Na pokraji překvapení? Betelgeuse, navzdory očekávání, stále pohasíná
Mediálně přitažlivý červený veleobr z Orionu napíná nervy astronomické veřejnosti až do krajnosti. Nejen, že již vypadl z TOP Dvacítky nejjasnějších hvězd oblohy. Je teď nejméně jasný za posledních 125 let a září jen na 37 procentech svého obvyklého výkonu. Dočkáme se nějaké show?
Betelgeuse v zářivějších časech (2010). Kredit: ESO/Digitized Sky Survey 2. / Davide De Martin.

Tahle hvězda se teď skloňuje ve všech myslitelných pádech. Betelgeuse, jak už nejspíš všichni vědí, umírá. A až zemře, tak to bude luxusní podívaná. Je to červený veleobr, který dorazil na samotný konec své krátké životní dráhy. Vznikl teprve před 8,5 miliony let. Až přijde finále, tak to pozná úplně každý. Betelgeuse vybuchne jako supernova a na pozemské obloze se na pár týdnů rozsvítí nový „měsíc“.

Vědci v posledních týdnech mírní nadšení. I když by se nejspíš každý z nich rád dožil takového nebeského divadla, tak to prý může trvat ještě milion let. Momentálně neznáme spolehlivý způsob, jak bychom mohli určit, že se Betelgeuse chystá odpálit. A astronomové zároveň ujišťují, že tohle je polopravidelná proměnná hvězda, jejíž jasnost neustále kolísá.

Betelgeuse na návštěvě ve Sluneční soustavě. Kredit: ESO/L. Calçada.

Nicméně, Betelgeuse stále pohasíná. Již dříve se ozývaly hlasy, že tenhle nejbližší červený veleobr zhasl více, než kolik je možné připsat jeho proměnlivosti. A Betelgeuse s tím, alespoň prozatím, nehodlá přestat. Minulý týden zhasl natolik, že vypadl z prestižní sestavy nejjasnějších hvězd oblohy TOP 20. A to není vše. Podle nejnovějších měření American Association of Variable Star Observers (AAVSO), teď Betelgeuse září nejméně za posledních 125 let. To odpovídá zhruba 37 procentům jeho obvyklé jasnosti.

Betelgeuse si nebere servítky. Kredit: AAVSO.

Betelgeuse je od nás vzdálený asi 643 světelných let. Je to velmi řídká hvězda, neboť váží jako 11 Sluncí, ale jeho poloměr je asi tak 900 krát větší. Jak se často říká, kdyby někdo vyměnil Betelgeuse se Sluncem, tak by se rozkládal až k oběžné dráze Jupiteru. Ani tahle čísla už úplně neplatí. Od září 2019, čili během pár měsíců, se Betelgeuse nafoukl o dalších 9 procent a jeho jasnost poklesla o 25 procent.

Betelgeuse coby polopravidelná proměnná hvězda prochází různými cykly změn jasnosti. Jeden z těchto cyklů trvá asi 420 dní, další má periodu 5 až 6 let a ještě další cyklus trvá něco mezi 100 až 180 dny. Někteří odborníci jsou přesvědčeni, že Betelgeuse teď prochází extrémní verzí svého 420denního cyklu. Pokud to tak je, tak by jeho zhasínání mělo již prakticky okamžitě ustat a změnit se na rozsvěcování. Jestliže k tomu nedojde, tak vysvětlení s cykly změn jasnosti nejspíše padá.

Ve hře jsou ještě další možnosti. Ale zahrnují více či méně neobvyklé jevy. Jedním z nich je například to, že neklidný veleobr vyplivl obrovský oblak plynu a prachu, který nám teď cloní výhled na Betelgeuse. A kdo ví, třeba Betelgeuse jde už vážně do finále. Astronomové ho teď rozhodně nespustí z očí.

Video: Betelgeuse Is Dimmer Than We've Ever Seen It