Velice lstivá rakovina nutí buňky vyrábět falešné viry
Některé nádory umí pozoruhodný trik. Potíž je v tom, že jsou díky němu extrémně nebezpečné a agresivní. Objev triku s falešnými viry by teď mohl zlepšit situaci pacientů.

Částice viru. Kredit: CC0 Public Domain.

Rakovina může být nejen velmi ničivá, ale také až překvapivě „vynalézavá“. Některé typy nádorů jsou známé tím, že dovedou přinutit zdravé buňky v nádoru, aby produkovaly falešné viry. S jejich pomocí pak zesílí svůj růst a odolnost, což rozhodně není v zájmu nemocného.

Jsou to zvláštní mimikry. Nebýt řeč o rakovině, nejspíš by zasloužily náš obdiv. Odborníci na rakovinu je zkoumají už delší dobu, stále si s nimi ale neví příliš rady. Teď se do záležitosti vložil tým Pensylvánské univerzity. Snažili se pochopit, jak trik s falešnými viry funguje, což by mohlo přinést nové nástroje pro diagnostiku i léčbu některých z nejagresivnějších nádorů.

Andy J. Minn. Kredit: University of Pennsylvania

Vědci asi tak deset let vědí o tom, že některé velice agresivní nádory spouštějí intenzivní produkci protivirových genů ISG (interferon-stimulated genes). To je akce, kterou se zdravé buňky mohou bránit proti virům. Záhada ovšem až doposud byla v tom, že tyto nádory prakticky nikdy nejsou zasažené virovou infekcí, takže to nedávalo smysl.

Andy Minn a jeho spolupracovníci po této záhadě šli vlastně už dlouho. Motivuje je k tomu touha po poznání a také to, že rakoviny, které disponují tímto trikem, náležejí k těm obzvláště agresivním a devastujícím.

Fibroblasty z myši. Kredit: SubtleGuest / Wikimedia Commons.

Badatelům se podařilo zjistit, že buňky nádoru použijí signální systém, který zahrnuje receptory typu NOTCH, a s jeho pomocí přinutí buňky zvané fibroblasty, základní buňky pojivových tkání, aby vyráběly exozomy, buněčné váčky s velmi speciálním obsahem. Tyto exozomy obsahují kusy molekuly RNA zvané RN7SL1. Jde o část molekuly, která připomíná RNA virus. Molekulu obvykle zneužívají viry, když chtějí hacknout napadenou buňku.

Jakmile rakovinné buňky zaregistrují molekuly RN7SL1, které vypustily fibroblasty, tak na vysoký rychlostní stupeň zapnou protivirové geny ISG. To by samo o sobě nevadilo, ale tento falešný alarm zároveň zrychlí replikaci buněk nádoru a zesílí jejich rezistenci vůči léčbě. A to je veliký problém. Nádor se tím stane vražednějším.

Když teď známe podstatu triku nádorových buněk s falešnými viry, mohli bychom to využít v náš prospěch. Vědci mohou vyvíjet léčiva, která nádorům tento trik zhatí. Mohou zkusit cílit na molekuly RN7SL1 a zařídit, aby zůstaly skryté pro nádorové buňky. Také mohou cílit přímo na signální dráhu NOTCH. Velký přínos studie je i v tom, že lékaři teď mohou diagnostikovat přítomnost molekul RN7SL1 v krvi pacientů. Když je najdou, tak mohou včas zjistit, že dotyčný má extrémní formu nádoru a ihned zahájit razantní léčbu všemi možnými prostředky.

Video:   Mechanism of NOTCH

University of Pennsylvania 13. 7. 2017, Cell 170: 352-366.

Datum: 06.08.2017