Hycopter – dron na vodík  
Singapurská firma HUS (Horizon Unmanned Systems) tento měsíc představila prototyp dronu poháněného palivovým článkem a elegantním řešením trubkovitého rámu zastávajícího funkci „nádrže“. Zatímco bateriová klasika vydrží ve vzduchu zhruba 30 minut, toto řešení čas letu prodlužuje na hodiny.

 

 

Hycopter má osm až desetkrát převyšovat průměrnou dobu letu většiny těch dnešních, bateriových dronů.
Hycopter má osm až desetkrát převyšovat průměrnou dobu letu většiny těch dnešních, bateriových dronů.

 

Stávající využitelnost dronů naráží na vhodný zdroj energie. Pokusy se solárním pohonem mají hendikep v oblačnosti, benzínové zase dělají moc velký rámus a hygienici je v obydlených areálech neradi vidí. Většinou se proto volí k pohonu dronů baterie. Ty ale jsou těžké a navíc mají  nectnost dlouhého nabíjení. Dron vybavený vodíkovým palivovým článkem už nyní drží světový rekord v podobě čtyř hodin ve vzduchu. Milé je, že po necelé půlminutě tankování může stroj na další tří až čtyřhodinovou misi.

 

Technické parametry: Hmotnost 5kg Doba letu bez užitečného nákladu až 4 hodiny Doba letu s nákladem 1kg: 150 minut Palivový článek „lithium polymer hybrid“ Základní kapacita „nádrže“: 4 litry vodíku, což představuje 1414Wh  Vznášení: 375W Stoupání 800W
Technické parametry: Hmotnost 5kg Doba letu bez užitečného nákladu až 4 hodiny Doba letu s nákladem 1kg: 150 minut Palivový článek „lithium polymer hybrid“ Základní kapacita „nádrže“: 4 litry vodíku, což představuje 1414Wh Vznášení: 375W Stoupání 800W


Podle leteckých expertů je palivový článek, jako pohonná jednotka pro drony ideálním řešením. Nejde totiž jen o „výdrž“, ale také o tichost a relativně nízké provozní náklady. Průmyslovým vodíkem lze přes palivový článek získat jednu kWh za pět dolarů. Náklady na jeden let se v americkém prostředí dostávají na přívětivých 7,50 dolaru. Za tuto částku lze čtyři hodiny šmírovat, nebo 150 minut létat s kilogramovým nákladem a hledat toho správného doručitele...

 


Palivový článek pro Hycopter navrhla společnost Horizon Energy Systems. Stroj má být k dispozici ještě letos a na trhu má zaplnit mezeru mezi těmi na baterky a se spalovacími motorky. Pro firmy, zvažující doručování zásilek, byť i jen trojnásobně delší dolet, znamená mnohonásobně větší pokrytí touto rychlou službou. V boji o zákazníky se i případná vyšší přepravní cena, může vyplatit. Vojáci a civilní špehovači budou za delší službu také ochotni si připlatit.

 

 

Literatura: HORIZON

Datum: 22.05.2015
Tisk článku

Související články:

Vylepšený tryskový dron AB6 JetQuad by měl zvládnout 644 km/h     Autor: Stanislav Mihulka (19.11.2021)
SpinLaunch testují svůj neuvěřitelný vesmírný katapult Suborbital Accelerator     Autor: Stanislav Mihulka (10.11.2021)
Obrněnci Stryker dostanou protidronovou mikrovlnou zbraň Leonidas     Autor: Stanislav Mihulka (08.11.2021)
Tiché nadzvukové drony Exosonic budou dělat protivníky pilotům při výcviku     Autor: Stanislav Mihulka (20.10.2021)
Robotický pes Vision-60 dostal pořádnou pušku     Autor: Stanislav Mihulka (15.10.2021)



Diskuze:

Dron velkosti auta

Martin Chabada,2015-05-23 17:14:51

Ak by sa nieco podobne podarilo aj s dronom velkosti bezneho osobneho auta, sposobilo by to dopravnu revoluciu - prakticky koniec dopravnych zapch, znizi sa potreba na budovanie dopravnej infrastruktury a naklady na jej udrzbu, "lietajuci stroj" ma ovela nizsie naroky na realizaciu plne automatizovanej prevadzky - nemusi reagovat na dopravne znacky, chodcov a vo vacsine pripadov lieta len priamo.

Odpovědět


Dron velkosti auta na ploše 900 m2

Josef Hrncirik,2015-05-23 18:34:49

350 W/(5kg+1kg užitek) při ploše pod vrtulemi 2,8 m2 = 105 kW (ve visu)/300 kg = 4 užitečné? osoby = 840 m2 pod vrtulemi a rychlost cca max. 15 m/s. Protivítr = zpátečka.

Odpovědět


Re: Dron velkosti auta na ploše 900 m2

Martin Chabada,2015-05-24 10:13:41

Na zvysenie rychlosti staci pridat tlacnu vrtulu
http://www.popsci.com/watch-superfast-raider-helicopter-takes-first-flight

Odpovědět


Yes, Rogallo Rolls-Roys

Josef Hrncirik,2015-05-24 10:31:20

Odpovědět


Re: Dron velkosti auta

Ondi Vo,2015-05-24 13:38:59

Kdo někdy stál v blízkosti startující helikoptéry si sotva dovede představit stovky startujících a přistávajících helikoptér na nějakém parkovišti před obchodním centrem. To za prvé a za druhé spotřeba energie (paliva) na přepravu nákladu helikoptérou trumfne snad jen přeprava raketovým pohonem.

Helikoptéra rozvine své přednosti v nepřístupném terénu a v možnosti rychlé přepravy mezi dvěmi body v urbánní zástavbě.

Na druhé straně by helikopterovaná společnost uvolnila prostor silnice náklaďákům, kterým ani tolik nevadí rozbitá vozovka.

Odpovědět

několik trojčlenek

Josef Hrncirik,2015-05-23 09:53:11

Ze zadání platí:
= 5 ´´S / 1kWh = cca 125 Kč/ 1 kWh = 125,- / 300 l H2 1 atm = i při cca jen 50% úč. = 125,- Kč / 600 l H2, jehož cena je na H2 benzinka Neratovice cca 11,- Kč / m3 atm. Z toho by pak plynuly strašlivé pronájmy za láhve či odpisy palivového čl….

Triviální středoškolská elektrochemie.
1 litr atm H2 má energetický potenciál max. 3,35 Wh, 4 l tedy max 13,4 Wh. Jejich 1414 Wh/4l je 106x více než i při 100% účinnosti, nebo uvažují tlak 106 atm. 4 l kapalného H2 mají potenciálně až 11 500 Wh. Možná tedy uvažovali pouhé velké pivo kapalného H2.

Náklady na 1 let 7,5 ´´S = 190 Kč/4 hod,
tj. oproti palivu navýšení 65 Kč/4 hod = 16 Kč/1 hod by měly odpovídat odpisu dronu a podělím li jeho pořizovací cenu 16 Kč/hod, dostanu jeho ekonomickou životnost. Naštěstí cenu neznám.

Při 100% úč.: Z příkonu 375 W ve visu,
plyne, že 5 kg dron by měl hnát vzduch cca 15 m/s okruhem vrtulí celkové plochy 2,8 m2. Docela velký kombajn.

Odpovědět

Cena ?

Radek Štrébl,2015-05-23 00:39:49

Jsem jediny, komu se nelibi ta cena? Napr. toto: http://www.peckamodel.cz/produkt/rc-modely-a-prislusenstvi/akumulatory/aku-li-poly/softcase/od-6001mah/6s/ta-25c-22000-6s1p-gens-ace-lipo-tattu-serie-6s-22000-mah-25c ma kapacitu cca 1/3 uvadene, dostupny vykon je vyssi a doba nabijeni mne netrapi, acupack mohu proste swapnout, nebo snad ne ? Cenove je to ale o necem uplne jinem, pokud bych uvazoval o velmi strizlivych 500 cyklech na jeden aku, tak cena za cca 0.5kWh cyklus bude 30Kc za amortiaci aku a zanedbatelnych cca 2.5Kc za samotnou elektrinu. To je cca 2.50USD za 1kWh, coz je polovina oproti uvedym 5USD za vodik (a to jsem neuvazoval o amortizaci vodikoveho clanku, ktery take nevydrzi vecne, ze). To mu pripada velmi drahe nez aby se to mohlo nejak masove ujmout.

Odpovědět


Re: Cena ?

Petr B,2015-05-23 01:07:29

Tak 500 cyklu je iluze, navic ta baterka vazi 2.5Kg a stoji 15000Kc..!
A ma cca jen 0.5kWh.
No ale ten vodikovy clanek bych teda chtel videt. Marketing zase zapracoval a je 2roky pred realitou.

Odpovědět


Re: Re: Cena ?

Milan K,2015-05-23 08:24:44

To jsme dva. Zdrojová stránka pobavila. Kdyby jen dva roky, byla by to paráda.

Odpovědět


Re: Re: Cena ?

Radek Štrébl,2015-05-23 09:56:43

Proc by to mela byt iluze ? 500 cyklu bezne uvadi vyrobci, pro tento aku neni tato informace k dispozici , ale nebude se to prilis lisit od konkurence. V realite to muze byt dokonce i lepsi, protoze vydrz se zvysuje se snizujici zatezi, tato aku je konstruovana az na 20C, ale v realu ta helikoptera potrebuje 1C v prumeru a 2C v maximu. Takze pokud by vyrobce garantoval 500 cyklu pri 20C, tak pri 2C to bude jen lepsi. Navic tech 500 cyklu neznamena, ze je baterie kaput, ale ze jiz vyrazne ztratila na sve kapacite, coz je sice neprijemne, zkrati se dolet, ale da se to porad jeste pouzit. Oproti tomu, palivovy clanek starne take, ovsem neztraci kapacitu, ale vykon, coz je pri dannem nasazeni celkem kriticke, protoze od urciteho opotrebeni uz to nevzletne. Cenu nebudu resit, cena za ten clanek neni znama, takze neni co porovnavat, ale pokud vyjdu z cen soucasnych clanku, tak LiPol aku je pri stejnem vykonu levnejsi. Co se hmotnosti tyce, tak uvadeji 4kg, motory a elektronika i s ramem budou vazit celkem minimum, takze opet, tech 2.5kg na samotny zdroj neni nerealne (opet jsem udaj o hmotnosti clanku nehledal, ale v odkazu jsem nasel udaje o 1000W clanku, ktery pravdepodobne pouzili a ten vazi 2250g bez regulatoru tlaku, ten vazi dalsich 175g, takze jsme na 2425g, cili prakticky identicke jako ten LiPol). Takze jedina vyhoda je cca 3x vetsi dolet, ovsem za minimalne 6x vyssi cenu(cena clanku neni dostupna, ale jiste nebude nulova a zivotnost neomezena,ze), coz mi nepripada zrovna jako nejaka vyhra!

Odpovědět

Pohon???

Jan Kment,2015-05-22 21:57:52

Dron je sice hezká, ale už poměrně známá věc, využití duté konstrukce jako nádrže je chytré řešení, ale nejzajímavější, snad nejen pro mě, by byl princip a parametry toho palivového článku??? Určitě by to mělo daleko širší uplatnění!

Odpovědět


Re: Pohon???

Milan V,2015-05-22 22:47:12

Taky myslím. Legrační je, že je to "lithium-polymer hybrid". Když jsem byl malý, dělaly se palivové články z platiny, a když jsem vyrostl, dělaly se z lithia baterie. Lithiový palivový článek je dost podezřelý, ale naprosto vážně to na těch stránkách píšou.

Odpovědět


dron bude shazovat na nepřátele hořící lithium e zapáleného palivového článku

Josef Hrncirik,2015-05-23 18:23:58

a na přátele mračna vybitých baterií.
Lithium se skladuje lépe než H2, nepotřebuje Pt , je reaktivnější a energeticky 3,5 g Li odpovídají 1 g H2, tj, cca 13 l H2. Leč Pt vždy potřebují O2 elektrody, achilovky všech palivových článků.
Torpédo rozpouštějící Li v mořské vodě a redukující kyslík rozpuštěný ve vodě by si při velké rychlosti mohlo vystačit i s Fe a snadno dohnat a sežrat i velkého žraloka, ev. by si velmi čile poletovalo v hustém dešti a chrlilo neuhasitelný HelLi&fire §$.

Odpovědět


Pohon 2*200 W palivec + 400 W Li pol aby se to odlepilo od země

Josef Hrncirik,2015-05-24 11:43:00

palivec = cca 2,8 g/W; 1 W nutné zálohy Li pol = 1g/W, tj. 400 W*3,8g = 1520 g. + 4l 320 bar H2 = 60g + 1714g kompozit tlakové nádoby (z jejich grafu) (i jako nosné trubky)= celkem = 3294 g + ?redukční ventil 130g Ti = 3424 g. Jestli se jim dá věřit 4 l, 320 bar 4 hod 380 W, tak palivec má účinnost cca 59 % - řekněme cca 1% z podloudně vybité Li pol. Tuto důležitou účinnost či údaje k ní vedoucí však nejspíš záměrně neuvádí.

Odpovědět


palivový čl. má teor. 1,23 v naprázdno

Josef Hrncirik,2015-05-24 13:58:05

potom vyjde účinnost palivce 40% a když vyždímali do dna Li pol pak jen 37%.
Proč se tím nechlubí?
Určitě startovali s podvodně podchlazeným vodíkem a další měli natlačen v přepravní kapsli.

Odpovědět

........

Milan Baran,2015-05-22 21:15:46

Bez preháňania - ten pokrok je úžasný. Výroba elektrickej energie na mieste jej spotreby, skladovanie energie, elektropohony, riadenie letu, navigácia...Zažil som dobu, keď bol môj model na elektropohon niečo ako víťazstvo ducha nad hmotou a niektorí kolegovia mi to nechceli veriť.

Odpovědět


Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace