Švýcarský robotický systém navrhuje, vyrábí a testuje papírová letadélka  
Papírová letadélka jsou k nezastavení. Jenom kousek papíru a inženýrům přitom nedá spát. Nový robotický systém navrhuje design letadélek, šikovně je vyrábí je a nakonec je i ladně hází, aby je otestoval. Podobné automatické systémy by se mohly podílet na rychlém vývoji a testování nových konstrukcí letounů.
Robot se zálibou ve skládání. Kredit: EPFL.
Robot se zálibou ve skládání. Kredit: EPFL.

Potenciál se občas nachází na neuvěřitelných místech. Někdy i ve skládání papíru. Výsledkem je věda o papírových letadélkách, která se utěšeně rozrůstá. Inženýři CREATE Lab (Computational Robot Design & Fabrication Lab) švýcarského technologického institutu École polytechnique fédérale de Lausanne (EPFL) postavili pozoruhodnou robotickou paži, která je konstruktérem papírových letadélek.

 

Nana Obayashi. Kredit: EPFL.
Nana Obayashi. Kredit: EPFL.

Nana Obayashi a její spolupracovníci vytvořili zařízení, které navrhuje design papírových letadélek, zručně je vyrábí z papíru, a také je hází, přičemž sleduje, jak dobře létají. Výroba papírových letadel je relativně jednoduchá. Skládání papíru, občas nějaké stříhání či lepení. Různé modely letadélek se ale až překvapivě liší svými letovými schopnostmi. Některá se hned zřítí k zemi, jiná zase elegantně letí po dlouhou dobu.

 

Logo. Kredit: EPFL.
Logo. Kredit: EPFL.

Dosavadní výzkum ukázal, že stavba papírových letadélek, když je cílem co nejdelší let na co největší vzdálenost, funguje metodou pokus-omyl. Díky týmu Obayashiové teď na pozici konstruktérů papírových letadélek nastupují roboti.

 

Nový robotický systém zahrnuje aplikaci, která nejprve navrhne design pro papírové letadélko. Hotový design pošle robotické paži, která si vezme list papíru a vyřízne z něj potřebné tvary. Poté letadélko složí a v případě potřeby i slepí. Hotová papírová letadélka robot hned otestuje. Vědci každý letový test nafilmovali a analyzovali vztah mezi designem letadélka a jeho výkonem v letu.

 

Robotický modelář v tomto experimentu postavil přes 500 letadélek podle více než 50 designů. Badatelé zjistili, že let těchto letadélek lze rozdělit do 3 kategorií – nose dive (střemhlavý pád), glide (klouzavý let) a recovery glide (klouzavý let se závěrečným vybráním, které prodlouží dobu letu i vzdálenost). Obayashi a spol. jsou přesvědčeni, že jejich proces automatické tvorby a testování letadélek může najít využití v automatizování vývoje a testování designů reálných letounů.

 

Video: A robot that makes and launches paper planes to test designs

 

Literatura

TechXplore 20. 3. 2023.

Scientific Reports 13: 4212.

Datum: 21.03.2023
Tisk článku

Související články:

Proč vyhynul nadzvukový dopravní letoun Concorde?     Autor: Stanislav Mihulka (30.07.2014)
Nová éra autonomního létání: Letadlo poprvé přistálo bez pilota i podpory ze země     Autor: Stanislav Mihulka (06.07.2019)
Papírová letadélka mají překvapivě složitou aerodynamiku     Autor: Stanislav Mihulka (05.01.2023)



Diskuze:

Zapomeňte na vlaštovky

Martin Prokš,2023-03-21 08:56:34

Dobrý den,

Prosím, papírové vlaštovky přece nejsou podstatou tohoto experimentu. Podstatou je ucelenější systém, který umí něco navrhnout, převést do reálného světa, v reálném světě odzkoušet a podle toho upravit návrh. A umí to relativně slušně samostatně. Propojují virtuální digitální svět s reálným světem a povedl se jim nepochybně velmi pracný a poměrně úspěšný krůček dál. Je to jeden z velice důležitých střípků na naší cestě k opravdouvé umělé inteligenci interagující s reálným světem.

Papírové vlaštovky jsou jen naprosto nepodstatný prostředek. Metrika jak ohodnotit výsledek je samozřejmě důležitá, proto byla zmíněna. Z faktického hlediska kdyby se zeptali jakéhokoli leteckého modeláře, nebo eroklubáckého plachtaře který umí aerodynamiku a základy mech. letu, tak by jim tu metriku snadno vylepšil o řád. Ale to nebylo cílem, prostě šlo o to mít jakoukoli metriku podle které jde reálné výsledky nějak hodnotit. Ten konec je jen taková řečnická nahrávka pro upoutání pozornosti.

Odpovědět


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz