Podvádění podvodníků: Bezpečnostní experti povolali bohyni Apaté  
Telefonní podvody jsou morem dnešní doby. Většinou jsou jen otravné, ale někdy mohou připravit nic netušící oběti o značné částky. Mnohojazyčný chatbot Apate, vybavený pokročilou inteligencí, dokáže podvodníka udržet na lince dlouhé minuty. Podvodník si myslí, že ulovil slibnou kořist, ale přitom je sám podveden. Když mluví s Apate, nemůže podvádět někde jinde.
Dali Kaafar. Kredit: Macquarie University.
Dali Kaafar. Kredit: Macquarie University.

Telefonní podvody (phone scams) jsou dnes organizované zločineckými gangy. Jejich počet stále narůstá. Nacházejí oběti po celém světě a každým rokem je připraví o zhruba 55 miliard dolarů. Přitom se podaří odhalit a zneškodnit jen nepatrnou část z nich. Boj s těmito kriminálníky je velmi náročný a konvenční metody selhávají. Naprostá většina obětí své peníze už nikdy neuvidí.

 

Dali Kaafar z australské Macquarie University a jeho kolegové vymysleli velmi nekonvenční přístup, který jde proti klasické poučce boje s online podvodníky, co říká „nekrmte trolly.“ Kaafar a spol. navrhují přesný opak: „Nacpěte trolly až k prasknutí. Ať puknou.“ A jak se dalo čekat, hlavní roli v téhle technologii hraje šikovná umělá inteligence.

 

Nové možnosti, nová rizika. Kredit: HLundgaard / Wikimedia Commons.
Nové možnosti, nová rizika. Kredit: HLundgaard / Wikimedia Commons.

 

Vyvinuli mnohojazyčnou umělou inteligenci, která funguje jako chatbot a nastoupí do první linie boje proti telefonním scammerům. Pojmenovali ji Apate, podle přízračné a velmi obávané bohyně, která je v řecké mytologii zosobněním klamu a podvodu. Inteligence Apate funguje jako falešná oběť a snaží se udržet scammera v co nejdelším hovoru. Tím ho připravuje o nejcennější komoditu dnešní doby – čas. Když podvodník telefonuje s Apaté, nemůže škodit jinde.

 

Jen v Austrálii přijdou oběti telefonních podvodů o více než 3,1 miliard dolarů ročně. Australští telefonní operátoři sice zablokují mnoho milionů podvodných telefonátů, ale vůbec to nefunguje. Australané jsou stále zaplavováni telefonními podvody a někteří z nich přicházejí o vysoké částky.

 

Logo. Kredit: Macquarie University.
Logo. Kredit: Macquarie University.

Ekonomický model telefonních podvodů funguje perfektně. Soustředí se na značné výnosy z malého počtu nešťastných obětí. Vysoký zisk, malé riziko a nízké náklady. Za těchto podmínek telefonní podvody doslova kvetou.

 

V poslední době se objevují důmyslné „psychologicky“ orientované podvody, které cílí na lidské emoce a obavy. Inteligence Apate podvádí podvodníky a rozvrací jim jejich úspěšný model v základech. Připravuje je o čas a tím omezuje množství úspěšných podvodů.

 

Kaafar s kolegy nejprve analyzovali podvodné telefonáty a zejména jejich manipulační techniky a sociální inženýrství, které používají vůči nebohým obětem. Již v tomto kroku využili umělou inteligenci a algoritmy strojového učení, díky nimž identifikovali typické podvodné struktury v telefonátech a emailech.

 

Poté na souboru reálných podvodných telefonátů vycvičili chatbota Apate, aby dokázal vést konverzaci se schopnostmi reálného scammera. Díky rozvoji řečových inteligencí Apate zvládne věrohodně rozmlouvat lidskou řečí.

 

Nyní probíhají testy Apate, vybavené různými osobnostmi, proti opravdovým scammerům. Vede si skvěle, adaptuje se na scammery, ať mluví o čemkoliv, a drží je na lince uvěřitelnými reakcemi. Jak je vidět, bohyně Apaté naplňuje předpovědi, že umělé inteligence nejsou jen hrozbou a že mohou bojovat na naší straně.

 

Video: Phone Scammer Gets Scammed by Police Captain

 

Literatura

Datum: 02.07.2023
Tisk článku

Související články:

Konverzační inteligence ChatGPT halucinuje simulace Linuxu a inteligencí     Autor: Stanislav Mihulka (07.12.2022)
Experti OpenAI vyrazili na napínavou výpravu do hlubin blackboxu AI     Autor: Stanislav Mihulka (16.05.2023)
Umělou inteligenci DarkBERT vycvičili na temné straně internetu     Autor: Stanislav Mihulka (26.05.2023)
Lidé a umělá inteligence společně postavili robota     Autor: Stanislav Mihulka (08.06.2023)



Diskuze:


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz