Řetězec fastfoodů KFC vyvíjí 3D tištěné kuřecí nugety
Kentucky Fried Chicken experimentují se 3D biotiskem kuřecích nugetů. Ve spolupráci se startupem 3D Bioprinting Solutions hodlají vyrábět biotištěné nugety přírodní konzistence i chuti z kultur kuřecích buněk, rostlinného materiálu a původního KFC koření pro kuřecí nugety.
Chicken McNuggets. Kredit: KFC.

Loni jsme byli svědky toho, jak řetězec KFC zařadil do své nabídky rostlinnou náhražku kuřecího masa. Teď společnost postoupila ještě o krok dál a pracuje na 3D biotisku kuřecích nugetů z laboratorně napěstovaných kuřecích buněk. Vyplývá to z nedávné tiskové zprávy KFC, podle které společnost usiluje o vytvoření prvních laboratorních biotištěných kuřecích nugetů.

Společnost KFC se za tímto účelem spojila s ruským startupem 3D Bioprinting Solutions, aby společně vytvořili „maso budoucnosti“. Plánují používat napěstované kuřecí buňky a rostlinný materiál ke 3D tisku kuřecích nugetů, vrstvu po vrstvě. KFC, jak by se dalo očekávat, zdůrazňují, že jde o více etický a vůči přírodě šetrnější přístup, nežli dosavadní postupy výroby kuřecích nugetů. Především jde o to, že 3D biotisk kuřecích nugetů by podstatně omezil množství potřebných zvířat z farem. Jak KFC dodávají, při výrobě 3D tištěných kuřecích nugetů by nebylo ublíženo žádnému kuřeti.

3D Bioprinting Solutions, logo.

Pro ruský startup je to v poslední době podruhé, kdy se objevili v globálních médiích. Před pár dny totiž vyšlo najevo, že právě 3D Bioprinting Solutions sehráli významnou roli v nedávno zveřejněném experimentu z prosince 2018, kdy ruský kosmonaut Oleg Kononěnko uskutečnil na palubě ISS tkáňové inženýrství a ve vesmíru vyrobil lidskou chrupavku. Použil přitom zařízení „Bioprinter Organ.Aut“, které postavili právě 3D Bioprinting Solutions.

Kentucky Fried Chicken, Oaxaca City, Mexiko. Kredit: Nsaum75 / Wikimedia Commons.

Představitelé startupu 3D Bioprinting Solutions uvádějí, že postupy 3D tisku, které se již před časem prosadily v medicíně, se teď stávají velmi populárními ve výrobě potravin, jako je právě maso. KFC a 3D Bioprinting Solutions spoléhají na to, že rychlý vývoj technologií umožní výrobu a prodej cenově dostupných 3D tištěných masných produktů.

KFC vyvíjejí se 3D Bioprinting Solutions produkt, který by měl napodobit jak chuť, tak i konzistenci přírodního kuřecího masa. Výrobní proces přitom bude zahrnovat pěstování kuřecích buněk v laboratorních podmínkách. K těmto buňkám bude přidáván rostlinný materiál a KFC dodají koření a suroviny pro obalení masa, které budou odpovídat původním, používaným pro přírodní kuřecí nugety ve fastfoodech KFC.

Vědci, kteří mají s podobnými procesy biotisku zkušenosti, jsou ohledně využití v řetězci fastfoodů spíše skeptičtí. Se současnými technologiemi je prý taková výroba velice pomalá a pracná. KFC se tím ale zjevně nehodlá nechat odradit, alespoň prozatím. Letos v prosinci chtějí testovat 3D tištěné kuřecí nugety na zákaznících fastfoodů v Moskvě.

Video: KFC to introduce 3D bioprinting tech to make chicken nuggets