Kde potkáme nanotechnologie v budoucnosti?  
Samočisticí textilie, lepidlo místo svářečky. Motorem digitální revoluce jsou pokročilé materiálové technologie. Miniaturizace sestoupila na úroveň molekul a atomů. Čekejte podivuhodné věci.

Samoopravující se kompozitní materiál. Kredit: Rice University / Jeff Fitlow.
Samoopravující se kompozitní materiál. Kredit: Rice University / Jeff Fitlow.

Nano je měřítko neviditelného rozměru. Rozdíl mezi jedním nanometrem a metrem je jako rozdíl velikosti tenisáku a zeměkoule nebo mravence a fotbalového hřiště. Těžko si asi představíme, že nanovlákno je tisíckrát tenčí než lidský vlas. Nanotechnologie manipulují s hmotou v těchto velmi malých a před lidským okem ukrytých dimenzích a vytvářejí nové vlastnosti materiálů, jaké nelze vytvořit v makrosvětě. Objem světového trhu nanotechnologických produktů neustále roste a v roce 2020 se odhaduje na 3 bilióny USD.

 

 

Senzor analýzy potu na chytrém náramku. Kredit: UC Berkeley.
Senzor analýzy potu na chytrém náramku. Kredit: UC Berkeley.

 

 

Očekávané hlavní oblasti rozvoje nanotechnologií v blízké budoucnosti můžeme rozdělit do pěti skupin a tu poslední z nich dejme do závorky jako symbol, že naprosto překračuje naši dosavadní zkušenost: 1. pervazivní nanosenzorika, 2. chytré materiály, 3. decentralizovaná energetika, 4. big data, a konečně, v závorce (5. nesmrtelnost a singularita).

 

Pervazivní nanosenzorika: obaly potravin vám ohlásí, že se kazí

Slovo pervazivní naznačuje, že senzory detekující nejrůznější fyzikální a chemické parametry budou ve světě žijícím v digitální síti úplně všude. Autonomní stroje s umělou inteligencí si budou ohmatávat svoje okolí neviditelnými čidly, ať už to budou auta bez řidiče, vojenské helikoptéry bez pilota nebo robosekuriťák v supermarketu. Můžeme si být jistí, že daleko předčí lidské smysly. Nanosenzory v konstrukci staveb budou sledovat namáhání materiálu a kritické hodnoty vlivu prostředí. Nanosenzory v obalu potravin budou zákazníka nebo třeba naši inteligentní ledničku informovat, že se něco kazí.

 

Monitor EKG na smartphonu. Kredit: Dexter Johnson.
Monitor EKG na smartphonu. Kredit: Dexter Johnson.

 

Velmi slibné využití nanosenzorů nabízejí tzv. wearables, což by se dalo neobratně česky přeložit jako miniaturizovaná nositelná elektronika. Můžeme si představit chytré hodinky nebo náramky, ale zdá se, že ohebnou neviditelnou elektronikou a nanosenzory bude v blízké budoucnosti doslova protkané oblečení od hlavy až k patě, které bude monitorovat naše zdraví i náladu. Pro ilustraci dva příklady publikované v první polovině letošního roku: senzory, které analyzují lidský pot a tak mohou diagnostikovat řadu nemocí; grafenová náplast, která monitoruje glukózu v krvi a automaticky injektuje lék, když je třeba.

 

Grafenová vrstva na FV panelu vyrábí elektřinu z deště. Kredit: Wiley-VCH.
Grafenová vrstva na FV panelu vyrábí elektřinu z deště. Kredit: Wiley-VCH.

 

Pověřená umělá inteligence bude mít k dispozici nonstop informace o našem stavu a bude na to reagovat. On-line AI lékař nás bude včas varovat, aplikovat lék na dálku nebo rovnou pošle autonomní sanitku. AI ukrytá v eshopech, facebooku nebo googlu bude vždycky vědět, co nám má anebo nemá podle našeho momentálního rozpoložení nabízet. Neviditelné senzory v kombinaci se smartphony se také velmi pravděpodobně změní na flexibilní mobilní laboratoře. Firma Oxford Nanopore Technologies letos představila přenosnou čtečku DNA, na kongresu MWC 2016 v Barceloně věnovanému mobilním technologiím byla předvedena technologie na bázi grafenu a kvantových teček, která udělá ze smartphonu monitor EKG.

 

Chytré materiály: superpevné metalické nanolepidlo nahradí svařování

Chytrým materiálem může být nanovlákenná bariéra v protiroztočových lůžkovinách pro alergiky, samočisticí nátěr na fasádu s nanočásticemi TiO2 ale i superpevné a ultralehké křídlo letadla z grafenu. Velmi zjednodušeně řečeno chytrý materiál umí prostě vedle základního účelu použití ještě něco navíc – díky nanotechnologiím. Například bostonský startup MesoGlue v lednu 2016 představil superpevné metalické nanolepidlo, které nahradí svařování a pájení kovových dílů. Na australské univerzitě RMIT vědci naopak pracují na samočisticí textilii, která se vyčistí sama, pouze pomocí světla a katalytické reakce nanostruktur. Nový nanokompozitní materiál vědců na Rice University se sám opraví a zůstane přitom pevný jako dřív. Vědci v Londýně nechali zmizet předmět pokrytý nanokompozitním materiálem. Nezačíná vám to připomínat sci-fi nabo Harryho Pottera?

 

Samostatnou kapitolou jsou nanotechnologické materiály ve spojení se 3D tiskem. Budoucí elektronika založená na grafenu se bude přímo tisknout do libovolných 3D tvarů grafenovým inkoustem. Když na to přijde, nemusí být tak daleko doba, kdy si nový smartphone jednoduše vytiskneme doma. 3D tiskem to ale nekončí. Na Northwestern University v Illinois ve Spojených státech běží projekt 4D tisku v nanoměřítku. Tím čtvrtým rozměrem je čas a vytisknuté objekty jsou schopné se v průběhu své životnosti postupně transformovat do jiných tvarů k plnění dalších funkcí.

 

Nanostrukturovaný 5D disk. Kredit: University of Southampton.
Nanostrukturovaný 5D disk. Kredit: University of Southampton.

 

Decentralizovaná energetika: tričko bude dobíjet smartphone

Průmyslové revoluce se projevují současnou změnou ve třech klíčových technologiích: přenosu informace, dopravě a energetice. Nástup nového ekonomického paradigmatu sdílení, na jehož prahu dnes stojíme a nálepkujeme ho „Druhý věk strojů“, „Třetí popř. Čtvrtá průmyslová revoluce“ nebo „Průmysl 4.0“, se dá v tomto smyslu popsat novou digitální komunikační technologií internetu, autonomní dopravou a decentralizací energetiky založené na obnovitelných zdrojích. Nanotechnologie v následujících letech významně přispějí ke zvýšení účinnosti výroby energie z těchto zdrojů a k vyřešení levného způsobu akumulace energie.

 

Energie bude všude a prakticky zadarmo. Zatím jsme zvyklí na střešní fotovoltaické panely, ale mnozí proti nim argumentují závislostí na slunečném počasí. Jenže například chytrá okna s nanostrukturou vyrobí elektřinu i pod mrakem. Na Ocean University v Číně vyvíjejí fotovoltaické panely s grafenovou vrstvou, která umožní vyrábět elektřinu i z kapek vody za deště. Decentralizované levné skladování energie může mít nejrůznější podoby. Od vláken bundy, co se změní v superkondenzátor a dobijeme si mobil nebo tablet, až po český vynález 3D baterie, která by měla srazit současné ceny baterií na třetinu. Energii ale nemusí vyrábět jen slunce nebo déšť. Vědci v Jižní Koreji vyvinuli nositelnou textilii, která generuje elektřinu pouhým ohýbáním a skládáním, tričko může tedy dobíjet wearable jenom tím, že si ho jeho majitel oblékne a bude se v něm hýbat.

 

Big data: knihovna Kongresu USA se vejde do krychličky o hraně 0,1 milimetru

Všechno souvisí se vším. Umělá inteligence potřebuje ke svému dokonalému fungování trvalý přístup k obrovskému množství informací, ať už to budou údaje sbírané pervazivní senzorikou nebo znalosti ve světových knihovnách a výzkumných centrech. Velká data musejí být někde uložená, a tím jak jejich velikost exponenciálně roste, roste i potřeba ukládat je co nejúsporněji.

 

Replaceable Me. Kredit: Jeong Suh/Bryan Christie.
Replaceable Me. Kredit: Jeong Suh/Bryan Christie.

 

Do hry vstupují nanotechnologie. Podle zprávy z dubna 2016 se týmu vědců z Washington University a Microsoftu poprvé podařilo uložit binární kód do syntetické DNA. Data, která by dnes zaplnila paměť velikosti supermarketu, by se vešla do velikosti kostky cukru. V červenci 2016 se objevila na serveru BBC informace, že vědci v Holandsku vytvořili novou přepisovatelnou paměť, kde se informace ukládá už do jednotlivých atomů. Celá knihovna Kongresu USA se prý teď vejde do krychličky o straně 0,1 milimetru. Dalším důležitým aspektem práce s velkými digitálními daty je jejich trvanlivost. Na Univerzitě v Southamptonu se nedávno podařilo uložit data na speciálních 5D discích 360 TB z nanostrukturovaného skla, které vydrží prakticky věčně. Jako jeden z prvních dokumentů na miniaturní disk už například vypálili Velkou listinu práv a svobod.

 

(Nesmrtelnost a singularita)

A nakonec, nanotechnologie se významně prosadí i v opravování lidského těla a ve finále i v přímém propojení člověka se strojem. Všechno směřuje k tomu, že se naplní vize špičkového technologa Googlu a futurologa Raye Kurzweila. Před více jak deseti lety vyšla jeho kniha “Singularita je blízko”, popisující bod zlomu v historii lidstva, kdy inteligence strojů předežene člověka a dojde k trvalému propojení umělé inteligence s lidskými mozky. Ray Kurzweil tomu říká hybridní mysl. Hra Pokémon GO letos odstartovala na globální úrovni rozšířenou realitu, ale musíme se připravit na to, že časem zcela zmizí hranice mezi fyzickým a virtuálním světem počítačových simulací.

 

V lednu 2016 vědci z několika zemí otestovali bezpečný grafenový interface s neurony. Paralelně s tím se pracuje na kvantovém internetu. Některé atomy si totiž dokážou uchovat kvantovou informaci a elektroniku by mohla nahradit tzv. spinotronika. Definici nehledejte, kvantový svět je těžko pochopitelný a řídí se úplně jinými pravidly, než jsme zvyklí. Zjednodušeně to však znamená, že v takovém internetu už nebude tématem rychlost přenosu informace, ta bude v momentě svého vzniku přítomná okamžitě všude. Tak jako neustále cítíme všechny části svého těla, bude hybridní mysl vnímat neustále celou síť.

 

Možná se tam jednou lidská mysl přestěhuje zcela k umělé inteligenci a nebude potřebovat biologické tělo. Jenže zatím to tak není a my fyzicky stárneme a ohrožují nás různé nemoci. Nanomedicína proto sleduje dva směry výzkumu, jedním je cílená doprava léků a údržba orgánů, druhým je pak kompletní výroba náhradních částí lidského těla. Už existují technologie jemného skeletu z nanovláken potřebného tvaru, kolem kterého kmenové buňky v laboratorních podmínkách dotvoří lidský orgán. Nanotechnologové vám tak dokážou vyrobit třeba náhradní ucho, navíc bude z vašich kmenových buněk, takže ho tělo bez problému přijme. Nedávno se také objevila kombinace předešlého s tiskem výchozího tvaru orgánu přímo na 3D tiskárně. Jako třetí možnost se pak jeví vylepšení člověka kompletně syntetickým materiálem. Olivio Labs oznámili, že vyvinuli nový polymer, který replikuje mladou lidskou kůži. Materiál na bázi grafenu vytvořený vědci Monash University v Melbourne je citlivější než lidská kůže a může být použitý pro roboty i na náhradní ruce člověka.

 

Někdy ale postačí jen stávající orgán opravit. Ve Švýcarsku staví z nanočástic dálkově ovládané lékařské mikroboty opraváře. Už mají první funkční prototyp. Explodující nanobubliny dokážou zničit buňky rakoviny. Na Vanderbilt University zase vyvinuli čip s nanofiltrem, který v umělé ledvině nahradí dialýzu. To je jen několik příkladů neuvěřitelných možností nanotechnologií v lékařství. Čeká nás tedy věčné mládí, energie zadarmo, samočisticí oblek a mysl propojená s umělou inteligencí? Vítejte na prahu nanorevoluce!

Publikováno se svolením autora

Autor: Jiří Kůs
Datum: 27.08.2016
Tisk článku

Související články:

Jsou české nanotechnologie bezpečné?     Autor: Jiří Kůs (21.04.2015)
Lidská práce možná nebude důležitá     Autor: Jiří Kůs (23.09.2015)
Nanoboti v mozku budou pro každého     Autor: Jiří Kůs (14.03.2016)



Diskuze:

Rozhovor s panem Kusem

Josef Skramusky,2016-08-29 21:23:40

Diky za clanek. A koho zaujal a ještě neviděl, mohu doporučit i toto video http://video.aktualne.cz/dvtv/nanotechnologie-alchymie-21-stoleti-rika-jeji-propagator/r~35476f6cc8da11e497be0025900fea04/

Odpovědět


Re: Rozhovor s panem Kusem

Milan Krnic,2016-09-01 00:19:02

Pan Veselovský má stejný pocit, jako já ... to bude tou tajnou revolucí, tajnou aby nás, co se bojíme toho, co nevidíme, nevystrašili :)

Odpovědět

Mnoho věcí prorokovaných

Miroslav Gretschelst,2016-08-28 22:51:29

nanotechnologiím by se mi líbilo, ale Věc Makropulos bych být nechtěl. Karel Čapek dobře vysvětlil proč.

Odpovědět

Budoucnost nanoproduktů.

Vlastislav Výprachtický,2016-08-28 22:30:48

Není nutno se inspirovat dalekou budoucností výzkumu ve vztahu k nanotechnologii. Současný výzkum je směrován na přední obory jako je elektronika, léčiva a další. Zaměření se již posouvá na nanokatalyzátory pro chemickou výrobu, povrchové úpravy, stavebnictví s využitím nanovláken pro odlehčené typy izolací, aplikaci nanodisperzí do paliv a barev. Výčet možností je velký a výzkumné práce jsou celkem rychle realizovatelné. Jsou oblasti, kde jsou komplikace s řešením toxicity a dalších vlivů nanočástic, to bude vyžadovat ještě nějaký čas.

Odpovědět

Jsem dost skeptický

Andrzej Kowalski,2016-08-27 15:42:05

K té oslavné ódě na budoucnost, tedy ke článku, jsem hodně skeptický. Nejenže jsem zažil už dost podobných jásání, a nikdy se z nich nesplnilo skoro nic, ale třeba i kvůli těm slavným převratným českým 3D bateriím. Je to údajný produkt údajné firmy HE3DA, ve skutečnosti ale totální žvást. Bluf, buď čistý podvod nebo je vynálezce mašíbl (to spíš). Jestli je to i s ostatními popsanými technologiemi podobné...

Odpovědět


Konfucius i kaiser Wilhelm rotují min. 1 GHz

Josef Hrncirik,2016-08-27 16:29:54

Pod obr. decentr. energetika modře "fotovoltaické panely pracují i v dešti ..."
Kapali na zadní stranu PV panelu roztok soli koncentrace mořské vody, či až 3x větší. Bože chraň nás před takovými dešti!
Při smáčení grafenu projde nějaký nabíjecí proud.
Pochopitelně to pracuje jen jednorázově do smočení.
Naměřili ale trvalý výkon cca 2 uW/m2.
Asi se jim rozpouštěly panely nebo dráty.
Nanodebilizace úspěšně prošla Velkou Zdí.

Odpovědět


Re: Jsem dost skeptický

Pavol Hudák,2016-08-29 11:40:03

ody na nanotechnologie pocuvam uz snad 20 rokov. z pohladu koncoveho spotrebitela ide dopredu iba zmensovanie elektroniky a i tento progres uz nebude dlho trvat

Odpovědět


Re: Re: Jsem dost skeptický

Milan Krnic,2016-08-29 16:34:58

Že bych se dožil dne, kdy Murphy porazí Moora?
Jinak souhlasím, z pohledu koncového spotřebitele to je bída. Sice již delší dobu existují a prodávají se třeba různé nano-nátěry, ale neznám nikoho, kdo by je kupoval. Nějak se o tom prostě nemluví, jen čas od času někde čtu, že natřeli nějaký barák na zkoušku, a dál nic. V rámci spekulací mě napadlo, že to je buď tak dobré, nebo tak špatné, že o tom nechtějí mluvit. Z mediálního pohledu je to ale nejspíš pouze průměrné, a tak to nestojí za další řeč :-)

Odpovědět


Re: Re: Re: Jsem dost skeptický

Richard Palkovac,2016-08-29 17:01:44

Nanonastreky sa pouzivaju, ak dobre viem, napriklad na turisticku obuv, potom sa na nu nechyta vlhkost, voda stecie dole okamzite, ale neviem ci to nie je len reklamny trik a s nano to nema nic spolocne.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Jsem dost skeptický

Richard Palkovac,2016-08-29 17:04:31

https://www.youtube.com/watch?v=XWkXF1UxIBM

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Jsem dost skeptický

Richard Palkovac,2016-08-29 17:05:10

https://www.youtube.com/watch?v=6DVVWzymbE8

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jsem dost skeptický

Milan Krnic,2016-08-29 17:51:16

Věřím tomu, že to funguje, když se to prodává. Otázkou je, jak dlouho a za jakých okolností. Tedy zda to má (samozřejmě pro mě) smysl.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jsem dost skeptický

Andrzej Kowalski,2016-08-29 20:27:19

A taky jestli to vůbec něco s nanotechnologiemi má. Netvrdím, že ne, já to nevím, ale kdo ví. Za "nano" dnes v marketingu označuje kdeco, lidi to žerou.

Odpovědět


Re: Re: Re: Jsem dost skeptický

Josef Skramusky,2016-08-29 21:20:44

Hmm - tak zdravý skepticismus je asi na místě, ale že neznáte nikoho, kdo by neměl boty, případně jiný oděv s Gore-Tex vám moc nevěřím. Spíš asi netušíte, kde všude se již nanotechnologie používají (např. http://www.azonano.com/article.aspx?ArticleID=1657). No a pan Kůs je sice optimista a propagátor, ale zároveň zkušený člověk z oboru.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Jsem dost skeptický

Richard Palkovac,2016-08-30 09:52:16

Zdalo sa mi podozrive, ze GORE-TEX marketing nepouzil slovicko NANO vo svojom nazve a tak som si to prepocital pre istotu, ci je to "nano" a vyslo mi ze mate pravdu. Tych porov v ich membrane podla specifikacie by malo byt cez 9 miliard na stvorcovy palec, z coho mi vyslo, ze su vo vzdialenosti asi 10 na minus 11. m, takze nano to este asi aj prevysuje (ak som sa nepomylil)

http://www.gore-tex.com/en-us/technology/gore-tex-membrane

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Jsem dost skeptický

Richard Palkovac,2016-08-31 05:15:54

Takze predsa len som domotal jednoduche pocty a tie pory vychadzaju vo vzdialenosti 2,7 krat 10 na minus 7. m , takze GORE-TEX membrana je tesne nad rozmerom nano, takze NIE JE nano a marketing nesklamal :)

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jsem dost skeptický

Josef Hrncirik,2016-08-31 06:32:01

A po 3 letech se mi Goretexová membrána v bundě za 3 kK,- začala trhat a odlupovat.
Postříkal jsem tedy bundu nanopřípravkem za více než 200,-. Stejně to protékalo i poté.
Asi jsem to měl stříknout teflonovým mazacím sprayem za 100.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jsem dost skeptický

Richard Palkovac,2016-08-31 10:06:59

GORE-TEX membrana je vo vnutri, medzi vonkajsou a vnutornou tkaninou (ma len asi 0,01 mm), po viacerych praniach sa vacsinou moze poskodit, potom uz nic nepomoze. Vrchny nastrek nanopripravkom urobi asi aj vyrobca, ale ten dlho nevydrzi.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jsem dost skeptický

Richard Palkovac,2016-08-31 10:53:24

Membrana je este v GORE-TEX laminate, takze sa zase nemusite bat, ze nieco hrube len 0,01 mm sa hned roztrhne.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jsem dost skeptický

Josef Hrncirik,2016-08-31 11:42:20

Vnější PA tkanina byla podlepená (k ní poněkud přichycen) onen laminát.
Leč na zádech se to po 2 letech uvolnilo a ve 3. na několika cca 4 místech Makro roztrhalo á 10 cm trhliny.
Bez divokého sportu, cca 20´ denně nošeno, 2x oblékáno mimo léto.
Prané jen mírně 3x.
Nanotrvanlivé.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jsem dost skeptický

Milan Krnic,2016-09-01 00:13:05

Jste se určitě neřídil návodem k použití
.... vlastně počkat, 3 roky tu samou bundu? Ts. A pak má to hospodářství růst! :-)

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Jsem dost skeptický

Milan Krnic,2016-08-31 23:23:28

Že něco neznám ještě neznamená, že to neexistuje. Smysl mého příspěku byl ve zkratce pakem tomuto: na trhu je spousta výrobků deklarujících, že využívají pokročilé nanomateriály, lidé si se kupují a recenzují. A tedy je na výběr.
Jediné, co vím, že je takové, ba mnohem lepší, je: A zazpíváme si: "Oscillo Oscillo Oscillo Oscillo .... Oscillococcinum" :-D

Odpovědět


Re: Jsem dost skeptický

Kamil Kubů,2016-09-01 10:16:31

Máte pro zpochybnění "reálné existence" společnosti HE3DA nebo jejího produktu nějaké věcné podklady nebo je to čistě jen Vaše obecné zklamání z vývoje v této oblasti?

Společnost je zapsaná v obchodním rejstříku, hlavní společníci jsou investiční fondy ze zahraničí, mají zapsané řady patentů a společně s čínským investorem staví fabriku v Horní Suché na Havířovsku za 1,5 mld. korun. Zrovna u tohoto typu investora bych nečekal, že se nechá napálit krabičkou s dráty, co ve skutečnosti nic nedělá. Spíše naopak.

Odpovědět

Skvělá šíře uplatnění ...

Jaroslav Mrázek,2016-08-27 11:03:10

Jen se obávám klasického zneužití k zotročení a k naprosté závislosti, vedoucí k poslušnosti a správným názorům a chování, jinak.....!!!.... planeta uniformních biorobotů ...

Odpovědět

Je to aj urcite nebezpecie ...

Richard Palkovac,2016-08-27 09:09:23

Nasa spolocnost je nenormalne zavisla od technologie a bude to tak stale viac a viac. Vlastne balancujeme na hrane, ked vacsi "vetrik" zo Slnka (alebo nieco podobne) tuto technologiu znefunkcni a nasa spolocnost skolabuje. Ludia su totiz stale menej schopni zit jednoducho a pravdepodobne aj rozumove schopnosti zaostavaju oproti minulosti. Na prvy pohlad sme sice rozumnejsi ako v minulosti, ale to je len vdaka nahromadenym vedomostiam, ktore sa nam dari neustale udrziavat a rozvijat dalej, vdaka velkemu poctu obyvatelov Zeme a schopnosti nadprodukcie potravin a ostatnych potrebnych veci, aspon pre vyvoj urcujuce krajiny.

Moj nazor je ale aj napriek tomu taky, ze tato cesta poznania, nas niekam privedie, niekam do vyssieho levelu, len potrebujeme mozno kusok stastia na podmienky nasho vyvoja (teda aby sme dostali dost casu, pripadne ak nedostaneme teraz, tak mozno prezijeme a skusime to znovu)

Nieco o tom pisem aj vo svojej scifi "Virtualiti a spol."

http://riki1.eu/Virtualiti_a_spol.htm

Co sa tyka nesmrtelnosti, pomocou premiestnenia svojho JA "do pocitaca" , tak o tom pochybujem, vyplyva to z podstaty vedomia. Zbytocne urobite svoju, aj ked dokonalu kopiu, to uz pre Vas nebudete VY, iba pre ostatnych (napriklad Vasich blizkych) to mozete byt VY. Pokial ale uvazujeme o vedomi nie ako o produkte mozgu, ale o niecom viac, tak potom je mozne vsetko.

http://riki1.eu/Co_je_to_vedomie.htm

*

Odpovědět


Re: Je to aj urcite nebezpecie ...

Milan Krnic,2016-08-27 09:35:02

Richarde, zavilosti naší společnost na technologiích se říká "přirozený vývoj", a je to tedy zcela normální. Schopnosti pak máme přizpůsobené tomuto. No big deal.

Odpovědět


Re: Re: Je to aj urcite nebezpecie ...

Jiří Novák,2016-08-28 12:29:32

Když to přeženu, tak takovým "přirozeným vývojem" by byla i závislost narkomana na droze. Já rozhodně fandím novým technologiím a větší uplatnění nanotechnologie v praxi bych bral všema dvaceti. Už aby přišel Diamantový věk!
Ale! Je tu ta zmíněná závislost a tím pádem zranitelnost. To není vina techniky ani jejího vývoje. To je vina lidí. Vezměte si dnešní školáče, které bez mobilu je jak bez ruky. Neví si rady, neví co má dělat. Nepamatuje si věci, protože má poznámky v mobilu. Netrénuje fotografickou paměť, protože má fotky v mobilu. A když je od mobilu odloučíte, je rázem jako vyhnané na mráz. Já to vidím na děckách na táboře, zhruba 6-17 let, a třese mnou neblahá tucha. A když pak dvacetiletá vedoucí řekne "tyjo, to je poprvé co jsem rozdělala oheň" tož věru se mi vize budoucnosti neskví v růžových barvách.
Ale já tu v nedožitých dvaatřiceti nechci skuhrat jak dědek na zápraží. K věci: Myslím že rozvoj technologie je skvělá záslužná a veskrze nutná věc. Ale mám rád blahobyt, bez kterého se v případě nutnosti dokážu obejít.

Odpovědět


Re: Re: Re: Je to aj urcite nebezpecie ...

Milan Krnic,2016-08-28 14:01:04

Náš svět je kauzální. I každé rozhodnutí jednotlivce má nějakou příčinu. Nic se neděje "jen tak, z čista jasna".
K tomuto:
Sam Harris - Iluze svobodné vůle
https://www.youtube.com/watch?v=rcfd-OZB5ig
Takže souhlasím, nemá smysl skuhrat. Ostatně, pan Harris to obsáhl pěkně, lépe bych to neřekl.
Zajímavá ukázka vývoje, kdy dění okolo toho krásně vykresluje "marnost nad marnost", je např. toto: http://1url.cz/StiXZ "Stát chce učit kritickému myšlení..."
Jak s oblibou říkám, alespoň není nuda :)

Odpovědět


Re: Je to aj urcite nebezpecie ...

Antonín Lejsek,2016-08-27 15:04:24

"to uz pre Vas nebudete VY". To je pravda, na druhou stranu každá dobrá kopie bude také přesvědčena o tom, že i ona je ta pravá VY. Další věc je, že při vytváření elektronické kopie bude možná biologický originál zničen. Je pak otázka, jestli se jedná opravdu o získání nesmrtelnosti, nebo spíš o sebevraždu. Dokud nebudeme o vědomí vědět víc, tak je to těžké rozhodnout.

V mezičase je tu jedna analogie. Co nás vlastně spojuje s JÁ zítřka? Je pro nás přímo nedostupné, podobně jako vědomí kopie nebo vědomí jiných lidí. Ale přitom je to něco, co automaticky spojujeme s naším aktuálním vědomím. Pohled, že každý den začínáme v nové kopii, vlastně nijak neodporuje naší zkušenosti.

Odpovědět


Re: Re: Je to aj urcite nebezpecie ...

Richard Palkovac,2016-08-27 17:41:52

Ano, chapete to spravne. V momente ako sa dozvieme o moznosti urobit z cloveka kopiu, si uz nebudem moct byt isty, ci som original. Vlastne sa o tej moznosti ani nemusim dozvediet, moze byt utajena a tak si uz nemozem byt isty ani dnes !

Dnes si ale este predsa len isty som, lebo som presvedceny, ze ta technologia je daleka buducnost.

K Vasmu druhenmu odstavcu, opat suhlasim.

Teraz sedite za pocitacom a vo Vasom vedomi existuje kompletna minulost, ako ste dospeli do toho stavu. V dalsej sekunde ale moze Vase vedomie dostat "iluziu" , ze ste na Marse, a pokial k ktomu dostanete aj iluziu kompletnej minulosti, ako ste do toho stavu dospeli, budete na 100 % presvedceny, ze to je vasa prava minulost a sucasnost.

Odpovědět


Re: Je to aj urcite nebezpecie ...

Jakub Preclík,2016-08-27 23:34:54

Tyhle filozoficky bariery Kurzweil resi tusim v How to build a mind. Pro tuhle prvni generaci to podle nej bude dostatecne postupne. Tedy ve smyslu, ze napred pujde o paralelni spojeni, velmi postupne nasledovane nahrazovanim ruznych casti az dojde k splynuti mechanicke a biologicke casti s jejich obsahem.

Jedna z dobrych veci pro filozoficky bolehlav je podle me podstata te singularity. Singularita proto, ze jakakoliv predpoved pro epochu, ktera nebude rizena lidmi konstruovanymi jako my prave ted, nestoji za namahu. Je mimo dosah.

Odpovědět


Re: Re: Je to aj urcite nebezpecie ...

Richard Palkovac,2016-08-28 08:11:07

Ano, pravdepodobne to je mimo dosah, tak ako praopice nevedeli co je inteligencia (aj tak k nej dospeli) tak ani my nevieme, co je vyssi stupen inteligencie.

Ale co ked to predsa len nie je mimo dosah a tak sa clovek snazi nieco vymysliet. Mysliet je osozne, lebo potom v starobe budete mat z coho hlupnut a neskoncite ako dement (ak nenastane nejaky fyzicky chorobny proces v mozgu).

Odpovědět


Re: Je to aj urcite nebezpecie ...

M Hejtmanek,2016-08-28 22:35:59

Predstavte si stav, kdy bude existovat "synteticka" nestarnouci alternativa ke kazdemu typu bunky vaseho tela. Pak bude stacit, abychom dokazali tyto alternativy dostatecne rychle postupne vymenit jednu k jedne za stavajici. Tj. rekneme ve spanku se vam umely nano-neuron vymeni za vas puvodni neuron a prevezme jeho stav a funkci. Rano se probudite a budete mit o X svych neuronu mene, a o X umelych nano-neuronu vice, aniz byste si to uvedomil. Kdyz po X iteracich bude vas cely mozek z nano-neuronu, budete to jeste vy? Pokud ne, kde je ta hranice kdy uz to nebudete vy? Budete-li mit mozek z umelych nano-neuronu, muze se teoreticky tento oddelit od tela, vnejsi vzruchy docasne nasimulovat (napr. nasimulovat sen prehranim predchoziho snu nebo zkusenosti), a presunout do krabice v nejake serverovne, budete to jeste vy? Pokud ne, kdy uz to nebudete vy?

Odpovědět


Re: Re: Je to aj urcite nebezpecie ...

Richard Palkovac,2016-08-29 08:42:12

Ano, velmi zaujimavo ste to podal a musim s Vami suhlasit, rovnako ako aj s kolegom Lejsek pred Vami. Po tom ako sa preberiete z hociakeho bezvedomia, alebo co i len spanku, si uz nemozete byt isty, ze ste to VY.

Isty si nemozete byt dokonca ani ked vobec nezaspite(neomdliete), ked uvazujeme o tom priklade s Marsom, teda o iluzii vo vedomi.

Vami popisovany priklad plne akceptujem a som presvedceny ze to budem stale JA, aj ked moja mysel sa postupne mierne zmeni (ako napriklad u niekoho po operacii mozgu). Nebude to ale moja kopia, ani moja teleportacia (ked sa pri nej povodny original znici).

Keby bolo mozne mozog cloveka vybrat a uchovat ho pri zivote, predpokladam, ze by ten dotycny urcitu dobu stale citil svoje telo ako by ho mal (virtualny obraz tela musi byt v mozgu), az by ten obraz tela postupne zanikal a zostalo by len ciste vedomie. Mozog nema ziadne hmatove bunky, nebolí ked do neho pichnete (co je tiez velmi zaujimava zvlastnost, ze preco ?). Ten pocit by bol asi podobny, ako v pripade meditacie, ked sa cloveku podari vypnut vsetky signaly zo zmyslov a mozog sa tym padom uvedie do zvlastneho meditacneho rezimu, v podstate zacne bluznit, vytvarat nejaku NErealitu z myslienok a obrazov v minulosti v nom ulozenych, rozne skreslenych, doplnenych fantaziou toho ktoreho jedinca.

Toto vsetko plati, ak uvazujeme o vedomi ako produkte mozgu.

Odpovědět


Re: Re: Re: Je to aj urcite nebezpecie ...

Pavol Hudák,2016-08-29 14:50:12

podla mna by vedomie bez iterakcie s prostredim cez zmysly celeho tela prestalo existovat.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Je to aj urcite nebezpecie ...

Richard Palkovac,2016-08-29 14:58:44

Som presvedceny, ze urcitu dobu by vedomie fungovalo, vytvaralo by tu vymyslenu nerealitu, ako pri meditacii, je mozne ze mozog by to dlho nevydrzal a skolaboval by, lebo je to pre neho neobvykla cinnost.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Je to aj urcite nebezpecie ...

Milan Krnic,2016-08-29 16:15:18

Vždyť vědomí ani neumíme univerzálně definovat, pokud vůbec reálně existuje, nebo pokud vůbec existuje realita.
A asi jste nemyslel, že by vědomí fungovalo určitou, jako spíš neurčitou dobu. V opačném případě jí, prosím, určete. :)

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Je to aj urcite nebezpecie ...

Richard Palkovac,2016-08-29 16:57:02

To slovicko "urcitu" som pouzil vlastne na neurcitu dobu, dufam , ze to vyplyva z kontextu vety a nie som sam taky, co to tak pouziva.

Odpovědět


Re: Re: Je to aj urcite nebezpecie ...

Pavol Hudák,2016-08-29 12:04:05

a preco by si to nebol ty? bunky tela, aj mnoho neurovych buniek sa pravidelne obnovuje, cely zivot a mas pocit ze ty teraz niesi ty pred pol rokom? pritom ta uz netvoria tie iste atomy ako vtedy

Odpovědět


Re: Re: Re: Je to aj urcite nebezpecie ...

Richard Palkovac,2016-08-29 14:29:01

Keby ste mal tu moznost, zazit taku skusenost, ze by ste bol TERAZ a potom v dalsej sekunde skok o pol roka (s novymi bunkami), tak by ste bol myslim dost prekvapeny. Ked su tie zmeny pomale, tak si vacsinou nic nevsimnete.

Aj tak je ale myslim mozne zazit, ten zazitok "zmeny neuronov" , ked robite nejaku cinnost kazdo denne uz automaticky bez rozmyslania a potom raz, rychlo neviete, co mate spravit a musite chvilu rozmyslat, vylovit informaciu s inokade ako zvycajne (ta ista info je v mozgu ulozena na viacerych miestach) a az po chvili pridete na to , aky krok v tej kazdodennej cinnosti nasleduje. Mne sa to stava napriklad so zvazkom klucov.

Odpovědět

Rey a jeho singularita

Jakub Preclík,2016-08-27 03:59:12

Jsem fanousek, ciste emotivne, Kurzweilovych knizek a myslenek. I kdyz s tou jeho hl. motivaci vyrobit si znovu otce mam problem. Ale ciste dojmologicky uz jsem se s vyhlidkou na technologickou singularitu naucil zit. Moc pekny clanek pane, o HE3DA jsem nemel ani poneti. Asi je pro nas dulezitejsi zvetseni prsou nejake moderatorky, to lze omilat roky i s vybitou baterkou v mobilu.

Odpovědět


Re: Rey a jeho singularita

Milan Krnic,2016-08-27 08:49:30

Připojuji se k poděkování za článek.

Uvidíme ...
Dostupné dění okolo he3da sleduji už nějaký ten pátek. Prý koncem roku.
(ony tedy pravděpodobně stejně nebudou o vyšší kapacitě pro mobily.)
Zatímco ta prsa moderátorky jsou "hned" :)¨

Odpovědět


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz