Pěkný lenoch: Naše Slunce je mnohem méně aktivní než podobné hvězdy
Naše Hvězda nehýří aktivitou. A ještě hůř, jak ukazuje srovnání s dalšími 369 hvězdami podobného spektrálního typu, stáří, metalicity a rotační periody, Slunce je vážně velmi líné. Průměrná hvězda typu Slunce mění svou aktivitu pětkrát intenzivněji. Otázkou je, jak dlouho tahle fáze lenošení Slunci vydrží.
Aktivita Slunce versus typická hvězda podobných vlastností KIC 7849521.
Aktivita Slunce versus typická hvězda podobných vlastností KIC 7849521. Kredit: MPS / hormesdesign.de.

Na naše Slunce nedáme dopustit. A teď máme ještě o důvod víc. Slunce se sice neustále mění, ale zároveň se ukazuje, že naše Hvězda je v porovnání s ostatními hvězdami podobných vlastností velmi poklidná. Potvrzuje to i nový výzkum badatelů německého institutu Max Planck Institute for Solar System Research. Jeho autoři porovnali aktivitu Slunce se stovkami dalších hvězd, které jsou se Sluncem srovnatelné. Jejich výzkum zveřejnil časopis Science.

Sami Solanki. Kredit: Sonnegrp / Wikimedia Commons.
Sami Solanki.
Kredit: Sonnegrp / Wikimedia Commons.

Astronom Sami Solanki a jeho spolupracovníci vybrali do své studie hvězdy, které se podobají Slunci na základě zásadních vlastností. Brali v úvahu spektrální typ hvězdy, čili její povrchovou teplotu, stáří i metalicitu, čili obsah prvků těžších než vodík a hélium. Kromě toho zohlednili i rychlost rotace hvězdy, protože ta těsně souvisí s magnetickým polem dotyčné hvězdy, které zase významně ovlivňuje aktivitu hvězdy.

Údaje o rychlosti rotace většího množství hvězd, které v tomto výzkumu sehrály významnou roli, jsou přitom dostupné až v posledních letech. Máme je k dispozici díky pozorování vesmírného teleskopu Kepler, který při pátrání po exoplanetách mezi lety 2009 a 2013 proměřil zhruba 150 tisíc hvězd hlavní posloupnosti. Slunce se otočí jednou za cca 24,5 dne, takže Solanki a spol. vybrali do své studie hvězdy s rotační periodou 20 až 30 dní. V jejich výběru nakonec zůstalo 369 hvězd, jejichž aktivitu porovnali se Sluncem.

Aktivita Slunce v posledních letech. Kredit: David Hathaway, NASA, Marshall Space Flight Center.

Výsledky jsou přesvědčivé. Slunce je opravdu lenoch, alespoň v naší době. Rozdíl mezi aktivními a neaktivními fázemi Slunce je průměrně 0,07 procenta aktivity. To je velmi podprůměrné. Hvězdy jako je Slunce mají rozdíly mezi aktivními a neaktivními obdobími průměrně asi pětkrát větší. Badatele velmi překvapilo, že Slunce je takový kliďas, a že většina hvězd podobných Slunci je ve skutečnosti mnohem aktivnějších.

Badatelé pak následně prostudovali ještě 2 500 dalších hvězd podobných Slunci, u nichž ovšem neznáme rotační periodu. Jejich aktivita se měnila méně, nežli u zmíněných 369 hvězd podobných Slunci se známou rotační periodou. To je zvláštní. Solanki s kolegy nabízejí dvě možná vysvětlení. Buď svým výběrem 369 hvězd podobných Slunci, u nichž známe rychlost rotace, nevědomky zahrnuli nějaký další faktor, jehož si nevšimli anebo je ve hře možnost, že Slunce jen prochází obdobím velmi poklidné aktivity, které trvá pár tisíc let. Kdybychom detailně sledovali aktivitu Slunce na mnohem delším časovém úseku, tak je možné, že by jeho aktivita kolísala mnohem více.

To by ovšem znamenalo, že v budoucnu se Slunce zase „rozdivočí“ a bude odpalovat erupce s mnohem větší chutí. Badatelé ale zároveň doufají, že to zřejmě jen tak nehrozí. Pokud tomu dobře rozumíme, podle dosavadního sledování Slunce naše životodárná hvězda nejeví žádné známky toho, že by chtěla dupnout na plyn svojí aktivity.

Video: Aktivita Slunce

Video: Aktivita typické hvězdy podobné Slunci

Max Planck Society 30. 4. 2020.

Science 368: 518–521.