V Sýrii útočili nervovým plynem a nebyla to náhoda  
Další chemický útok v Sýrii s asi stovkou obětí na životech rozpoutal bouřlivou mezinárodní reakci a vyšetřování. Zatím vše nasvědčuje útoku bojovým organofosfátem, s největší pravděpodobností sarinem.

V Sýrii zabíjela chemie. Kredit: CC0 Public Domain.
V Sýrii zabíjela chemie. Kredit: CC0 Public Domain.

Jak před pár dny napsala Debora MacKenzie v britském top vědecky naučném časopisu New Scientist, nervový plyn je zpět. Pokud nám jenom trochu záleží na budoucnosti, nemělo by nás žádné použití takové zbraně nechat chladnými. Lhostejnost v tomto případě zabíjí a věřte, není to moc pěkná smrt. Hororové záběry mrtvých a zraněných, většinou civilistů, nenechávají vojenské i civilní odborníky příliš na pochybách. Ve městě Chán Šajchún, asi 15 km vzdáleném od fronty, v syrské provincii Idlib a severně od města Hamá, došlo 4. dubna k brutálnímu chemickému útoku, při němž zahynulo přes 100 lidí, z nichž asi třetina byly malé děti. Dalších více než 600 lidí bylo tímto útokem zasaženo a zraněno. Vše zatím nasvědčuje tomu, že byl použit nervový bojový plyn sarin.

 

Jednoduchý a smrtící sarin. Kredit: Amir.ahrls / Wikimedia Commons.
Jednoduchý a smrtící sarin. Kredit: Amir.ahrls / Wikimedia Commons.

Vojenská hodnota útoku byla mizivá, ne-li nulová. Chán Šajchún je v držení opozičních islamistů – nikoliv ale „islámského státu“, který je velmi daleko – a režim Bašára Asada prokazatelně opakovaně používá chemické útoky různými látkami proti civilistům kvůli zlomení jejich vůle k odporu (téměř nikdy proti „islámskému státu“). To však zřejmě nebyl tak úplně tento případ. Podle New Scientistu vypovídá o účelu útoku jeho načasování. Stalo se to pouhý den před schůzkou představitelů 70 zemí v Bruselu, kde měli jednat o financování poválečné obnovy těžce zkoušené Sýrie. Zároveň minulý týden americká administrativa prohlásila, že již netrvá na odstranění Asada, hlavního původce konfliktu a utrpení v Sýrii. Účelem útoku tedy nejspíš bylo prohloubit rozpory mezi klíčovými hráči v oblasti a/nebo demonstrovat sílu a vzdor Asadova režimu.

 

Raketový křižník USS Porter. Kredit: U. S. Navy.
Raketový křižník USS Porter. Kredit: U. S. Navy.

Asadův režim v roce 2013, kdy jej nashromážděné důkazy usvědčily z chemického masakru v Ghútě na předměstí Damašku, shodou okolností rovněž s použitím sarinu, pod velkým tlakem a hrozbou mezinárodního zásahu konečně podepsal mezinárodní Úmluvu o chemických zbraních (Chemical Weapons Convention) a zavázal se, že zlikviduje veškeré zásoby chemických zbraní. Jak ale konstatuje New Scientist, není žádným tajemstvím, že Asad svůj závazek nedodržel a že prakticky neustále používá chemické zbraně, mnohdy proti civilním cílům. Nejčastěji přitom jde o lokální útoky chlórem, který jako průmyslový plyn není na seznamu zakázaných látek, i když jeho použití proti lidem samozřejmě zakázané je.

 

BGM-109 Tomahawk. Kredit: U. S. Navy.
BGM-109 Tomahawk. Kredit: U. S. Navy.

Jak připomíná expert na chemické zbraně Jean-Pascal Zanders, tak jako v jiných podobných případech, prozatím není stoprocentně jisté, že šlo skutečně o sarin. Během pár dní to není možné ověřit nade vší pochybnost. Nicméně, lékaři organizace Syrian-American Medical Society (SAMS), kteří působí přímo v místě chemického útoku, a kteří ošetřovali jeho oběti, popisovali a rovněž zdokumentovali soubor příznaků, který je konzistentní s použitím bojového nervového plynu. Šlo o velmi zúžené zorničky, pěnu u úst, ztrátu vědomí, zpomalený tep, zpomalené dýchání, zvracení, svalové křeče, a další neurologické příznaky. Tyto příznaky přitom neodpovídají použití chlóru. Ošetřující lékaři rovněž hlásili, že podání pralidoximu, což je protijed při zasažení sarinem, vedlo ke stabilizaci stavu zasažených obětí.

 

Podle experta Ralfa Trappa, který pracoval pro Organizaci pro zákaz chemických zbraní (OPCW), dohlížející na dodržování Úmluvy o chemických zbraních, tyto příznaky odpovídají vystavení sarinu, případně některému podobnému organofosfátu. Tyto látky zasahují metabolismus acetylcholinu na nervových zakončeních ovládající svaly a způsobují děsivou smrt pomalým udušením. Některé z obětí útoku byly převezeny do Turecka a turecké ministerstvo zdravotnictví vydalo 6. dubna prohlášení, podle něhož výsledky zkoumání potvrzují, že v Chán Šajchúnu byl proti lidem použit sarin.

 

Rusko jako Asadův patron ihned přispěchalo s verzí, podle které k události údajně došlo při konvenčním bombardování, které mělo zasáhnout jakýsi opoziční sklad či továrnu na výrobu chemických zbraní. Jak ale zdůrazňuje New Scientist, podle dostupných důkazů, vlastností sarinu i prosté selské logiky, to není pravděpodobné. Především, sarin je nestabilní látka. Skladuje se ve formě chemických prekurzorů, které se smíchají těsně před chemickým útokem. Pokud by takový sklad či výrobnu zasáhlo konvenční bombardování, k žádné větší pohromě by nedošlo. Sarin je také velmi nákladné a obtížné vyrobit. Je prakticky nemožné, aby s ním disponovala, natož bombardovala, jiná ze stran syrského konfliktu nežli Asadův režim, který sarin vyráběl, vlastnil, a podle všeho si ho i ponechal navzdory úmluvám a slibům. Podstatné je i to, že podle informací reportéra Guardianu přímo z terénu nebyly v epicentru chemického útoku v posledních měsících zasaženy žádné budovy. Kontaminace jedem se šířila z kráteru na cestě.

 

Video: US strikes in Syria launched from USS Porter

 

 

Další věc je, že Asadovy bombardéry by musely mít naprosto výjimečné štěstí, pokud by skutečně zasáhly nějaký sklad, protože v dané oblasti vlastně došlo ke třem podobným útokům během 24 hodin. Bombardéry by tudíž musely omylem zasáhnout tři takové sklady, což by bylo úsměvné, kdyby nešlo o ohavná úmrtí. Masakru v Chán Šajchúnu předcházely 2 útoky na blízké vesnice, kde bylo výrazně méně mrtvých, zasažení lidé ale trpěli velmi podobnými příznaky. K dalšímu takovému útoku došlo loni v prosinci poblíž Palmyry. Tento útok si ale nezískal větší mezinárodní pozornost, protože tehdy nemohla být potvrzena použitá látka.


Organizace pro zákaz chemických zbraní a jistě i tajné služby klíčových hráčů v oblasti teď intenzivně vyšetřují a zjišťují podrobnosti o tomto šíleném útoku. V tuto chvíli je velmi slušná šance, že se mezinárodnímu společenství skutečně podaří odhalit, jak to bylo, a kdo je viníkem hrozné smrti obětí. Jde o náročný výzkum, který pěkně popisuje Dan Kazseta na BBC „Syria 'chemical attack': What can forensics tell us?“, česky si to lze přečíst na webu ČRo „Tichý kat sarin. K zabití člověka stačí kapička o velikosti dírky od špendlíku“. Americké tajné služby mají zřejmě dostatek důkazů o vině Asadova režimu již teď. Ukázalo se to 6. dubna, když raketové torpédoborce USS Ross a USS Porter poslaly Asadovi poměrně jednoznačný vzkaz v podobě 59 střel s plochou dráhou letu BGM-109 Tomahawk.

 

Literatura

New Scientist 5. 4. 2017, Wikipedia (Khan Shaykhun chemical attack).

 

Autor Stanislav Mihulka

 

 


Do redakce nám došel text z blogu pana Karla Wágnera, který se souhlasem autora zveřejňujeme:

 

 

Přes všechna ohýbání faktů v masmédiích se některé aspekty „vraždě­ní miminek“ v syrském Chán Šajchúnu nedají
Přes všechna ohýbání faktů v masmédiích se některé aspekty „vraždě­ní miminek“ v syrském Chán Šajchúnu nedají zamlčet.

Sečteno a podtrženo: v Sýrii opět zabíjel sarin

 

Syrský ministr zahraničí Valíd Mualim po náletech z úterý 4. dubna 2017 oznámil, že cílem syrského letectva v Chán Šajchúnu v guvernorátu Idlíb byl sklad zbraní radikálů z bývalé Fronty an-Nusrá. Podle jiných zdrojů byla cílem náletů navíc i malá továrna jižně od města Idlíb, kde se vyráběly zbraně. Při­čemž za skladem islamistů podle některých spekulací ze sociálních sítí mělo stát Turecko, coby významný sponzor syrské opozice. Jenže Fronta an-Nusrá, na rozdíl od obecně rozšířených před­stav, nemá už dobrou pověst ani v sousedním Turecku, několik let sužovaném teroristickými útoky: tu­reckým bez­pečnostním složkám se v minulosti podařilo v příbytcích radikálů, hlásících se k Frontě an-Nusrá, kromě zbraní zadržet i jimi vyrobený sarin, což se provalilo na veřejnost. Přesto západní představitelé nepřestávali tvrdit, že je nepravděpodobné, aby syrští „rebelové“, bojující s Asadem, dokázali nasadit sarin.

 

V případě chemického útoku v Chán Šajchúnu se většině masmédií fakt, že tuto oblast ovládají isla­misté z Fronty an-Nusrá, nehodí do krámu, a tak stále hovoří jen o protiasadovských silách, povstal­cích, nebo rebelech, i když se jedná o džihádisty z koalice sunnitských radikálních skupin zvané Džaíš al-Fatah, podporované Saúd­skou Arábií a Katarem, operující v často dnes zmiňované pro­vincii Idlíb. Z našich sdělovacích prostředků to leze jak z chlupaté deky, ale nakonec přiznal barvu i poli­ticky korektní redaktor Oldřich Mánert na iDNESu, konkrétně ve svém článku ze 13. dubna 2017, kde komentoval prohlášení Bašára Asada. Zde zmiňuje „radikální povstaleckou skupinu Džabhat Fatah aš-Šám (Fronta dobytí Sýrie), která společně s dalšími rebely ovládá Chán Šajchún.“

 

Tedy i pan Mánert uhodil, jak se u nás říká, hřebík na hlavičku, neboť syrskému městečku Chán Šaj­chún a okolním vesnicím vládnou teroristé z Fronty an-Nusrá, maskované honosnějším názvem Džabhat Fatah aš-Šám. Plný název Džabhát an-Nusrá il-Ahl aš-Šám, obvykle zkra­covaný na Džab­hát an-Nu­srá, v překladu znamená „Fronta na podporu lidu Velké Sýrie“. Ovšem přísluš­níci Fronty an-Nusrá nemluví o dnešní Sýrii, nýbrž o „aš-Šámu“, tedy o území, které je označováno jako „Velká Sýrie“. To má zahrno­vat též Libanon, Izrael a Jordánsko. Islamisté z Fronty an-Nusrá hod­lají v Sýrii odstranit „alavitské uctí­vače model“ a deklarují boj proti židovskému státu Izrael, přičemž však jejich hlavním cílem je rozšířit islám do celého světa. Ještě 13.10.2015 visel v hlavních zprávách na iD­NESu článek „Sunnité stupňují útoky na Asada, žene je ruské bezhlavé zabíjení“, který pak zmizel, jak kdyby se do země propadl. Nicméně pod článek se pode­psala redakce iDNESu a ČTK a říkalo se v něm: „An-Nu­sra, která se hlásí k teroristické organizaci Al-Káida, je vedle konkurenční IS nejdůle­žitější džihádis­tickou skupinou v zemi. USA a další západní státy ji zařadily na seznam teroristických skupin.“ Ostatně i na Wikipedii najdete stejnou informaci, přičemž se zde ještě říká, že „v květnu 2013 tak uči­nila i Rada bezpečnosti OSN“. A to, že se An-Nu­srá měla nedávno rozejít s Al-Káidou, nic nezmění na tom, že radikální islamisté z Fronty an-Nusrá patří mezi džihádisty.

 

Co je však důležitější, v prosinci 2012 se islamisté z Fronty an-Nusrá zmocnili chemické továrny ne­daleko Alepa, přičemž syrská vláda tehdy varovala OSN, že tito „rebelové“ mohou jako chemickou zbraň nasadit toxický chlor, který byl v továrně vyráběn. A tak milice džihádistů z Fronty an-Nusrá s největší pravděpodobností disponují značným množstvím chloru, který nevá­hají nasadit (a zřejmě již několikrát nasadili) jako chemickou zbraň. Přičemž se v minulosti ukázalo, že disponují též zaříze­ním pro výrobu sarinu. Pětistránkové memorandum pro Davida Shedda, zástupce šéfa armádní roz­vědky De­fence Intelli­gence Agency (DIA), které se díky hackerům později objevilo na internetu, totiž dokládalo, že Fronta an-Nusrá vlastní zařízení na výrobu sarinu v Sýrii, navíc memo­randum z 20. června 2013 též zmiňovalo, že zprostředkovatelé této teroristické organizace „nakupují v Turecku a Saúd­ské Arábii in­gredience sarinu ve velkém, po desítkách kilogramů, pro plánovanou velkovýrobu v Sý­rii“.Jinak řečeno, s velkou pravděpodobností to byla právě Fronta an-Nusrá, která stála v roce 2013 za nejrozsáhlejším použitím chemických zbraní v oblasti Ghúta, východně od Damašku, kde si che­mický útok vyžádal stovky obětí, především žen a dětí. Inspektoři OSN ve své zprávě tehdy konsta­tovali, že envi­ronmentální, chemické a lékařské vzorky, které odebrali, poskytují jasný a přesvědčivý důkaz, že v oblasti Ghúta u Damašku byly použity rakety obsahující sarin s dovětkem, že útočníci použili téměř 400 litrů této látky. Vzhledem k bezpečnostní situaci nebyla mise schopna zdo­kumento­vat úplný rozsah použití chemických zbraní, ani ověřit celkový počet mrtvých. Přičemž apolitická zpráva inspektorů, na rozdíl od všelijakých tvrzení na sociálních sítích a diskusích pod články na nej­různějších webech, ne­obsahuje žádnou narážku, že to byl režim Bašára Asada, kdo sarin použil.

 

Zásadní problém v oblasti Ghúta, podobně jako dnes v Chán Šajchúnu, představovala otázka, jaká že munice při tomto útoku byla použita. V Příloze 5 zprávy in­spekčního týmu OSN je popsána zajiš­těná atypická chemická munice použitá k útokům ve středu 21. srpna 2013 v oblastech Zamalka/Ajn Tarma, na jejíchž fragmentech byly detekovány stopy sarinu. Tým OSN popisuje ra­ketu použitou k chemickému útoku v Zamalce jako raketový motor o průměru 12 cm a délce 134 cm, prstenec obe­pínající stabilizátory s průměrem 31 cm, nadrážovou hlavici přichycenou 12 šrouby, jejíž průměr činí 36 cm a délka 70 cm, pravděpodobný objem kapaliny v hlavici 56 ± 6 litrů. Atypická raketa nejspíše vznikla rozsáhlou přestavbou sovětské dělostřelecké rakety M-21-OF. Z této rakety byl použit motor, ovšem kromě bojové části byly odstraněny také původní složené stabilizátory udělující raketě rotaci a byly nahrazeny šesti hrubými, aerodynamicky nevýhodnými pevnými stabilizátory obepnutými prs­tencem o průměru 21 cm. Na přední část rakety bylo s pomocí příruby a šroubů uchyceno válcové těleso o vnějším průměru 36 cm. Jednalo se tak o hrubou příležitostnou úpravu rakety, výsledné tě­leso mělo aerodynamicky značně ne­výhodný tvar i letové charakteristiky. Tedy raketa odpovídala jednosložkové (unitární) munici, která nese hotový sarin v kapalném skupenství.

 

Současné události z Chán Šajchúnu se zdají být paralelou k chemickému útoku z 19. března 2013 v oblasti Chán al-Asal poblíž metropole Alepo v provincii Halab. Při tomto útoku zahy­nulo 26 osob a více než 80 lidí utrpělo zranění. Všechny oběti, mezi nimiž byli i vojáci pravidelné armády, zemřely po akutních dýchacích potížích. Zpočátku nebylo z přicházejících zpráv zřejmé, jaké chemické látky byly použity. Uvažovalo se o pesticidech, koncentrovaném slzném plynu i možném úniku toxické látky z chemického provozu, zasaženého raketou. Až později se ukázalo, že byl použit sarin. Na základě analýz odebraných vzorků a zbytku munice bylo možné konstatovat, že sarin použitý v Chán al-Asalu nebyl průmyslové výroby a jako rozbuška byla použita trhavina hexogen, která není používána ve standardní munici. Sa­rin nesla podomácku vyrobená raketa Bašair-3, kterou vládní síly nepoužívají. Na základě těchto po­znatků dospělo několik expertů k závěru, že při tomto útoku použili sarin nej­spíše syrští rebelové. V podobném du­chu se vyjádřila i Carla del Ponteová, hlavní vyšetřovatelka komise OSN, monitorující porušování lidských práv v Sýrii.


V případě nedávných tragických událostí v Chán Šajchúnu většina sdělovacích prostředků v prvních zprávách přebírala na sociálních sítích citované prohlášení, jež učinil lékař s britským pa­sem Shajul Islam, který pacienty zasažené neznámou látkou ošetřoval. Podle něj měli vykazovat jeho pacienti příznaky typické pro zasažení nervovým plynem sarinem. Přitom však podle zástupců organizace Lékaři bez hranic (MSF), kteří tou dobou v oblasti osobně navštěvovali zdravotnická zařízení, v nichž zdravotníci právě ošetřovali oběti útoku, byly oběti „cítit po bělících prostředcích, což naznačuje, že tito pacienti byli vystaveni chlóru“. Do bombardovaných míst se po náletu dostavilo i několik repor­térů. Když foto­graf agentury AFP Mohamed Al-Bakour dorazil k malé polní nemocnici, vzdálené 15 kilometrů od Chán Šajchúnu, kde na postelích ležely děti a lékaři se je zoufale snažili zachránit, mělo ho zarazit, že se tu „vznášel podivný zápach.“ Podobně hovoří i jeho kolega Omar Haj Kadour, který se vydal do zdra­votnického zařízení v bombardovaném Chán Šajchúnu. I jeho měl překvapit podivný zápach: „Byl ta­kový zvláštní, nikdy jsem nic podobného necítil.“

 

Následně pak Lékaři bez hranic (MSF) prohlásili, že pomáhali s urgentním příjmem pacientů v Bab Al Hawa na syrsko-turecké hranici, tedy v nemocnici vzdálené až 100 km severně od Chán Šajchúnu, kde „osm pacientů vykazo­valo symptomy odpovídající půso­bení neurotoxinu jako je nervový plyn sarin“. Neboť podle zástupců MSF se jednalo o zúžené zornice, svalové křeče a mimovolné vyprazdňování střev (není však známo na které lokalitě byli tito pacienti otravnou látkou zasaženi). Po shlédnutí záchranáři natáčených vi­deoklipů pak zástupci Lé­kařů bez hranic novinářům potvrdili jejich závěry, že v provincii Idlíb nebyl použit pouze chlor, ale i sarin. Z turecké nemocnice, kam byli z provincie Idlíb převáženi pacienti zasažení otravnou látkou, pak přicházely zprávy o pitvě 3 obětí, u nichž ve vzorcích krve a moči měl být zjištěn isopropylethylfosfonát coby hlavní metabolit sarinu, jak uváděla turecká agentura Anadolu. Nálezy z pitvy pak měly turecké patology dovést k závěru, že tito pacienti zemřeli na otravu sarine, což novinářům oznámil turecký ministr zdravotnictví Recep Akdag.

 

Jenomže v prvních videoklipech a výpovědích očitých svědků, přicházejících z Chán Šajchúnu, se hovořilo o tom, že pacienti vykašlávali zpěněné sputum, tedy zmnožený sekret dýchacích cest (odtud pěna u úst), o závratích, zvracení, křeči hrtanu (laryngospasmus) a křeči průdušek (bronchospas­mus). Tyto všechny příznaky jsou typické pro otravu dusivou látku, jakou je chlor. Respektive o nej­závažnějších příznacích otravou sarinem (a případných otravách osob, sbírajících raněné na místě údajného útoku sarinem bez ochranných oděvů a rukavic) se v prvních zprávách vůbec nemlu­vilo, ani se na záběrech neobjevovaly. A nutno zde podotknout, že Lékaři bez hranic (MSF) se při svých závěrech, hodnotících celkovou situaci v Chán Šajchúnu a jeho blízkém okolí, opírali přede­vším o informace místních záchranářů, jejichž napojení na islamisty je více než zřejmé.

 

Za zmínku zde stojí fakt, že některé americké deníky v té době již neustálým válčením jejich generality unavenou americkou veřejnost doslova krmily pohádkami. Výjimkou nebyl ani The New York Ti­mes, popisující události v Sýrii prostřednictvím výpovědi očitého svědka, coby důkazu bombardování obyvatel Chán Šajchúnu sarinem. Na tuto hru amerických novi­nářů přistoupila u nás i redakce iD­NESu, která o pravdivosti tohoto příběhu nikterak nepochybovala a čtenářům sdělovala, že Moham­mad Nejdat Jússef se rozeběhl v Chán Šajchúnu do míst, kam Syr­ské arabské vzdušné síly svrhly své pumy, neboť chtěl „pomáhat raněným“ a také s „hledáním nezvěst­ných“. Když se pak Jússef při­blížil k místu náletu, „pochopil, že něco nehraje. Kolem něj se rozpro­střel opar, který pro list popsal jako zimní mlhu - ani žlutou, ani zcela bílou“. Načež tu měl Jússef sám na sobě zakusit účinek zlo­věstné „mlhy“, neboť „začal ztrácet rovnováhu, štípalo ho v očích a začalo mu téct z nosu. U úst se mu objevila pěna a sám najednou potřeboval vyhledat lékaře“. Ovšem jak k tomu autorka článku Anna Barochová dodává, tento „statný třiadvacetiletý muž se na klinice rychle vzpamatoval“. Z čehož vyplývá, že na místní kliniku islamisté povolali zázračného léčitele (ha­kima), neboť aby se někdo při otravě sarinem tak rychle uzdravil, žádný z lékařů, kteří se kdy s otravou sarinem setkali, nepa­matuje.

 

Pro hloubavější laiky, kteří by se rádi v dané problematice zorientovali, si na tomto místě dovolím ma­lou od­bočku, ve které se pokusím shrnout několik důležitých informací o intoxikaci (otravě) sarinem. Za­čněme třeba tím, že pro stanovení diagnózy otravy sarinem v terénu je důležité rozpoznání příznaků cholinergních (týka­jících se neurotransmiterů), jakými jsou mióza (zúžení zornic), poruchy dýchání, fascikulace (samo­volné záškuby svalových vláken), zvýšené slzení, slinění a sekrece z nosu. Pokud pak nahlédneme do odborné literatury, dozvíme se, že diagnózu je možné stanovit pomocí labora­torních testů choli­nesterázy (ChE) v krvi, které jsou nejjednodušším a nejrychlejším diagnostickým prostředkem. Mě­ření aktivity ChE je objektivní ukazatel umožňující stanovení jak závažnosti intoxi­kace, tak i potvr­zení, zda k intoxikaci vůbec došlo. Je však důležité znát celý klinický obraz intoxi­kace, tedy nejen bi­ochemické vyšetření, ale také klinické symptomy pro přesnější stanovení a další prognózu otravy. Lékaři tak posuzují příznaky intoxikace, které se projevují zvýšenou sekrecí z nosu, bronchů (průdu­šek), zvýšeným pocením, slzením a sliněním. Dalšími příznaky jsou bledost, tachy­kardie, hypertenze a svalová slabost, především však fascikulace (samovolné záškuby svalových vláken) a křeče až pa­ralýza (kosterní svaly včetně bránice a mezižeberních svalů). Zvýšená hladina neurotransmiteru acetylcholinu (Ach) v hladkém svalstvu způsobuje bradykardii (zpomalení srdeční frekvence), miózu (zúžení zornic), poruchy akomodace (zrakové ostrosti), průjem a abdominální křeče. Sarin coby nervově paraly­tickou látku (NPL) a její metabolity lze stanovit přímo v krvi. Toto stanovení je však limitováno velmi krátkou přítomností původní NPL v krevním oběhu, protože k její metabolizaci a distribuci do tkání dochází velmi rychle. Naproti tomu metabolity cirkulují v krvi delší dobu a jsou většinou vylučovány močí. Nejpoužívanějším antidotem při léčbě otrav sarinem je pak atropin nebo benaktyzin, nověji bi­periden.

 

Samotný sarin, coby nervově paralytická látka (NPL), pokud je vyráběn průmyslově a v dostatečné čistotě (armádní sarin z binární munice), je v párách nebo aerosolech bezbarvý a bez zápachu. Ovšem podle chemiků čím více je sarin znečištěn, tím více je agresivní a nevhodný pro skladování, tím více je také cítit (podle chemiků nejčastěji po spálené gumě). Navíc se podle zprávy z Edgewood Arsenal (USA) difluorid methylfosfonové kyseliny (DF) coby prekurzor sarinu, který byl dříve v Sýrii skladován ve velkém množství, popisuje jako zapáchající látka, silně dráždící oči a sliz­nice. Pokusy na zvířatech pak ukázaly, že DF je v parách 150–1100 krát méně toxický než sarin, takže se dá říci, že jeho toxicita je srovnatelná s chlorem. Rozhodně však není zanedbatelná: pokud dojde k zasažení civilistů prekurzorem DF, dojde u nich k otravám.

 

Sarin vešel do povědomí nejširší veřejnosti v březnu roku 1995 při teroristickém útoku japonské sekty Óm šinrikjó (Aum Shinrikyo) v tokijském metru, kde se podle vyšetřovatelů jednalo o 30% sarin. Jeho účinnost tak byla naštěstí podstatně slabší, než se domnívali samotní výrobci, navíc obsahoval ne­čistoty. A je třeba v této souvislosti zdůraznit, že sarin vyrobený sektou velmi zapáchal (páry nebo aerosoly čis­tého sarinu jsou bez vůně a zápachu a dají se zjistit pouze speciálními detekčními a mo­nitorovacími prostředky chemického průzkumu). I přes tyto varující náznaky si útok sarinem vyžádal 12 obětí a podle oficiální japonské policejní zprávy celkový počet zraněných činil 4 460 osob, z nichž 1 300 si odneslo fyzické následky. Je to dáno především tím, že sarin je sice za normálních podmí­nek kapalina, ale značně těkavá: ze všech ner­vově paralytických látek se nejlépe odpařuje. Tudíž sekta nepotřebovala žádné speciální rozstřikovací zařízení: vyrobený sarin byl v laboratoři jednoduše naplněn do jedenácti plastových sáčků, které tero­risté pečlivě zatavili. Pět členů sekty dvě hodiny před útokem užilo antidotum, načež v rozmezí tří až pěti minut kolem osmé hodiny ranní v metru na­ostřenými hroty svých deštníků propíchli sáčky se sarinem a rychle zasažený prostor opustili. Sáčky zůstaly ležet na podlaze vagónů v pěti stanicích (Očanomizu, Šin Očanomizu, Akihabara, Jocuja a Ebisu). Sarin se tu po podlahách vagonů rozlil a jeho jedovaté páry byly v převážné většině případů příčinou inhalačních otrav cestujících v prostorách tokijského metra.

 

Je tedy zřejmé, že v případech, kdy byl v provincii Idlíb popisován v souvislosti s chemickým útokem nějaký zápach (po bělidle, po spálené gumě a podobně), případně jakýsi mrak plynu, nemohlo se jednat o útok armádní binární municí s čistým sarinem, který je bez barvy a bez zápachu. Pokud šlo o sarin, pak s velkou pravděpodobností jen o takový, jaký již dříve v Sýrii nasadili radikální islamisté. A pokud v Chán Šajchúnu bylo Frontou an-Nusrá skladováno i nějaké množství prekurzoru sarinu (DF), mohl tento po zásahu skladu leteckou pumou stát za otravou některých obyvatel městečka. Rozhodně zde však docházelo k otravám způsobeným dusivou látkou, pravděpodobně chlorem, o čemž není radno pochybovat. Přičemž řada indicií již nasvědčuje tomu, že se v provincii Idlíb sku­tečně objevil i sarin.


Pokud hovoříme o chloru, který byl v Sýrii jako zbraň v minulosti nasazen již při desítkách chemic­kých útoků, není tento plyn sám o sobě látkou zakázanou a skladovat jej může kdekdo. Chlor se totiž kromě průmyslových provozů používá k úpravě pitné vody a k dezinfekci odpadních či užitkových vod po celém světě, Sýrii nevyjímaje. Chlor je za normální teploty a tlaku žlutozelený, nehořlavý, silně dráždivý plyn, těžší než vzduch, který jsou lidé schopni svým čichem rozpoznat i při koncentraci pouhých 0,058 mg/m3 (0,3 až 0,5 ppm). Může se uchovávat ve skupenství kapalném i plynném, ob­vykle se dodává ve zkapalněné formě v lahvích, nebo v kontejnerech po 500– 600 kg, případně v tla­kových nádržích. Do vody je chlor dávkován chlorátory, kdy se plynný chlor přivádí do uzavřené ná­drže spolu s ředící vodou, v níž se rozpouští. Zde vzniklá chlorová voda je pak dávkována do upra­vované vody.

 

Vystavení vysokým dávkám chloru může způsobit plicní kolaps a smrt člověka. V odborné literatuře se uvádí, že jeho působení v koncentraci 0,1% po dobu 10 minut je pro člověka smrtelné, přičemž podle odborníků smrtící oblak chloru z jedné železniční cisterny může dosáhnout při příznivém větru a vhodných klimatických podmínkách do vzdálenosti až 24 km. Pro otravu chlorem je typická šedavá, zpocená a studená kůže. Nadýchání plynu vede k těžkému podráždění dýchacích cest a plic s rizikem plicního edému, přičemž se otok plic může vyvinout s latencí až dvou dnů. Účinek chloru na kardiovaskulární systém se projevuje počáteční tachykardií a hypertenzí, která je později vystřídána hypotenzí s hrozícím kardiovaskulárním kolapsem. Tak jako neexistují specifická antidota proti me­chanismu působení dusivého fosgenu, neexistuje v případě otravy chlorem antidotní ani žádná spe­cifická terapie. Doporučuje se podávání kyslíku a udržování životních funkcí.Pokud by tedy při náletech syrského letectva došlo k poškození většího kontejneru či nádrže s chlorem, mohlo dojít k zamoření prostředí a u civilního obyvatelstva by docházelo k otravám dusi­vou látkou, které můžou vést až k úmrtí některých obyvatel oblasti.

 

Jinak řečeno, v případě otravy chlorem v Chán Šajchúnu by tak nutně nemuselo jít o chemický útok. Což ještě neznamená, že se zde nevyskytl (zřejmě však v jiném epicentru) i sarin, jenž patří do sku­piny nervových plynů první ge­nerace typu G. Zůstává však otázkou, komu tato látka patřila. Zda patřila Frontě an-Nusrá, která svůj sarin v minulosti užívala jako náplň do jednosložkové (unitární) munice, nebo jiným islamistům. Či zda sarin na Chán Šajchún v binárních pumách (o raketách vystřelených z letadel zde nebyla vůbec řeč) shodily Syrské arabské vzdušné síly, kdy administrativa prezidenta Donalda Trumpa může jen jed­noduše oprášit Senate Draft Resolution Authorizing Use of Force in Syria z roku 2013, kde se jasně říká, že toto usnesení může být citováno jako „Povolení pro použití vojenské síly proti vládě Sýrie v reakci na po­užití chemických zbraní“.


Problém je v tom, že generální ředitel Technického sekretariátu OPCW, tedy Organizace pro zákaz chemických zbraní, ve své zprávě ze 24. září 2014 informoval Výkonnou radu OPCW, že 100 % všech chemických látek kategorie 1, de­klarovaných Syrskou arabskou republikou (o celkovém ob­jemu 1047 tun), bylo verifikováno jako látky zničené. Tudíž Syrská arabská republika by neměla vlastnit žádný sarin, ani prekurzor DF, binární municí se sarinem by neměly Syrské arabské vzdušné síly již několik let disponovat. Pokud by přes všechny zákazy binární municí disponovaly (což nelze v tuto chvíli díky nedostatku relevantních informací zcela vyloučit), znamenalo by to, že inspektoři Organizace pro zákaz chemických zbraní (OPCW), která právě díky likvidaci syrských chemických zbraní byla roku 2013 oceněna Nobelovou cenou za mír, odvedli špatnou práci.Pokud to ale není chyba OPCW, pak špatnou práci odvedly do jisté míry provázané tajné a zpravo­dajské služby, civilní i vojenské (americké, britské, francouzské, německé), které se hledáním zásob binární munice a prekurzoru DF v Sýrii zabývaly. Přičemž tato jejich činnost měla v letech 2012 – 2013 v souvislosti s tehdy plánovanou invazí prioritu, tedy přednost před všemi ostatními úkoly.

tentát v Tokijském metru. Video na YouTube zde.

Text z blogu Karla Wagnera převzat se svolením autora.

 

POST SCRIPTUM

Jak o tom informoval International Business Times (dnes se již zpráva objevila i u nás), měl emeritní profesor Massachusettského technologického institutu (MIT) Theodore Postol veřejně prohlásit, že neexistuje konkrétní důkaz, který by spojoval Bašára Asada s útokem chemickou zbraní v Chán Šajchúnu:

Podle Postola jím pečlivě prostudovaná zpráva Bílého domu neobsahuje konkrétní důkazy o tom, že by za chemický útok ze 4. dubna byla odpověděná syrská armáda. Dokument naopak ukazuje, že nebyla shozena puma se sarinem, ale použito bylo nastražené zařízení, která nervově paraly­tickou látku obsahovalo. Tedy z Postolovy analýzy plyne, že útok provedli protivládní vzbouřenci, kteří oblast kontrolují: „Ve skutečnosti hlavní důkaz, který je zmiňován ve zprávě ukazuje, že útok byl proveden jedinci na zemi, a ne z letadla." Bílý dům měl špatně vyhodnotit snímky kráteru, kde se nachází zbytek munice, v níž měl být sarin, a příliš se soustředil na to, aby dokázal, že byl použit nervový plyn. Vzhled válcovité schrány, zřejmě uříznuté z těla rakety ráže 122 mm, neodpovídá tomu, že byla shozena z letadla a vybuchla při dopadu. Spíše nasvědčuje tomu, že byla nad válcem se sarinem odpálena nálož, která válec zploštila, takže sarin pod tlakem unikl. Výbušnina podle Postola zapůsobila na trubku jako úder tupou palicí, vrazila trubku do země a vytvořila zde kráter. A protože byla trubka naplněna sarinem, což je nestlačitelná kapalina, jakmile se trubka zmáčkla, sarin zapůsobil na stěny trubky i ucpávky na obou koncích, takže trubka po celé délce praskla a  uzávěr na jednom konci selhal. Theodore Postol tak odmítá i ruskou verzi výkladu událostí ze 4. dubna, tedy hypotézu, podle které puma shozená z letadla měla zasáhnout sklad vzbouřenců. Neboť kráter, ze kterého unikal sarin, se nachází na silnici.  

Zde odkaz na globální zpravodajský server International Business Times (IBTimes) :
http://www.ibtimes.co.uk/mit-expert-claims-latest-chemical-weapons-attack-syria-was-staged-1617267

Článek na Novinkách:
https://www.novinky.cz/zahranicni/blizky-a-stredni-vychod/435487-americky-expert-zpochybnil-odpovednost-syrie-za-utok-sarinem.htm

 


 


Poznámka redakce

Diskuse pod oběma články zabývajícími se vraždění plynem v Syrii, je znovu zpřístupněna. Pokud se opět zvrhne ve vzájemné napadání a posílání koholkoliv někam, či výlevům nesouvisejícím s problematikou, ukončíme ji.


Psát o problematice rychle a bez osobních postojů k věci, jde nejspíš jen u kolektivních prací. Takovou osel neměl. Text pana Karla Wágnera upozorňuje na řadu nesrovnalostí a na ukvapené závěry v našem  prvním článku a proto jej otiskujeme.

Pokusíme se k věci získat názor a vyjádření odborníků. V dohledné době máme přislíbený  článek od doc. Ing. Miloslava Pouzara, Ph.D. z Ústavu environmentálního a chemického inženýrství, Fakulty chemicko-technologické z Univerzity Pardubice. Slibujeme si od něj, že by mohl uvést na pravou míru prvopočáteční oslí dedukce.  Další články psané přímo  pro Osla už vyjdou samostatně a na titulní straně.


Datum: 09.04.2017
Tisk článku

Související články:

Co říkají experti na chemický útok v Sýrii?     Autor: Stanislav Mihulka (25.08.2013)
Zlikvidují syrský sarin americké mobilní laboratoře?     Autor: Stanislav Mihulka (13.09.2013)
Zavraždili zavrženého severokorejského prince nervovým plynem VX?     Autor: Stanislav Mihulka (25.02.2017)



Diskuze:

A predsa je to mozne

Michal Lichvár,2017-04-20 15:38:29

"Je prakticky nemožné, aby s ním disponovala, natož bombardovala, jiná ze stran syrského konfliktu nežli Asadův režim"

a hla:

Iracké úrady dnes potvrdili, že zadržali všetkých päť členov bunky teroristickej siete al-Káida, ktorá vyrábala chemické zbrane na útoky v Iraku, Európe a Severnej Amerike.
Hovorca irackého ministerstva obrany spresnil, že päť mužov bolo zadržaných po tom, ako vojenská rozviedka tri mesiace monitorovala ich aktivity.
Počas sledovania sa podarilo odhaliť tri dielne na výrobu chemikálií, vrátane sarínu ...


Čítajte viac: https://svet.sme.sk/c/6821651/iracka-tajna-sluzba-odhalila-bunku-al-kaidy-ktora-vyrabala-chemicke-zbrane.html#ixzz4enSe7UhR

Odpovědět

Zpráva z americké univerzity

Karel Wágner,2017-04-19 13:47:13

Zpráva z americké univerzity: Theodor Postol z americké univerzity MIT tvrdí, že neexistuje konkrétní důkaz, který by spojoval Asada s útokem:

http://www.ibtimes.co.uk/mit-expert-claims-latest-chemical-weapons-attack-syria-was-staged-1617267

Odpovědět


Re: Zpráva z americké univerzity

Karel Wágner,2017-04-20 06:50:32

Zprávy o činnosti Organizace pro zákaz chemických zbraní (OPCW) se čas od času objevují i v našich sdělovacích prostředcích. Proto také víme, že někteří Syřané už byli vystaveni působení sarinu nebo podobné látky. OSN o tom informovala v pondělí 4. ledna 2016 s odvoláním na zprávu šéfa OPCW Ahmeta Üzümcüa. Podle této zprávy se inspektoři v Sýrii zabývali obviněním z použití chemických zbraní syrskou vládou v 11 případech. Zpráva nespecifikuje, kdy a kde se údajné útoky smrtící látkou odehrávaly. Ve zprávě se ale říká: "V jednom případě analýza některých krevních vzorků ukázala, že jednotlivci byli v určitou dobu vystaveni sarinu nebo látce podobné sarinu." OPCW podle vyjádření OSN měla pak provádět další vyšetřování, které mělo určit, kdy a za jakých okolností mohli být tito lidé sarinu vystaveni. Pokud je mi známo, závěry tohoto šetření (mohu se mýlit a některý z našich expertů mne může opravit) nebyly však dosud zveřejněny. Ale co je pro nás v tuto chvíli nejdůležitější: jak ze zprávy OPCW vyplývá, z 11 případů údajných útoků chemickými zbraněmi, ze kterých byla obviňována Syrská arabská armáda, se pouze v jednom jediném případě ukázalo, že lidé byli „vystaveni sarinu nebo látce podobné sarinu“. Přičemž však podle Ahmeta Üzümcüa, generálního ředitele OPCW, původ této látky „byl nejasný“.

Odpovědět

Díky

Petr Jack,2017-04-10 14:48:45

Tak jsem se začetl do článku, ale věta" ... režim Bašára Asada prokazatelně opakovaně používá chemické útoky různými látkami proti civilistům ..." a potom ještě "... Asadův režim v roce 2013, kdy jej nashromážděné důkazy usvědčily z chemického masakru v Ghútě na předměstí Damašku....." mně s naprostou jistotou přesvědčily, že jde o stracený čas. Jistě máte pocit, že stokrát opakovaná lež se stává pravdou, ale musím vás ujistit - nestává. Jak jistě tušíte, země opravdu není placka, byť to kdysi vehementně tvrdili a opakovali - a nic. Takže milí Oslové (autoři Osla) Prosím, nechte politiku politikům a sami se laskavě věnujte tomu, čemu rozumíte...

Odpovědět


Re: Díky

Petr Jack,2017-04-10 14:49:46

P: S. Jo a díkz, že jste ty hlouposti napsali hned ze začátku a já ten blábol nemusel číst celej

Odpovědět


Re: Díky

Milan Krnic,2017-04-10 18:56:24

Pravda je to, na čem se shodneme, že to tak je. Do diskuze o tvaru Země se zde pouštět nehodlám (což ale samozřejmě nic nemění na tom, že se mýlíte).
Děkuji panu Mihulkovi za krásný článek!

Odpovědět


Re: Re: Díky

Petr Jack,2017-04-23 01:04:54

"Pravda je to, na čem se shodneme, že to tak je."
!!!!!!!!!!!!!!
To Vám jenom tak ujelo že? Ručím Vám za to, že i když se s kolegy v klubu shodnete, že země je placatá, země se holt placatou nestane.

Odpovědět


Re: Re: Re: Díky

Milan Krnic,2017-04-23 16:34:43

Kde píši o shodě s kolegy v klubu?

Odpovědět


Re: Díky

Alena Toufarová,2017-04-10 19:31:48

Proč tu tolerujete hovada, který se neumí ani podepsat. Nic je nenutí sem chodit. nenechte se znechutit. Nesměli byste pak napsat nic proti genovým modifikacím, nesměli byste napsat nic proti evoluci, nesměli byste napsat nic proti nesmyslným dotacím, víře... nejspíš by Vám zbylo psát jen o žabích pulcích. Buďte prosím jací jste hajte svůj názor a od hovad, který si nic diktovat nenechte. Ať sami ukáží co dovedou.

Odpovědět


Re: Re: Díky

Aleš Dohnal,2017-04-10 23:58:42

osel.cz býval vždy striktně apolitický a tento článek se hrubě nepovedl. Založit něco na autorově amatérské domněnce (sarin) a pak to použít jako důkaz (Asad) je znakem bulváru a také doby minulé - mj. stejně jako Vaše reakce, která vypovídá o neschopnosti akceptovat jiný, než ten jediný "správný" názor. Vím přesně na 50% co se tam stalo a tento článek mě (bohužel) neposunul ani o 1‰ na žádnou stranu. S autorem příspěvku vcelku souhlasím - na rozdíl od Vás neřeším formu, ale obsah. Pěkný den.

Odpovědět

fake jak svině

Jarda Votruba,2017-04-10 10:30:16

tak zase stejná písnička. Assad útočil chlorem na civilisty. Kdy si ti pitomí pisálci dají konečně vysvětlit, že chlor je jako bojovej prostředek nepoužitelnej.
Každej voják to ví. A ještě tu zprávu přinesla švadlenka z Londýna.
Pisálci píší, že letectvo shodilo BARELY s plynem. Barel není tlaková nádoba, takže se do tohu sudu vejde minimum plynu. Útok provedlo několik letadel. LETADEL, ne nákladních lodí, na který bys to musel naložit.

Spíše to vypadá, že si tam ISIS dělal fosgen. Ten je na výrobu jednoduchý, oproti sarinu, nebo jiným zpuchýřujícím látkám.

fosgen a difosgen fungují tak, že se vlivem vzdušné vlhkosti a UV rozkládají na chlor a CO. Účinek je kombinovaný - leptavý/dusivý a všeobecně jedovatý. V modernější munici byl kombinován s CN nebo CS - kvůli ztížení použití masek

na fotkách jsem viděl, že tam zasahují Bílé helmy. A všechny kropí vodou. Spíše mám pocit, že Bílé helmy provozovali tu výrobu fosgenu a měli tam základní bezpečnostní výbavu.
Všude kde si tito maníci objevují, tak tam trpí civilové.
Ještě si pamatuju jak vyhrabali dítě z trosek a byli vyžehlení, umytí, nikde na nich ani smítko prachu. A to toho kluka vyhrabávali 7 hodin.

Jak to, že ošetřujou zasažený lidi bez masek a atombordelů?
Sarinu stačí kapka na kůži. A léčba není oplach vodou, ale sorbční přášek které do sebe vsákne NPL a pak podání diazepamu pro zklidnění a aplikace antidota ( u nás používáme HI-6 DICHLORID nebo OBIDOXIM) přinejmenším atropin.
Opravdu bych to viděl na výrobu fosgenu.


Ale viník je znám, vždyt to řekl náš velký bratr. Lidi přemejšlejte .

Odpovědět


Re: fake jak svině

Pája Vašků,2017-04-10 11:00:43

technická: nejbližší oblast s přítomností IS je odsud 80 km, oddělena pásem území ovládaného vládou.

Odpovědět


Re: fake jak svině

Pavel Doležel,2017-04-10 12:45:43

Příliš jsem nepochopil Váš myšlenkový pochod ohledně barelů... ale dovolte mi se zeptat:
Proč je chlor jako bojový plyn nepoužitelný? Mám za to, že se používal už za 1. světové války...

Jinak mě na Vašem komentáři pobavily hned dvě věci:
Píšete, že všude kde se tito maníci (bílé helmy) objeví, tak tam trpí civilové... nebude to tím, že jde o dobrovolné záchranné sbory? Tím pádem je náplní jejich dobrovolné práce pomáhat tam, kde lidé trpí. Není moc pravděpodobné, že o nich uvidíte zprávu, jak se procházejí po klidném tržišti. A proč by se někdo vydával za záchranný sbor, aby mohl vyrábět jedovaté látky? Nebylo by lepší se nikde neukazovat?

Podruhé mě pobavila poslední věta v závěru Vašeho komentáře, kde píšete "lidi přemejšlejte" poté co popíšete fungování fosgenu, difosgenu a další chemické poučky... ne, tohle Vážně není všeobecná znalost, nad kterou by se běžný člověk při zprávách zamýšlel.

A myslím, že ošetřovat lidi bez masek je možné. Sám říkáte, že stačí kapka na kůži, ale v době kdy začalo ošetřování byla látka již pravděpodobně rozptýlena a nemyslím si, že by tam bylo tolik sarinu, že by to z postižených lidí odkapávalo...

Odpovědět


Re: Re: fake jak svině

Milan Krnic,2017-04-10 12:53:12

Ošetřovat lidi bez masek je možné určitě. Obdobně jsou všechny houby jedlé.

Odpovědět


Re: Re: fake jak svině

Jarda Votruba,2017-04-10 13:05:54

Ano, chlor se použil za WWI, abyly jej potřeba stovky tun v tisících tlakových lahvích. Chlor jako bojový prostředek je normálně nepoužitelný, protože se drží u země. Zase by jej museli být stovky tun. Je žlutozelený a silně nutí ke kašli. Za bezvětří stihnete utéct.

Bílé helmy jsou podvodníci. Jejich videa jsou jeden velký podvod. Třeba tady:
http://chervonec-001.livejournal.com/1821146.html

a tady je taky pěkně rozebrali
http://aeronet.cz/news/a-je-to-venku-dukazy-a-fotografie-potvrdily-ze-chemicky-utok-v-idlibu-byl-zinscenovany-bilymi-prilbami-a-americkou-cia-syrska-opozice-na-twitteru-informovala-o-chemickem-utoku-den-predem/

říká vám něco termín falze flag? A nemusíte mít znalosti chemika odmořovače ( já byl na vojně specialista), aby jste si něco přečetl než vynesete soud. Ale myšlení bolí.

Sarin je taková svině, že se otřete jen o zasaženou pokožku a jste tam taky. Půjde vám pěna od pusy, poděláte se, křeče vás budou kroutit, začnete se dusit a pokud se z toho po pár měsících dostanete, tak nejpíš budete mít následky do konce života. Ti lidi co přežili se oklepali během pár minut/hodin. Pokud ti lidé byli otráveni, tak fosgenem, který způsobuje otok plic a udušení.

Odpovědět


Re: Re: Re: fake jak svině

Pavel Doležel,2017-04-10 13:23:31

Promiňte mi, ale web aeronet.cz je prokazatelně falešné zpravodajství dělající si z lidí jenom srandu...

A o tom druhém ruském webu absolutně nic nevím, ale věrohodně také nevypadá vzhledem k tomu že tam vlaje vlajka sovětského svazu.

Uznávám, že sám o účincích sarinu toho moc nevím, což není nijak překvapivé, ale rád se něco nového dozvím. Jaký smysl mají tedy ty protilátky, které se při zasažení podávají?
A o chlóru mě to dokonce překvapilo, přeci jen i přes náročnost byl hned několikrát použit.

False flag chápu, ale jak si to představujete? Čeho by dosáhli vydáváním se za záchranný sbor? Běhali by při každém útoku po sutinách a sabotovali? Dělali že zachraňují a přitom vyráběli bojové plyny? Opět odpusťte, ale přijde mi to dost přitažené za vlasy...

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: fake jak svině

Jarda Votruba,2017-04-10 14:33:36

na tom aeronetu rozebírají ten podvod s bílými helmami. Stačí sledovat fakta. Aspon si to přečtěte a popřemýšlejte o důkazech, které přináší. Třeba ta dodávka bílých přileb v garáži a před ní mrtvá těla.

poučení?
třeba zde:
https://www.unob.cz/fvz/struktura/k304/Documents/BOL_zneuzitelne.pdf

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: fake jak svině

Mirda Vejnar,2017-04-10 19:38:43

Pan Votruba uvedl jaké argumenty?

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: fake jak svině

Pavel Doležel,2017-04-10 20:38:57

Neberte to nijak špatně, spousta lidí zprávám aeronetu uvěřila, ale musím Vás upozornit, že ničemu z toho co oni píšou se věřit skutečně nedá. Nejenom že by se asi nemělo, ono se nesmí. Je to cílené matení, lhaní a spíš sranda, než fakta. Neznám jejich přesný důvod, nejspíše recese... V každém případě sám mohu potvrdit, že jsem před časem byl na akci, o které oni sami psali a fotky jimi uvedené byly jednoznačně upravené, aby měli o čem psát. Upravené ve smyslu, že přidávali co tam nikdy nebylo. Stačí se trochu podívat o čem píšou, velmi často to jsou naprosto logické nesmysly nikde jinde se neobjevující.
Veškeré inkriminující fotky jsou buď podvrhy (v podstatě koláže, kde k sobě dávají části naprosto cizích fotografií), nebo fotky něčeho naprosto jiného, než o čem píšou.
Takže ne, u aeronetu nemůže být jakákoliv řeč o důkazech. Doporučil bych Vám si ověřovat informace z více zdrojů, a hlavně serióznějších. Internet je v dnešních dnech místo plné bludů. A webů jako aeronet, které mají radost z čistého lhaní a matení veřejnosti je hned několik. A lidé naskočí i těm, kteří se k recesi a vtipu přiznávají.
Mimochodem pak se člověk nemůže divit jaké všechny nesmysly může slyšet od lidí na ulici...

Odpovědět


Re: Re: fake jak svině

Josef Hrncirik,2017-04-10 20:09:53

Chlor je v tlakových lahvích zkapalněný pod tlakem, který prudce roste s teplotou.
Navíc je velmi korozivní a musí být v láhvi absolutně suchý.
Styk s hliníkem či pozinkem či železem není přípustný.
Do barelu by to nedali ani sebevražední mučedníci spěchající za 81 húrami.
Alahu Akbar.

Odpovědět


Re: fake jak svině

Jiří Svejkovský,2017-04-10 14:10:03

Pokud jste chtěl ironicky prezidenta označit za osla (zde příhodně) nebo dokonce za lidské pozadí, pak se omlouvám. Jestli ne, pak se prosím jmenuje Asad. S jedním "s". Bez ohledu na to, jak velký to zmetek je.

Odpovědět


Re: fake jak svině

D G,2017-04-14 23:36:58

Myslím, že to docela hezky odpovídá na některé Vaše poznámky, např. proč jsou bílé přilby při pomoci bez vybavení, nebo proč je polívají vodou...

https://video.aktualne.cz/dvtv/krik-o-pomoc-obeti-zvracely-u-pusy-se-jim-tvorila-pena-popis/r~02bc5168204211e7a4f4002590604f2e/

Odpovědět


Re: Re: fake jak svině

Milan Krnic,2017-04-15 01:04:17

Syrská civilní obrana je kontroverzní skupina (info na wiki), mimo to panují pochybnosti o souvislosti s leteckým útokem, zdroj najdete zde v diskuzi, např. 2017-04-14 18:54:10, tedy to může být klidně jen smyšlený příběh.

Odpovědět

Argumenty diskutujících

Pavel Doležel,2017-04-10 09:33:17

Nejsem žádný odborník ani na sarin, ani na letectvo, ani na armádu, ani na Sýrii, ale argumenty a dohady zde diskutujících, vyvracející názor v článku - že šlo o Asada, mi přijdou velmi zvláštní. Upozorňuji že nemám na tuto situaci ještě vyhraněný názor. Ale...

V první řadě mě překvapuje kolik odborníků na chemické zbraně a letectvo se tu vyskytuje. Dále: tvrdíte, že je nesmysl aby letadla bombardovala, když je ráno a jsou dlouhé stíny... vážně? Chápu že to je problém, pokud se z výšky několika kilometrů snažíte trefit dodávku, nebo identifikovat určitou budovu, nebo podobný cíl, ale přeci jen zasáhnout vesnici, nebo město nemůže být takový problém ať jsou stíny sebedelší.

Dále tu tvrdíte, že je nesmysl, aby to zapříčinil Asad, co by z toho měl?! Nepřijde mi reálné, že by diskutující na internetu ve střední Evropě znali pohnuty prezidenta na blízkém východě. Není možné, že se obyvatelé dané oblasti špatně vyjádřili? Nebo provedli něco, co se Asadovi tak úplně nelíbilo? Nebo že není tak úplně příčetný, testovali modifikaci sarinu, chtěli někoho konkrétního vystrašit,... jenom za pár minut mě napadlo hned několik scénářů a to zdaleka nevím jak komplikovaná politika v Sýrii musí být.

A ohledně účinků sarinu: srovnáváte příznaky na videu z ulic Chán Šajchůnu s příznaky z videa z metra. Není v tom trochu rozdíl, už jenom z daleko většího rozptylu? A jak víte kolik látky bylo použito? Že se někdo dusí, ale nezemře mi nepřijde jako problém, pokud je k zabití zapotřebí více než jedna molekula dané látky. Z toho mála co vím, musí být nějaké kritické, i když velmi malé, smrtelné množství a na čerstvém vzduchu nebude problém v určité vzdálenosti od epicentra dosáhnout hodnoty nižší, ale stále zdravotně závadné.

Dělat unáhlené závěry "typu přečetl jsem si článek, aha, takže to Asad nebyl, a tak to je" mi přijde dost zvláštní, ale třeba se pletu, něco mi uniká, a někdo mi to rozumně vysvětlí. Děkuji.

Odpovědět


Re: Argumenty diskutujících

Kája Dolejší,2017-04-10 10:10:49

Podle mě, Asadovo letectvo bombarduje chemií (chlor, občas fosfor, ojediněle sarin (sarin při minulém útoku uznalo i Rusko)) pravidelně a to evidentně za účelem zastrašení obyvatelstva a donucení k jeho odchodu ze země. Což se mu dlouhodobě daří (většina uprchlíků ze Sýrie je před Asadem; zatímco uprchlíků před IS je relativně minimálně, většinou nesunnité). Shodou okolností jsem někde dnes čatl, že syrská vláda dlouhodobě provádí nenápadné demografické změny obyvatelstva. Pokud dojde na rozdělení země, je to jasná strategie jak urvat co nejvíc a nejduležitěější části země.

Podle mě to Asad byl na 99,9%. Spiklenecko-alternativní teorie na sociálních sítích o tom, že tam vlastně vůbec žádný sarin nebyl a současně, že si ho na sebe hodili povstalci sami (aby...?), nebo si ho tam na koleně vyráběli a neskladovatelný skladovali (aby...?), jsou nepodložené, nepravděpodobné a ve vzájemném rozporu. Připomíná to ony fantastické teorie kolem sestřelení letadla nad Ukrajinou.

K zázračně vyléčeným: zasažení Sarinem lze podle okolností (doba, množství ap.) vyléčit podáním léků. Což také lékaři hlásili, že postižení právě reagují pozitivně na podání antidota na sarin, což byl jeden z prvních argumentů, že o použití sarinu šlo.

Odpovědět


Re: Re: Argumenty diskutujících

Milan Krnic,2017-04-10 12:49:35

Pokud se vám ve vaší sociální bublině objevijí ten ty "a současně" (v rozporu) teorie, tak těch 99,9% možná i chápu (pomáhá tomu třeba i ta víra v údajná tvrzení údajných lékařů). Pro mě to je, racionálně, vše a na všechny strany pade na pade, protože důkazy nemám.

Odpovědět


Re: Re: Argumenty diskutujících

Jarda Votruba,2017-04-10 13:18:19

tady si vyhledejte, jak se rychle vyléčíte z otravy sarinem

https://www.unob.cz/fvz/fakulta/Documents/VZL_2_2009.pdf str. 20 a dále

jen podotýkám, že ti potkani byli ošetření předem nejmodernějšími protilátkami. Nepředpokládám, že bílé helmy čekali, že na ně Assad shodí sarin a preventivně lidi chránili.

Vážený, sarin není průjem, na který si vezmete endiaron.

Odpovědět


Re: Re: Re: Argumenty diskutujících

D G,2017-04-14 17:55:44

Já se moc omlouvám, můžete napsat, co v té práci přesně míníte? Za prvé, nemá stránku 20, stránkování začíná číslem 42, za druhé, o Sarinu jsem tam něco našel (Míra mortality při podání různých protilátek), ale o rekonvalescenci po použití Sarinu ne, ale snad hledám špatně. Můžete uvést přesnou stranu a citace vět, o které vám jde? Děkuji.

Odpovědět


Re: Argumenty diskutujících

Karel Rabl,2017-04-10 13:11:46

A co si myslíte kolik bylo asi hodin ráno, (podle mě okolo 6 a rozednívá se už o pěti) když je zachraňovali víte co je to princip slunečních hodin (brzo ráno či pozdě večer= dlouhé stíny) a to tam Asadovo letectvo nemohlo být ani náhodou, (bombardovali okolo 10 hodiny nejvíce se mohou přiblížit od slunce) další argumenty, jsem uvedl, jen jako podporu mého tvrzení.

Odpovědět


Re: Re: Argumenty diskutujících

Pavel Doležel,2017-04-10 14:27:18

Princip slunečních hodin chápu a také chápu, že je vhodné se při leteckém útoku přibližovat přes slunce, ale nutná podmínka pro bombardování to rozhodně není. Odborník nejsem, o armádu se nezajímám, ale odhaduji, že už dávno se letadla nesestřelují zamířením jak z pušky jen pomocí očí, kdy by mohlo slunce oslňovat. Především proto, že se bombarduje z výšky několika kilometrů.
A kromě toho, některé strany (myslím že přímo syrská vláda) se odvolávají na to, že to nebyla Asadova vina, ale to jenom jeho letadla trefili sklad toho plynu, tudíž tam v tu správnou hodinu určitě něco létalo. Nebo odkud jste přišel na to, že tam byly v 10?

Odpovědět


Re: Re: Re: Argumenty diskutujících

Karel Rabl,2017-04-11 06:13:43

Tak jsem se začal zajímat o přesný čas útoku Asadových letadel tak jsem se zmýlil nebylo to v deset jak jsem četl na diskuzním fóru, ale podle našeho rozhlasu to bylo nejdříve v 11.30 ale dlouhé stíny "ošetřujícího personálu" na videu ukazují, buď něco po šesté ráno nebo krátce před 8 večer.Omlouvám se za ten omyl ale na věci samé, že to bylo způsobeno něčím jiným, než bombardováním Asadovými letadly to nic nemění.Možná je taky vzhledem k tomu že došlo k poměrně málo obětem, že došlo k nehodě při neopatrné manipulaci neškoleným personálem a na někoho to bylo třeba hodit a proto se vyslalo falešné echo Asadovému letectvu, aby bombardoval zasažené místo.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Argumenty diskutujících

Milan Krnic,2017-04-14 18:54:10

Zdroj: http://www.ceskatelevize.cz/ct24/svet/2078103-rusko-odmitlo-v-osn-rezoluci-k-utoku-chemii-v-syrii-usa-hovori-o-moznosti-zasahu

Odpovědět

Jaké technologie

Mojmir Kosco,2017-04-10 07:03:39

k monitorování letectva nad Sýrii je používáno ? To si mám myslet že nevíme která letadla kdy a kde se nad Sýrií ve válečné oblasti pohybují s metrovou přesností ? Že všechny satelity ,které nám přečtou noviny a odhalej poznávací značku auta jsou slepá ? Že všichni zpravodajci či comandos a pod. spali ve svých postýlkách ?

Odpovědět


Re: Jaké technologie

Mojmir Kosco,2017-04-10 07:12:17

Jedná se o občanskou nebo náboženskou válku ? A jak dlouho by trvala kdyby okolní státy a mocnosti ji neustále nepřiživovali ?

Odpovědět


Re: Re: Jaké technologie

Kája Dolejší,2017-04-10 10:15:49

Vše dohromady... vlastně tam není jedna válka, ale dvě války vedle sebe. První "syrská občanská" na základě etnickonáboženského klíče s podporou regionálních mocností (bez kterých by válka dávno skončila (jak v lednu řekl i Lavrov) a pak druhá válka "IS proti všem", která vlastně první válku využila pro svůj prospěch.

Odpovědět

účel?

Kája Dolejší,2017-04-10 00:32:31

Jasně, co by z toho Asad měl, kdyby to byla pravda a bombardovali by civilisty sarinem v oblasti mimo frontu? Nic, takže to Asad nebyl. Logika, ale má to chybu... protože oni tam skutečně bombardovali, jejich letadla tam bomby na civilisty (na ulice) shazovala. Proč to dělal, když bombardování civilstů a nemocnic mimo frontu údajně nemá účel? Hlavním cílem opakovaného shazování chemických zbraní (chlor, fosfor aj.) na civilisty je vyrobit paniku a exodus uprchlíků z oblastí ovládaných opozicí.

Zdaleka nejvíc uprchlíků ze země totiž vypudila Asadova vojska, nikoli IS. Inkriminovaná oblast je týlem pro frontu severně od města Hama, kolem Suranu. V minulých týdnech a dnech rebelové postoupili až k severním předměstím Hama a Syrská armáda je stěží zastavila. Proto útočí i na týl a zázemí a vyhání obyvatelstvo. Nedivil bych se, kdyby to pak vztali rusáci kobercovým bombardováním, jako to bylo na jihu Aleppa. Khan Šajchun bonbardovali druhý den znovu, konvenčně... asi aby se tam nedalo vyšetřovat. Bombardovali také bílým fosforem, který jako chemichá zbraň aky zakázaný, podle reportáže od Jakuba Szántó.

Odpovědět


Re: účel?

Jarda Votruba,2017-04-10 13:20:54

a co nám ještě psali v Blesku? Nebo to dávali na Nově?
Pan Szántó byl na místě útoku. Odvážnej chlapec. Jo on byl v hotelu a slyšel to od paní v krámě.

Odpovědět

Kritické uvažování

Drahomír Strouhal,2017-04-09 21:29:18

První věc, nad kterou se seriozní novinář zamyslí, je: Komu to prospěje?

Pan Mihulka se nad tím nezamyslel.

Takto prostě seriozní článek na Oslu nevypadá.

Odpovědět


Re: Kritické uvažování

Milan Krnic,2017-04-09 21:46:54

To bude možná tím, že není novinář.
Zkuste o tom pro Osla napsat nějaký seriózní článek, aby bylo jasné, jak to má vypadat.
Předem děkuji!

Odpovědět


Re: Re: Kritické uvažování

Drahomír Strouhal,2017-04-10 07:46:28

Výborně. Jestli dovolíte, proběhnu se po českých silnicích, najdu pár kráterů a vložím do nich cedulku s lebkou. Pak vyfotím pá lidí, kteří budu mít nasazenou suchou roušku. Potom napíšu emotivní článek o tom, jak nás Poláci bombardovali chlorem a že je okolo cítit chemie.

Ne, vážně: Nejsem novinář, ale abych poznal špatnou novinářskou práci, nemusím jím být. Pan Mihulka má Názor a tento Názor mu umožňuje říci, kdo je vinen. Plete si fakta s dedukcí. Navíc, pokud bych chtěl číst podobné články od klávesnice, stačí mi zajít si na iDnes a zapnout blogy s politickým kontextem.
Kdo ví, třeba jednou nějaký článek pro Osla napíšu. Bude ale úplně o něčem jiném.

Odpovědět


Re: Re: Re: Kritické uvažování

Alex Ač,2017-04-10 08:32:42

Zakuklení Štrougalovci a Strouhalovci už zase vykřikují :)

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Kritické uvažování

Jaroslav Pešek,2017-04-10 09:19:15

Z vašeho příspěvku čiší fanatismus a nezájem zjistit pravdu.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Kritické uvažování

Jarda Votruba,2017-04-10 13:21:58

když dojdou argumenty, nastoupí urážky

Odpovědět


Pitomcovo Kritické uvažování

Miroslav Novak,2017-04-16 12:33:58

Alexander Ač je znamy slovensky pi***tomec, co sa preslavil niektorymi objavmi, ako:
- ze sme uz davno dosiahli ropny zlom,
- ze eurokriza v Spanielsku a grecku znamena def. koniec eura,
- v roku 2015 bude Arktida bez ladu,

a dalsie podobne perly ducha slovenskeho apostola apokalipsy v ceskych sluzbach..

Odpovědět


Re: Kritické uvažování

Florian Stanislav,2017-04-09 22:34:53

Kumu to prospěje - říkal už jeden ne moc velký myslitel v Pelíškách.
Byl použit bojový plyn, článek a diskuze tady nemůže mít nikdy dost věrohodných podkladů.
Jak víme, 2. světová válka začala v Polsku napadením rádiového vysílače v Gliwicích, který přepadli Němci v polských uniformách.

Odpovědět

No, toxikolog Patočka je zcela

Josef Blecha,2017-04-09 20:56:14

jiného názoru, sarin je podle toho, co je vidět na záběrech, zcela vyloučen, žádné křeče, ošetřující personál bez jakékoliv ochrany nemá žádné problémy. To v Tokiu, kde byl použit sarin v metru. to vypadalo zcela jinak. Takže podle něj nějaká dusivá látka, třeba chlór. Viz http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10253218159-zpravy-ve-23/217411023000407 od 35:26. Vzhledem k tomu, že je to starší pán, který nejspíš toxikologoval uř dávno za komunismu, asi bude nějaké zkušenosti mít. Ostatně i laik si může o sarinu něco přečíst a porovnat se zveřejněnými záběry. Cokoliv, co hlásí Turci nebo "lékaři z místa činu", je prostě vylhané, každá lež se hodí. Lékaři jsou buďto Arabové nebo s islamisty spřažení Evropané, jak se lze na řadě míst dočíst. Nehledě na to, co by z toho Assad měl? Ať už je jaký je, není blbý.

Odpovědět

obrázky

Milan Krnic,2017-04-09 20:50:38

Údajné video z, resp. po této události (Idlib, Syria):
http://www.miscopy.com/?attachment_id=5719&kgvid_video_embed[enable]=true
Nikoli pro slabé povahy.

Odpovědět


No jo, co islamistická "opozice"

Josef Blecha,2017-04-09 21:06:02

neudělá pro to, aby mohla ještě víc vraždit. Jinak záběry potvrzují pana Patočku, žádné křeče jako u nervového plynu, "jenom" dušení, vůbec žádné problémy u "zachránců", a taky je zajímavý ten děda se šátkem, mezi obětmi čílý a bez příznaků, i když omyt vodou jako ostatní. Zvláštní. Asi se jim vymkl ze skriptu. Ostatně známe divadelní a filmový talent "Palestinců" a jejich velmi kreativní inscenace "masakrů".

Odpovědět


Re: No jo, co islamistická "opozice"

Milan Krnic,2017-04-09 21:16:46

Tak víte co, je to přesně to, čemu kdo věří.
Já, v rámci racionálního uvažování, bez schopnosti zjistit fakty, přistupuji k tomuto tak, že mi to je fuk.
Oceňuji, že máme pěkné nové obrázky lidiček i raketek (když nám ten SpaceX stále odkládá start).

Odpovědět


Re: obrázky

Karel Rabl,2017-04-10 04:23:12

Povšiměte si dlouhých stínů postav na videu, je to těsně po rozednění a to Asadovo letectvo nemohlo být ani náhodou(odhaduji to tak na šestou hodinu ráno) a nejen to že dlouhé stíny neumožňují přesný zásah, ale i případná protiletadlová obrana to má lehčí, než když zasahuje proti přilétajícím, z přímého slunce zasahujícím letadlům, takže nejen proto, věřím verzi, že načasování údajného "chem útoku Asadem" bylo CIA a jinými, tajnými službami zpackané.Je to stejné jako s těmi útoky na vlaky v Madridu kdy byla "pomsta státu NATO" sice napsána Arabsky, ale psaná zleva do prava kdežto Arabové píšou už od nepaměti obráceně.

Odpovědět

T. Bílek,2017-04-09 20:30:48

Asad je jediný, kdo dokáže stabilizovat zemi. Lepší diktátor, který za určitou cenu udrží stabilní zemi než cokoliv jiného. Podívejte se na ostatní muslimské země diktátor, chaos nebo vyloženě pro muslimské uspořádání. Co jako Evropané chceme ? Vzpomeňte na Irák za Husajna. Kéž by byl býval Bush mladší stejně moudrý jako jeho otec, který se na hranicích s irákem zastavil - věděl, co by jeho svržení způsobilo.

Odpovědět

Na co mezinárodní právo?

Pavel Urban,2017-04-09 20:11:19

Na co soudy u nás doma?
Navrhuji zrušit soudy a tisíci stránkový zákoník. Vinu či nevinu, bude vynášet nejmocnější muž v obci, pravděpodobně starosta. Určitě se vám bude skvěle v takovém městě žít. Hlavně, když budete příbuzný nebo kamarád starosty.
U určitě máte v rukávě mnoho důvodů, proč by to Asad dělal, že?

Odpovědět

Údiv

Jaroslav Pešek,2017-04-09 19:57:22

Existuje tolik možností jak se to mohlo stát. Ale existuje tu jedna věc, kterou logicky uvažující člověk nemůže přehlédnout. Proč by to Asad sakra dělal? Co by tím získal? Nic a ještě by o hodně přišel. Zato ti masoví vrazi co se označují za povstalce by tim mohli získat všechno. Těm jsou životy ostatních ukradený. Pro ně by nebyl problém v době útoku vypustit jedovatý plyn.

Odpovědět


Re: Údiv

Jaroslav Pešek,2017-04-09 19:59:05

Samozřejmě otázka je, jestli tam vůbec nějaký plyn byl.

Odpovědět


Re: Údiv

Jaroslav Pešek,2017-04-09 19:59:47

Celé to totiž vypadá jako sehrané divadlo.

Odpovědět


Re: Údiv

Milan Krnic,2017-04-09 21:26:24

Logicky?
Pokud by pan prezident Asad tahal každé ráno z osudí to, co provede, a zrovna si vylosoval chemický útok, bylo by logické, že proběhl.
Možností jsou myriády.

Odpovědět


Re: Údiv

Vojtěch Kocián,2017-04-10 07:16:23

Klidně to mohlo být domluvené. Asad potřebuje, aby se Rusové vrátili do bojů, Američané by to pod současným vedením také uvítali. Rusové v zásadě také, ale nemají pro to politickou podporu. Tak se shodí pár plechovek sarinu, Američané po upozornění pošlou na vyklizenou základnu pár Tomahawků, kterým prochází záruka a Rusové se mohou za hraného hlasitého křiku v klidu vrátit.

Odpovědět


Re: Údiv

Alexandr Kostka,2017-04-10 07:42:59

Možností je dost. Ovšem jen jedna je "oficiální": Totiž, že Asad ráno v pohodě posnídal, načež nařídil naložit pár kanystrů sarinu a hodit je na naprosto bezvýznamné místo, které ani není poblíž fronty. A kde údajně nebyl dokonce ani jediný terrorista. Ano, možností se dost, ale tato je zcela nereálná.

Odpovědět

Fake na "Novém vědci", že sarin se nedá stabilizovat nebo fake na wiky "sarin; Honest John M 134 war head s 360 1 liberními bombami stabilizovaného sarinu z roku 1960"?

Josef Hrncirik,2017-04-09 19:51:36

Na stabilizaci je nejnověji používán diisopropylcarbodiimid
nebo naprosto běžný triethylamin či tributylamin

Odpovědět


Re: Fake na "Novém vědci", že sarin se nedá stabilizovat nebo fake na wiky "sarin; Honest John M 134 war head s 360 1 liberními bombami stabilizovaného sarinu z roku 1960"?

Josef Hrncirik,2017-04-09 20:20:42

Binární směsi se nepoužívají kvůli údajné nestabilitě sarinu, který se dá velmi dobře stabilizovat;
ale kvůli obejítí zákazu výroby a skladování.
Navíc se tím zjednoduší a zlevní výroba, skladování a manipulace.
Pokrok nelze zastavit.

Odpovědět


Noví vědcové, co s 50 let starým stabilizovaným sarinem z hlavic Honest John? Kdy a kam s ním?

Josef Hrncirik,2017-04-10 07:25:18

Odpovědět

Propaganda

Alexandr Kostka,2017-04-09 19:51:05

Na OSLA patří informace, nikoliv dezinformace! Minimálně videa "z místa činu" jsou stoprocentní podvrh! Pokud by tam byl pouřit sarin, tak se nikdo po chvilce dušení nevzpamatuje (jak to videa ukazují) natož že na něj sahají zdravotníci bez jakýchkoliv ochranných prostředků a jsou též v pohodě. Jakmile někdo dostane takovou dávku sarinu, že má křeče, tak zemře. A zdravotník bez atombordelu, který na něj sahá zemře také.

Odpovědět


Re: Propaganda

Milan Krnic,2017-04-09 21:08:18

Ale jděte, trocha propagandy nemůže škodit. Pan Mihulka v závěru jasně uvádí, že probíhá vyšetřování, jsou zjišťovány podrobnosti, a jde o náročný výzkum. Tedy nemáme závěry, ale spekulace.
No a podle mě se to, jak to bylo, nedozvíme nikdy.
Tedy je to úplně fuk!

Odpovědět


Re: Re: Propaganda

Pavel Urban,2017-04-09 22:45:50

Rozsudek už byl ale vynesen.

Odpovědět


Re: Re: Propaganda

Jakub Beneš,2017-04-10 11:17:21

v tom pripade je zajimave ze pan mihulka na zacatku pise "Vše zatím nasvědčuje tomu, že byl použit nervový bojový plyn sarin." coz neni pravda. vse tomu nenasvedcuje. naopak, rada veci do toho vnasi pochybnosti. on o tom nevi? samozrejme ze vi, protoze to dal sam zminuje, ale jen tak naokraj, aby se nereklo. nevedel jsem, ze je mihulka takovy valecny stvac, ktery, kdyz ideologie zavola, ztraci kriticke mysleni a dela tim ostudu vedcum na oslu. jeho clanky o vesmiru me casto zaujaly. ale dobre vedet :) a dat si priste na jeho clanky pozor.

Odpovědět


Re: Re: Re: Propaganda

Milan Krnic,2017-04-10 12:59:48

Vše tomu nasvědčuje ... to se tak říká, víte?
Napadá mě naprosto korektní článek na toto téma, začínající a zároveň i končící jedním slovem: Nevím.

Odpovědět

,2017-04-09 19:28:04

Odpovědět


Re: Politické lhaní už i tady ?

Milan Krnic,2017-04-09 21:41:37

Abychom vás večer pořádně zprudili!
Zabarvený článek je, ovšem nutno podotknout, že autor bez názoru neexistuje (neplést s pravým novinářem - kterého jsem ovšem ještě neviděl), a celkově je to napsané dobře - viz závěr - nevíme.
Nezlobte se :)

Odpovědět


Re: Politické lhaní už i tady ?

Karel Rabl,2017-04-10 03:49:51

Podle polohy slunce, které zleva osvětluje budovy, musely ty údajné výbuchy po bombardování být mnohem dřív než v sedm hodin,(po mém upozornění se video upraví) kdy v rovinaté krajině, zrovna vychází slunce nad obzorem, takže pohádka o "bombardování" padla, Asadova letadla vzlétla, a dorazila na místo shozu kolem 10hodiny, ale Turci kteří jsou zde přítomni klidně mohli použít děla na dopravu toxické látky do prostoru a naaranžovat společně s jinou službou přítomnost svých "zdravotníků" i "bílých přileb" jen mě je záhadou jak přiměli Asadovo letectvo, aby udeřili na stejném místě, to by znamenalo úzkou spolupráci několika tajných, nejen západních služeb.

Odpovědět


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz