Dysonova sféra kolem černé díry by mohla být extrémním zdrojem energie
Megastruktury kolem hvězd, jako je Slunce, by se mohly stát fantastickými vesmírnými elektrárnami. Ještě mnohem více energie by ale bylo možné vytěžit z akrečního disku černé díry nebo relativistických výtrysků. Stačí jenom postavit odolný Dysonův roj, který by vydržel v blízkosti černé díry a civilizace bude zajištěnou energii skoro na věky.
Dysonův roj. Kredit: Kevin Gill / Wikimedia Commons.

Při snění o hvězdných a galaktických civilizacích si rádi představujeme Dysonovy sféry, úchvatné megakonstrukce, které obklopují hvězdy a těží jejich energii. Ohromnou spoustu energie. Co kdyby ale někdo vybudoval Dysonovu sféru kolem ještě mnohem extrémnějšího objektu, černé díry? Jak se zdá, taková černoděrová Dysonova sféra by mohla vytěžit ještě mnohem víc energie.

Logo. Kredit: National Tsing Hua University.

Astronom Tiger Yu-Yang Hsiao z tchajwanské univerzity National Tsing Hua University a jeho kolegové to zkusili spočítat. Navrhují, že by černoděrová Dysonova sféra mohla získávat energii z akrečního disku hmoty kolem černé díry nebo také z relativistických výtrysků, které tryskají od černé díry do okolního vesmíru.

Podle toho, co víme, jsou černoděrové jevy nesmírně energetické. Pokud je nějaká civilizace dokáže využít, třeba právě pomocí Dysonových sfér, tak by si tím zajistila velkorysý zdroj energie. Civilizace typu II Kardašovovy škály, tedy „hvězdná“ civilizace, by si s takovým zdrojem měla obstojně vystačit.

Jak říká Hsiao, akreční disk černé díry může nabídnout tolik energie, jako více než 10 tisíc Sluncí. Proč se tedy namáhat se stavbou Dysonových sfér kolem běžných hvězd? Vybudování černoděrové Dysonovy sféry by mělo být mnohem efektivnější. Černé díry jsou tak výkonné motory na energii, že by to mohlo zabezpečit civilizaci na miliardy let, aspoň pokud si dovedeme představit.

Stanou se černé díry zdrojem energie? Kredit: Brandon Defrise Carter / Wikimedia Commons.

Z výpočtů Hsiaova týmu vyplývá, že jednolitá Dysonova sféra by nejspíš nefungovala. Mnohem realističtější je podle nich Dysonův roj, tedy „sféra“ tvořená velkým počtem satelitů, které by se podílely na těžbě energie od černé díry. Problém by byl hlavně v tom, že kvůli efektivnímu získávání energie by tyto satelity musely být velmi blízko černé díry a tam by čelily mnohem větším teplotám, než by zvládly naše soudobé technologie.

Hsiao je přesvědčený, že pokud jsou takové struktury v Mléčné dráze, tak bychom je měli být schopni detekovat, pokud nebudou sofistikovaně maskované. K jejich potvrzení bude samozřejmě nutná řada detailních pozorování. Badatelé už připravují průzkumy galaxie a modely, které by měly hledání usnadnit. Budou pátrat i v jiných galaxiích, v nichž by se mohla civilizace galaktické úrovně usadit nejen u černé díry, ale rovnou u supermasivní černé díry v srdci dotyčné galaxie.

IFL Science 18. 8. 2021.

Monthly Notices of the Royal Astronomical Society 506: 1723–1732.

Datum: 22.08.2021