Tasmánští čerti bojují: Vyvíjejí si rezistenci proti strašlivé nakažlivé rakovině
Genetici zjistili, že s ďábly medvědovitými ještě není konec. V jejich genomech probíhá intenzivní evoluce odolnosti vůči parazitické rakovině obličeje.

Ďáblové stále bojují. Kredit: Wayne McLean / Wikimedia Commons.

Prakticky všichni už je odepsali. Dokonce i věčně optimistický OSEL příliš nevěřil, že by vzteklí vačnatci mohli utéct hrobníkovi z lopaty. Postihlo je hned několik forem devastující a velmi smrtelné nakažlivé rakoviny obličeje (DFTD – Devil Facial Tumor Disease). První případy se u ďáblů objevily v polovině devadesátých let. Vědce tehdy šokovalo, že se tahle parazitická rakovina přenáší kousáním. A tasmánští ďáblové ze všeho na světě nejraději koušou. Jasný rozsudek smrti. Jenomže ďáblům to zapomněli říct. Když všechno selže, vše vypadá beznadějně, tak je tu ještě evoluce. Právě evoluce nabídla tasmánským čertům poslední šanci.

Evoluční genetik Andrew Storfer z Washington State University a jeho mezinárodní tým zjistili, že ve dvou oblastech genomu ďáblů probíhají intenzivní změny, které jsou reakcí na běsnění rakoviny obličeje. Podle jejich studie v Nature Communications se teď v některých populacích ďáblů rozvíjí genetická rezistence vůči rakovině obličeje. Jinými slovy, tasmánští čerti to nevzdali a bojují o život. Přímo před našima očima. Podle Storfera a jeho spolupracovníků to ďáblové doopravdy mohou zvládnout. Pro nás to bude neocenitelná zkušenost, jak s nakažlivou rakovinou, tak i s evolucí rezistence.

Andrew Storfer. Kredit: WSU.

Tasmánští čerti jsou největší draví vačnatci naší doby. Jak už bylo řečeno, nejsou to právě milá zvířátka, která by se k sobě chovala s něhou a respektem. Jsou to mizerové. Rvou se, hryžou, trhají, škrábou, drápou, no prostě jako čerti. Kromě toho se přenosnou rakovinou mohou nakazit při společném žraní kořisti, které také nebývá příliš uhlazené. A přenosná rakovina obličeje se šíří jako požár. Pochází pravděpodobně od jediného ďábla, kterému se v nepříliš vzdálené minulosti zbláznily nervové Schwannovy buňky. V obličeji nakažených ďáblů rostou velké nádory, které jim obvykle znemožňují jíst – takže ďáblové pomalu a děsivě umírají hlady. Nakažlivá rakovina obličeje také nadšeně metastázuje po celém těle ďáblů, běžně jim proniká i do srdce a zabíjí ďábly selháváním klíčových orgánů. Je to vlastně takový závod smrti – vyhladovění nebo metastázy?

Během dvaceti let od chvíle, co jsme si této šílené situace všimli, vymřelo asi 80 procent všech ďáblů na Tasmánii. Nikde jinde přitom nežijí. Pro srovnání, další podobný parazitický nádor existuje u psů a dalších psovitých šelem. CTCV (Canine Transmissible Venereal Tumor) vznikl před 11 tisíci lety a přenáší se hlavně sexem. Jak rádi říkají evoluční biologové, je to vlastně nový druh psa – jednobuněčný parazit. Psi mají sice rádi sex skoro tak moc, jako tasmánští čerti kousání, ale CTCV není zdaleka tak smrtící, psa nevyhladoví a obvykle ho lze snadno porazit chemoterapií.

Na Tasmánii ještě stále mají takové značky. Kredit: Peter Shanks / Australian

Není tajemstvím, že vědci v podstatě zlomili na tasmánskými čerty hůl. Podle modelů šíření rakoviny obličeje měli čerti na řadě míst vymřít. Jenomže nevymřeli. Když si toho všiml Storfer, který se už dlouho věnuje výzkumu rakoviny obličeje, tak dal dohromady tým, a začal zkoumat, jestli překvapivé přežívání ďáblů nějakou souvisí s jejich genetikou.

Přenosná rakovina obličeje ďáblů. DFTD. Kredit: Menna Jones / Wikimedia Commons.

Badatelé měli k dispozici velké množství DNA ďáblů, která pochází jak z doby po rozšíření přenosné rakoviny obličeje, tak i z doby předtím. Tasmánští čerti jsou naštěstí natolik zajímaví, že biologové schraňovali jejich DNA i před propuknutím této příšerné nákazy.

Storferovi a jeho kolegům se povedlo identifikovat dvě malé oblasti genomu čertů, které se podle všeho právě teď kvůli rakovině obličeje intenzivně mění. Takto devastující nákaza samozřejmě představuje velice silný, přímo extrémní selekční faktor. Jakmile se v genomu čertů objeví změna, která svému nositeli poskytne proti rakovině obličeje sebemenší výhodu, tak si toho přírodní výběr ihned všimne. Ve zmíněných dvou oblastech genomu čertů se nachází celkem 7 genů, z nichž 5 odpovídá genům jiných savců, o nichž víme, že mají co do činění s imunitou nebo s rakovinou. To je velmi zřetelný důkaz, že Storfer a spol. skutečně přistihli čerty při evoluci rezistence vůči rakovině obličeje. Budoucnost tasmánských čertů už najednou není tak černá. Evoluce rezistence u nebezpečných bakterií nás obvykle štve, ale v tomhle případě nám nezbývá než připít na zdraví přírodnímu výběru, který podle všeho ďábly zachrání i pro další generace obdivovatelů rvavých vačnatců.

Video:   Last of the Tasmanian devils? Infectious cancer to blame

Washington State University 30. 8. 2016, Nature Communications 7: 12684, Wikipedia (Devil facial tumour disease)

Datum: 13.09.2016

Nakažlivá rakovina ďáblů vznikla z nervových buněk     Autor: Stanislav Mihulka (07.01.2010)
Nakažlivá rakovina ďáblů nepolevuje     Autor: Stanislav Mihulka (23.09.2012)
Tasmánské ďábly medvědovité postihla už druhá nakažlivá rakovina     Autor: Stanislav Mihulka (29.12.2015)

všem

Roman Gramblička,2016-09-15 13:32:14

všem tasmánským ďáblům přeju zdárnou adaptaci a zářné zítřky. Byla by jich opravdu škoda

Rezistence

Ivan Čech,2016-09-14 23:42:05

Ano, jen bych to nenazýval evolucí, protože pak si někdo může myslet, že z jednoho druhu živočicha může samovolně postupně vzniknout úplně jiný odlišný druh.

Re: Rezistence

Pavel Hranický,2016-09-15 00:59:43

Milý pane, evoluce je jednoduše vývoj. Každý jedinec má unikátní sadu genů, Toho jste si jistě všimnul i u lidí. U Tasmánských ďáblu přežívají jedinci, kteří mají náhodou ve svých genech zvýšenou rezistenci vůči této chorobě. Ti také své geny mohou předat dál a zvýhodnit tím své potomky. Že si místo genu pro rezistenci nejste schopen představit geny ovlivňující nějaký vnější znak a tudíž podobu, je pouze Váš nedostatek. Princip je stejný.
Mimochodem Vaše představa že z jednoho druhu vzniká druhý je naprosto mylná. Druh zůstává stále druhem, jen jeho vnější podoba se vývojem mění tak, aby vždy co nejvíce vyhovovala vnějším podmínkám. Druh se může pouze rozdělit, pokud je část jedinců izolována v jiném prostředí. Pak se tato část vyvíjí odlišně a výsledkem je jiná podoba. V určité chvíli naroste odlišnost genomu obou části druhu do takové míry, že při reprodukci dojde ve většině případů k fatálním genetickým vadám a potomek nepřežije. A to je bod, kdy se jeden druh děli na dva. Protože právě schopnost splodit společného potomka vyznačuje hranici druhu.

Re: Re: Rezistence

Ivan Čech,2016-09-16 00:24:15

Pěkně napsáno. Zajímavé by bylo, když byste popsal vývoj pěkně od začátku, od neživého do dnešní doby a třeba s výhledem do budoucna.

Re: Re: Re: Rezistence

Břetislav Břeh,2016-09-16 08:22:33

1) Vážení, prosím o vědecký důkaz neexistence "inteligentního dizajnéra".
2) Vážení, prosím o vědecký důkaz existence "inteligentního dizajnéra".

Ateista, kreacionista, occamobřitvista zoufale čeká, že přijde někdo svěží jak řeka. A neschopen tolerance, dalšími slovy téhož klasika, brblá jak voda v horském potoce: taky se cítí kamenovaná.. Přiznávám, i můj text je takovým brbláním.

Máme všichni jedno společné: nutně potřebujeme nějaké vysvětlení. Čehokoliv. A klidně i nepravdivé. Proč? No přece aby byl důvod k pižlání hlav, církevním restitucím, nebo aspoň kupónové privatizaci ;-)

No, důvod současného pižlání hlav

Josef Blecha,2016-09-16 11:20:38

je učení islámu, důvod církevních restitucí byl ten, že předtím byl církvím ten majetek komunisty ukraden, a důvod kupónové privatizace byl návrat (části) komunisty ukradeného majetku a jeho výnosů majitelům, tedy "všemulidu". Co s tím má inteligentní designér co dělat, je jasné asi jenom vám.

Re: No, důvod současného pižlání hlav

Milan Krnic,2016-09-16 21:37:56

Důvodem řezání hlav jsou zcela jistě lidé, nikoli nějaké entita "učení islámu".
Důvod restitucí byla pak oficiálně smírná odluka státu od církví.

No, důvod současného pižlání hlav

Josef Blecha,2016-09-17 18:28:15

jsou lidé, vyznávající ideologii islámu. Je to tak lepší? Důvod restitucí bylo předchozí ukradení církevního majetku státem, řízeným komunisty. Kdyby nedošlo k tomuhle ukradení, žádné restituce by nebyly, protože by jich nebylo třeba. "Oficiálně smírná odluka státu od církví" nebyla důvod, ale způsob provedení. Zkuste si odpovědět na dvě otázky: kdyby komunisti neukradli, byly by restituce? Kdyby nebyl ten váš důvod "smírná odluka", mohly by restituce být? Odpovědi vám pomůžou umět rozlišit mezi příčinou a postupem. Měl jste ve škole logiku?

Jo, ještě se mrkněte,

Josef Blecha,2016-09-17 18:30:59

co znamená latinské sloveso restituere (restitui, restitutum), od ktereho je odvozeno slovo restituce. To taky pomůže.

Re: Jo, ještě se mrkněte,

Milan Krnic,2016-09-17 19:03:18

Můžeme se bavit, kdo co ukradl. Čistĕ historicky vzato. A kdo co poctivĕ nabyl ... Tedy za tím důvodem si stojím. Smirné je už jen to datum, odkdy se ty tzv. křivdy počítají.

No, kdo co poctivě nabyl, nepochybně

Josef Blecha,2016-09-19 13:13:49

narážíte na katolickou církev. No, tak ta nabývala majetku odkazy (závěti věřících), koupí či výměnou majetku (většinou pozemkového) a vlastním hospodařením na vlastním majetku (pěstováním obilí a dobytka, vařením piva, you name it). Platby za náboženské úkony byly zpravidla spotřebovány na výživu kněžstva a udržování far a podobně. Něco rozházeli rozmařilí vyšší církevní potentáti, od biskupa výš, to ovšem byli prakticky bez výjimky příslušníci vlivných šlechtických rodů, kteří úřady dostali jako uznání rodu, nikoliv za nějaké církevní zásluhy. "Rozházené" peníze se zpravidla dostaly zase mezi lid (krejčí, stavitelé, zedníci atd., zhusta ovšem jiný než ten, který ty peníze vydělal). Co z toho vám není poctivé a co bylo tedy ukradeno? K tomu byly katolické církvi několikrát za známých dějin majetky bez náhrady nebo s nějakou náhradou vyvlastněny, maně vzpomenu na reformaci nebo v Rakousku na Josefa Druhého. Že si za něčím stojíte, vás ctí, ještě kdybyste k tomu měl kromě propagandy také nějaké věcné důvody. Za svým si stáli i komunisté, nacisté a jiná svoloč, takže to je argument poměrně slabý.

Re: No, kdo co poctivě nabyl, nepochybně

Milan Krnic,2016-09-19 14:35:07

Domýšlíte si špatně. Ale to je jedno. Vzhledem k tomu, že nikdo není takový pamětník, důvěryhodnost pramenů je nejistá, a byť ty všechny dotupené těžko jednotlivec pojme, platí to, co jsem napsal.

Re: Re: No, kdo co poctivě nabyl, nepochybně

Milan Krnic,2016-09-19 17:34:27

(chyba) dotupené > dostupné

Re: Re: Re: Re: Rezistence

Pavel Hranický,2016-09-18 21:12:12

Dokázat neexistenci je z podstaty nemožné (z výjimkou matematiky). Ale především, přinést důkazy má ten, kdo se snaží prokázat EXISTENCI. Na něm spočívá důkazní břemeno.

Re: Re: Re: Rezistence

Jindřich Lněnička,2016-09-16 18:58:05

Začalo to organickými řetězci, které začínaly být čím dál tím víc složitější, až vznikly nukleové kyseliny. Ty začínaly být postupně organizovanější, až vznikly buňky bakterií. Tohle se možná stalo v oceánu opakovaně, kvůli různým katastrofám, které Zemi postihly. Takhle to vydrželo přes 1 miliardu let. Potom se začaly sdružovat i buňky a vznikly první nepravé vícebuněčné organismy, které postupně začaly provádět fotosyntézu (stromatolity) a zvyšovat obsah O2 v atmosféře. Tohle zabralo další miliardu let. Dále vznikali i jednodušší živočichové (medůzy a posléze i členovci a ryby). Po vzniku ozonové vrstvy se začaly vyvíjet ryby s plicními vaky, které vystupovaly z moře a postupně se vyvíjely v obojživelníky. Od těch není daleko k plazům a potom i jednoduchým savcům. Po hromadném vymírání na konci Permu a éře dinosaurů a ptáků začali postupně dominovat savci. Některé druhy protoprimátů postupně začaly vyvíjet také inteligenci a mozek. Pak to už bylo jednoduché: následně se vyčlenili lidoopi a začala vznikat lidská větev, která začíná druhem Sudanthropus, pokračuje Austrolopitékem a následuje druh Homo, který dominuje dodnes. Pro méně chápavé:https://www.youtube.com/watch?v=Ci9jfMvoLb4

Buňky nevznikly

Josef Blecha,2016-09-17 18:33:58

žádnou vyšší organizací nukleových kyselin, ale samoorganizací komponent membrán, které vznikly čertvíjak. Moc se nad ty "méně chápavé" nevyvyšujte, abyste mezi nimi neskončil sám.

Milan Krnic,2016-09-13 14:53:14

Děkuji za aktualizované informace. Snad se jim to povede.
Resp. slovy některých zdejších "diskutujících", snad dá Bůh, případně snad to k dobrému konci stvořitelé naprogramovali.

Ano, správný pokrokový ateista

Josef Blecha,2016-09-14 09:37:34

nesmí nikdy vynechat sebemenší příležitost urážet lidi, kteří mají jiné názory než on. To mu poroučí jeho víra.

Re: Ano, správný pokrokový ateista

David Oplatek,2016-09-14 09:47:24

hloupost si žádný respekt nezasluhuje

Re: Re: Ano, správný pokrokový ateista

Tomáš Lízner,2016-09-14 15:21:36

Amen :-)

Děkuji, že jste

Josef Blecha,2016-09-14 16:34:25

mi to potvrdil. Jinými slovy, vy zastáváte názor, že toho, kdo je podle vašeho názoru hloupější než vy (a to je prakticky všech sedm miliard lidí na Zemi, že ano), máte právo hrubě, sprostě a neustále urážet. Zkuste to někdy v hospodě, když jste takový hrdina.

Re: Děkuji, že jste

Roman Gramblička,2016-09-15 13:21:30

Nevšim jsem si, že by pan Krnic ve svém komentáři někoho hrubě a sprostě urážel, jen si rýpnul, to je toho

Re: Re: Děkuji, že jste

Milan Krnic,2016-09-15 13:45:01

Pokud přání zvířátkům bere někdo osobně (rýpání), je problém pouze u něj.
Mnoho jiných subjektivně nevhodných pohledů na danou věc jsem vynechal (magické "jevy" a různé "tvory", mnou zvláště oblíbený v bezmoc každého vedoucí deterministický osud, atp.), tedy se obdobně může někdo cítit ukřivděně.

No, píše jenom,

Josef Blecha,2016-09-15 15:32:50

"hloupost si žádný respekt nezasluhuje" - tedy staví křesťanská víra = hloupost, a takoví lidé si podle něho nezasluhují respekt, tedy lze se k nim chovat tak, jak se komu zamane, urážet atd., a je to podle něj v pořádku. Ostatně, jak jste si jistě všíml, reakce byla na "Oplatka", tak se zbytečně nerozčilujte na nesprávném místě. Pan Krnic si zaurážel jenom tak trošku a mimochodem, prostě mu to nedalo, aby se nepostavil do pozice spravedlivého, moudrého a mravného, protože on je diskutující, zatímco ti ostatní, jiného názoru než on, jsou jenom "diskutující". Znám několik takových lidí.

Re: Re: Ano, správný pokrokový ateista

Honza Kohout0,2016-09-15 11:45:16

Klasický arogantní ateista nebo věřící. Cokoliv jiné než jeho víra (i ateistů jde o druh víry) je hloupé.
Mimochodem, asi Vám neřekli, že respekt si zasluhují lidé všeobecně, bez vašich (dost hlouých) názorů?
Aha, ne, to říká (například) křesťanství, a pokud to říká křesťanství, je to jistě hloupost. Bože, kam jsi dal rozum?

Re: Re: Re: Ano, správný pokrokový ateista

Roman Gramblička,2016-09-15 13:28:39

Ateismus je absence náboženské víry! Co je na tom tak těžké pochopit?

Re: Re: Re: Re: Ano, správný pokrokový ateista

Milan Krnic,2016-09-15 13:45:58

Ateismus je filosofický směr. Tedy víra, nikoli náboženská.

Pavel Hranický,2016-09-15 20:32:37

Víra je přijímání hypotéz bez dostatečné evidence. Ateismus neni filozofický směr. Je to jen důsledek aplikace vědeckých principů na teistické hypotézy. Pokud by jakékoliv náboženství bylo schopné založit svá tvrzení na dostatečném důkazu, opakovaně ověřitelném na měřitelném experimentu a s jasnou predikcí výsledku, který by zároveň prošel Occamovou břitvou, pak žádný ateismus neexistuje. To, že žádný takový důkaz neexistuje, je právě rozdíl mezí vírou a vědou. Lapidárně řečeno, vědec ví, věřící věří. Ať si klidně věří, ale neplete se do práce vědci, který jediný je schopen dodat výsledky, na nichž je možné stavět.
Hezky to říka Niel deGrase Tyson. V tom okamžiku, kdy jevu kterému nerozumím připíšu jako příčinu božský projev, jsem zvolil lacinou cestu, která nepřináší žádný pokrok a neumožňuje větší pochopení světa kolem nás a získání nějakého benefitu pro lidstvo.

Vy ale věříte taky spoustě věcí,

Josef Blecha,2016-09-16 11:24:00

vlastně naprosté většíně věcí, kterou si nemůžete sám ověřit a ani si nemůžete ověřit, že důkazy, provedené jinými, byly správně. Například jaký máte osobně ověřený důkaz o tom, že se Země točí a že existují třeba geny?

Re: Vy ale věříte taky spoustě věcí,

Milan Krnic,2016-09-17 22:58:53

Neustále si pletete víru s důvěrou, a v tom je jádro pudla. :)

No, nepletu,

Josef Blecha,2016-09-19 13:17:05

i když je to často to samé. Vzpomeňte si na Haeckelův embryonální vývoj, to byla víra jako vyšitá.

Re: No, nepletu,

Milan Krnic,2016-09-19 20:28:05

Víra je často to samé, jako důvěra, a proto jsou významy obou slov definovány jinak. To dává smysl. :-D

Z Z,2016-09-15 20:47:34

Tvrdiť, že je ateizmus tiež viera, je podobné, ako tvrdiť, že trebárs nezáhradkárčenie je tiež záhradkárčením. Podobne ako "nezáhradkár" nepotrebuje záhradku, tak ani ateista nepotrebuje bohov, či iné veci, na ktoré musí veriť.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ano, správný pokrokový ateista

Milan Krnic,2016-09-16 07:36:25

Tématem je ateismus, tedy:
... neboli přesvědčení o neexistenci boha a bohů, zázraků, nadpřirozena, případně nehmotné duchovní oblasti vůbec - filozofický materialismus.
Jakékoli přesvědčení (tj. 100% pravděpodobnost) o nepopsatelném může být jedině víra.
Z Z > Viz významy slova víra, např. ve slovníku.

Tématem je boj ďábla s rakovinou,

Mesika Kuropatva,2016-09-18 13:26:16

ale ňák se nám to zatrolilo, co?

Prokop Soudek,2016-09-19 17:13:19

Máte naprostou pravdu, ateismus je víra. Ve vlastní oči, uši a mozek.