Projekt Galileo bude pátrat po mimozemských technologiích
Optimistický Avi Loeb a jeho tým budou v rámci projektu Galileo hledat a zkoumat mezihvězdné návštěvníky Sluneční soustavy, případné mimozemské satelity v blízkosti Země, a také UFO, čili UAPy, (zatím) neidentifikované vzdušné jevy. Jdou na to relativně střízlivě a chtějí důmyslně využívat stávající i budoucí teleskopy, data i umělou inteligenci.
Projekt Galileo. Kredit: Harvard University.

Harvardský astrofyzik a kosmolog Avi Loeb je známý svým optimismem ohledně mimozemských civilizací. Nedávno vzbudil rozruch po celé planetě, když přišel s hypotézou, že mezihvězdný návštěvník 'Oumuamua je sonda vyslaná jinou civilizací. Teď se podle všeho rozhodl pátrat po mimozemských technologiích systematicky.

Avi Loeb si s médii rozumí. Kredit: personal collection (Rob Massey/Pulse Media; February 8, 2021).

Podle čerstvého prohlášení se Loeb stal vedoucím týmu odborníků z řady institucí, který bude pracovat na projektu Galileo. Jeho cílem je vyhledávat a analyzovat doklady, které by mohly souviset s nefunkčními nebo stále fungujícími mimozemskými technologiemi. Badatelé hodlají analyzovat velké objemy dat z teleskopů a dalších zařízení. Zatím účelem chtějí navrhnout a využívat nové algoritmy pro umělé inteligence, které jsou na podobné úkoly jako dělané.

Umělé inteligence jsou skvělé v prosívání ohromných mas dat a detekování zajímavých věcí. Loeb s kolegy zkusí, jestli by jim inteligence nepomohly s mezihvězdnými návštěvníky typu 'Oumuamua, mimozemskými satelity a jevy UAP (Unidentified aerial phenomena), jak se teď nově říká UFO. V rámci projektu chtějí pořizovat multidetektorové snímky jevů UAP ve vysokém rozlišení. S pomocí umělé inteligenci se budou snažit rozlousknout, co jsou tyto jevy zač.

Logo. Kredit: Harvard University.

V existujících i budoucích průzkumech oblohy, jako je plánovaný Legacy Survey of Space and Time (LSST) na Vera C. Rubin Observatory (VRO), budou pátrat po mezihvězdných návštěvnících Sluneční soustavy. Zároveň chtějí připravit vesmírné mise, které by mohly pohotově vyrazit k podobným objektům, jako byl 'Oumuamua, a prozkoumat je zblízka. Rovněž chtějí pátrat po případných mimozemských satelitech od velikosti zhruba 1 metru, které by mohly kroužit kolem Země.

Loeb se přimlouvá za to, že bychom neměli předem vylučovat vysvětlení zahrnující mimozemské civilizace kvůli předpojatosti. Jeho optimismus je nakažlivý, ale jistě ví, že ona „předpojatost“ je vlastně převlečená Occamova břitva, která vědě šetří práci ořezáváním příliš komplikovaných vysvětlení.

Nicméně, aktivity projektu Galileo určitě nepřijdou nazmar, ani kdyby nenašli žádnou mimozemskou technologii. Jako v jiných podobných případech už samotné pátrání může přinést zajímavé technologické novinky, a také objevy, i když to nebudou mezihvězdné koráby nebo zvědavé létající talíře.

Video: Will the Galileo Project find Extraterrestrial Technology? With Dr. Avi Loeb