Rolls-Royce poprvé zažehli letecký turbovrtulový motor na vodík  
Výrobce leteckých motorů Rolls-Royce a letecký dopravce easyJet společně vyvíjejí a testují letecké motory upravené na vodíkový pohon. Teď uspěli s pozemními testy vodíkové varianty turbovrtulového motoru Rolls-Royce AE 2100-A. Ve druhé sérii testů přijde na řadu turbodmychadlový motor Rolls-Royce Pearl 15 ve vodíkové úpravě.
Testovaný motor Rolls-Royce AE 2100-A s vodíkovým pohonem. Kredit: Rolls-Royce.
Testovaný motor Rolls-Royce AE 2100-A s vodíkovým pohonem. Kredit: Rolls-Royce.

Výrobce luxusních automobilů a motorů Rolls-Royce, momentálně jako součást nadnárodní společnosti Rolls-Royce Holdings, je dnes druhým největším výrobcem pohonných jednotek pro letadla na světě, hned po amerických General Electric. V současnosti se spolu s dalšími významnými hráči blíží k éře bezemisního letectví.

 

Logo. Kredit: Rolls-Royce.
Logo. Kredit: Rolls-Royce.

Nedávno dosáhli významného milníku, když úspěšně otestovali moderní letecký turbovrtulový motor, který je upravený na vodíkový pohon. Zmíněný test by pozemní a odehrál se na zkušební letecké základně britského ministerstva obrany Boscombe Down. Klíčovou roli sehrál turbovrtulový motor Rolls-Royce AE 2100-A ve vodíkové úpravě. Test byl výsledkem spolupráce Rolls-Royce a britského nízkonákladového leteckého dopravce easyJet, který rovněž pokukuje po bezemisním provozu.

 

Vojenský dopravní letoun Alenia C-27J Spartan, který využívá motory Rolls-Royce AE 2100. Kredit: Konstantin von Wedelstaedt / Wikimedia Commons.
Vojenský dopravní letoun Alenia C-27J Spartan, který využívá motory Rolls-Royce AE 2100. Kredit: Konstantin von Wedelstaedt / Wikimedia Commons.

Pro easyJet to znamená vývoj elektrického letounu s bateriemi na krátké linky, vývoj hybridního leteckého palivového systému a nejnověji významné investice do vodíkového programu Rolls-Royce.

Cílem tohoto programu je vyvinout praktický letecký motor na vodík. Tuto ambici přitom sdílejí s dalšími giganty leteckého průmyslu, jako je například Airbus.

 

Motor poháněný vodíkem je jedna věc. Dalším významným dílkem vodíkové skládačky je ale původ vodíku. V současné době se vodík vyrábí především termickým rozkladem metanu ze zemního plynu a dalšími postupy, které zrovna nejsou ukázkově bezemisní. Spíše naopak. Vodíková energetika budoucnosti by měla být založená na „zeleném“ vodíku, který bude pocházet z obnovitelných zdrojů. Rolls-Royce se toho drželi i při zmíněném testu. Vodík pro vodíkový pohon vznikl díky větrné a přílivové elektřině z elektráren na Orknejích.

 

Rolls-Ryoce a easyJet už připravují druhé kolo pozemních testů. Tentokrát půjde o vodíkovou variantu turbodmychadlového motoru Rolls-Royce Pearl 15. Výhledově přijdou na řadu testy motoru poháněného vodíkem během letu.

 

Literatura

New Atlas 29. 11. 2022.

Datum: 01.12.2022
Tisk článku

Související články:

Tryskový plazmový pohon potřebuje jenom elektřinu a vzduch     Autor: Stanislav Mihulka (10.05.2020)
Airbus vyvíjí supravodivý letecký pohon, který bude chlazený palivem     Autor: Stanislav Mihulka (22.04.2021)
Britští Reaction Engines vyvíjejí amoniakové reaktory pro letadla     Autor: Stanislav Mihulka (14.11.2021)
Důmyslný modernizační systém předělá dieselový motor na 90% vodíkový pohon     Autor: Stanislav Mihulka (16.10.2022)



Diskuze:


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz