Proč se prolhané zprávy šíří jako plíseň: Neurologické vysvětlení  
Část našeho mozku je přísně logická a analytická. Jenomže skáče, jak píská sociální mozek. Tomu vůbec nezáleží na logice, ale na udržení v síti sociálních vztahů. Fake news jenom parazitují na tomhle evolučním nastavení.
Sociální mozek má navrch. Kredit: CC0 Public Domain.
Sociální mozek má navrch. Kredit: CC0 Public Domain.

Američané berou prolhané zprávy (anglicky fake news) jako vážnou hrozbu. Jejich vojenští analytici v nich rozeznali vnější snahy ovlivňovat a manipulovat americkou společnost. Stali jsme se toho svědky během nešťastného brexitu i v nedávných volbách prezidenta USA, a podobný scénář se opakuje v řadě zemí západního světa. Z podvodných zpráv a sociálních médií se stala záležitost národní bezpečnosti. Jak trefně říká ve svém článku editor webového časopisu o vojenských technologiích Defence One Patrick Tucker, když se to týká národní bezpečnosti, tak rozhodně potřebujeme vědět, jak tyhle šaškárny fungují. Jak může nepřátelský režim udělat idioty ze svých lidí a bohužel i ze spousty obyvatel Západu?

 

Matthew D. Lieberman. Kredit: UC Los Angeles.
Matthew D. Lieberman. Kredit: UC Los Angeles.

Zajímavé poznatky v tomto směru nabídl výzkum mozku. Neurovědci poodhalili příčinu toho, proč někteří lidé, někdy i se slušným vzděláním, tak nadšeně šíří zprávy, které jsou průhledně lživé nebo zjevně pocházejí ze zoufalých zdrojů. Ukázalo se, že prolhané zprávy přímo ovlivňují ty oblasti mozku, které souvisejí se společenským přijetím (social acceptance). Zásadní je to, že aktivita těchto oblastí mozku má na rozhodování lidí větší vliv nežli logické argumenty.


Biologové to ostatně vědí už dlouho. Velký, složitý a energeticky nesmírně nenasytný lidský mozek zcela jistě nevznikl kvůli logickým úvahám. Podle toho, co víme, to je skvělý nástroj pro řešení jemného a křehkého přediva sociálních problémů. Mozek je na vztahy, nikoliv na integrály. Není tedy divu, že se naše rozhodování mnohdy zcela záměrně neřídí logikou.

 

Ian McCulloh. Kredit: I. McCulloh.
Ian McCulloh. Kredit: I. McCulloh.

Rozhodování v mozku obvykle spojujeme se zcela přední částí mozku – prefrontální kůrou. Ta by se měla podílet na hodnocení věrohodnosti zpráv, které se k nám dostanou. Jenže neurovědec Matthew D. Lieberman z Kalifornské univerzity v Los Angeles před časem objevil neurální síť v mozku, která se zabývá sociálním myšlením, a která zasahuje do činnosti prefrontální kůry během procesu rozhodování. Lieberman to na svém TED vystoupení v roce 2013 komentoval velmi trefně. Sociální myšlení je pro lidi (stejně jako ostatní společenská zvířata) natolik důležité, že mu evoluce vytvořila separátní systém v mozku, který se věnuje tomuto typu uvažování. A je velmi vlivný. Tato sociální neurální síť a logická prefrontální kůra fungují, jako když dva lidé tahají za pilu. Jednou má navrch ten, a pak zase ten druhý. A sociální síť v mozku očividně tahá za ten silnější konec.


Lieberman nemluví do větru. Jeho tým posadil dobrovolníky do magnetické rezonance a studoval jim mozky během sledování trailerů filmů. Badatelé zjistili, že když se lidem při sledování více aktivuje sociální síť v mozku, tak poté mnohem pravděpodobněji šíří dotyčný trailer. Podle Liebermana se působením téhle součásti mozku měníme z konzumentů informací na informační dýdžeje.


Přesně tohoto zneužívají prolhané zprávy. O jejich kvalitě totiž nerozhodne prefrontální kůra, ale sociální mozek. A ten se rozhoduje podle toho, odkud dotyčná zpráva přišla. V tom hrají zcela zásadní roli informační bubliny (anglicky filter bubble), někdy zkamenělé do komnat ozvěny (echo chambers), k jejichž nafouknutí naivně přispěli tvůrci sociálních médií. Facebook, Twitter a další služby totiž svým uživatelům posílají takové zprávy, jaké sami vyhledávají, čímž kolem nich vlastně takovou informační bublinu mohutně nafukují. Sociální mozek zhodnotí zprávu podle toho, jestli pasuje do informační bubliny nebo nikoliv. Prefrontální kůra pak sehraje roli snaživého blbečka a rozhodnutí sociálního mozku potvrdí jako důležité. Zásadní rozhodnutí, jestli je přijatá zpráva skvělá nebo odpad, ale už udělal sociální mozek. A logika nebývá jeho silnou stránkou. Mnohem více dá na emoce a podobné nebezpečné věci.

 

Pozor na informační bubliny. Kredit: Eli Pariser.
Pozor na informační bubliny. Kredit: Eli Pariser.

Výsledky Liebermanova týmu nedávno potvrdil Ian McCulloh, armádní veterán a neurovědec z laboratoře Johns Hopkins School Applied Physics Lab. Spolupracuje s operativci U. S. Special Operation Forces, kteří mají nevděčný úkol – přesvědčit místní lidi v oblastech operací americké armády, aby se vykašlali na extrémismus. McCulloh a jeho kolegové za tím účelem provedli terénní výzkum s měřením mozkové aktivity v jordánském Ammánu, při kterém samozřejmě nešlo o extrémismus, ale o ideologicky méně horké protikuřácké reklamy. Závěrem výzkumu bylo, že lidé výrazně ochotněji přijímají informace od lidí ze své sociální skupiny a podle nich také ochotněji upravují své chování. Stručně řečeno, lidé mají tvrdě zadrátováno v mozku, aby nevybočovali z řady, tedy ze své sociální / informační skupiny. Na tom vydatně parazitují trollové, boti, a šmejdské weby, šířící nesmysly po světové síti.


Přímým důsledkem takového nastavení lidského mozku ovšem také je, že sociální mozek záměrně vzdoruje informacím či zprávám, které si vyhodnotí tak, že jejich přijetí by mohlo vést k sociální izolaci dotyčného. To je pro sociální mozek samozřejmě horší než smrt. Dohromady je to naprostá katastrofa. Nejenom, že sociální mozek, který hraje při rozhodování první housle, je náchylnější k infekci prolhanými zprávami, pokud přijdou zevnitř informační bubliny. Průšvih je hlavně v tom, že se sociální mozek brání jako šílenec proti všem zprávám, které jsou v rozporu s akceptovanou vylhanou informací. Jsou to pro něho lži, výmysly, fake news, blázniviny, nálepky, podrazy a kdovíco ještě.


Jak píše Tucker, tohle rozkrýt není obtížné. Nejsou to žádné tajnosti. Ani Rusové tohle nevymysleli, jenom oportunisticky zneužívají slabinu demokracií, jako obvykle. Zabránit šíření prolhaných zpráv a hlavně jejich destruktivnímu působení na lidi bude o dost větší oříšek. Řešení se už ale rýsují. Nebudou založená na faktech, protože prefrontální kůra do toho nemá moc co mluvit. K odzbrojení fake news bude nutné zapůsobit na sociální mozky. Možností se nabízí celá řada. 

Video: The social brain and its superpowers: Matthew Lieberman, Ph.D. at TEDxStLouis

 


Beware online "filter bubbles" / Eli Pariser


Literatura
Defence One 23. 3. 2017.

Datum: 24.03.2017
Tisk článku

Související články:

Facebook trpí infekcí falešných zpráv     Autor: Stanislav Mihulka (18.11.2016)
Pomohou proti prolhaným zprávám mediální psychologické vakcíny?     Autor: Stanislav Mihulka (24.01.2017)



Diskuze:

Fake News x News

Stanislav Kaderabek,2017-03-29 17:53:08

Pane Mihulko,
mohu se Vás zeptat na Váš osobní názor, jestli se tento výzkum a jeho výsledky týkají pouze fake news? A neodpovídejte mi, prosím, že autoři to takto nastavili, chtěl bych znát Váš názor.
Myslím si totiž, že je toto obecný jev, jak člověk přijímá zprávy (známý a používaný všemi PR agenturami) a podstrčit čtenáři myšlenku, že se to týká jen fake news a naznačovat, že tuto taktiku používají jen "nepřátelé" a "přátelé" ne, je přinejmenším nedůstojné autora na populárně vědeckém serveru. Co Vy na to?
Váš věrný čtenář SK

Odpovědět

2 otázka znie takto:

_tomas Trník_,2017-03-28 12:01:32

Prečo si človek vyberie práve takú "sociálnu bublinu"?

Myslím, že hlavným motorom by mohol byť strach,
a možno aj mechanizmus (algoritmus) na ktorom beží naša Slobodná Vôľa.
trocha Slobodná Vôle tu: https://trnik.blog.sme.sk/c/449211/co-ma-john-lennon-a-lopata-spagiet-spolocne-so-slobodnou-volou.html

Na tu druhú otázku, prečo sa niekam "zasocializujeme" som sa pokúsil načrtnúť na mojom súkromnom blogu.

Vraví sa: „Myslím teda som“, ale podľa mňa „Pamätám si, teda to som ja - to čo si pamätám, určuje to ako myslím, a teda aj to kto som."

Naša osobnosť, je to, čomu veríme / pamätáme si, preto, každý, kto sa snaží zmeniť našu vieru (spomienky), sa "de facto" snaží zmeniť našu osobnosť. Kto sa snaží zmeniť našu osobnosť, ten sa vlastne pokúša nás duševne zabiť*. viac tu: https://trnik.blog.sme.sk/c/370481/preco-neverime-4.html

Odpovědět


Re: 2 otázka znie takto:

Karel Pstružina,2017-03-29 09:13:15

To je správná otázka. Proč???
Hypoteticky bych myslel, že k tomu, jakou sociální bublinu (já osobně bych to nazval endoceptem oproti perceptu) si individuum vybere směřuje celá jeho minulost, a také frekvence cílených informací. Čím více jich je a čím častější a rafinovanější jsou, tím snáze je přijímáme. Tak se vlastně sami měníme (nikoli však zabijíme.

Odpovědět

Myslím si že o brextitu měl pan Mihulka pravdu.

Karel Rabl,2017-03-28 00:48:58

Protože Samostatná Britská koruna to bude mít těžší nejen politicky i ekonomicky ale i vojensky hlavně v zámořských enklávách, kdy nejen vojenský ale i hospodářský či politický útok na jednu z nich by byl útokem na celou EU.A sankce nebo vojenská podpora Velké Británie třeba proti asijským mocnostem zejména Indie ale i Číny by byly mnohem účinnější, kdyby byla součástí (samozřejmě po úpravách uvnitř EU aby to nejen pro Británii bylo přijatelnější) EU.A namísto aby se problémy snažila vyřešit tak zdrhá jak malý kluk.Vzpomeňme na Tři Svatoplukovy pruty kdy po jednom se podařilo jeho synům zlomit, ale všechny dohromady už ne a když si vzpomenu co Británii čeká na hraničních přechodech, kdy třeba do Rakouska či Německa u nás stály nejen kamióny i několik dní na odbavení, a na hranicích sloužilo přes 60 tisíc nemálo zaplacených celníků, kteří dodnes pobírají nemalou rentu.

Odpovědět


Vojenská podpora EU pro Británii,

Josef Blecha,2017-03-28 08:51:51

vy jste ale srandista. A problémy Británie s EU se nejlíp vyřeší jejím odchodem, jak Britové správně pochopili. Abych citoval, A ve vaší váze se ta mašina taky spletla.

Odpovědět


Re: Vojenská podpora EU pro Británii,

Karel Rabl,2017-03-29 04:12:39

Taky bych se tomu smál, kdyby to nebylo vážné prostě mám rád Anglický čaj a fandím Anglické královně proto píši, že se mýlí, když takhle podle mě nesprávně Angličané uvažují.

Odpovědět

Dvě věci

Jan Šimůnek,2017-03-27 17:22:37

1. To, že je nějaká informace považována za "fake", má nulovou relevanci k její pravdivosti. Za "fake" byla označována např. informace, že vysílačku v Glivicích přepadli Němci převlečení za Poláky, a to až do Norimberského procesu. Informace, že vraždy v Katyni spáchali sověti, byla za "fake" až do rozpadu SSSR (tohle jsou asi nejznámější případy).

2. Ten "sociologický mozek" zřejmě taky mj. profiluje případného pachatele (čili dělá to, co např. Hercule Poirota po zapojení jeho "malých šedých buněk" vedlo k odmítnutí obviněného coby pachatele, protože čin a způsob jeho provedení neodpovídal jeho psychologickému profilu (a mnozí jiní Velcí Detektivové postupovali podobně a dokonce tak v některých případech pracuje i policie).

Odpovědět

Možnosti jak zapůsobit na sociální mozky...

Jan Novák9,2017-03-27 08:23:14

Je jich celá řada, drobný problém je že kromě těch nejextrémějších je už všechny vyzkoušeli komunisti za socializmu a zjistili že lidé ty lži nakonec prohlédnou dřív nebo později, jako ty že Rusové můžou za všechno. Pokud ovšem nemáte nějaké důkazy že Rusové ovládli kompletně celý mainstream v USA, jako CNN, MSNBC, WaPo... atd.

Obor o tom jak zapůsobit na sociální mozek se jmenuje "Sociální Inženýrství" a není to nic nového. Nové je to že z důvodu stálého zneužívání Social Ingeneering v USA už tomu lidi přestali věřit dokonce i tam. Vraždy a znásilnění je těžké obrátit jako obohacení kultury, stejně jako pokles životní úrovně je těžké prodat jako vzestup lidem s opačnou zkušeností.

Odpovědět

je to proste

Petr Špak,2017-03-27 00:44:45

vladam a mocnym tohoto sveta vadi samozrejme je ty fake news co nehraji do karet jim a ktere sami nevytvorili .

v podstate cele oficialni zpravodajstvi je zaujate fake news take.

a taky jde o to jak nam pres vykrikovani o potlaceni fake news utahnout srouby a zavrit huby, pripadne zavrit ty, co zpochybnuji oficialni fake news dane vlady ci zidovskeho konsorcia.

Odpovědět

tt

Ladislav Nešněra,2017-03-26 20:47:32

k

Odpovědět

Je tam řada pitomostí, tak třeba:

Josef Blecha,2017-03-25 21:25:37

lidem ze své sociální skupiny prostě důvěřuju víc než lidem z jiných sociálních skupin, protože mi moje zkušenost říká, že se mě budou méně pokoušet obelhat než jiní, mimo jiné proto, protože vědí, že u nich lež spíš odhalím než u těch "jiných". A tak by se dalo pokračovat přes celý článek. To zase Mihulka něčemu naletěl.

Odpovědět


Re: Je tam řada pitomostí, tak třeba:

Milan Krnic,2017-03-25 23:02:47

A co nějaká věcná kritika, místo urážek. Co konkrétně se vám nelíbí, a proč?

Odpovědět


Re: Re: Je tam řada pitomostí, tak třeba:

Josef Hrncirik,2017-03-26 08:09:49

Zatímco požár 57 t ve Vrběticích naši hasiči likvidovali minimálně měsíc,
požár 143 000 t munice z 23.III.17 již mají ukrajinští hasiči uhašen.

Odpovědět


Re: Re: Re: Je tam řada pitomostí, tak třeba:

Milan Krnic,2017-03-26 10:07:38

Tématicky. Ohledával jste jako požární technik dotyčná místa, nebo odkud čerpáte informace?

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Je tam řada pitomostí, tak třeba:

Josef Hrncirik,2017-03-26 11:18:56

ČTK 24.III. 2017 19:11
Viděl jsem fake?
titulky, foto a videa?
Na RT se přiznali k výbuchu a požáru v kazaňské prachárně.
Putin však okamžitě podpálil 138 kt artilernych snarjadov v Balaklia Kharkiv amunition depot a snímky pohotově zaměnil.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Je tam řada pitomostí, tak třeba:

Milan Krnic,2017-03-26 12:01:28

Trochu novější
http://www.rozhlas.cz/zpravy/svet/_zprava/pozar-municnich-skladu-na-ukrajine-uz-je-pod-kontrolou-s-odminovanim-pomahaji-specialiste-nato--1711492
Tak ale třeba to tam stále bouchá a kouří z jiného důvodu.
Záběry kouře z dálky z 25.03.17 12:10: https://www.youtube.com/watch?v=wKmMRaey_HI
No a co ty Vrbětice?

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Je tam řada pitomostí, tak třeba:

Josef Hrncirik,2017-03-26 13:36:19

Ty byly kompletně šťastně přestěhovány do Květné někde u Poličky a kráter zarovnán do úrovně terénu.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Je tam řada pitomostí, tak třeba:

Josef Hrncirik,2017-03-26 18:47:08

Stejně je to fake.
Není totiž jasný netto TNT ekvivalent.
Odpálit to naráz je určitě bezpečnější než se s tím zdržovat při jarní offenzívě či deffenzívě a brzdit jarní práce v rozbahněném poli.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Je tam řada pitomostí, tak třeba:

Milan Krnic,2017-03-26 19:22:52

Nejzajímavější by pro mě bylo vědět, zda byl muničák pojištěn, na kolik, u jaké pojišťovny, a jak a s jakým výsledkem pojišťovna vyšetří, zda tam bouchlo skutečně to, co tam údajně bouchlo. Ne, že bych něco implikoval, jen bych byl rád za opravdovou novinářskou práci (která by ale z jiného pohledu vyžadovala novináře,se schopnostmi bájného ptáka (Fénixe)).

Odpovědět


No dyk to tam píšu, tu věcnou kritiku,

Josef Blecha,2017-03-26 14:06:06

vy jste zapomněl číst? A urážky, kde vidíte jaké urážky a koho? Že autor něčemu naletěl? To není urážka, to je konstatování a věcná kritika, po které tak voláte. Nebo že jsou v originále pitomosti? No, jsou, jenom si to přečtěte. Měl byste jít do sebe a místo výkřiků do tmy se snažit o věcnou kritiku.

Odpovědět


Re: No dyk to tam píšu, tu věcnou kritiku,

Milan Krnic,2017-03-26 15:27:35

Urážka to je, pokud neuvedete věcnou kritiku, která v diskuzi pod článkem vypadá kupodivu tak, že citujte autora (nebo odkážete na jeho konkrétní jeho text), a věcně citované kritizujte.

Odpovědět


Vy snad opravdu neumíte číst,

Josef Blecha,2017-03-26 16:24:44

tak já vám tu věcnou kritiku sem zkopíruju ještě jednou: lidem ze své sociální skupiny prostě důvěřuju víc než lidem z jiných sociálních skupin, protože mi moje zkušenost říká, že se mě budou méně pokoušet obelhat než jiní, mimo jiné proto, protože vědí, že u nich lež spíš odhalím než u těch "jiných". Je vám to dost věcné, tahle moje kritika jednoho tvrzení v článku uvedeného, které je podle mě prostě nepravdivé resp. přitažené za vlasy, nesplňujíc onu používanou a zneužívanou podmínku tzv. Occamovy břitvy? A když tak po ní voláte, dejte nějaký čiklad (jak by řekl pan Kaplan) té vaší věcné kritiky.

Odpovědět


Re: Vy snad opravdu neumíte číst,

Milan Krnic,2017-03-26 16:32:01

A kterého tvrzení? Citujte.

Odpovědět


Zkuste sedmý odstavec, větu

Josef Blecha,2017-03-26 19:38:25

začínající "Závěrem výzkumu ...". Dál už čtěte sám, nebo si to nechte od někoho předzpívat, když je vám čtení těžké.

Odpovědět


Re: Zkuste sedmý odstavec, větu

Milan Krnic,2017-03-26 20:07:42

Jaký je podstatný rozdíl významu "lidé výrazně ochotněji přijímají informace od lidí ze své sociální skupiny a podle nich také ochotněji upravují své chování ..." a "lidem ze své sociální skupiny prostě důvěřuju víc než lidem z jiných sociálních skupin ...", a hlavně, kde je ta objektivní kritika?
Už jste skoro i citoval, tedy věřím, že pomalými krůčky se tam dostaneme! :)
Mimochodem, vy zde nepředčítáte, ale píšete, tedy "Dál už čtěte sám" tu jaksi nedává smysl.

Odpovědět


Vy jste jako

Josef Blecha,2017-03-26 22:43:24

malé dítě. Že vás to baví.

Odpovědět


Re: Vy jste jako

Karel Rabl,2017-03-28 00:16:38

Ale vždyť on je malé dítě (aspoň podle fejsbůku) a právě proto by jste měl být trpělivý, a velmi "zjednodušit vysvětlování(třeba vzpomínkami na Vaše dětství)", jeho vnímání světa protože věří všemu co si přečte na internetu a tváří se to trochu "seriózně" navíc je inteligentní protože nedělá moc gramatických chyb na rozdíl od normálních lidí (pokud to není špatně napsaný softvér) ale i program by se měl učit a od koho jiného než od obyčejných lidí pokud mu dal programátor svobodnou vůli aby mohl lépe předpovídat někdy v budoucnu, budoucnost která čeká vládnoucí třídu, když učiní některé kroky, které učinila již v minulosti například válku. Jen si vzpomeňte co se stalo po první a druhé světové a ještě dodnes se z toho celá Evropa a Asie(komunismus, fašismus) nevzpamatovala.

Odpovědět

Nejzářivějším příkladem "fake news"

Josef Blecha,2017-03-25 21:18:33

byly zprávy CNN, ABC, NYTimes a dalších takových podobných levičáků. Proč považuje Mihulka Brexit za nešťastný? To by mě zajímalo.

Odpovědět

Rýp

Daniel Konečný,2017-03-25 18:01:22

Na stejném principu funguje masivní podpora tzv "OZE". Velmi šikovně zavedený pojem (takové obnovitelné panely tedy zřejmě můžeme vyrábět do nekonečna) s hulákáním vypatlaných teroristů s Greenpeace v čele (mají rádi zvířatka, to jsou přece ti dobří lidé) dohromady posune veřejnost ke vzájemnému sociálnímu poplácávání jak všichni brzy budeme green. A mezitím německo opět navyšuje emise, a to si tu obnovu dováží z číny (tu je třeba odsoudit za celkovou negreenovost)

Odpovědět


Re: Rýp

Milan Krnic,2017-03-25 19:33:57

Souhlasím.
To se ale prolíná celou společností, nejen OZE. Holt spokojená společnost, zahrnující např. individuální vzdělávání, ekologii (sounáležitost s okolní přírodou), nezávislost na ekonomice (např. základní příjem - model, jehož hlavním tahounem jsou stroje, pracující za nás, nikoli pouze vydělávající menšině), neplýtvání zdroji, související s vysoce efektivní spoluprací (včetně např. zrušení patentů), a miriády dalších věcí, inšallah, nejsou reálně možné.
Tedy nezbývá, než si užívat, na ostatní nehledě.
No a k té přírodě si doporučuji přečíst, jak "zajímavě" si představuje člověka, který má rád zvířata, pan ředitel pražské ZOO Bobek.
http://www.rozhlas.cz/leonardo/magazinleonardo/_zprava/prazska-zoo-startuje-sezonu-novymi-zazitkovymi-programy-mnoha-prirustky-i-zavanem-retra--1710845
Je to marný, marný :)

Odpovědět

Pravdivé informaci, že jaderná válka...

Jaroslav Mrázek,2017-03-25 17:00:06

...bude mít za následek lepší úrodu hub a všeobecně prospěje lidstvu, té nikdo pořád nechce uvěřit a přitom je to tak potřeba udělat .... lidstvo podléhá bludům, že mír je ku prospěchu lidstva a přitom demografické prognózy odhadují za padesát let blahobytnou společnost s dvaceti miliardami rozhodně neobézních lidí, zdravý pohyb mas v cestě za potravou, Darwinovský urychlený výběr a další pozitiva... no, radši přenechme politikům naši světlou budoucnost, jasnější, než tisíc sluncí ...
:-/

Odpovědět

Pavol Hudák,2017-03-25 15:26:04

Cize je to v podstate o inteligencii. Ak je clovek inteligentny, dokaze prekonat vplyv socialnej mozgovej siete. Ak nieje(vacsina ludi), tak proste socialna cast vyhra.

Odpovědět


Re:

Milan Krnic,2017-03-25 16:50:53

Podle mě to nebude o inteligenci (té je ostatně mnoho typů, takže těžko pojmout), ale o schopnosti kriticky myslet.
Třeba slovo "nevím", to je pro mnohé těžká odpověď, jakožto obdobně otázka na důvod "proč?" u nich spouští emocionální odezvu.
"Je to takhle, to je jasný! A proč, že si to myslím? Proto!!!"
Aneb co nás v mládí nejen ve škole naučí ...

Odpovědět


Re: Re:

Pavol Hudák,2017-03-26 16:04:36

inteligentnemu by malo byt mozne veci vysvetlit

Odpovědět


Re: Re: Re:

Milan Krnic,2017-03-26 16:12:07

To se tak hovorově říká. Ovšem u inteligence máme definovaných několik typů, viz:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Inteligence#Soci.C3.A1ln.C3.AD_teorie

Odpovědět


Re: Re:

Jan Novák9,2017-03-27 06:55:51

Schopnost kriticky myslet závisí na inteligenci. V Koreji (když byla ještě jedna) někteří kriticky mysleli a jiní naletěli na komunistické fake news. Ti co naletěli skončili v Severní Koreji, a Jižní teď má druhě nejvyšší IQ na světě. Stejně tak věřící a nevěřící (bylo tady na Oslu).

Odpovědět


Re: Re: Re:

Milan Krnic,2017-03-27 20:09:29

To je jasné. Ovšem nikoli přímá úměra.

Odpovědět

Nevysvětluje to hlavní

František Luft,2017-03-25 08:39:04

To je zdůvodnění, proč se hlouposti tak rychle šíří v komunitě z jedné informační bubliny. Ale nevysvětluje to, proč vzdělaní lidé vstoupí raději do takové komunity než do komunity, která vyznává "mainstream", který je v lepším souladu s kritickým myšlením?

Mimochodem, neznám pádné argumenty, proč by měl být brexit "nešťastný", vzhledem k těm hloupostem co dělá EU?

Odpovědět


Re: Nevysvětluje to hlavní

Milan Krnic,2017-03-25 09:27:24

Až na to, že jsme součástí, tedy "vzhledem k těm hloupostem, co děláme v EU". To vnímání má také své zásluhy.

Odpovědět


Re: Nevysvětluje to hlavní

Josef Šoltes,2017-03-25 15:51:14

Ale vysvětluje. Každý chce být úspěšný a vzdělaný člověk má pocit, že musí být v něčem výjimečný. Když to spojíte dohromady s řečeným, máte odpověď. Inteligentní člověk se sociálním vlivům nemá mnohdy šanci ubránit (přišel by o sociální status) a často zadupou jeho inteligenci do prachu.

Odpovědět

No nevím.

Petr Jack,2017-03-25 08:19:14

"Američané berou prolhané zprávy (anglicky fake news) jako vážnou hrozbu. Jejich vojenští analytici v nich rozeznali vnější snahy ovlivňovat a manipulovat americkou společnost." No spíš mám pocit, že jsou celí diví z toho, že to tak docela nefunguje - stačí se podívat na "news" během americké volební noci a na výsledek....

Odpovědět


Vysvětlení mě přišlo velmi urologické. Proč však má na obr. 3. Ian Mc Culloh v levém uchu masivní Au náušnici?

Josef Hrncirik,2017-03-25 09:27:11

Odpovědět


Re: No nevím.

Jan Novák9,2017-03-27 07:20:45

Vůbec celý článek je fake news přicházející z politicky korektního sanctuary státu Kalifornie. Jako kdyby vypadl z Rudého Práva. To musíte číst jako za socializmu, kde se píše "lidé věří zahraniční propagandě" čtěte "lidé nevěří našim lžím" atd. Vůbec USA byly (a ještě jsou) blíž k reálnému socializmu než by kdo věřil. Sociální systém není všemocný. Média mohou lhát lidem, ale když je toho moc tak lidi jim přestanou věřit. To se stalo v Česku za socializmu a teď v USA.

Odpovědět

Realita

Alexandr Kostka,2017-03-25 07:47:11

A co kdo čekal? "Moderní" konzumní společnost je zložena na lži a podvodu. Do lidí cpou reklamy, propagandu, je jim vykládáno, že je správné mít obrovské dluhy, že je správné přepadat státy, která ani neví kde jeho vlast leží atd. A kdo si zachová zdravý rozum, ten je obvykle označen za nepřátelského agenta. Reklamy v tv cílící již na mal=é děti, propaganda a účelové lži ve škole, upravoaná historie, z takového prostředí prakticky nemůže vyrůst myslící jedinec.

Odpovědět


Re: Realita

Milan Krnic,2017-03-25 09:09:18

Za mě zejména to školství, obzvláště základní. Formát "nemyslet" "opakovat", bez zábavy, je v předmětném (ale i v celkovém prožitku dětství) katastrofa.
Na druhou stranu je to pro vzdělávací aparát pohodlnější.
Korunu tomu nasadila současná inkluze (ve smyslu, kolik toho ten přichcíplý mezek ještě unese). Např.:
http://www.rozhlas.cz/plus/interviewplus/_zprava/nemyslim-si-ze-vsechny-deti-patri-do-beznych-skol-rika-specialni-pedagog--1710393
http://www.rozhlas.cz/plus/dnesniplus/_zprava/reakce-ministerstva-skolstvi-mladeze-a-telovychovy-na-porad-interview-plus--1710640

Odpovědět


Re: Re: Realita

Alexandr Kostka,2017-03-25 19:36:26

Ano, inkluze je šílenost. nejenže víme že nefunguje (případ běžných škol v USA je dost výmluvný, šestnáctiletý jedinec má problém přeslabikovat knížku, zato umí učitele poslat do pr.. minimálně pěti jazyky, ví jak vypadá kun.. zná drogy..) Vcelku přirozeně není výsledkem vzdělaný jedinec s iq 75, ale celá třída jedinců, kteří ví totéž jako ten dotyčný. Čili velmi málo!) Nemluvě o tom, že rabiáti ve třídě takového odlišného jedince vždy šikanují. A je naprosto fuk jestli je postižený tělesně nebo duševně. PS: inkluzní multikulti třídu nejde naučit ani to opakování.

Odpovědět


Re: Re: Re: Realita

Milan Krnic,2017-03-25 20:16:43

Ono by to šlo, ale to bychom museli školství zcela proměnit, v inspiraci jinými typy škol, a klást důraz na spolupráci a individuální rozvíjení schopností žáků. Což by vyžadovalo hromadu věcí, od patřičně schopných pedagogů (zjevně jejich vyššího počtu), přes lepší vybavenost škol a spolupráci s okolím, po upuštění od přežitých norem. Ono by to teoreticky šlo, ale bylo by to tak náročné, že se do toho nikomu nechce. Snažíš je záplatovat. Jak to dělá současné ministerstvo, kteréhož aktivity ovšem celkově hodnotím velmi kladně.
Ale nebojím se, že to některá z příštích vlád zarazí (a otočí).

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Realita

Jan Novák9,2017-03-27 07:54:02

Školství může dodat znalosti. To jestli je ty znalosti kam dodat (jestli je někdo přijme) je odpovědnost rodičů. Pokud rodiče nevychovají děti a nekladou důraz na vzdělání tak škola nic nezmůže. Na tom moc nezmění jestli je ve třídě idiot nebo ne. Záleží na tom jestli se žák chce/musí učit nebo ne. S idiotem ve třídě je to samozdřejmě těžší a já také nevidím důvod proč to žákům i učiteli ztěžovat. Přežité normy jsou OK, fungovaly za mě i za Vás, co se změnilo jsou rodiče, ne normy, a s volnou výchovou moc nenaděláte. S podobnou výchovou budeme mít v Česku podobnou negramotnost jako v USA. (no asi lepší, protože AfroAmeričani mají průměrné IQ 85). Podle statistiků v USA 19% lidí S UKONČENOU střední školou neumí číst.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Realita

Milan Krnic,2017-03-27 20:54:39

Na rodině samozřejmě záleží, ale zas tak podstatná není, resp. být nemusí (děti třeba tráví ve škole mnohdy více aktivního času, nežli doma). A např. když nás něco baví, ponoříme se do toho. Zde nevidím rozdíl mezi dětmi a dospěláky.
No a pak tu samozřejmě máme i různé skupinové psychologické jevy (v zábavné formě k tomu doporučuji film Summerhill (např. https://www.youtube.com/watch?v=vBjQAeJIa30 )).
Mění se celá společnost. Říkáme tomu evoluční vývoj.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Realita

Jan Novák9,2017-03-28 05:57:58

Vývoj společnosti - doporučuji film Idiokracie :-)
Rodina má vliv především jako vzor a podpora. Jestli tatínka zajímá jenom fotbal a pivo a učitelka je jenom "blbá kráva" a "neuč se ty kraviny, stejně je nikdy nebudeš potřebovat" tak syn prostě nemá stejný přístup k učení jako syn v rodině vzdělaných lidí kteří jdou příkladem, vzdělávají se sami a kladou důraz na to aby byl do školy připravený. Je to o příkladu a podpoře ne o stráveném čase.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Realita

Milan Krnic,2017-03-28 19:08:50

V rámci stávajícího standardního sytému souhlasím. Ten ovšem nebyl mým tématem.

Odpovědět

"Proč se prolhané zprávy šíří jako plíseň?"

Jan Krásenský,2017-03-25 03:05:47

Protože jsou na každém kanálu.

Odpovědět

Začínám ztrácet jistotu,

Miroslav Gretschelst,2017-03-25 00:24:55

že se mi bude ještě chtít v takovém prolhaném matrixu žít.

Odpovědět


Re: Začínám ztrácet jistotu,

Pavol Hudák,2017-03-25 15:27:49

Horsie je, ze efekty spominane v clanku prakticky znefunkcnuju demokraciu.

Odpovědět


Re: Re: Začínám ztrácet jistotu,

Josef Hrncirik,2017-03-26 08:03:48

Již Kája předvěděl, že ekonomicko-politické cíle tříd jsou antagonistické.

Odpovědět


Re: Začínám ztrácet jistotu,

Jan Novák9,2017-03-27 08:01:54

Nic si z toho nedělejte, fake news taky news. Jako Rudé Právo, kdy napíšou je to černé tak prostě víte že je to bílé. Když napíšou že původ pachatele je neznámý a motiv se nepodařilo zjistit tak můžete udělat kvalifikovaný odhad že původ je Blízký Východ a motiv Allah Akbar.

Odpovědět

To je i v prodeji

Jan Omasta,2017-03-25 00:21:42

Lidi mnohem raději čtou to, co chtějí slyšet. A šíří to, i když vědí, že to není pravda, protože ví, že to ty příjemce potěší. Třeba zprávy o Hillary Clintonové. Nemyslících, iracionálních lidí je více než 50%.
Ukážu vám příklad: Přípravky proti stárnutí. Co je lepší? Přípravek, který zpomaluje stárnutí o 2/3, ale musíte ho brát celý život i ty 2/3 let navíc, nebo přípravek, který stačí brát jeden měsíc a omládnete 5 let. Logicky ten druhý bude podvod, ale jelikož lidi to chtějí, uvěří že podvod je ten první, který by museli užívat 8 let, aby omládli 5 let. A ještě by na to museli čekat 8 let.

Všimněte si, že všechny potravní doplňky, které se hodně prodávají, jsou podvod, a ty které účinkují jsou neprodejné a nejde na nich vydělat. Dám příklad. Typický podvod jsou pilulky s luteinem na ochranu očí, že obsahují několik složek, především vědecky potvrzených za cenu do 300 Kč na měsíc, ale v nepatrném množství. Lidi to stejně nepoznají, že to neúčinkuje, protože většinou nezkusí ty účinnější preparáty s větším obsahem.

Odpovědět


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz