Podivně blikající hvězda VVV-WIT-07 je novou záhadou pro astronomy
Jistá hvězda ve vnitřní oblasti Mléčné dráhy zhasíná, jako by ji clonilo něco skutečně velikého a téměř neprůhledného. Sofistikovaná megastruktura mimozemských konstruktérů to nejspíš nebude, i tak je to ale pěkně libová záhada, která popostrčí astronomy k novým nápadům.
Co asi stíní hvězdu VVV-WIT-07? Kredit: NASA/JPL-Caltech.

Když jsme začali detailně zkoumat okolní vesmír, museli jsme počítat s tím, že budeme nacházet i velmi zvláštní věci. Podezřelé věci, které budou napínat stávající teorie o fungování vesmíru a možná i budou ležet za jejich hranicemi. A teď se to děje. Měli bychom zachovat klid a rozvahu, a nadchnout se pro hledání řešení záhad, které taková pozorování přinášejí.

Teleskp VISTA. Kredit: ESO.
Teleskop VISTA. Kredit: ESO.

Všichni mají ještě jistě v živé paměti poprask kolem Tabbyiny hvězdy neboli žlutobílého trpaslíka KIC 8462852 v souhvězdí Labutě. Tahle hvězda, která je od nás vzdálená asi 1500 světelných let, na nás velmi neobvyklým způsobem bliká. Tahle záhada je mimochodem stále ještě živá, generuje nové, méně či více šílené hypotézy, přitahuje rozmanité přístroje a badatele, a jistá část nadšenců si stále chová malou naději, že by mohlo jít o hvězdu obklopenou nějakým typem umělé, tedy mimozemské megastruktury.

Aby toho nebylo málo, Roberto K. Saito z brazilské Universidade Federal de Santa Catarina ve Florianópolisu a jeho spolupracovníci vystopovali další podobnou hvězdu, jejíž blikání je nadmíru podezřelé. Jde o starou a nepříliš jasnou hvězdu VVV-WIT-07, která se nachází mezi námi a galaktickým jádrem Mléčné dráhy. Astronomové si všimli podivného blikání hvězdy VVV-WIT-07 už v roce 2012, při průzkumu vnitřních partií Mléčné dráhy s teleskopem VISTA (Visible and Infrared Survey Telescope for Astronomy) Observatoře Paranal v Chile. Zveřejnili to teď, přičemž nemají žádné pořádné vysvětlení, co by mohlo způsobovat pozorované změny jasnosti dotyčné hvězdy.

Jedna z teorií o Tabbyině hvězdě zahrnuje asymetrický prstenec hmoty. Kredit: NASA/JPL-Caltech.
Jedna z hypotéz o Tabbyině hvězdě zahrnuje asymetrický prstenec hmoty. Kredit: NASA/JPL-Caltech.

V roce 2012 se hvězda VVV-WIT-07 nejprve po zhruba 11 dní pozvolna stmívala, a pak rychle prakticky zhasla po dobu dalších asi 48 dní. Při pozorované události něco zastínilo asi 80 procent záření hvězdy. Vědci na to jenom krčí rameny. Takhle se běžné hvězdy rozhodně nechovají. Tabetha Boyajian z Louisianské státní univerzity chápe vzrušení autorů tohoto nového objevu. Právě ona se totiž klíčovým způsobem podílela na počátečních pozorováních a ostatně i na pojmenování Tabbyiny hvězdy. Záře Tabbyiny hvězdy je ovšem (stále záhadně) blokována jenom asi z 20 procent.

Co by mohlo tak brutálně zhasínat hvězdu VVV-WIT-07? V podobných případech se často uvažuje o prstencích kolem hvězdy. Aby ale tuhle hvězdu pozorovaným stylem zhasínal prstenec, musel být široký přes 1 milion kilometrů, a také by ho musel tvořit velmi hustý materiál. Bylo by to spíš neuvěřitelné vesmírně těsnění, než prstenec.

Podobně jako v případě Tabbyiny hvězdy, i v případě zhášené hvězdy VVV-WIT-07, je stále ve hře velmi teoretická a okrajová možnost, že by mohlo jít o hvězdu, kterou obklopuje nějaká důmyslná megastruktura. Komentátoři ovšem jedním dechem varují, že by milovníci vesmírných záhad neměli být zklamaní, kdyby se ukázalo, že jde skutečně o nějaký velice výstřední prstenec, extrémní hejno komet, rozpadlou planetu nebo cokoliv podivuhodného, leč plně přírodního. Na druhou stranu, i kdyby v pozorovatelném vesmíru kolem nás nebyly žádné megastruktury, a to se klidně může stát, tak si jednou určitě postavíme vlastní.

Video: The most mysterious star in the universe | Tabetha Boyajian

Science Alert 22. 11. 2018, Monthly Notices of the Royal Astronomical Society online 6. 11. 2018.

Datum: 25.11.2018