Webbův teleskop je k nezastavení: Galaxie z vesmíru starého 235 milionů let
Vesmírný dalekohled Jamese Webba ulovil kandidáta na rekordně vzdálenou galaxii CEERS-93316. Pozorujeme ho ve vesmíru jen 235 milionů let po Velkém třesku. Skutečná vzdálenost tohoto objektu s rudým posuvem z = 16,7 činí asi 35 miliard světelných let, kvůli rozpínání vesmíru.
Kandidátní galaxie CEERS-93316. Kredit: Sophie Jewell/Clara Pollock.

Ještě to není ani měsíc, co americký prezident Joe Biden zveřejnil první plnohodnotný snímek vesmírného dalekohledu Jamese Webba, a už se na nás valí jeden zajímavý objev za druhým. Nejnovějším úlovkem nového ultimátního teleskopu je galaxie s nestoudně velkým rudým posuvem z = 16,7.

Callum Donnan. Kredit: C. Donnan.

Callum Donnan z britské University of Edinburgh a jeho kolegové vystopovali galaxii nebo přesněji řečeno kandidáta na galaxii CEERS-93316. Pokud bude potvrzeno, že je to galaxie a že je její vzdálenost správná, půjde o galaxii, kterou pozorujeme ve vesmíru pouhých 235 milionů let po Velkém třesku. Vzhledem ke stáří vesmíru to znamená, že světlo této galaxii k nám letělo zhruba 13,56 miliard let.

Jak je to se vzdáleností kandidátní galaxie CEERS-93316? Odpověď bývá v podobných případech poněkud komplikovaná. Uvedených 13,56 miliard světelných let představuje „dráhu světelných paprsků“ (light travel distance). Skutečná vzdálenost (proper distance) je ale podstatně větší, zhruba 35 miliard světelných let. Je to dané rozpínáním vesmíru.

Logo. Kredit: University of Edinburgh.

Galaxie z vesmíru starého 235 milionů let je fascinující pozorování. Je to velmi blízko době, ve které se podle našich představ teprve začaly tvořit první galaxie a jen asi 135 milionů let po vzniku prvních hvězd ve vesmíru. Cokoliv s rudým posuvem větším než 10 pozorujeme ve vesmíru, který byl starý jen pár set milionů let. Doposud jsme znali jedinou potvrzenou galaxii s takovou vzdáleností. Jde o před pár lety objevenou galaxii GN-z11, jejíž rudý posuv naměřil Hubbleův teleskop a teleskop Keck I na z = 11.

Webbův teleskop je pro pozorování rekordně vzdálených galaxií z úsvitu vesmíru obzvláště vhodný. Je vybavený rozsáhlou optikou, která zachytí hodně přicházejícího záření. Zároveň má k dispozici systémy pro pozorování v infračervené oblasti, takže může pozorovat dávné, velmi slabé a červené galaxie s obrovským rudým posuvem, lépe, než jiné výkonné teleskopy. Odborníci předpokládají, že nový rekord nemusí vydržet dlouho. Webbův teleskop je totiž přinejmenším teoreticky schopný detekovat galaxie s rudým posuvem větším než 20, tedy ve vesmíru ani ne 200 milionů let po Velkém třesku.

New Atlas 3. 8. 2022.