Pohánějí rozpínání vesmíru geody plné temné energie?
Vesmír se rozpíná, jeho rozpínání zrychluje a my nevíme, co s tím. Podle nové teorie v tom mají prsty „falešné černé díry“, objekty zvané geody (GEODE, Generic Objects of Dark Energy), které by měly být plné temné energie, ať už je to cokoliv. Ve vesmíru by je mohli vystopovat gravitační astronomové.
Geody by měly vznikat v zelených oblastech vesmíru a migrovat do černých oblastí. Kredit: University of Hawai'i at Mānoa.

Už asi dvacet let víme, že se náš vesmír rozpíná a jeho rozpínání zrychluje. Zatím ale zcela tápeme ohledně mechanismu, který by za to měl být zodpovědný. Stresování fyzici si vymysleli koncept temné energie, ten nás ale bohužel nijak moc nepřiblížil k toužebně očekávanému vysvětlení. Postupně se objevila celá řada teorií, které se snaží fenomén temné energie vysvětlovat, případně obcházet.

Kevin Croker. Kredit: University of Hawai'i at Mānoa.

Kevin Croker z americké University of Hawai'i at Mānoa a jeho kolegové navrhují, že temná energie pochází z přízračných a hypotetických objektů GEODE (Generic Objects of Dark Energy), vzniklých zhroucením gigantických hvězd. Měly by připomínat černou díru, která uvnitř nemá singularitu, nýbrž temnou energii. Podle jejich představ se v nezměrných pustinách vesmíru mezi galaxie nepozorovaně plíží ohromné množství těchto „geod“ a jejich temná energie urychluje rozpínání vesmíru.

Jak říká Croker, pokud by geody měly být zdrojem temné energie, tak na to potřebujeme velké množství starých a velmi hmotných geod. To je ale poněkud problém, protože pokud by se galaxiemi pohybovala hejna geod, tak by je to gravitačně roztrhalo na cucky. Nicméně, badatelé zjistili, že existuje možnost, jak se takovému scénáři vyhnout.

Objekt GEODE. Kredit: EHT collaboration; NASA/CXC/Villanova University.

Vtip je v tom, že podle simulací a výpočtů, chování geod ve vesmíru, pokud samozřejmě existují, nečekaně hodně záleží na rotaci jejich hmoty. Pokud by vnější vrstva geody rotovala jen tak laxně, aby se neřeklo, tak by se geody shlukovaly rychleji, než to dělají černé díry. Důvodem je to, že geody, tak jak jsou vymyšlené, by měly postupně těžknout s rozpínáním vesmíru.

Kdyby ale vnější vrstva geody svištěla rychlostí blízkou rychlosti světla, tak by do hry vstoupily další mechanismy, a geody by se naopak navzájem odpuzovaly. Pokud by to tak bylo, tak by geody velmi spořádaně praktikovaly sociální rozestupy a pohybovaly by se obvykle vesmírem ztracené ve hlubinách voidů. Díky tomuto fenoménu není koncept geod v rozporu s tím, co reálně pozorujeme v okolním vesmíru.

Zároveň by geody jako takové neovlivnily mikrovlnné reliktní záření vesmíru, protože by vznikly dlouho po tom, co se reliktní záření „otisklo“ na oblohu. Teď ještě zbývá nějaké ty geody objevit a potvrdit, že existují. Nejlepší šanci mají momentálně gravitační astronomové, kteří by mohli detekovat nějaké divné gravitační vlny, z nichž bychom vyčetli, že jde o geody.

Video: What is Dark Matter and Dark Energy?

University of Hawai'i at Mānoa 1. 9. 2020.

Astrophysical Journal online 1. 9. 2020.

Datum: 08.09.2020