Hycopter – dron na vodík  
Singapurská firma HUS (Horizon Unmanned Systems) tento měsíc představila prototyp dronu poháněného palivovým článkem a elegantním řešením trubkovitého rámu zastávajícího funkci „nádrže“. Zatímco bateriová klasika vydrží ve vzduchu zhruba 30 minut, toto řešení čas letu prodlužuje na hodiny.

 

 

Hycopter má osm až desetkrát převyšovat průměrnou dobu letu většiny těch dnešních, bateriových dronů.
Hycopter má osm až desetkrát převyšovat průměrnou dobu letu většiny těch dnešních, bateriových dronů.

 

Stávající využitelnost dronů naráží na vhodný zdroj energie. Pokusy se solárním pohonem mají hendikep v oblačnosti, benzínové zase dělají moc velký rámus a hygienici je v obydlených areálech neradi vidí. Většinou se proto volí k pohonu dronů baterie. Ty ale jsou těžké a navíc mají  nectnost dlouhého nabíjení. Dron vybavený vodíkovým palivovým článkem už nyní drží světový rekord v podobě čtyř hodin ve vzduchu. Milé je, že po necelé půlminutě tankování může stroj na další tří až čtyřhodinovou misi.

 

Technické parametry: Hmotnost 5kg Doba letu bez užitečného nákladu až 4 hodiny Doba letu s nákladem 1kg: 150 minut Palivový článek „lithium polymer hybrid“ Základní kapacita „nádrže“: 4 litry vodíku, což představuje 1414Wh  Vznášení: 375W Stoupání 800W
Technické parametry: Hmotnost 5kg Doba letu bez užitečného nákladu až 4 hodiny Doba letu s nákladem 1kg: 150 minut Palivový článek „lithium polymer hybrid“ Základní kapacita „nádrže“: 4 litry vodíku, což představuje 1414Wh Vznášení: 375W Stoupání 800W


Podle leteckých expertů je palivový článek, jako pohonná jednotka pro drony ideálním řešením. Nejde totiž jen o „výdrž“, ale také o tichost a relativně nízké provozní náklady. Průmyslovým vodíkem lze přes palivový článek získat jednu kWh za pět dolarů. Náklady na jeden let se v americkém prostředí dostávají na přívětivých 7,50 dolaru. Za tuto částku lze čtyři hodiny šmírovat, nebo 150 minut létat s kilogramovým nákladem a hledat toho správného doručitele...

 


Palivový článek pro Hycopter navrhla společnost Horizon Energy Systems. Stroj má být k dispozici ještě letos a na trhu má zaplnit mezeru mezi těmi na baterky a se spalovacími motorky. Pro firmy, zvažující doručování zásilek, byť i jen trojnásobně delší dolet, znamená mnohonásobně větší pokrytí touto rychlou službou. V boji o zákazníky se i případná vyšší přepravní cena, může vyplatit. Vojáci a civilní špehovači budou za delší službu také ochotni si připlatit.

 

 

Literatura: HORIZON

Datum: 22.05.2015
Tisk článku

Související články:

V průlomovém testu letěla společně čtveřice poloautonomních střel LRASM     Autor: Stanislav Mihulka (09.04.2024)
Podivuhodný autonomní „věčný“ dron se nabíjí na elektrickém vedení     Autor: Stanislav Mihulka (06.04.2024)
Mateřské drony pro FPV drony mohou přinést zvrat na bojištích     Autor: Stanislav Mihulka (27.03.2024)
Unikátní dron Scitor-D s pulzačním pohonem slibuje záplavu levných tryskáčů     Autor: Stanislav Mihulka (07.03.2024)
Přísně utajovaný dron XQ-67A absolvoval první let     Autor: Stanislav Mihulka (02.03.2024)



Diskuze:


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz