Od centra Mléčné dráhy k nám přiletěly neobvyklé rádiové signály
Radioteleskopy ASKAP a MeerKAT vystopovaly zvláštní zdroj rádiových vln v oblasti centra Mléčné dráhy. Objekt ASKAP J173608.2-321635 není pulsar, supernova, eruptivní hvězda ani zdroj rychlých rádiových záblesků. V oblasti viditelného záření tam není nic vidět. Prozatím jde o naprostou záhadu.
Signály z centra Mléčné dráhy v představě umělce. Kredit: University of Sydney.

Radioastronomové monitorují okolní vesmír a sledují rádiové vlny, které se k nám připlaví. Občas narazí na něco opravdu velmi zajímavého. Nedávno se jim to opět poštěstilo. Detekovali zvláštní rádiové signály, které k nám přiletěly od centra Mléčné dráhy. Jejich uspořádání neodpovídá žádnému známému astronomickému zdroji rádiových vln a naznačuje, že jde o nový typ hvězdného objektu.

Jak se nechal slyšet vedoucí výzkumu Ziteng Wang z australské University of Sydney, nejpodivnější vlastností detekovaného signálu je jeho velmi silná polarizace. Signál rovněž dramaticky kolísá a to až stonásobně. Také se zapíná a vypíná, podle všeho náhodně. Podle Wanga jsme něco takového zatím ještě neviděli.

Ziteng Wang. Kredit: University of Sydney.

Rozmanité typy hvězdných objektů září v širokém rozmezí elektromagnetického spektra. Díky ohromujícímu pokroku radioastronomie můžeme sledovat objekty, které se projevují v rádiové oblasti. Proměnlivé rádiové záření se týká například pulsarů, supernov, eruptivních hvězd nebo rychlých rádiových záblesků. Ničemu z toho se ale nově detekovaný rádiový signál neblíží. Wang a spol. si nejdřív mysleli, že je to pulsar anebo silně eruptivní hvězda. Pak se ukázalo, že detekovaný signál takovým objektům neodpovídá.

Wangův tým objevil tento zdroj neobvyklého rádiového signálu s využitím australské soustavy radioteleskopů ASKAP v Západní Austrálii. Následná pozorování prováděla soustava radioteleskopů MeerKAT v Jihoafrické republice. K objevu došlo v rámci projektu VAST (variables and slow transients), který se v posledních letech zabývá hledáním neobvyklých zdrojů rádiového záření.

Logo. Kredit: University of Sydney.

Objekt, o němž je řeč, nese oficiální označení ASKAP J173608.2-321635. Radioastronomy zaujal rovněž tím, že nejprve byl v dané oblasti zcela neviditelný, pak se najednou rozsvítil, pohasl, a opět se rozzářil. Takové chování rádiového zdroje je zcela neobvyklé. Když badatelé detekovali z tohoto zdroje celkem 6 sérií rádiových signálů během 9 měsíců roku 2020, pokusili se najít na daném místě objekt v oblasti viditelného záření. Nenašli nic. Chování těchto rádiových signálů se v průběhu času měnilo. Nejprve série rádiových signálů trvala celé týdny. Pak se najednou tento zdroj odmlčel během jediného dne.

Odborníci jsou prozatím bezradní. Podle Davida Kaplana z americké University of Wisconsin-Milwaukee je zmíněný záhadný zdroj rádiového záření v některých rysech podobný zvláštním rádiovým zdrojům GCRT (galactic center radio transients). I v tomto případě ale nejde o úplnou shodu. Stručně řečeno, ASKAP J173608.2-321635 je zatím naprostá záhada.

Video: Artist’s Impression of Radio Signal ASKAP J173608.2–321635 From the Center of the Milky Way

University of Sydney 12. 10. 2021.

Astrophysical Journal 920: 45.

Datum: 13.10.2021