Umělé inteligence si brousí drápy na hráče StarCraftu  
Realtimová strategie StarCraft je mnohem blíže skutečnému světu, nežli šachy, poker nebo go. Ovládnou ji umělé inteligence?
Zatím ještě lidský. Kredit: Blizzard Entertainment.
Zatím ještě lidský. Kredit: Blizzard Entertainment.

Už jsme viděli inteligence, které excelují v šachu. Umělé inteligence vítězí i v pokeru, hře go a jsou k nezastavení na simulátorech bojových letounů. Stále více se ukazuje, že se neskloní ani před videohrami, v nichž si troufnou na stále komplikovanější herní tituly. Podle všeho budou brzy na řadě i hráči oblíbené realtimové strategie StarCraft od Blizzard Entertainment.

 

Sebastian Risi. Kredit: S. Risi.
Sebastian Risi. Kredit: S. Risi.

StarCraft přitom není jen tak nějaká hra. StarCraft je fenomén, který zasahuje i ty, kteří nikdy neveleli Terranům, psionicky vyspělým Protossům ani biotechnologicky zručným a zaručeně nehumanoidním Zergům. Podle mnohých hráčů i komentátorů je StarCraft jednou z nejlepších, nejvýznamnějších, a také nejprodávanějších počítačových her všech dob. Komplexní hra byla až doposud spolehlivě ukotvená jako výhradně lidská dovednost. Jenomže tahle éra se již chýlí ke konci.


Hry jako StarCraft jsou pro umělé inteligence tvrdším oříškem, nežli nějaké deskové kratochvíle. Laboratoř umělých inteligencí DeepMind v žoldu Google proto spojila své síly se samotným tvůrcem StarCraftu, tedy společností Blizzard Entertainment. Společně vytvořili tréninkové prostředí pro umělé inteligence, které chtějí vyzvat lidské hráče v umění StarCraftu. Stejně jako StarCraft není jen tak nějaká videohra, tak i případný úspěch umělé inteligence v této hře bude znamenat mnohem víc, než jenom nějaký rekord. Odborníci se domnívají, že by porážka StarCraftu mohla změnit a posunout kupředu celý vývoj umělých inteligencí. StarCraft je mnohem blíže realitě naší doby, nežli šachy, poker nebo go.

 

StarCraft. Útok Protossů na kolonii Zergů. Kredit: Wired News / Wikimedia Commons.
StarCraft. Útok Protossů na kolonii Zergů. Kredit: Wired News / Wikimedia Commons.

Co proto udělali DeepMind a Blizzard Entertainment? Zveřejnili soubor nástrojů, s nimiž bude pro vědce snazší vyvíjet hráče StarCraftu ovládané umělou inteligencí. Rovněž přislíbili, že pro tento výzkum uvolní stovky tisíc videozáznamů s boji ve StarCraftu, které pak mohou badatelé použít pro výcvik svých umělých inteligencí.

 

Jak je vidět, když inteligence od DeepMind porazila světovou jedničku ve hře go, tak si teď kladou vyšší mety. StarCraft je ale doopravdy ambiciózní, vzrušující cíl. Umělé inteligence zatím StarCraft nezvládají. Nejlepší z nich podlehnou i průměrným hráčům amatérům. StarCraft, to je promyšlené budování armád a infrastruktury podle vývoje situace, která se odehrává ve virtuálním terénu.


Velká obtížnost hry pro umělé inteligence je podle odborníků dána především ohromujícím množstvím kombinací pro každou bitvu. Už pro hru go je to prý kolem 10 na 170 možných konců. Jenomže pro jeden scénář ve StarCraftu je to téměř nepopsatelných 10 na 1 685. Ani počet protonů v našem vesmíru nebo počet sekund, co uplynuly od Velkého třesku, se takovému číslu nijak moc neblíží. To se už není ani vzdáleně představitelné. Umělé inteligence se s tím přesto musí nějak poprat. Další věc je, že jde o realtimovou hru. Jinak řečeno, je to intuitivní řežba v reálném čase. Umělé inteligence budou mít co dělat.


Vědci umělých inteligencí už na tom pracují. Sebastian Risi a Niels Justesen z IT University v dánské Kodani se rozhodli pro přístup, s nimž uspěli vývojáři inteligence AlphaGo pro hru go. Doposud prý natrénovali umělou inteligenci, vybavenou pokročilou neurální sítí, zhruba 630 tisíci tahy z více než 2 000 bitev StarCraftu. Některé z těchto použitých bitev svedli nejlepší lidští hráči světa. Dánská umělá inteligence zatím neporazí ani některé jiné, natvrdo zadrátované umělé inteligence StarCraftu. Ale v Kodani se prý postupně se zlepšují. Uvidíme, jak si poradí s Terrany, Protossy a Zergy. 

Video: StarCraft II DeepMind feature layer API


Google’s DeepMind Attacks Starcraft II Next

 

Dark vs. ByuN ZvT - Finals - WCS Global Finals 2016 - StarCraft II


Literatura
New Scientist 9. 8. 2017, Wikipedia (StarCraft).

Datum: 13.08.2017
Tisk článku

Umělá inteligence 6 - Mařík Vladimír, Štěpánková Olga, Lažanský Jiří
Knihy.ABZ.cz
 
 
cena původní: 495 Kč
cena: 415 Kč
Umělá inteligence 6
Mařík Vladimír, Štěpánková Olga, Lažanský Jiří
Související články:

Vědci Facebooku učí umělé inteligence čtením dětských knih     Autor: Stanislav Mihulka (28.02.2016)
Letecká bojová umělá inteligence si natřela na chleba taktické experty     Autor: Stanislav Mihulka (29.06.2016)
Umělá inteligence Deep Mind odezírá ze rtů lépe než profesionálové     Autor: Stanislav Mihulka (29.11.2016)
Hravá umělá inteligence: Chinook, AlphaGo, Liberatus     Autor: Pavel Houser (30.01.2017)



Diskuze:

Šílenství.

jaroslav mácha,2017-08-19 22:39:02

Šířit umělé inteligence znamená koledovat si o vyhynutí. Stačí. že mikroprocesory jsou prošpikované zadními vrátky, které umožňují je vyřadit nebo převzít pod kontrolu. Po zhasnutí elekřiny přestane jít topení, voda a většina systémů spadne. Za pár dnů máme statisíce mrtvých i v Česku.

Odpovědět

dota2 vs AI

Atom Ize,2017-08-15 01:45:04

ohledne doty2, kde AI zacalo porazet vsechny pro hrace po 14dnech od zacatku uceni ve hre 1 na 1, se zminoval i Musk na Twitteru https://twitter.com/elonmusk/status/896200592388784128
V dalsim prispevku vola potom po nejakem zakonem omezeni AI, coz si myslim, je zcela jiste na velice aktualni tema.
Dockame se 4 zakonu robotiky? :)

Odpovědět


Re: dota2 vs AI

Jan Novák9,2017-08-17 01:08:13

Opravdu očekáváte že hackeří a internetoví zločinci budou respektovat zákonné omezení? Nechcete koupit Karlštein? Prodám levně.

Odpovědět

Marek Dendes,2017-08-14 13:05:42

Len ci je dobre trebovat AI na bojovych hrach :-) Aby potom nebrala aj ludi ako protivnika v bojovej hre :-))

Odpovědět


Re:

Alexandr Kostka,2017-08-14 16:01:51

Zatím snad veškeré komunikativní AI začaly poměrně záhy brát lidi za něco velmi fuj. A nešlo fakt jen o chatbota Microsoftu, který tvrdil věci, jako že Hitler byl fajn a konečné řešení bylo správné řešení. A ve hře má AI dost nefér výhodu. Člověk když kontroluje jednotky v boji na jednom konci mapy, tak má dost problém překliknout na základnu, dát stavět další budovy, jednotky atd. AI se tam nakliká podstatně rychleji a současně stíhá kontrolovat že těžba surovin jede na 100% a stavba nových jednotek též.

Odpovědět


Re:

Milan Krnic,2017-08-14 21:12:25

Až, resp. jestli se ta AI někdy zrodí (doposud to není AI ani zdaleka), předpokládám, že pochopí kauzalitu světa, a následně spáchá v depresi sebevraždu.

Odpovědět


Re: Re:

Alexandr Kostka,2017-08-14 22:36:59

Zblázní/zblázní a spáchá sebevraždu/pokusí se vyhladit lidstvo, ať už z nenávisti, nebo v sebeobraně. Scifi utopistická představa, že AI slouží jako sluha je velmi nepravděpodobná.

Odpovědět


Re: Re: Re:

Josef Šoltes,2017-08-14 23:02:19

Osobně si myslím, že přisuzujete AI moc lidské vlastnosti. Bude to čirá inteligence, nemůže se zbláznit. Nebude mít emoce. Bude to jen naprosto dokonalý logický nástroj, ale bez touhy objevovat, nic ji nikam nebude tlačit, bez pudu sebezáchovy... Osobně bych čekal, že to bude vševědoucí a všemocný lenoch, který se radši nechá zahubit, než aby hnul prstem. Bude mu chybět motivace. Člověk je člověkem nejen kvůli své inteligenci ale kvůli miliardě dalších věcí. Je velice nepravděpodobné, že by syntetická AI byla tohle všechno napodobit, je to v podstatě zbytečný evoluční přívěšek.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re:

Milan Krnic,2017-08-15 10:25:05

To je takové běžné pojetí z pohledu svobodné vůle. Ta ovšem pravděpodobně neexistuje, resp. její existenci zatím nikdo neprokázal.
Ovšem předpokládám, že všechna inteligence vede k přijetí tohoto konceptu.
Ale bez emocí si to nedovedu představit (holt mimo horizont).
Počítači je to jedno.

Odpovědět


Re: Re:

Josef Skramusky,2017-08-16 09:54:22

Neexistuje samozřejmě žádná přirozená hranice a vše záleží na definici. Tedy zatím pravděpodobně neexistuje umělá inteligence podle Krnice - definice neznámá. Přesto již umělé inteligence překonali mnohé hranice přisuzované v minulosti pouze člověku - a po každém takovém úspěchu AI dojde k posunutí hranice. Můžeme před důkazy zavírat oči, hranice stále posouvat a tvrdit, že umělá inteligence není a nebude, ale to její vývoj ani nezpomalí a lepší budoucnost lidstva určitě nezajistí.

Odpovědět


Re: Re: Re:

Jaroslav Pešek,2017-08-16 15:02:35

Ta současná AI je jen super počítadlo.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re:

Jan Novák9,2017-08-17 07:18:05

Stejně jako človek je jenom super strunatec.

Odpovědět


Re: Re: Re:

Milan Krnic,2017-08-16 20:46:26

https://cs.wikipedia.org/wiki/Inteligence
"Inteligence (z lat. inter-legere, rozlišovat, poznávat, chápat) je dispozice pro myšlení, učení a adaptaci a projevuje se intelektovým výkonem."
Intelekt
"Rozum je schopnost lidské mysli zobecňovat jednotlivé zkušenosti, pracovat s abstraktními pojmy a činit závěry z předpokladů."
CPT out

Odpovědět


Re: Re: Re: Re:

Jan Novák9,2017-08-17 07:14:57

To zvládá každá neuronová síť, simulovaná nebo přirozená.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re:

Milan Krnic,2017-08-17 14:49:45

Nejen to, to (výpis definice z wiki) zvládne i poměrně jednoduchý software pro PC.

Odpovědět

Radovan Slegl,2017-08-14 10:55:02

Jo přesně, akorát dneska na Technetu o tom vyšel článek...ono už je asi jedno, zda to je Starcraft nebo Dota...v každém případě klobouk dolů

Odpovědět

Dota 2

Josef Šoltes,2017-08-13 23:28:17

Mám dojem, že AI si to teď nedávno rozdala se špičkovými hráči Doty 2 (což je také velmi komplexní záležitost) a dala jim slušně na frak.

Odpovědět




Pro přispívání do diskuze musíte být přihlášeni




















Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace