Autem stovkou za jeden a půl sekundy  
Světový rekord dnes vytvořil elektromobil švýcarských studentů. Jejich závodní formule váží jen jako dvě dospělé osoby a s náhonem na všechna čtyři mu na dosažení stokilometrové rychlost stačí hokejové hřiště. Na šířku!

 

Studentský tým AMZ Curych dnes se svou formulí vytvořil světový rekord. Kredit: ETH Curych / Alessandro Della Bella
Studentský tým AMZ Curych dnes se svou formulí vytvořil světový rekord. Kredit: ETH Curych / Alessandro Della Bella

 

Týmu švýcarských studentů z klubu AMZ (Academic Motorsports Club Zurich) se splnil sen. Jejich elektrokolka z 0 na 100 km / h akcelerovala za pouhých 1,513 sekundy. Stovkou vůz uháněl po ujetí necelých třiceti metrů.

 

Test se uskutečnil na letecké základně Dübendorf nedaleko Curychu. Předchozí držitelé světového rekordu byli ze Štuttgartu. Jejich němečtí kolegové k pokoření stovky ale potřebovali 1,779 sekund.

 


Třicet studentů postavilo vítězný vůz za necelý rok. Pochopitelně, že s podporou a zázemím dvou universit: ETH Curych a Lucerne University of Applied Sciences and Arts a štědrých darů sponzorů. Je to již jejich páté vozítko v pořadí. Tentokrát v jeho konstrukci využili v široké míře lehkých slitin a uhlíkových vláken. Jejich „Grimsel“ váží jen 168 kg. Elektromotory jsou v nábojích kol a generují 200 koňských sil. Úctyhodný je i jejich krouticí moment 1700 Nm (newtonmetrů).


Pramen: ETH Curych

 

V České republice na podobných projektech pracuje několik univerzitních týmů, například TU Brno Racing team nebo eForce ČVUT , který se právě úspěšně presentuje v USA.

Datum: 23.06.2016
Tisk článku

Související články:

Armadillo-T, skládací mikro auto     Autor: Josef Pazdera (21.08.2013)
Korbiyor - autonomní pohřební vůz     Autor: Josef Pazdera (09.09.2015)



Diskuze:

hmmm

Zdeněk Syk,2016-06-30 19:44:06

myslím, že srovnávat toto vozítko s čímkoliv jiným je nesmysl. toto je speciál postavený pro jediný účel a tím je rekord. nekouká se na cenu vývoje ani cenu stavby ani na cokoliv jiného. jde se pro úspěch. nic víc, nic míň.

to že jezdí na elektřinu také vůbec neznamená, že je ekologické. tak to vypadá jen na první pohled. elektřina se zrovna ekologicky nevyrábí, baterie jsou vyrobeny ze svinstev, jistě i další věci nebudou nic moc.

věřím, že v budoucnu se tam dostaneme a k tomu jsou potřeba zrovna takovéhle rekordy

Odpovědět

Dojezd 1 km ? Zrychlení dobré, ale..

Jaroslav Mrázek,2016-06-24 17:48:52

Až tam budou kapacitory na 300 km a nabíjecí stanice s nabíjením za 5 minut, tak pak to bude mít smysl. Zrychlení není všechno, i když je působivé.

Odpovědět


Re: Dojezd 1 km ? Zrychlení dobré, ale..

Pavol Hudák,2016-06-24 22:30:10

asi tak. tesla ma zrychlenie na stovku za 3.5s, ale co z toho, ked s naftakom, ak zaratam aj tankovanie/dobijanie spravim za ten isty cas mozno 20x vacsiu trasu?

Odpovědět


Re: Re: Dojezd 1 km ? Zrychlení dobré, ale..

Josef Skramusky,2016-06-25 10:00:01

A co z auta, které ma dojezd větší než 300km, když jezdím jenom do práce a na chatu a obojí mám 60km, dobíjím přes noc na levný proud a na dovolenou létám? Ne - prostě každé má své pro a proti - vymyslet případ, kde se daná technologie nehodí, a pak poukazovat na její zbytečnost je s prominutím - hloupé.

Odpovědět


Re: Re: Re: Dojezd 1 km ? Zrychlení dobré, ale..

Pavol Hudák,2016-06-25 20:53:17

do mesta elektromobily rozhodne ano, uz dnes.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Dojezd 1 km ? Zrychlení dobré, ale..

Milan Krnic,2016-06-26 10:00:15

Proč? Nemáte náhodou zainvestováno do lithia?

Odpovědět


Re: Re: Dojezd 1 km ? Zrychlení dobré, ale..

Josef Šoltes,2016-06-25 11:19:21

S tím 20násobkem jste se pořádně seknul. Skoro ani nevěřím, že byste ujel dvojnásobek. Ono taky někdy musíte odpočívat.

Odpovědět


Re: Re: Re: Dojezd 1 km ? Zrychlení dobré, ale..

Pavol Hudák,2016-06-25 21:29:32

to som iba strelil odboku, ale mal som na mysli aj s tankovanim. v spalovacom aute sa tankuje par minut, v elektro omnoho dlhsie. pri dlhej trase treba tankovat viac krat, pricom elektro minimalne 4x castejsie s tym ze kazde nabijanie trva mnohokrat dlhsie...

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Dojezd 1 km ? Zrychlení dobré, ale..

Josef Skramusky,2016-06-26 10:09:22

Ano, samotné nabíjení trvá mnohokrát déle, ale 20x je skutečně velmi nepřesný odhad. Jednoduše - Tesla se ze zásuvky na 300km nabije asi za 3h, počítejme 4h s logistikou okolo. Při cestovní rychlosti 150kmh ujedeme oběma auty tuto vzdálenost za 2h. Tedy největší násobek bude (4+2)/2 = 3x . Trojnásobek je ta nejhorší varinta, kdy počítáme že na dlouhé trase nebudeme spát (více řidičů), jedeme do oblasti, kde nejsou k dispozici tzv "superchargers" (https://www.teslamotors.com/de_DE/findus#/bounds/50.2272095,8.8003978,50.0152145,8.47273), dokážeme udržovat uvedenou velmi vysokou průměrnou rychlost. V případě, že něco z toho neplatí bude násobek už jen nižší. Každopádně ale, bych se elektroautem na takovou trasu nevydával - to je prostě nesmysl, i o třetinu delší čas už je při cestování dost nepříjemný a plánování a omezení okolo jsou příliš velká - tohle je prostě zcela nevhodný případ užití technologie. Leda by člověk bral jako cíl už samotnou cestu (do 500km denně nebo do 1000km s výletem po okolí nabíječku v době nabíjení).

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Dojezd 1 km ? Zrychlení dobré, ale..

Pavel Foltán,2016-06-27 00:01:31

Pane Skramusky, nevím jakou zásuvku (na 300km nabije asi za 3h) máte na mysli.
- 120kW Supercharger 0-80% cca 40 minut
zdroj: http://www.hybrid.cz/tesla-model-s-zkusenosti-po-26-000-km-2
Článek psal dlouholetý majitel Nissan Leaf a Tesly jehož informacím věřím.

Odpovědět


Doba nabíjení

Jiří Novák,2016-07-02 12:38:45

Proč by měla být problém doba nabíjení? Už dávno byl představen nápad, kdy se na stanici vyměňoval celý vybitý akumulátor za nabitý.

Odpovědět

Jan Krákora,2016-06-24 13:45:28

Určitě zmiňte i úspěchy našich týmů, viz eForce ČVUT (https://eforce.cvut.cz/cs/) a úspěchu v USA. Díky kluci, díky za fajn portál s rozumem ;).

Odpovědět

A co napájení?

Frantisek Kroupa,2016-06-23 21:15:39

Docela by mne zajímalo, z čeho je ono vozidlo napájeno. Obvyklé akumulátory to nejspíše nebudou, že by superkapacitory? Nepíší to ani ani na webu ETH, odkud tento článek nejspíše čerpá.

Odpovědět


Re: A co napájení?

Petr Nejedlý,2016-06-24 06:48:33

Co baterky, to by se ještě dalo (i ze slušné modelářské 50C LiIonky můžu brát 6kW/kg, krátkodobě dvojnásobek). Ale jak dělají ty 2G při relativně malé rychlosti, to mi hlava nebere.....

Odpovědět


Re: Re: A co napájení?

Richard Palkovac,2016-06-24 08:10:14

Kedze to ma 1700 Nm tak to nemoze byt ziadny problem. A kedze to ma 200 koni, tak pri inom prevode, by nemal problem ani 300 km/hod a mozno aj viac, len by to chcelo ten velky zadny spojler odmontovat.

Odpovědět


Re: Re: Re: A co napájení?

Richard Palkovac,2016-06-24 08:21:53

Este aby doplnil "zrychlenia" , tak dragstery (piestovy spalovaci motor, pohanane kolesa) dokazu z 0 na 100 zrychlit za 0,4 sek a z 0 na 500 za 4 sekundy (asi 7000 koni, pretazenie asi 5g)

Odpovědět

Zrýchlenie = ???

Oin Odin,2016-06-23 20:04:39

Opravte ma ak sa mýlim ale to bolo približne 18 m/s-2 cca 2g ... správne??? ...

Odpovědět


Re: Zrýchlenie = ???

Richard Palkovac,2016-06-23 20:19:27

Áno, 1g je okolo 2,8 sek počítal som to dávnejšie, zaujímalo ma aké zrýchlenie by som zažil po vyskocení z lietadla.

Odpovědět


Re: Zrýchlenie = ???

Stanislav Florian,2016-06-24 10:40:43

Zrychlení a=v/t = (100/3,6)/1,513= 18,3594 m/s^2
Dráha s=(a/2)*t^2 = (18,3594/2*1,513^2=21,48876 m
Čili dráha podstatně kratší, než uvedených 30 m.

Odpovědět


Re: Re: Zrýchlenie = ???

Richard Palkovac,2016-06-24 11:12:17

Kedze zrychlenie nie je konstantne, tak dosadenim Vami vypocitanej priemernej hodnoty do Vasho vzorceka presnu drahu nedostanete. Chcelo by to funkciu zrychlenia v case a potom drahu vypocitat podla intergralu.

Je to ale len taka moja intuicia, tak mozno taram a kludne ma opravte.

Odpovědět


Re: Re: Re: Zrýchlenie = ???

Stanislav Florian,2016-06-26 00:31:28

Ano jistě, při nerovnoměrném zrychlení na 100 km/h ( =27,778 m/s^2) za celkem 1,513 sekund, dostaneme jinou dráhu. Potíž se zdá být v tom, že to bude asi dráha ještě kratší ( třeba 10,5 m), než při rovnoměrném zrychlení a= 18,3594 m/s^2, kdy vyjde asi 21 m.
a 18,3594 9,1797 27,5391
t 1,513 0,7565 0,7565
v 27,778 6,9444 20,833 27,778
s 21,013 2,6267 7,880 10,50694233

Čas jsem rozdělil na půl ( asi 0,75 s), první část se zrychlením asi 9 m/s^2 ( o polovinu nižším) a druhá se zrychlením asi 27,5 m/s^2 ( o polovinu větším. Celková rychlost bude asi 27,78 m/s a dráha asi 10,5 m.

Odpovědět

Klobuk dole !

Richard Palkovac,2016-06-23 19:02:18

Tak to klobuk dole ! Moja moto (200 koni) to zvladne za 2,5 sek, rovnako ako Bugatti Veyron (1000 koni) a tiez WRC specialy priblizne rovnako (hlavne vdaka kratkym prevodom), takze 1,5 sekundy to je poriadne zrychlenie !

Odpovědět


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz