Pokročilý fotonický radar rozliší objekty v měřítku milimetrů
Radary bývají na letištích. Spoustu jich mají vojáci, k obraně i k útoku. Ale nový fotonický radar, který pracuje v ďábelském rozlišení a přitom je levný, ten je na lidi. Tenhle radar bude zachraňovat životy a zdraví pacientů. První aplikace by se mohly objevit v dohledné budoucnosti.
Výzkum fotonického radaru. Benjamin Eggleton vpravo. Kredit: University of Sydney.

S radary se tradičně setkáváme tam, kde jde o letadla, i když kupříkladu archeologové se svými „podzemními“ radary by určitě nesouhlasili. Australští vědci a inženýři postavili radar, který sice nenajde letoun za letu ani neobjeví dávný hrob, ale i tak nejspíš bude zachraňovat životy. Pokročilý fotonický radar je na lidi.

Benjamin Eggleton z australské University of Sydney a jeho tým vyvinuli zařízení, které je relativně levné a přitom nabízí ultravysoké rozlišení. Je to tak citlivý radar, že může detekovat malé objekty či jejich rychlost, a to v měřítku několika milimetrů, oproti doposud možným metrům. Použití fotoniky jim umožnilo pracovat s velmi širokým rozsahem frekvencí, aniž by přitom potřebovali extrémně výkonnou a drahou elektroniku. Proto jejich radar dělá snímky v ohromujícím rozlišení a s mnohem nižšími finančními náklady.

Na výzkum radaru nastoupí ropuchy obrovské. Kredit: Benjamint444 / Wikimedia Commons.

Jaké se nabízejí aplikace? S takovým zařízením bude možné v nemocnicích měřit základní zdravotní parametry pacientů, jako je dýchání nebo srdeční tep. Pokud jde o dýchání, radar může nepřetržitě sledovat pacientovy nádechy a výdechy. Dnes to v nemocnicích dělají obvykle s pomocí pásky přes hrudník. To je ale v řadě případů problematické, například při poraněních hrudníku nebo při popáleninách. Podobné problémy bývají s malými dětmi, u nichž se dýchání rovněž sleduje obtížně. Radarová technologie by byla v takových situacích výhodnější.

Kredit: University of Sydney.

Dalším významným faktorem je v dnešní době obava řady lidí o soukromí. Některá vyšetření či měření se provádějí s kamerou, která může zabrat i obličej. Radar oproti tomu využívá rádiové vlny, díky čemuž by pacienti zůstali anonymní. Jak říká Eggleton, jejich technologie představuje průlom díky využití fotoniky a zároveň se jim moc líbí možné nekonvenční aplikace takového radaru, jako třeba právě v medicíně. Mohly by se objevit již v dohledné budoucnosti.

Dalším krokem budou testy na laboratorních ropuchách, které by zase měly otevřít dveře testům na lidech. Badatelé také pracují na miniaturizaci své fotonického radaru, která by měla být ohromující. Jsou přesvědčeni, že z radaru udělají fotonický čip, který bude možné nacpat do chytrého telefonu.

Video: Science Outside Your Comfort Zone | Prof Ben Eggleton | 15th September 2021

University of Sydney 3. 2. 2022.

Laser and Photonics Review online 1. 2. 2022.

Datum: 10.02.2022