Tryskový dron JetQuad je jako kvadrikoptéra na pořádných steroidech  
Kdepak drony s vrtulkami na elektřinu. Tohle je naftový tryskáč, který bude létat 500 kilometrů v hodině. A s přídavným spalováním možná ještě rychleji. Nebude to nejlevnější záležitost, ale kdo by nechtěl mít doma malý tryskáč s kolmým startem a přistáním?
Čtyřmotorový tryskový dron AB5 JetQuad. Kredit: FusionFlight.
Čtyřmotorový tryskový dron AB5 JetQuad. Kredit: FusionFlight.

Vrtulová letadla mají pohnutou historii. A často se velice dobře uplatní i dnes. Ale marná sláva, když je potřeba rychlost a výkon, tak přicházejí na řadu tryskové motory. A startup FusionFlight z amerického Dallasu přesně tohle udělal s drony typu větší kvadrikoptéry. Postavili úchvatný čtyřmotorový tryskový dron AB5 JetQuad.

 

Podle vyjádření svých tvůrců je AB5 JetQuad nejmenší a zároveň nejvýkonnější tryskový dron na světě, s kolmým startem i přistáním. Současný prototyp tohoto dronu je poháněný čtyřmi tryskovými motory s dieselovými mikroturbínami, které společně na plný výkon vyvinou tah 200 koňských sil. Tryskové motory jsou přitom uspořádány tak, že JetQuad může letět jak vertikálně, při startu nebo přistání, tak i horizontálně.

Kvadrikoptéra se vyvinula na tryskáč. Kredit: FusionFlight.
Kvadrikoptéra se vyvinula na tryskáč. Kredit: FusionFlight.


Finální verze tryskového dronu by měla dosahovat rychlostí kolem 500 kilometrů za hodinu. Teoreticky by měl doletět do výšky přes 9 kilometrů. Plná nádrž s 19 litry paliva by přitom měla tomuto pozoruhodnému tryskáči vydržet zhruba na 15 minut horizontálního letu anebo 30 minut vznášení. Rychlost dronu by se časem mohla ještě podstatně zvýšit přidáním dalších prvků, jako je například přídavné spalování.

JetQuad má za sebou první testy. Kredit: FusionFlight.
JetQuad má za sebou první testy. Kredit: FusionFlight.


JetQuad uveze náklad o hmotnosti až 18 kilogramů. Může ho vést přímo na své konstrukci anebo ho může mít zavěšený pod sebou. Samotný dron bez paliva přitom váží 23 kilogramů. Podle vyjádření šéfa FusionFlight Alexandera Taitse by tryskový dron JetQuad mohl být na trhu v roce 2021. Jeho cena by se přitom měla pohybovat někde mezi 200 a 250 tisíci dolarů, podle toho, o jaký model půjde. Očividně do nebude nejlevnější záležitost, ale kdo by nechtěl mít doma tryskový dron?


Jak říká Taits, tryskové motory v řadě ohledů strčí klasické dronové rotory na elektrický pohon do kapsy. Nabízejí mnohem větší výkon a dron se s takovým pohonem pohybuje jako blesk. Nafta obsahuje 40 krát více energie, nežli jakákoliv baterie založená na lithiu. Velkou výhodou je rovněž to, že natankovat plnou nádrž takového pohonu trvá pár minut, což se o nabíjení běžných baterií pro drony s elektrickým pohonem rozhodně nedá říct. A hlavně, létat s něčím takovým musí být vážně zážitek.

Video:  JetQuad: World's First Jet-Powered VTOL Drone Test #3 (Drone Footage)


Literatura
New Atlas 28. 11. 2019.

Datum: 30.11.2019
Tisk článku

Související články:

Hycopter – dron na vodík     Autor: Josef Pazdera (22.05.2015)
Nový dron je napájen bezdrátovým přenosem energie přímo za letu     Autor: Stanislav Mihulka (22.10.2016)
Čína flirtuje s autonomními doprovodnými drony     Autor: Stanislav Mihulka (02.09.2019)



Diskuze:


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz