu bychom dnes řekli zdravotnický systém se školenými porodními asistentkami. Pokud žili v lokalitách, kde byly jeskyně nedostatkovým zbožím, stavěli si přístřešky. Jejich společnost se úspěšně vypořádala dokonce se dvěma krutými dobami ledovými. Jejich zbraně a nástroje nebyly o nic primitivnější než ty, které používal Homo sapiens. Pokud tedy  neandertálci nebyli neschopní a ani hloupí, jak to že po kontaktu s moderními lidmi během pouhých deseti tisíc let zmizeli? Nebyla náhodou tím, co považujeme jako „modernost“ a přednost, ve skutečnosti zákeřnost a agresivita? Ledasco by tomu i dnes nasvědčovalo.   

Literatura

 

Peter J. Heyes et al. Selection and Use of Manganese Dioxide by Neanderthals, Scientific Reports (2016). DOI: 10.1038/srep22159

Datum: 03.03.2016
Tisk článku

Související články:

Jak neandertálci osídlovali ostrovy?     Autor: Dagmar Gregorová (03.03.2012)
Pravdoláskovství v naší evoluci? Zapoměňte!     Autor: Josef Pazdera (12.04.2015)
Geny po neandertálcích nám škodí     Autor: Josef Pazdera (09.01.2016)



Diskuze:

Vtipné

Petr Bolek,2017-10-28 07:42:54

Je to sice strašlivé vaření z vody, ale dobře se to čte. Díky za článek, zasmál jsem se dnes po ránu, což jsem vážně potřeboval.
Dnes si říkám: "Proč jsi se lépe neučil? Mohl jsi být placený archeolog!".
Takovéto spekulace by mi totiž také šly výborně. Zvláště, když už mám mnohaletý trénink s vysvětlováním nesmyslných výmyslů mé ženě, při mém návratu domů.

Odpovědět

Ďakujem !

Michal Seko,2016-03-07 09:51:27

Zdravím

Výborný článok a vďaka zaň !

Odpovědět

Ďakujem !

Michal Seko,2016-03-07 09:51:24

Zdravím

Výborný článok a vďaka zaň !

Odpovědět

Neandrtálec fandí ženě vyhánějící medvěda z jeskyně

Josef Hrncirik,2016-03-05 10:15:31

Video neandrtálcům ukazuje, že žhářům se červeně hořící sirkou fosforkou lépe zapaluje směs hoblin s burelem, která nehasne (stejně jako řecký oheň či patentovaný Hellfire).
Tyto směsi byly zapalovány kapkou dýmavé (české) kyseliny sírové, získávané žíháním oxidovaného pyritu v okolí Kaznějova.
NDr. Bellot později zjistil, že směs práškového pyritu s burelem lze iniciovat nápichem, frikcí či perkusně.
Burel dávali do baterií jako nezbytnou elektrochemickou katodu (oxidovadlo).
Proudem naprázno vznikající vodík jímali v nanotrubičkách a při špičkách ho pálili v článcích (palivových).
K potlačování proudu naprázdno stále mobilovali a pouštěli si hip-hop, ev. amalgovali zinkové katody (elektrochemické anody).
Po zákazu používání rtuti poněkud oddálili samovybíjení a vyhynování používáním alkalického elektrolytu.
Baterie pečlivě třídili a recyklovali, proto se nenašel ani 1 ks.

Odpovědět

Vaření z vody

Oskar Zemcik,2016-03-04 14:08:49

Přijde mi to jako věštění z křišťálové koule. To že ten prášek jde snadno použít jako exidační činidlo přece ještě neznamená že ho tak tenkrát skutečně používali ne?

Odpovědět


Re: Vaření z vody

Vít Výmola,2016-03-04 20:47:35

Souhlasím. Pokud v původní studii nebo něco navíc, co z tohoto článku vypadlo, tak uvedené poznatky nedokazují vůbec, ale vůbec nic.

Odpovědět

Dalekosahlé

Mojmir Kosco,2016-03-04 08:39:45

rozvinutí na konci článku ukazuje že neandrtálci vyhynuli po zhroucení důchodové a nemocenské reformy.... Rovněž když Homo sapiens odmítl sbírat kopr na zelené Sahaře a dodávat do Evropy.... Hrnce se nedochovali protože zrezly.. Pro zajímavost v horkých jámách se dá vařit i v proutěných koších,nebo jedlých listech .Vařící jámy by měli být snadný archeologický nález (nenalezeno ,měli mikrovlnky).Pánové jinak zuby by mohly říct jestli jedlí syrové nebo upravené potraviny a čínský bufet zda jedly hůlkami , příborem nebo to chlemtaly jazykem

Odpovědět

K vaření

Martin Kovář,2016-03-03 19:58:33

K tomu, abyste mohli vařit, nemusíte mít nádobu nad ohněm. Některé primitivní kmeny toto prováděly (některé dokonce ještě provádí) tak, že se v ohni nebo v horkém popelu rozehřály kameny a pak postupně vkládaly do nádoby s vodou (+ tím něčím, co se má uvařit). Když se kámen ochladil, vložil se opět do ohně a postup se opakoval.
Sice se tímto postupem tekutina obohatila o trochu popela, nicméně proti gustu žádný dišputát.

Odpovědět


Re: K vaření

Stanislav Florian,2016-03-03 21:49:44

Ano, jistě, horké kameny v nádobě s vodou. Z čeho je ta nádoba na vodu? Primitivní národy mají jámu, na dně velké kameny, zapálí tam oheň, pak smetou popel, dají maso na kemeny, zakryjí ZELENÝMI VĚTVEMI a trochu hlíny. Dusí maso asi 2 hodiny. Hlavně mají dost dřeva, což neandrtálci neměli.

Odpovědět


Re: K vaření

Jan Šimůnek,2016-03-04 08:14:07

Nepotřebujete nádobu, takto lovci ještě v historických dobách používali kůži: Zvíře stáhli, vyvrhli, vykostili a část masa s vodou umístili do kůže (zavěšené "kotlíkoidně" za nožičky) a ohřívali to kameny, rozpálenými v ohni.

Odpovědět


Re: Re: K vaření

Stanislav Florian,2016-03-04 09:35:02

Včera žena uvařila hrnciodně ovar, prasečí nožičky, kůže původně syrová je popraskaná a vařená stejně jako maso. Tlustokožce mamuta v Kauflandu neměli.

Odpovědět

nádoby a vaření

Stanislav Florian,2016-03-03 12:46:41

Nádoba mohla být relativně mělká s širokou prohlubní v kameni nad ohněm, voda se nechá pod maso se zeleninou dolévat, třeba mamutí tlapa na česneku a kmínu.

Odpovědět


Re: nádoby a vaření

Jakub Matouš1,2016-03-03 19:55:42

Mamuta vařily hlavně na kopru to už zjistili Mach s Šebestovou.

Odpovědět

S vařením bych byl opatrný

Leopold Kyslinger,2016-03-03 12:25:08

Opékat snad ano, ale vařit? Museli by se najít vypálené střepy nádob. Keltové sice uměli vaři i ve volské kůži, ale to nebylo deficitem nádob.

Odpovědět


Re: S vařením bych byl opatrný

Vojtěch Kocián,2016-03-03 13:25:11

Vaření je obecný termín. Opékání na klacku nad ohněm je dost omezené i na primitivní kulturu. Maso i rostlinná potrava se dá dusit zabalené v listí či jílu v horkém popelu, dá se udit, smažit či pražit na rozpáleném kameni... Lidé, co několik tisíciletí znají a ovládají oheň, určitě přišli na nespočet způsobů, jak ho využít k přípravě jídla i bez nádob z kovu či pálené hlíny.

Odpovědět


Re: Re: S vařením bych byl opatrný

Stanislav Florian,2016-03-03 18:47:46

Jde o přežití v kritickém období dob ledových - na severu ledovec, na jihu alpský ledovec a mezi tím jediná cesta východ-západ pro zvěř i lidi přes dnešní české země. Od Pyrenejí přes Evropu, přes celou severní Asii, Beringii až na Aljašku se táhla 19 000 km tzv. mamutí step -hrubá tráva s kořeny odolnými ke spásání býložravci. Nikde les, listy na balení masa těžko ani ten horký popel na opékání moc ne. Topilo se kostmi zvířat ( kromaňonci , Kosteniki, Ukrajina) možná se oheň posiloval tukem zvířat, pokud jich bylo v době tahu zabito dost. Neslyšel jsem o topení rašelinou. Neandrtálci byli svalnatí = nehladověli. Rád bych věřil tomu zabalení masa do jílu ( slepice zabalená i s peřím do jílu, to dělá menšina dosud), jenže jíl při -20°C nic moc. Topením se muselo šetřit, takže asi trvalé na topeniště, nad ním na pečení, smažení,vaření plochý kámen s mělkou prohlubní podepřený několika balvany. Možná se rozehříval i sníh, sněhem se žízeň zahání špatně.

Odpovědět

Relativistická otázka

Neandrtálec Vyhynulý,2016-03-03 12:13:33

Může si neandrtálec Achilles běžící nocí rychlostí světla svítit na cestu loučí z manganového prášku, nebo musí běžet naslepo, protože ho to světlo ani o ždibíček nepředstihne?

Odpovědět


Re: Relativistická otázka

Mintaka Earthian,2016-03-03 14:09:07

Vzhledem k tomu, že shoří působením tření o atmosféru (a stromy), mnohem dřív než dosáhne rychlosti světla, lze předpokládat, že chvíli si na cestu svítit bude.

Odpovědět


Re: Relativistická otázka

Mojmir Kosco,2016-03-04 09:22:24

A protože je zdroj záření bude se od něj sířit opětovně maximální rychlostí

Odpovědět


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz