Po účasti na obědě hrazeném farmaceutickou firmou, lékaři navyšují recepty  
Výsledky výzkumu na Cornell University nevrhají na praktiky farmaceutických firem, a nebo spíš na jejich účastníky, zrovna nejlepší světlo. Po účasti na marketingové akci totiž lékaři předepisují více léků právě té firmy, která jim náklady hradila.

Colleen Carey, první autorka studie. Cornell University. Kredit: Cornell. 
 https://www.human.cornell.edu/people/cmc528
Colleen Carey, první autorka studie. Cornell University. Kredit: Cornell.

Podle vyjádření Colleen Carey, analytičky na Cornell University, veřejně dostupná data vydala svědectví o tom, že po marketingových akcích vzroste v následujícím roce odbyt léků firmy pořádajících takové akce, v průměru o čtyři procenta.

 

Sarah Miller, Michigan University. Kredit „M“.
https://michiganross.umich.edu/faculty-research/faculty/sarah-miller
Sarah Miller, Michigan University. Kredit „M“.

Závažným zjištěním studie je, že přitom není pravda to, čím představitelé firem své praktiky obhajují. Že totiž akce směřují k tomu, aby lékaři předepisovali léky vyšší kvality. Ze studie vyplynulo, že naturální platby lékařům k něčemu takovému nevedou. Prodejní záznamy totiž žádný přesun k lékům vyšší kvality nepotvrzují.


Také s dalším častým argumentem organizátorů těchto akcí, že jsou jejich akce vzdělávací, jsou poznatky značně na štíru. Podle studie, na níž se kromě Careyové z Cornell University podíleli Ethan Lieber z University of Notre Dame a Sarah Miller z University of Michigan, akce na profesním konání lékařů nic nezměnily. Nepodařilo se totiž zjistit žádný důkaz, který by argument vzdělávací hodnoty potvrzoval.

Ethan Lieber, ekonom, University of Notre Dame. Kredit: University of Notre Dame. https://economics.nd.edu/faculty/ethan-lieber/
Ethan Lieber, ekonom, University of Notre Dame. Kredit: University of Notre Dame.

 

Neméně závažným poznatkem je, že analýza prodeje léků ukázala, že lékaři si zachovali předepisovací trend, který měli před účastí na marketingové akci, nicméně to, co se u nich ale změnilo, byl počet pacientů, kterým lék začali předepisovat.


Zmíněným šťouralům ve firemních marketingových praktikách vyšlo, že proplácení nákladů spojených s účastí lékařů na marketingových akcích se následkem zvýšeného odbytu už následující rok firmám několikanásobně vrátí. Na každý vložený dolar věnovaný proplácení výdajů lékařům, se firmě v průměru vrací 2,64 dolarů.

 

Závěr studie

Nenalezli jsme jasné důkazy toho, že by proplácení takových akcí lékařům bylo pro pacienty škodlivé. Můžeme však prohlásit, že se zjevně nezdají být prospěšné.“

Poznámka: Studie vznikla díky finanční podpoře nadace Roberta Wooda Johnsona.

 

Literatura

Colleen Carey et al. Drug Firms' Payments and Physicians' Prescribing Behavior in Medicare Part D. NBER Working Paper No. 26751, February 2020.

 


 

Komentář osla.

Otázkou je, jak si vysvětlit zjištění jiných autorů, kteří, na rozdíl od zde prezentované návratnosti hostitelské investice ve výši 164 %, došli k číslům 200 až 1700 %...

Datum: 19.02.2020
Tisk článku

Související články:

Hippokratés: Raději šťávy než filosofii     Autor: Zdeněk Kratochvíl (05.08.2019)
Symposium     Autor: Zdeněk Kratochvíl (02.10.2019)



Diskuze:


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz