Solární erupce, která by usmažila technologie, může přiletět do 100 let
Hvězdy typu Slunce si občas rády zařádí. Opatrnost je v tomto případě zcela na místě. Měli bychom si dávat pozor.
Střezte se sluneční bouře. Kredit: NASA/SDO.

Sluneční soustava vypadá klidně a mrtvě, ale zdání klame. Slunce není efektní kolečko na obloze, nýbrž hvězda, a občas to dá jasně a nekompromisně najevo. Podle nové studie by právě Slunce mohlo být v dohledných desetiletích jednou z největších hrozeb současné globální civilizaci, protože by mohlo vyslat zničující solární bouři. Škody by se prý snadno vyšplhaly do bilionů dolarů. Na druhou stranu, podobné vnější hrozby, byť strašlivé, mají tu příjemnou vlastnost, že lidi sjednocují. Což nejsou zase tak špatné vyhlídky.

Avi Loeb (2015). Kredit: Aviloeb / Wikimedia Commons.

V roce 1859 se odehrála slavná Carringtonova událost. Zemi tehdy zasáhla velice silná geomagnetická sluneční bouře, která tehdejší civilizaci příliš neuškodila. Dnes je ale jiná doba. Kdyby od Slunce přiletělo něco podobného, tak to usmaží satelity, internet a elektrické sítě. Globální život se sociálními médii, tak jak ho známe, by utichl. Možná na celé měsíce, roky. Astrofyzici Avi Loeb a Manasvi Lingam z Harvardu ve své nové studii tvrdí, že taková monstrózní erupce pravděpodobně zasáhne Zemi během následující stovky let.

Podle Loeba a Lingama se Slunce tváří přátelsky, jako zdroj všeho života ve Sluneční soustavě. Jenomže vždycky to přítel není. Badatelé analyzovali dostupná data, která jsme doposud nasbírali o hvězdách podobných Slunci. Pak odhadli, jak časté jsou u takových hvězd extrémní hvězdné erupce, a jak nás taková událost může zasáhnout.

Z jejich výsledků vyplývá, že nejvíce monstrózní erupce, jaké hvězdy typu Slunce vůbec mohou odpálit, jsou naštěstí docela vzácné.

Manasvi Lingam. Kredit: CfA.

Zemi mohou zasáhnout asi tak jednou za 20 milionů let. Když taková extrémní sprcha UV záření a vysokoenergetických elektricky nabitých částic přiletí na naší planetu, tak sežehne ozonovou vrstvu a zřejmě provede i něco ošklivého na zemském povrchu. Na druhou stranu, ve fosilním záznamu podle všeho nejsou vidět dramatická celoplanetární vymírání, která by měla spojitost s takovými událostmi. Takže to asi nebude zase tak příšerně hrozné. Pravda, tehdejší savci neměli notebooky.

Erupce na Slunci 31. srpna 2012. Kredit: NASA Goddard Space Flight Center.

Jak už to na světě chodí, méně intenzivní události se obvykle dějí častěji. Platí to i pro méně extrémní, ale stále dost brutální solární erupce. Loeb si tak trochu stěžuje, že dopadu asteroidů se bojí každý, ale sluneční supererupce zůstávají neprávem poněkud stranou. Jsou přitom nejspíš stejně ničivé a stejně pravděpodobné. Greg Laughlin z Yale k tomu řekl, že se sice uprostřed noci nebudí hrůzou ze solárních supererupcí, ale to podle něj neznamená, že bychom se jich neměli obávat.

Loeb s Linghamem nezůstali u strašení veřejnosti. Navrhují totiž řešení, jednu z možností, jak ochránit Zemi před extrémními solárními erupcemi. Jejich řešení je megalomanské a prosté zároveň. Doporučují umístit mezi Zemi a Slunce gigantickou smyčku z vodivého drátu. Taková smyčka by fungovala jako magnetický štít a odkláněla by divoký proud částic sluneční bouře.

Takovou technologii bychom zvládli. Problém je v tom, že by vybudování podobného planetárního štítu přišlo asi na 100 miliard dolarů. Není to zrovna málo, ale škody po extrémní solární erupci by mohly být mnohem, mnohem vyšší. Na planetárních štítech budeme ještě nejspíš muset zapracovat, anebo vyvineme nějakou lepší technologii, ale Slunce bychom každopádně neměli podceňovat.

Video: What Was the Carrington Event? - The Most Powerful Solar Storm on Record

New Scientist 16. 10. 2017, Astrophysical Journal 848: 41.

Datum: 19.10.2017

Hvězdné supererupce v datech sondy Kepler     Autor: Stanislav Mihulka (23.05.2012)
V létě 2012 nás o vlásek minula extrémní sluneční bouře     Autor: Stanislav Mihulka (27.07.2014)
Mohlo by naše Slunce odpálit supererupci?     Autor: Stanislav Mihulka (03.04.2016)

Kus drátu

Jiří Novák,2017-10-19 19:32:24

Škoda, že to nejzajímavější je nastíněno až na samém konci článku. Dost by mě zajímalo, jaký vodič by to musel být, kolik by ho bylo a jak by to celé mělo fungovat. Předpokládám, že nestačí vzít kus dátu, kde se mi začátek erupce naindukuje nějaké napětí a vzniklé magnetické pole odkloní zbytek erupce. Ale nejsu fyzik, tož nevím.

Re: Kus drátu

Jiří Svejkovský,2017-10-23 13:47:01

Předpokládám, že nějaká dvapětka by se vypařila při prvním kontaktu s polem částic. Takže kabel jak noha, nebo spíš jak megasupernoha. Předpokládám, že by to fungovalo jako cívka, která vytváří elektrické pole proti směru účinku pole magnetického, které je tak bržděno indukovaným polem magnetickým ... Ach ten Maxwell, jak snadno se do toho člověk zamotá ...

Trošku bude účinek snižovat to, že částice nejsou monopólní, nýbrž se jedná o protony i elektrony. Nevím, v jaké míře jsou zastoupeny, ale pokud by to bylo 1:1, jedná se o pole bez chutě a zápachu, tudíž elektricky neutrální.

Vesmirne cesty

Martin Pecka,2017-10-19 09:53:44

Nejsem nijak zbehly v "kosmicke fyzice", ale neslo by tedy takovou smycku (ci vice smycek) pouzit na odstineni kosmickeho zareni pri dlouhych letech vesmirem? Nebo je to problematicke zareni jine nez to, ktere hrozi pri erupci slunce?

Re: Vesmirne cesty

Martin X,2017-10-19 13:27:25

Nabite castice ano, v pripade ochrany relativne maleho priestoru by ale magneticke pole muselo byt dost silne co vyzaduje energiu a pravdepodobne by vplyvalo aj na posadku.
Na nenabite castice ako fotony (rongtenove, gamma ziarenie...) by to neposobilo.

Re: Re: Vesmirne cesty

Alexandr Kostka,2017-10-19 17:04:56

Nemluvě o tom, že magnetické pole o síle několik Tesla umíme vytvořit na ploše řekněme 2m2 u magnetické rezonance. Tady by to muselo mít plochu kolik tisíc km2. Takže potřeba možná miliarda km supravodivého drátu (a k tomu chlazení, ani vesmírná zima není dost studená) a napájení elektřinou, patrně víc než dají dohromady všechny elektrárny na světě.

Re: Vesmirne cesty

Jan Turoň,2017-10-19 16:50:12

Nejsem nijak zběhlý v "kosmické fyzice", ale kdybychom něco podobného postavili před Mars, kterému sluneční vitr odfoukává atmosféru, nemohli bychom během pár generací jezdit na rekreaci k moři na Valles Marineris?

Re: Re: Vesmirne cesty

Petr Kr,2017-10-19 17:50:08

Mohli, ale to byste ještě musel něco dát za Mars a trochu kyslíku z Marsu a trochu ... a dovolená by byla za 5,98 mld. dolarů. máte investora?

Tiež často varujem pred supererupciami

Anton Matejov,2017-10-19 08:09:54

Ide o viacero hrozieb.
Čo ak zasiahne našu Zem supererupcia v čase, keď bude prepolovať? V dobe prepolovania bude mimoriadne slabé ochranné magnetické pole našej Zeme. Naša Zem nezvyklo historickí dlho neprepolovala, tak by ľudstvo mohlo také prepolovanie očakávať v blízkej budúcnosti.
Tiež som názoru, že ľudstvo a Zem zasiahne taká supererupcia v blízkej budúcnosti do sto rokov.
Stvoriť nejaký typ magnetického poľa v libračnom bode L1 som tiež navrhoval.
Odskúšať by sme to mohli aj v Marsovom libračnom bode L1. Mars chceme kolonizovať, ale Mars stratil svoje magnetické pole. Ľudia tam budú ohrozený. Genetickí upravovať ľudí na Marťanské podmienky ako naposledy navrhovali niektorí ľudia v NASA sa mi zdajú pološialene.
Je tiež dobre spočítané, že časom bude naše Slnko svoje žiarenie zvyšovať na intenzite. Do miliárd rokov a možno oveľa skôr stupne jeho žiarivý výkon natoľko, že sa nám vyparia všetke oceány.Na Zemi vznikne to biblické peklo podobné tomu na Venuši.
Existuje aj reálna hrozba výbuchu blízkej supernovy, ktorá by nám mohla tiež vyhladiť život na Zemi, či dokonca narušiť atmosféru našej Zeme. Tvorením ochranných magnetických poli v libračných bodoch Zeme, Marsu, Mesiaca, či autormi spomínaných gigantických smyčiek z vodivého drátu, by sme sa mohli naučiť eliminovať aj iné hrozby.
Zopár stoviek miliárd by stálo na také projekty, keď stovky miliárd sme investovali do protiraketových obrán, ISS a podobne.
Ďalšou hrozbou pre usmaženie našej elektroniky, sú EMP zbrane, ktoré sa v súčasnosti horúčkovito vyvíjajú rôznymi štátmi a veľmocami. Nakoniec aj vodca KĽDR môže s hrozbou jadrového útoku na USA blafovať. Asi dobre vie, že mu tam tie rakety nedoletia pre vyspelú protiraketovú obranu Južnej Kórey, Japonska a najmä USA. Ale čo ak pošle do našej atmosféry nejaké EMP rakety, alebo nechá tam odpáliť nejaké jadrové, vodíkove hlavice? Elektromagnetické pulzy z výbuchu takých hlavíc by tiež vyradili navigačné systemy ako sú GPS a väčšinu satelitov. Do vesmíru už dokáže poslať rakety aj cez USA tvrdo napadaný Irán, či Izrael. Nevedno čo urobia v zúfalstve, či v odvete,v sebeobrane, ani tieto štáty. Tak by som bol veľmi opatrný pri preventívnych úderov na podobné štáty. Že môžme rátať s takými alternatívami v KĽDR svedčia pokusy rušiť GPS signál napríklad uvádzané na linkoch
Nakoniec som čítal varovanie aj jedného ruského filozofa. Že rusi tiež čítajú na Internete a registrujú tú špinavu propagandu, môžu si všeličo na Internete overiť. Nie sú takí hlúpi ako teroristi. Ak nemajú napríklad na Dombase elektriku, raz dva ju nemusia mať ani v USA. A zrúti sa aj dodávateľský systém na Západe. V tedy ma okrem EMP napadla hrozba, že na Západe ťažko ustrážime tie tisíce kilometrov rozvodových sieti od monopolných dodávateľov, atomových elektrárni a podobne. Ešte šťastie že to ešte nenapadlo takých teroristov ako ISIL, alebo AlKaida. To by boli oveľa účinnejšie údery na Západnu kultúru a psychologické dopady, ako sa samovražedne odpaľovať. Ale tí teroristi už dokázali napríklad vyrábať chemické zbrane, či drony, tak ich kreativitu tiež nemožno až tak podceniť.
Spýtal som sa vtedy svojich dcér, či by si vedeli predstaviť, že naraz nepôjde elektrika niekoľko mesiacov, rokov. Chodili by po schodoch,varili niekde v lese pri ohníčku, prali v rieke šaty. Nefungovala by TV, notebooky, mobily? Pešo chodiť kilometre do školy, práce a podobne?

Re: Tiež často varujem pred supererupciami

Martin X,2017-10-19 09:39:48

Kim-Tucne-Prasa ma na obeznej drahe 2 satelity v idealnej vyske 500 km na uskutocnenie EMP utoku. Druhy satelit KMS-4 bol vypusteny den po uspesnom jadrovom teste. A podla vyjadrenia dvoch ruskych generalov - expertov na EMP z roku 2004 pre americku komisiu na ochranu pred EMP sa do KLDR "nahodou" dostali plany na konstrukciu jadrovych zbrani specializovanych na produkciu silneho EMP.
Takze na Slnko asi nebudeme musiet ani cakat.

Re: Tiež často varujem pred supererupciami

Petr Kr,2017-10-19 17:58:17

"Najlepšie asi bude výrobu a rozvody elektriky vhodne decentralizovať. A možno aj to je jedna z príčin odstavovania jadrových elektrárni v Nemecku."
Není to nějaký nesmyl? Není tou příčinou Merkelová? Není řídící systém JE odolnější než v klasické elektrárně? Mají to JE na windowsech? Nemají velíny v JE náhodou okna do ulice? Uděláme si každý elektrocentrálu doma? Jsou FVE odolné proti EMP?

Re: Re: Tiež často varujem pred supererupciami

Leopold Kyslinger,2017-10-19 18:07:30

Souhlasím. Přičítat Merkelové představu, která by zdůvodnila jednu z příčin odstavovaní jaderných elektráren v Německu, je samo o sobě výkon hodný sci-fi románu. Merkelová nemá fantasii. Kde ji ztratila, pokud ji kdy měla, není jasné, ale celou svou kariérou do dokazuje.

Re: Re: Re: Tiež často varujem pred supererupciami

Michal Kára,2017-10-20 07:32:43

Máte to nějaké popletené. Odstavení jaderných elektráren prosadili Zelení, Merkelová je v jiné straně.

Re: Re: Re: Re: Tiež často varujem pred supererupciami

Petr Kr,2017-10-20 10:01:29

Omlouvám se. Nevěděl jsem, že zelení jsou také v CDU/CSU. Dosud jsem se domníval, že jsou v menšině i Bundestagu.