Transportní systém HyperPort je jako hyperloop pro nákladní kontejnery  
Přetlakové kapsle v podtlakovém potrubí by mohly vozit nejen cestující, ale také nákladní kontejnery. Náklady na vybudování nákladního hyperloopu by byly astronomické, ale cena za přepravu by mohla být lákavá, nemluvě o podstatném snížení zátěže pro prostředí, jakou dnes představuje nákladní doprava.
Kapsle hyperloopu pro nákladní přepravu. Kredit: Hyperloop Transport Technologies.
Kapsle hyperloopu pro nákladní přepravu. Kredit: Hyperloop Transport Technologies.

Elon Musk v roce 2013 navrhl systém hyperloop, který by přepravoval cestující vysokou rychlostí podtlakovým potrubím v přetlakových kapslích, poháněných lineárními indukčními motory a vzduchovými kompresory. Je to jako přerostlá verze potrubní pošty. Na hyperloopu a jeho různých variantách pracuje celá řada společností. Technologie se postupně vyvíjí a má už za sebou první testy, i když pandemie v poslední době hyperloop poněkud vymazala ze světových médií.

 

Logo. Kredit: Hyperloop Transport Technologies.
Logo. Kredit: Hyperloop Transport Technologies.

Společnost Hyperloop Transport Technologies nedávno přestavila vysokorychlostní systém nákladní dopravy HyperPort. Je to vlastně hyperloop, který nepřepravuje lidi, ale nákladní kontejnery. HyperPort by podle současného návrhu měl zvládnout přepravu až 2 800 kontejnerů za den, přičemž by je měl dopravit do vzdáleností stovek kilometrů během pár minut.

 

Terminál systému HyperPort. Kredit: Hyperloop Transport Technologies.
Terminál systému HyperPort. Kredit: Hyperloop Transport Technologies.

Hyperloop Transport Technologies na tomto projektu spolupracují s německými Hamburger Hafen und Logistik AG, logistickou a transportní společností, která provozuje spoustu terminálů nákladní dopravy. Koncept HyperPort je velmi elegantní a s futuristickou vizáží. Podle svých tvůrců by zároveň měl vyhovovat soudobým průmyslovým standardům.

 

Vybudovat takový transportní systém nebude vůbec snadné. Světová banka v roce 2014 odhadla, že kilometr standardní tratě hyperloopu, ať už pro cestující nebo náklady, vyjde na 17 milionů dolarů (v Číně) až 56 milionů dolarů (v Kalifornii). Nemluvě o tom, že bude nutné vyřešit poměrně velké technické výzvy, které taková konstrukce přinese. Bláznivá rychlost přepravy by v tomto případě zjevně vyšla dost draho. Hyperloop Transport Technologies přesto tvrdí, že nakonec budou přepravovat náklad leteckou rychlostí za cenu pozemní dopravy.

 

V podobných případech to obvykle trvá poměrně dlouho, než se z konceptu stane hmatatelná realita. HyperPort představuje mnohem „zelenější“ a rychlejší nákladní dopravu, než jakou dokáže nabídnout stádo nákladních automobilů. Zároveň se ovšem pracuje na náklaďácích s elektrickým pohonem, které by sice nebyly tak rychlé jako pneumatický transport, ale zase se dostanou všude, protože nejsou vázané na síť masivních potrubí. Tak či onak, nákladní dopravu podle všeho čekají velké změny.

 

Video: HyperPort | A sustainable high-speed cargo solution

 

Literatura

New Atlas 9. 7. 2021.

Datum: 12.07.2021
Tisk článku

Související články:

Hyperloop Elona Muska ignoruje praktické problémy     Autor: Stanislav Mihulka (17.08.2013)
Všechno, co jste chtěli vědět o plánu Elona Muska kolonizovat Mars     Autor: Stanislav Mihulka (01.10.2016)
Změní elektrické tahače Tesla Semi svět?     Autor: Redakce (24.11.2017)



Diskuze:

Srovnani s dalnici

Miroslav Pragl,2021-07-12 14:15:16

Takze cena je srovnatelna s dalnici :)

MP

Odpovědět


Re: Srovnani s dalnici

D. Hruška,2021-07-12 17:00:45

Cena něčeho, co zatím neexistuje, není srovnatelná s ničím. Existuje pouze odhad a ten možná právě vycházel i z nákladů na výstavbu jiných liniových staveb.

Mimochodem pochybuji o smysluplnosti toho nákladního hyperloopu, pokud by nebyl zároveň dostatečně levný. V logistice nejde jen o rychlost, ale zejména o pružnost a náklady. Vlak je levný, kamion je pružný a hyperloop je co? Superrychlý? Kolik zákazníků to využije? K čemu je dobré, že kontejner urazí 1000km za hodinu, když potom stráví půl dne na terminálu čekáním na kamion, který ho odveze posledních 100km do místa určení?

VRT jezdí rychlostí 300km/h. Za 24hodin potenciálně urazí až 7200. To je skoro dvojnásobek vzdálenosti z Lisabonu do Moskvy nebo z východního na západní pobřeží USA. Takže už teď není technologický problém přepravit kontejner v rámci jednoho kontinentu skoro kamkoliv do druhého dne. Ale asi po tom není tak velká poptávka, aby uživila výstavbu nové infrastruktury.

Možná by pro začátek stačila automatizace a zefektivnění běžné nákladní vlakové dopravy.

Odpovědět


Re: Re: Srovnani s dalnici

Miroslav Pragl,2021-07-12 17:28:17

Touche. Takze srovnatelne napr. s cenou dalnice D1, co zatim neexistuje (resp. nikdy neexistovala, protoze aby mohla existovat, musela dostat vyjimku z technickych parametru dalnice).

Ale jinak ano, zbozi bude prepraveno za nekolik hodin, aby pak cekalo nekolik tydnu na vymerovaci poste.... pokrok nezastavis.

MP

Odpovědět

Jiří Pospíšil,2021-07-12 12:30:54

Zanechte vší naděje. Každé zlepšení dopravy zvyšuje dopravu.
Jen málokdo ví, že železniční doprava v mezidobí než přišly nákladní automobily, zvýšila dopravu tak, že v Anglii se současně s tímto zvýšením zvýšil počet koní čtyřikrát. Někdo musel to neuvěřitelné zvýšení přepravy zboží a meziproduktů způsobené železnicí z nádraží odvézt a také tam přivézt.

Odpovědět

Jará Šustr,2021-07-12 10:30:47

Nejdůležitější je, aby šel Musk sedět.

Odpovědět


Re:

Pavel Pavel1,2021-07-12 12:07:15

Je ti tam samotnýmu smutno?

Odpovědět

Libor Zak,2021-07-12 01:01:20

Proč ne, ale dávalo by smysl budovat masivnější nosníky, které ponesou dvě velké nákladní trubky a dvě nebo více menších pro osobní dopravu (pro oba směry). V případě tunelů by souběžný druhý tunel byl dokonce velmi vhodný z hlediska bezpečnosti a údržby.

Odpovědět



Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace