Ruský Progres zkrátil cestu na ISS ze dnů na hodiny  
Americkým nákladním lodím trvá několik dní, než se dostanou k ISS. Robotický Progress se třemi tunami nákladu na palubě to včera zvládl za méně než čtyři hodiny.
V monážní hale Progressu.
V monážní hale Progressu.

Ruská nákladní kosmická loď včera večer předvedla superrychlý let. Mělo k němu dojít již loni v říjnu, ale kvůli zádrhelu na lodi Sojuz se start odložil a stanice ISS  mezitím odplula, takže se let uskutečnil dvoudenní klasikou. Začátkem letošního roku  se situace opakovala. Odložení startu znovu superrychlý let zhatilo, a tak Progress  cestoval k ISS dva dny. Na třetí pokus teď vše klaplo. 
Robotická nákladní loď Progress 70 (MS-09), napěchovaná téměř třemi tunami potravin, pohonných hmot a dalších zásob, startovala z Bajkonuru v Kazachstánu ve  21:51 GMT, aby po dvou obletech nad Tasmánským mořem (mezi Austrálií a Novým Zélandem) zakotvila na stanici. Stalo se tak dokonce o 8 minut dříve, než se předpokládalo.  Rusové tím vylepšili svůj předchozí rekord. Ten byl 6 hodin. Byl v platnosti od roku 2013 a uskutečnil se po čtyřech obletech Země. Tentokrát ke spojení se stanicí stačily oběhy dva.

 

Video:  Progress MS-09 docking to the ISS


NASA nevlastní dopravní prostředky, které by byly schopny dopravit náklad na ISS. Uzavírá proto dohody se soukromými společnostmi. Další robotické lodě, které jsou v současné době schopny ISS také zásobovat, jsou Dragon SpaceX a loď Cygnus od Northrop Grumman. Cygnus, tak jako Progress, je jednorázovkou, která shoří, Dragon se ale vrací zpět na Zemi.

 

Již natankovaný Progress MS-09. Kredit: http://russianspaceweb.com
Již natankovaný Progress MS-09. Kredit: http://russianspaceweb.com

Progressy zásobují ISS od roku 2000. Ten nynější zůstane připojen ke stanici na portu ruského modulu Pirs až do ledna příštího roku. Astronautům přivezl 530 kilogramů pohonných hmot, 52 kg kyslíku, 420 kg vody a 1 655 kg takzvaného suchého nákladu, čímž se myslí potraviny a  přístroje. Teď útroby lodě budou zastávat funkci koše na odpadky. Těch už je totiž okolo naší matičky Země víc, než je zdrávo. Po naplnění se promění v popelářský vůz a nepotřebnosti odveze do spalovny husté vrstvy atmosféry k likvidaci. 
Podle agentury Sputnik Roscosmos, už sedmnáct let fungující Pirs modul na ISS bude nahrazen novým, multifunkčním (MDM) nazvaným Nauka. Program sice nabral zpoždění, ale realizace bychom se měli dočkat již v příštím roce.

Datum: 10.07.2018
Tisk článku

Automobily I - Jan Zdeněk Ing., Ždánský Bronislav Ing., Čupera Jiří Ing. , Ph.D.
Knihy.ABZ.cz
 
 
cena původní: 325 Kč
cena: 306 Kč
Automobily I
Jan Zdeněk Ing., Ždánský Bronislav Ing., Čupera Jiří Ing. , Ph.D.
Související články:

Virtuální procházka Mezinárodní vesmírnou stanicí ISS     Autor: Josef Pazdera (01.08.2015)
Lunární vesnička jako nástupce ISS     Autor: Tomáš Kohout (19.05.2016)
Na ISS se bude číst DNA     Autor: Dušan Majer (20.07.2016)



Diskuze:

...

Jan Balaban,2018-07-12 06:11:36

Viackrát použiteľný Dragon má iste dramaticky nižšie ceny na vyvezenie jedného kilogramu ako zastaralý Progress. Len sa obávam či to nedopadne rovnako ako s raketoplánom.

Odpovědět


Re: ...

Josef W,2018-07-12 08:15:12

Hodinky-holinky, Falcon-Dragon ...

No hlavně aby ruská Feděracia nedopadla jako Eněrgia s Buranem. A to nemyslim jízlivě, ale upřímně!

Odpovědět


Re: Re: ...

Vojtěch Kocián,2018-07-12 13:09:33

On i Dragon už je znovupoužitelný, i když jen asi z poloviny. SpaceX už asi rok žádné nové ve staré verzi nevyrábí a startuje s recyklovanými. Plně znovupoužitelné (bez "trunku") by měly být ty v nové (pilotované) verzi, která má poprvé startovat už letos a má do budoucna dopravovat i náklad.

Odpovědět


Re: Re: Re: ...

Davidx Brazina,2018-07-12 20:05:20

Coz nic nemeni na tom, ze puvodni prispevek byl mimo a jeho autor prokazal neznalost, se kterou se nam hned ale musel pochlubit.

Odpovědět


Re: Re: ...

Jan Balaban,2018-07-12 20:27:24

Mal som na mysli tú vec, ktorá pristáva na mori pomocou raketového motora a konkrétnu trhovú cenu za kg. Nie politiku. K tým holinkám - Ruská Federácia nie je Sovietsky Zväz, tak ako Nemecko nie je Tretia ríša.

Odpovědět


Re: Re: Re: ...

Josef W,2018-07-12 20:58:25

Člověče, s vámi je to těžký. Na populárně-vědeckým webu reagujete v tématu o kosmonautice, ale vůbec nic přitom o ní nevíte. Pokud byste se ptal, ani nepípnu (a kdybych věděl, rád se podělim), ale vy píšete "zasvěceně" o koncepčních závadách raketoplánů a problematické znovupoužitelnosti.

Tedy - na mysli jste měl první stupeň nosné rakety Falcon. Ale v článku který komentujete jde o kosmické lodě.
No a k té federaci - psal jsem samozřejmě o připravované nové ruské kosmické lodi:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Federacija

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: ...

Jan Balaban,2018-07-13 04:09:16

Viem o kozmonautike dosť, ale nemachrujem. O koncepčnej chybe raketoplánu a problematickej znovapoužiteľnosti nájdete pri miernom úsilí veľa článkov.

Odpovědět


Re: Re: ...

Radek Secka,2018-07-18 09:57:23

Asi jste to nepostrehl, ale posledni zasobovaci let CRS-15 byl opet leteny jiz pouzitou lodi Dragon (tj. tou casti, ktera byla vynesena raketou Falcon na LEO, zachycena ISS, odpojena od ISS a pristala v oceanu po pruchodu atmosferou). Konkretne slo o 4. takto znovu pouzitou kapsli.
Jiste muzete oponovat, ze existuji casti Dragonu jako omilany Trunk, ktery se nevraci a shori, nebo atmosfericka cepicka, ktera se odpoji kratce po startu, jako jiste i jine casti lode Dragon, ktere jsou nahrazeny za nove.
I tak jde stale o zcela novou uroven znovupouzitelnosti, kterou se nehodi zesmesnovat. A upozorneni na nizkou cenu, ve srovnani s projekty Space Schuttle nebo Buran je velmi na miste.

Odpovědět


Re: Re: Re: ...

Josef W,2018-07-18 16:14:26

Zdá se mi, podle řazení příspěvku, že reagujete na mě, jenže já nic nezesměšňoval. Znovupoužitelnost Dragonu je obecně známá. Ale pán Balaban, ktorý vie o kozmonautike dosť, psal o Falconu (tedy snad ...). Přečtěte si celou diskusi.

Např. Jan Balaban,2018-07-12 06:31:45

Odpovědět


Re: ...

Radoslav Porizek,2018-07-25 23:23:52

Niekto by si mal iste dostudovat Ciolkovskeho rovnice, v ktorych ma dramaticke medzery.
.
Cena za vyvezeny kilogram dramaticky narastie, pretoze pri viacnasobne pouzitelnom modulu potrebujes s jednym kilogramom vyniest aj x-litrov paliva na brzdenie modulu cestou dole.
Snazia sa to teda optimalizovat tym, ze navratove rakety vylietavaju len do malej vysky, kde je este husta atmosfera, a teda sa cast brzdenia prenechat airodynamickemu odporu.
.
Celkovo vychadza cena za vyneseny kilogram zhruba rovnako. Pokial sa teda aj podari vyriesit technologicke problemy, neocakava sa ziadne vyrazne zlacnenie ceny za vyneseny kilogram.

Odpovědět

Těch už je totiž okolo naší matičky Země víc, než je zdrávo.

Pavel Krušina,2018-07-11 09:35:05

Takhle to dělá dojem, že do koše putují i odpadky z okolí Země obecně, nejen z ISS. Jak to je? Uklízí si ISS své okolí, nebo je to jen nešikovně napsané? Někdy si říkám, zda té básnické mluvy není na Oslovi až moc.

Odpovědět


Re: Těch už je totiž okolo naší matičky Země víc, než je zdrávo.

Milan Krnic,2018-07-11 09:48:33

Jaké básnické mluvy a co tím má společného? V kontextu mi to přijde napsané dobře, a nenapadá mě, jak to napsat lépe, abych si to bez kontextu nespojil stejně. Poraďte.

Odpovědět


Re: Těch už je totiž okolo naší matičky Země víc, než je zdrávo.

Josef W,2018-07-11 10:41:02

Určitě to bude jen odpad ze stanice, který tak nepřispěje k dalšímu zaneřádění nízké oběžné dráhy. Holt ta květnatá mluva umožňuje různé výklady :o)

Odpovědět


Re: Re: Těch už je totiž okolo naší matičky Země víc, než je zdrávo.

Jituna Brožová,2018-07-11 12:28:54

Myslím, že slovo nepotřebnosti vyjadřuje vše dostatečně a že se jedná i o vyřazené přístroje, zkumavky a tekutiny z různých pokusů, špinavé svršky astronautů, obaly potravin,.... Progress je připoután a zakotven ke stanici a spojuje je hermetický průlez. Už jen to samotné vylučuje, že by měl vychytávat něco z volného prostoru. Na ISS ani neběží žádný program, který by vysílal astronauty do volného prostoru za účelem chytání létajících předmětů. Bylo by to prakticky nemožné. Progress nemá ani žádnou robotickou ruku, ani otevíratelný nákladový prostor. K tomu ISS stanice nemá dostatečnou možnost manévrovat, což při chytání volně letících předmětů je nutnost,... Také mi nejde do hlavy, že by si někdo mohl text vysvětlit jinak :)

Odpovědět


Re: Re: Re: Těch už je totiž okolo naší matičky Země víc, než je zdrávo.

Josef W,2018-07-11 13:07:34

Když čtu váš příspěvek, opět si uvědomuji, jak moc chybí skutečná kosmická Loď s velkou možností manévrování, nákladovým prostorem, robotickou paží. Tyhle jednorázové "kontejnery na nepotřebnosti" ;-) jsou sice potřeba, Dragon zas umí dopravit i nějaký ten náklad zpět na Zemi, ale zaletět k nějakému satelitu, zachytit ho a opravit, nebo stáhnout k nám dolů ...
Věčná škoda raketoplánů (včetně Buranu).

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Těch už je totiž okolo naší matičky Země víc, než je zdrávo.

Jan Balaban,2018-07-12 06:31:45

Bohužiaľ mali neodstrániteľnú koncepčnú závadu, nebezpečnú pre životy posádky. Dragon dokáže s problémami dopraviť na Zem len časti, ktoré sa vôbec nedostanú na obežnú dráhu.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Těch už je totiž okolo naší matičky Země víc, než je zdrávo.

Josef W,2018-07-12 08:07:55

Já vám nevim, odkud pramení váš názor. I když cosi tušim :o)
Lety do vesmíru prostě nejsou rutinou, jsou stále nebezpečné a přinášejí rizika. Ovšem spolehlivost raketoplánů vůbec nebyla špatná, pokud jde o americký STS, tak při svých cca.130. startech dosáhl na spolehlivost stejnou, jako mají Sojuzy (přes 98%). Jestli považujete za "koncepční závadu" to, že při každém svém startu vezl posádku, tak máte zvláštní měřítka. Ruský/sovětský Buran bohužel neměl možnost prokázat svou spolehlivost, ale věřím, že by taky nedopadl špatně. Raketoplány prostě byly skutečné Kosmické Lodě, na rozdíl od všech těch ostatních, ruských, amerických, čínských, evropských atd. "kapslí".

Pokud jde o kosmickou loď Dragon, kterou si pletete s nosnou raketou Falcon, tak ta dopravuje zpět z ISS stovky kg materiálu (zvládne i tuny) - výsledky pokusů, zařízení a třeba i robonauta na opravu.

Doporučoval bych vám, nedívat se na vše tak zaslepeně ideologicky ...

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Těch už je totiž okolo naší matičky Země víc, než je zdrávo.

Michal Lichvár,2018-07-12 13:34:13

Ruský Buran pri svojom prvom a jedinom lete posádku neviezol, bol plne automatický.

Taká perlička (z výstavy o vesmíre): pri pristávaní Buranu hlásila doprovodná stíhačka, že Buran sa vychyľuje z kurzu. V riadiacom centre uvažovali, či ho majú zostreliť. Než sa rozhodli, Buran opäť začal meniť smer ... a pristál na letisku z opačnej strany :)

Neskôr keď to analyzovali, tak zistili, že počítať Buranu detekoval príliš silný vietor smerom zozadu a tak sa rozhodol pristávať proti vetru :)

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Těch už je totiž okolo naší matičky Země víc, než je zdrávo.

Davidx Brazina,2018-07-12 20:07:05

Mne se zda ze ve vasem prispevku je prisli malo smailiku na to jak moc je to vtipne. Tuto informaci poskytlo radio Jerevan?

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Těch už je totiž okolo naší matičky Země víc, než je zdrávo.

Jan Balaban,2018-07-12 20:39:23

Ak tvrdíte, že program raketoplánov bol zastavený z iných dôvodov ako je zlá koncepcia s umiestením raketoplánu na boku, čím vzniká neriešiteľné poškodenie tepelnej ochrany a tým s neprijateľnou pravdepodobnosťou k stratám raketoplánov a životov posádky, tak sa mýlite, alebo úmyselne šírite propagandu. Hlavným cieľom programu bolo zlacniť vynášanie nákladov na obežnú dráhu, čo sa bohužiaľ práve z týchto dôvodov nepodarilo.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Těch už je totiž okolo naší matičky Země víc, než je zdrávo.

Josef W,2018-07-12 21:23:40

To by je nenechali ještě osm let létat. Tedy ta koncepce nebyla zas tak úplně chybná, obě havárie byly z největší míry způsobeny lidským faktorem - rutinou a přehlížením problémů. Netvrdím, že koncepce byla z dnešního pohledu ideální, ani že hlavní cíl - zlevnění, byl naplněn. Ale je zjevné, že při tehdejším stavu techniky došly Rusko i USA k obdobným řešením. Kde (nebo jaká) by byla bez raketoplánu a jeho kanadské ruky ISS? A co Hubble?

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Těch už je totiž okolo naší matičky Země víc, než je zdrávo.

Jiří Novák,2018-07-12 19:15:23

Raketoplánů je fakt škoda. Byl to i určitý symbol, aspoň jak jsem to viděl já, pokroku a naděje na opravdové dobývání kosmu.

A navíc shuttles were firmidable crafts! :-)
https://www.youtube.com/watch?v=5mIB22tkhZE

Odpovědět




Pro přispívání do diskuze musíte být přihlášeni


















Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace